Obnovených má byť 87 kilometrov železničných tratí

Návrh programu modernizácie a rozvoja železničnej infraštruktúry na roky 2011 až 2014, ktorý má minister dopravy Ján Figeľ (KDH) predložiť na stredajšie rokovanie vlády, počíta s obnovou tratí V. a VI. koridoru v dĺžke takmer 87 kilometrov.

BRATISLAVA. Z toho modernizácia 56,8 kilometrov tratí by mala byť ukončená do konca roka 2014 a zostávajúce úseky majú byť dokončené v roku 2015.

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja plánuje v tejto súvislosti poskytnúť Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) v uvedenom období na realizáciu stavieb a prípravu projektov okolo 1,494 mld. eur.

Z toho zdroje Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava majú tvoriť 934,931 mil. eur a jeho domáce spolufinancovanie 164,915 mil. eur. Z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie sa financujú projekty dopravnej infraštruktúry až do 85 % oprávnených nákladov.

"Okrem zvýšenia maximálnej traťovej rýchlosti a nahradenia úrovňových priecestí mimoúrovňovým krížením ciest pôjde o rekonštrukciu nástupíšť, podchodov," informuje rezort dopravy v materiáli. Plánovaná je aj modernizácia zabezpečovacích zariadení v železničných staniciach, dobudovanie systému ETCS a príprava projektových dokumentácií pre stavby spolufinancované z prostriedkov Európskej únie.

"V rámci programu bude financovaná aj výstavba infraštruktúry intermodálnej dopravy, infraštruktúra integrovaných dopravných systémov pre osobnú dopravu a dobudovanie rozhodujúcich železničných uzlov," uviedlo ministerstvo dopravy.

V rozpočte rezortu dopravy je pre ŽSR v roku 2011 na projekty určených 331,132 mil. eur, z toho európske zdroje cez Operačný program Doprava tvoria 217,446 mil. eur a domáce spolufinancovanie 38,364 mil. eur. V roku 2012 má štátny správca železničnej infraštruktúry na tieto účely získať 379,363 mil. eur, pričom prostriedky Európskej únie majú dosiahnuť 276,743 mil. eur a národné spolufinancovanie 48,837 mil. eur.

V roku 2013 sa má suma na projekty zvýšiť na 420,669 mil. eur, keď na eurofondy má pripadnúť 274,875 mil. eur a na domáce spolufinancovanie 48,506 mil. eur. V roku 2014 majú ŽSR dostať 362,489 mil. eur, pričom európske zdroje majú predstavovať 165,867 mil. eur a domáce spolufinancovanie 29,209 mil. eur.

Pokračovanie v modernizácii tratí zaradených do paneurópskych koridorov IV, V a VI, ktoré sú súčasťou transeurópskej dopravnej siete TEN-T, je podľa ministerstva dopravy nevyhnutné. Potrebné je pritom intenzívnejšie ako v minulosti zameriavať sa na odstránenie pretrvávajúcich a prehlbujúcich sa nedostatkov ostatných železničných tratí.

Ide najmä o rastúci počet havarijných stavov a výrazné obmedzenia rýchlosti vynútené zlým stavom tratí. "Rizikom nekvalitnej dopravnej infraštruktúry je úbytok tranzitných prepráv, pokles vnútroštátnych prepráv a tiež prepravy cestujúcich v regionálnej a diaľkovej doprave," dodal rezort dopravy.

Doposiaľ je zmodernizovaných 92 kilometrov železničných tratí na koridore V (Bratislava, Rača - Nové Mesto nad Váhom) a 18,9 kilometra na koridore VI (Žilina - Krásno nad Kysucou). V súčasnosti sa modernizujú úseky Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce v dĺžke 17,5 kilometra a Trenčianska Teplá - Ilava - Beluša v dĺžke 20,4 kilometra.

Dokončuje sa tiež stavba zriaďovacej stanice Žilina Teplička. Začiatok modernizácie 12-kilometrového úseku Zlatovce - Trenčianska Teplá závisí od uzavretia verejného obstarávania na zhotoviteľa prác. Tender sa naťahuje pre súdne spory ŽSR a dvoch stavebných firiem s najnižšími ponukami s Úradom pre verejné obstarávanie.

ŽSR už začali verejnú súťaž na modernizáciu 7-kilometrového úseku Beluša - Púchov a predbežne pripravujú tender aj na rekonštrukciu úseku Považská Teplá - Žilina v dĺžke 22,7 kilometra. V pláne majú aj modernizáciu úsekov Púchov - Považská Teplá v dĺžke 15,8 kilometra a Krásno nad Kysucou - Čadca - štátna hranica s Českou republikou v dĺžke 14,2 kilometra. Vo výhľade je aj prvá etapa modernizácie trate Košice - Kysak súvisiaca s integrovaným dopravným systémom v okolí Košíc a elektrifikácia trate Devínska Nová Ves - Marchegg.

Počíta sa tiež so začatím výstavby verejných terminálov intermodálnej prepravy v Žiline, Košiciach, Bratislave a Leopoldove. Dokončené a uvedené do prevádzky by mali byť postupne v rokoch 2014 a 2015. V rámci podpory integrovanej dopravy osôb v okolí Bratislavy a Košíc majú byť vybudované terminály a parkoviská Park&Ride a terminál v Moldave nad Bodvou. V pláne je aj elektrifikácia trate Haniska - Veľká Ida - Moldava nad Bodvou a stavba koľajovej trate v Košiciach s napojením na sieť ŽSR.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 664
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 968
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 106
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 824
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 669
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 446
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 098
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 020
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 857
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 472

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.