Železnice si budú musieť na opravy požičať

Ministerstvo dopravy je pripravené na to, že si železnice vezmú úvery.

Osobný železničný dopravca čelí novým výzvam a hľadá peniaze.(Zdroj: Ilustračné - SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) potrebuje získať zhruba 200 miliónov eur. Asi 150 miliónov eur totiž potrebuje na investície do modernizácie a opravy vozňov, ktoré malo pôvodne vykryť ministerstvo dopravy, ale neskôr si to rozmyslelo.

Ďalších 30 až 50 miliónov by mal stáť nákup časti opravárenských služieb od nákladného železničného prepravcu – Cargo.

Peniaze na prevod opravární od Carga budeme musieť získať z cudzích zdrojov, tvrdí hovorca ZSSK Alexander Buzinkay. Firma tiež rieši, odkiaľ vziať na investície, dodal. Zatiaľ to nevie.

Ak sa bude prísne šetriť, môžu si požičať

Na ministerstve dopravy nemajú nič proti tomu, ak si železnice ešte požičajú. „Určitá nevyhnutná zaťaž úverového zaťaženia ZSSK sa bude tolerovať,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.

info
Potreby železníc
  • Železničná spoločnosť, ktorá zabezpečuje osobnú dopravu vo vlakoch, má na tento rok vyčlenenú dotáciu 205 miliónov eur. Z toho financuje kilometre, ktoré vlaky prejdú na objednávku štátu.
  • Rátali aj s ďalším príspevkom od štátu, 150 miliónov eur na opravu vozňov. Ministerstvo si dotáciu rozmyslelo. Investície sú však rozpracované, určité peniaze na ne získať treba.´
  • Opravárenské služby si ZSSK často objednáva od železničného nákladného prepravcu Cargo. Predtým, než sa Cargo predá, má sa časť týchto služieb previesť na osobného železničného dopravcu. Cena: 30 až 50 miliónov eur.

Platí to, iba ak inak budú železnice konať absolútne úsporne.

Za problémami železníc je pritom aj štát. Ten totiž spôsobil železniciam stratu vo výške asi 157 miliónov eur, keď v minulosti nezaplatil za všetky objednané vlakokilometre.

„Dlžné sumy štátu voči ZSSK možno uhradiť až v roku 2012,“ vysvetľuje Krajčovič, prečo povolí železniciam nové úvery.

Na tento rok dostala štátna firma dotáciu vo výške 205 miliónov eur. Tie sa vraj nemôžu použiť na investície. O rovnakej sume sa píše aj v návrhu rozpočtu na budúci rok.

S akým hospodárskym výsledkom napokon firma skončí, zatiaľ nie je jasné. Ešte nedávno na tento rok ZSSK plánovala stratu vo výške asi 9 miliónov eur. Vychádzala však napríklad aj z toho, že zdražie cestovné už od augusta a stále sa tak nestalo.

Zadlžení sú aj ďalší

S najväčšími dlhmi však vstupovalo do ozdravovania nákladné Cargo. Do konca augusta muselo splatiť úver viac ako 13 miliónov eur.

Opačný scenár ohrozoval výplaty. Dnes odborári ministerstvu dopravy odkazujú, aby firmu čo najrýchlejšie predalo.

Jasnú stratu očakávajú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), správca koľají.

„Firma očakáva stratu vo výške asi 100 miliónov eur, čo je oproti plánu spred revitalizácie lepší výsledok hospodárenia o 93 miliónov eur,“ povedala hovorkyňa firmy Martina Pavliková.

⋌Daniela Krajanová © SME

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  2. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  3. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  4. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  5. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  6. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  7. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  8. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  9. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  10. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 509
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 095
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 175
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 298
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 097
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 655
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 275
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 102
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 789
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 2 813

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéfa ÚPN Krajňáka považovali za cuciaka, teraz je pre koalíciu diktátor

Šéf Ústavu pamäti národa viedol spor s českým ministrom financií Andrejom Babišom a zamestnancami, ktorí mali blízko k extrémizmu.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

British Airways môže pre výpadky stratiť sto miliónov eur

Zrušenie a meškanie letov vyvolalo chaos a frustráciu.

Samsung Electronics uvažuje o zvýšení kapacity v Číne

Dôvodom je veľký dopyt po pamäťových čipoch a rekordné tržby z ich predaja.

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.