Pošta tvrdí, že chystá na konkurenciu tromfy

Tento rok Slovenská pošta plánuje skončiť v strate. Analytik upozorňuje, že štát by nemal podnikať, lebo to nevie tak, ako súkromník.

Pošta sa rozhodla vyjsť klientom viac v ústrety.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ARCHÍV TASR)

BRATISLAVA. Slovenská pošta sa rozhodla doručovať balíky až do ôsmej večer. Ľudia už nebudú musieť vypĺňať formuláre ručne a na pošte sa budú môcť bezdrôtovo pripojiť na internet cez wifi.

Toto sú len niektoré zmeny, ktoré štátna firma nachystala na boj proti konkurentom. Od nového roku sa totiž trh poštových služieb otvára úplne.

Konkurenti tak už budú môcť doručovať aj zásielky do 50 gramov, na čo mali doteraz štátni poštári monopol.

Na plánované zmeny firma dostala súhlas aj od ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) a jej manažment aj pochvalu.

Zmena v cenníkoch?

Pošta pritom plánuje aj tento rok skončiť so stratou, a to 11,9 milióna eur. To je asi o milión menej než v minulom roku. Šéfka pošty Marcela Hrdá upozornila, že náklady spoločnosti sa napriek novým investíciám medziročne znížili vďaka úsporným opatreniam.

info
Čo chystá pošta
  • Redizajn pôšt, wifi služby.
  • Namiesto 11 typov listov budú len tri, podobne to bude pri balíkoch.
  • Elektronické podacie hárky, samolepiace adresné štítky.
  • SMS alebo e­mailové avízo, že k vám ide balík alebo že máte zásielku na pošte.
  • Od 1. januára 2012 v krajských a okresných mestách doručovanie balíkov do 20.00 h.
  • Samoobslužné eBoxy, na ktoré si môžete nechať poslať zásielku.

- príklady plánov

Zdroj: Slovenská pošta

O dva až tri roky plánuje poštu dostať do plusu, a to „zefektívnením v oblasti nákladov a realizáciou projektov, ktoré prinesú výnosy,“ tvrdí.

Dôvod na zmenu poštovného nateraz Hrdá nevidí. Súčasťou zmien však majú byť aj zmeny v produktoch, nielen v službách.

Vtedy je potrebné schvaľovať aj nové ceny, upozorňuje šéf poštového regulačného úradu Ján Fľak. Niektoré novinky tak nie je možnú uviesť na trh skôr ako v júli či v júni.

Analytik: Sprivatizovať

So zmenami sa podľa Hrdej nespája prepúšťanie. To platí pre ľudí z prevádzky, napríklad samotných poštárov.

Riediť sa však začína v radoch úradníkov. „Bielych golierikov môže byť o niečo menej. Už k tomu začína dochádzať,“ povedala šéfka pošty.

Pošte na rozdiel od jej konkurentov zostane povinnosť odniesť listy kamkoľvek, čiže poslať poštára s jediným listom aj na samotu – takzvaná univerzálna poštová služba. Náklady na ňu by v určitom objeme mali kompenzovať konkurenti, zvyšok doplatí rezort dopravy.

Analytik INEKO Peter Goliaš tvrdí, že okrem univerzálnej služby by štátna firma na poštovom trhu pôsobiť nemala.

„Z pohľadu verejných financií by bolo najlepšie, ak by sa Slovenská pošta čím skôr sprivatizovala. Štát by mal pokračovať len vo financovaní služieb, ktoré nedokáže zabezpečiť trh,“ povedal.

Konkurentom štátnej pošty je dnes na trhu napríklad firma Cromwell. Spoločnosť ponúka elektronické podávanie, zber poštových zásielok priamo u klienta či elektronizáciu odoslanej a prijatej pošty. Tie chce onedlho ponúknuť aj stredne veľkým klientom a postupne aj občanom.

„V súvislosti s liberalizáciou poštového trhu počítame so zvýšením nášho trhového podielu,“ zareagoval na otvárajúci sa trh zástupca firmy Maroš Horňáček.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 296
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 781
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 082
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 037
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 161
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 653
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 638
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 423
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 421
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 061

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.