Soros: Trhom málokto rozumie

Finančník GEORGE SOROS odpovedal na otázky novinárov z Európskej únie a Spojených štátov počas telekonferencie. Zo Slovenska sa na nej exkluzívne zúčastnil denník SME.

George Soros (81) vyštudoval ekonómiu na London School of Economics, od roku 1956 žijev USA. Preslávil sa finančnými menovými špekuláciami, angažuje sa aj ako filantrop.Predsedá Soros Fund Management a Open Society Institute, ktoré založil.(Zdroj: SITA/AP)

Čo si myslíte, že sa stane s Talianskom, keď sa dostane do skutočných problémov? Myslíte si, že Dexia (francúzsko-belgická skupina, pozn. redakcie) je jediná banka, ktorá bude potrebovať zásah vlády? Súhlasíte s rekapitalizáciou bánk?

„Vidím dva hlavné zdroje problémov. Jeden je v bankovom systéme, ten je podkapitalizovaný a nadol ho tlačí držanie vládneho dlhu (držanie štátnych dlhopisov, pozn. redakcie), ktorý je plný rizika. V snahe mať viac kapitálu, si banky navzájom obmedzujú úverové linky, a tým si redukujú svoje úverové portólio. To vyvoláva úverové problémy na celom svete. To je jeden zo zdrojov finančnej krízy. Druhý problém sa týka vládnych dlhov. Je to problém Talianska a samozrejme Grécka, ktoré je v hroznej situácii a čelí bankrotu. Kríza je problematická na to, aby sa našlo rýchle riešenie. Cesta z krízy vedie cez rast ekonomiky. Bez rastu nemôžete znížiť dlh. Mám na mysli vzťah medzi vládnym dlhom a rastom ekonomiky, teda podiel vládneho dlhu na HDP. Ak nebude rásť ekonomika a vláda sa bude zadlžovať, akákoľvek vláda sa vystavuje nesolventnosti. Bez ekonomického rastu nemôže byť žiadne riešenie. Zo strednodobého hľadiska navrhujem opustiť reštriktívnu fiškálnu politiku a banky by mali následne redukovať úverové riziko. To je základ riešenia krízy.“

Aké by mali byť nevyhnutné a okamžité kroky lídrov Európskej únie k vyriešeniu súčasnej krízy?

„Globálny podvýživený finančný systém, ktorý tlačí svet do veľkej depresie, je zdrojom skutočnej krízy. Aké sú potrebné kroky? Hlavy štátov eurozóny by sa mali dohodnúť a mali by súhlasiť, že potrebujú novú zmluvu pre eurozónu, nie nanovo otvoriť Lisabonskú zmluvu. Potom by mali prizvať Európsku centrálnu banku (ECB) na spoluprácu. Kombinácia síl Európskeho finančného stabilizačného fondu (EFSF) a Centrálnej banky by mali garantovať, že bankový systém sa vyhne defaultu a mala by garantovať aj rekapitalizáciu bánk. Posilnenie kapitálu bánk v tomto čase by sa malo zabezpečiť okamžite. Kapitálovo posilnené banky by mali súhlasiť s inštrukciami ECB. Výsledkom by bol efektívne riadený bankový systém pod kontrolou ECB. Keď sa budú využívať nástroje centrálnej banky, nebude to viesť k zníženiu objemu úverových liniek a k redukovaniu úverových protfólií bánk. Dôležitý je aj výkon dohľadu, ktorý to zabezpečí. To je prvý krok, ktorý bude stabilizovať trh.“

Ako by sa mal riešiť problém gréckeho dlhu? Akú časť z neho by si mali odpísať súkromní investori?

„Grécky dlh sa musí absolútne reorganizovať. Je priveľký na to, aby nebol znížený. Výška dlhu je taká obrovská, že pokus o splatenie tejto sumy by viedol k defaultu. Je to nemožné. Tento dlh by sa mohol splatiť emisiou nových dlhopisov a garanciou EFSF, ktorý má dobrý rating. Grécky dlh však musí byť znížený aspoň o 50 percent. A potom Grécko stále môže zostať členom eurozóny. Aby splnilo svoje záväzky, musí však prijať ďalšie dodatočné opatrenia.“

Súhlasíte s právomocami Európskej únie, pokiaľ ide o jednotné zdaňovanie?

„Nemyslím si, že je správne priamo určovať výšku daní. Mal by to byť záväzok členských krajín, že budú prispievať daňami, ktoré vyzbierajú, v rovnakej proporcii. Ak by to bolo nutné, mohli by sa dohodnúť na odvode dve percentá z DPH pre spoločné ministerstvo. Nie je v právomoci únie zhromažďovať dane, ale je to individuálnou právomocou každej krajiny únie.“

Pre televíziu Bloomberg ste prirovnali súčasnú krízu ku kolapsu Sovietskeho zväzu. Môžete to bližšie vysvetliť?

„Nebolo to celkom dobre pochopené. Globálny finančný systém však potrebuje reorganizáciu, pretože je nebezpečenstvo, že sa zrúti. Treba prijať správne riešenia, ale nie každý tomuto systému rozumie. Problémom je, že autority, ktorých povinnosťou je prijať takéto opatrenie, majú nedostatok znalostí o fungovaní finančného trhu. Toto je zásadná vec.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 874
  2. Od septembra opäť po starom 6 164
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 789
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 434
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 728
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 695
  7. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 215
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 194
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 092
  10. Leto nekončí! 1 080

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala.

ŠPORT

Neapol hrá ako Real. Hamšíkovi sa vernosť môže oplatiť

Ľudia sa rozprávajú len o zápase, tvrdí Hamšík.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí.

Volkswagen vyrobil o tisíce áut menej. Aké sú škody po štrajku

Slovenské automobilové závody podľa analytika opäť prekonajú ročný výrobný rekord, napriek štrajku vo Volkswagene.

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

Babiš má prísť o eurofondy, znie z europarlamentu

Politici si musia vybrať, či budú sedieť vo vláde, alebo budú ich firmy čerpať eurofondy, tvrdí nemecká europoslankyňa.