BRATISLAVA. “Pošta si musela v uplynulom období položiť veľa otázok, ako naďalej uspieť v novom liberalizovanom prostredí. Chceme sa zmeniť z prevádzkovo-úradnej inštitúcie na obchodno-komunikačnú spoločnosť. Aj naďalej si chceme udržať svoju pozíciu na trhu," uviedla na štvrtkovej tlačovej besede šéfka Slovenskej pošty Marcela Hrdá.
Slovenská pošta vzhľadom na očakávanú plnú liberalizáciu poštového trhu pripravila rad nových produktov. Vďaka nim by sa mal podnik podľa svojej šéfky dostať opäť do čiernych čísiel v horizonte dvoch až troch rokoch.
"Východisko z červených čísel vidíme v prvom kroku najmä zefektívnením v oblasti nákladov, ale následne v okamžitej realizácii projektov, ktoré prinesú nové výnosy a pomôžu nám vykryť náklady spojené okrem iného aj s udržiavaním rozsiahlej poštovej siete," dodala Hrdá. V minulom roku skončila Slovenská pošta so stratou takmer 13 mil. eur. Na tento rok je plánovaná strata vo výške zhruba 11 mil. eur.
Slovenská pošta má v súčasnosti vyše 1 500 pobočiek a zamestnáva približne 15 tisíc zamestnancov. Šéfka spoločnosti Hrdá sľubuje, že úplná liberalizácia poštového trhu nebude mať vplyv na rušenie jednotlivých pôšt či na znižovanie počtu zamestnancov.
V súčasnosti Slovenská pošta ponúka približne 10 % neliberalizovaných služieb. Nový zákon o poštových službách prináša od začiatku budúceho roka úplnú liberalizáciu poštového trhu a ruší poštovú výhradu, čo znamená, že okrem Slovenskej pošty bude môcť listy a reklamné adresované zásielky do 50 gramov a tiež úradné zásielky doručovať ktorýkoľvek registrovaný poštový podnik. Slovenská pošta bude aj naďalej do konca budúceho roka ako jediná poskytovať univerzálnu poštovú službu.
Slovenská pošta vznikla ako štátny podnik 1. januára 1993. Na akciovú spoločnosť sa pretransformovala v októbri 2004, eviduje základné imanie 214,3 mil. eur. Jej 100-percentným vlastníkom je štát prostredníctvom Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Slovenská pošta zabezpečuje zo zákona takzvanú univerzálnu službu, čo znamená, že je povinná doručovať zásielky do všetkých sídiel minimálne jedenkrát denne a za primeranú cenu.