Obnovených má byť 87 kilometrov železničných tratí

Návrh programu modernizácie a rozvoja železničnej infraštruktúry na roky 2011 až 2014, ktorý má minister dopravy Ján Figeľ (KDH) predložiť na stredajšie rokovanie vlády, počíta s obnovou tratí V. a VI. koridoru v dĺžke takmer 87 kilometrov.

BRATISLAVA. Z toho modernizácia 56,8 kilometrov tratí by mala byť ukončená do konca roka 2014 a zostávajúce úseky majú byť dokončené v roku 2015.

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja plánuje v tejto súvislosti poskytnúť Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) v uvedenom období na realizáciu stavieb a prípravu projektov okolo 1,494 mld. eur.

Z toho zdroje Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava majú tvoriť 934,931 mil. eur a jeho domáce spolufinancovanie 164,915 mil. eur. Z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie sa financujú projekty dopravnej infraštruktúry až do 85 % oprávnených nákladov.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Okrem zvýšenia maximálnej traťovej rýchlosti a nahradenia úrovňových priecestí mimoúrovňovým krížením ciest pôjde o rekonštrukciu nástupíšť, podchodov," informuje rezort dopravy v materiáli. Plánovaná je aj modernizácia zabezpečovacích zariadení v železničných staniciach, dobudovanie systému ETCS a príprava projektových dokumentácií pre stavby spolufinancované z prostriedkov Európskej únie.

"V rámci programu bude financovaná aj výstavba infraštruktúry intermodálnej dopravy, infraštruktúra integrovaných dopravných systémov pre osobnú dopravu a dobudovanie rozhodujúcich železničných uzlov," uviedlo ministerstvo dopravy.

V rozpočte rezortu dopravy je pre ŽSR v roku 2011 na projekty určených 331,132 mil. eur, z toho európske zdroje cez Operačný program Doprava tvoria 217,446 mil. eur a domáce spolufinancovanie 38,364 mil. eur. V roku 2012 má štátny správca železničnej infraštruktúry na tieto účely získať 379,363 mil. eur, pričom prostriedky Európskej únie majú dosiahnuť 276,743 mil. eur a národné spolufinancovanie 48,837 mil. eur.

V roku 2013 sa má suma na projekty zvýšiť na 420,669 mil. eur, keď na eurofondy má pripadnúť 274,875 mil. eur a na domáce spolufinancovanie 48,506 mil. eur. V roku 2014 majú ŽSR dostať 362,489 mil. eur, pričom európske zdroje majú predstavovať 165,867 mil. eur a domáce spolufinancovanie 29,209 mil. eur.

Pokračovanie v modernizácii tratí zaradených do paneurópskych koridorov IV, V a VI, ktoré sú súčasťou transeurópskej dopravnej siete TEN-T, je podľa ministerstva dopravy nevyhnutné. Potrebné je pritom intenzívnejšie ako v minulosti zameriavať sa na odstránenie pretrvávajúcich a prehlbujúcich sa nedostatkov ostatných železničných tratí.

Ide najmä o rastúci počet havarijných stavov a výrazné obmedzenia rýchlosti vynútené zlým stavom tratí. "Rizikom nekvalitnej dopravnej infraštruktúry je úbytok tranzitných prepráv, pokles vnútroštátnych prepráv a tiež prepravy cestujúcich v regionálnej a diaľkovej doprave," dodal rezort dopravy.

Doposiaľ je zmodernizovaných 92 kilometrov železničných tratí na koridore V (Bratislava, Rača - Nové Mesto nad Váhom) a 18,9 kilometra na koridore VI (Žilina - Krásno nad Kysucou). V súčasnosti sa modernizujú úseky Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce v dĺžke 17,5 kilometra a Trenčianska Teplá - Ilava - Beluša v dĺžke 20,4 kilometra.

Dokončuje sa tiež stavba zriaďovacej stanice Žilina Teplička. Začiatok modernizácie 12-kilometrového úseku Zlatovce - Trenčianska Teplá závisí od uzavretia verejného obstarávania na zhotoviteľa prác. Tender sa naťahuje pre súdne spory ŽSR a dvoch stavebných firiem s najnižšími ponukami s Úradom pre verejné obstarávanie.

ŽSR už začali verejnú súťaž na modernizáciu 7-kilometrového úseku Beluša - Púchov a predbežne pripravujú tender aj na rekonštrukciu úseku Považská Teplá - Žilina v dĺžke 22,7 kilometra. V pláne majú aj modernizáciu úsekov Púchov - Považská Teplá v dĺžke 15,8 kilometra a Krásno nad Kysucou - Čadca - štátna hranica s Českou republikou v dĺžke 14,2 kilometra. Vo výhľade je aj prvá etapa modernizácie trate Košice - Kysak súvisiaca s integrovaným dopravným systémom v okolí Košíc a elektrifikácia trate Devínska Nová Ves - Marchegg.

Počíta sa tiež so začatím výstavby verejných terminálov intermodálnej prepravy v Žiline, Košiciach, Bratislave a Leopoldove. Dokončené a uvedené do prevádzky by mali byť postupne v rokoch 2014 a 2015. V rámci podpory integrovanej dopravy osôb v okolí Bratislavy a Košíc majú byť vybudované terminály a parkoviská Park&Ride a terminál v Moldave nad Bodvou. V pláne je aj elektrifikácia trate Haniska - Veľká Ida - Moldava nad Bodvou a stavba koľajovej trate v Košiciach s napojením na sieť ŽSR.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 31 853
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 326
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 287
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 793
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 8 196
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 737
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 566
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 658
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 816
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 188

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

Neprehliadnite tiež

Vládny dlh v eurozóne v prvom štvrťroku mierne vzrástol

V celej Európskej únii dlh naopak klesol.

Na Slovensku pracuje vyše 10.000 Ukrajincov

Ukrajincov na Slovensku bude pribúdať.

Maďarský parlament prijal štátny rozpočet pre rok 2019

Štát vyčlenil viac peňazí aj pre motivovanie rodín mať viac detí.

Po vypití nealko piva nafúkali rovnako hladní aj sýti, chudí aj obézni

Obézny človek neznesie viac alkoholu než chudý.

Trump obvinil EÚ a Čínu z menovej manipulácie

Trumpovi sa nepáčia rastúce úrokové sadzby v USA.