Obnovených má byť 87 kilometrov železničných tratí

Návrh programu modernizácie a rozvoja železničnej infraštruktúry na roky 2011 až 2014, ktorý má minister dopravy Ján Figeľ (KDH) predložiť na stredajšie rokovanie vlády, počíta s obnovou tratí V. a VI. koridoru v dĺžke takmer 87 kilometrov.

BRATISLAVA. Z toho modernizácia 56,8 kilometrov tratí by mala byť ukončená do konca roka 2014 a zostávajúce úseky majú byť dokončené v roku 2015.

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja plánuje v tejto súvislosti poskytnúť Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) v uvedenom období na realizáciu stavieb a prípravu projektov okolo 1,494 mld. eur.

Z toho zdroje Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava majú tvoriť 934,931 mil. eur a jeho domáce spolufinancovanie 164,915 mil. eur. Z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie sa financujú projekty dopravnej infraštruktúry až do 85 % oprávnených nákladov.

"Okrem zvýšenia maximálnej traťovej rýchlosti a nahradenia úrovňových priecestí mimoúrovňovým krížením ciest pôjde o rekonštrukciu nástupíšť, podchodov," informuje rezort dopravy v materiáli. Plánovaná je aj modernizácia zabezpečovacích zariadení v železničných staniciach, dobudovanie systému ETCS a príprava projektových dokumentácií pre stavby spolufinancované z prostriedkov Európskej únie.

"V rámci programu bude financovaná aj výstavba infraštruktúry intermodálnej dopravy, infraštruktúra integrovaných dopravných systémov pre osobnú dopravu a dobudovanie rozhodujúcich železničných uzlov," uviedlo ministerstvo dopravy.

V rozpočte rezortu dopravy je pre ŽSR v roku 2011 na projekty určených 331,132 mil. eur, z toho európske zdroje cez Operačný program Doprava tvoria 217,446 mil. eur a domáce spolufinancovanie 38,364 mil. eur. V roku 2012 má štátny správca železničnej infraštruktúry na tieto účely získať 379,363 mil. eur, pričom prostriedky Európskej únie majú dosiahnuť 276,743 mil. eur a národné spolufinancovanie 48,837 mil. eur.

V roku 2013 sa má suma na projekty zvýšiť na 420,669 mil. eur, keď na eurofondy má pripadnúť 274,875 mil. eur a na domáce spolufinancovanie 48,506 mil. eur. V roku 2014 majú ŽSR dostať 362,489 mil. eur, pričom európske zdroje majú predstavovať 165,867 mil. eur a domáce spolufinancovanie 29,209 mil. eur.

Pokračovanie v modernizácii tratí zaradených do paneurópskych koridorov IV, V a VI, ktoré sú súčasťou transeurópskej dopravnej siete TEN-T, je podľa ministerstva dopravy nevyhnutné. Potrebné je pritom intenzívnejšie ako v minulosti zameriavať sa na odstránenie pretrvávajúcich a prehlbujúcich sa nedostatkov ostatných železničných tratí.

Ide najmä o rastúci počet havarijných stavov a výrazné obmedzenia rýchlosti vynútené zlým stavom tratí. "Rizikom nekvalitnej dopravnej infraštruktúry je úbytok tranzitných prepráv, pokles vnútroštátnych prepráv a tiež prepravy cestujúcich v regionálnej a diaľkovej doprave," dodal rezort dopravy.

Doposiaľ je zmodernizovaných 92 kilometrov železničných tratí na koridore V (Bratislava, Rača - Nové Mesto nad Váhom) a 18,9 kilometra na koridore VI (Žilina - Krásno nad Kysucou). V súčasnosti sa modernizujú úseky Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce v dĺžke 17,5 kilometra a Trenčianska Teplá - Ilava - Beluša v dĺžke 20,4 kilometra.

Dokončuje sa tiež stavba zriaďovacej stanice Žilina Teplička. Začiatok modernizácie 12-kilometrového úseku Zlatovce - Trenčianska Teplá závisí od uzavretia verejného obstarávania na zhotoviteľa prác. Tender sa naťahuje pre súdne spory ŽSR a dvoch stavebných firiem s najnižšími ponukami s Úradom pre verejné obstarávanie.

ŽSR už začali verejnú súťaž na modernizáciu 7-kilometrového úseku Beluša - Púchov a predbežne pripravujú tender aj na rekonštrukciu úseku Považská Teplá - Žilina v dĺžke 22,7 kilometra. V pláne majú aj modernizáciu úsekov Púchov - Považská Teplá v dĺžke 15,8 kilometra a Krásno nad Kysucou - Čadca - štátna hranica s Českou republikou v dĺžke 14,2 kilometra. Vo výhľade je aj prvá etapa modernizácie trate Košice - Kysak súvisiaca s integrovaným dopravným systémom v okolí Košíc a elektrifikácia trate Devínska Nová Ves - Marchegg.

Počíta sa tiež so začatím výstavby verejných terminálov intermodálnej prepravy v Žiline, Košiciach, Bratislave a Leopoldove. Dokončené a uvedené do prevádzky by mali byť postupne v rokoch 2014 a 2015. V rámci podpory integrovanej dopravy osôb v okolí Bratislavy a Košíc majú byť vybudované terminály a parkoviská Park&Ride a terminál v Moldave nad Bodvou. V pláne je aj elektrifikácia trate Haniska - Veľká Ida - Moldava nad Bodvou a stavba koľajovej trate v Košiciach s napojením na sieť ŽSR.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 736
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 551
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 047
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 474
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 910
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 648
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 492
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 292
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 889
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop