Železnice si budú musieť na opravy požičať

Ministerstvo dopravy je pripravené na to, že si železnice vezmú úvery.

Osobný železničný dopravca čelí novým výzvam a hľadá peniaze.(Zdroj: Ilustračné - SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) potrebuje získať zhruba 200 miliónov eur. Asi 150 miliónov eur totiž potrebuje na investície do modernizácie a opravy vozňov, ktoré malo pôvodne vykryť ministerstvo dopravy, ale neskôr si to rozmyslelo.

Ďalších 30 až 50 miliónov by mal stáť nákup časti opravárenských služieb od nákladného železničného prepravcu – Cargo.

Peniaze na prevod opravární od Carga budeme musieť získať z cudzích zdrojov, tvrdí hovorca ZSSK Alexander Buzinkay. Firma tiež rieši, odkiaľ vziať na investície, dodal. Zatiaľ to nevie.

Ak sa bude prísne šetriť, môžu si požičať

Na ministerstve dopravy nemajú nič proti tomu, ak si železnice ešte požičajú. „Určitá nevyhnutná zaťaž úverového zaťaženia ZSSK sa bude tolerovať,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.

info
Potreby železníc
  • Železničná spoločnosť, ktorá zabezpečuje osobnú dopravu vo vlakoch, má na tento rok vyčlenenú dotáciu 205 miliónov eur. Z toho financuje kilometre, ktoré vlaky prejdú na objednávku štátu.
  • Rátali aj s ďalším príspevkom od štátu, 150 miliónov eur na opravu vozňov. Ministerstvo si dotáciu rozmyslelo. Investície sú však rozpracované, určité peniaze na ne získať treba.´
  • Opravárenské služby si ZSSK často objednáva od železničného nákladného prepravcu Cargo. Predtým, než sa Cargo predá, má sa časť týchto služieb previesť na osobného železničného dopravcu. Cena: 30 až 50 miliónov eur.

Platí to, iba ak inak budú železnice konať absolútne úsporne.

Za problémami železníc je pritom aj štát. Ten totiž spôsobil železniciam stratu vo výške asi 157 miliónov eur, keď v minulosti nezaplatil za všetky objednané vlakokilometre.

„Dlžné sumy štátu voči ZSSK možno uhradiť až v roku 2012,“ vysvetľuje Krajčovič, prečo povolí železniciam nové úvery.

Na tento rok dostala štátna firma dotáciu vo výške 205 miliónov eur. Tie sa vraj nemôžu použiť na investície. O rovnakej sume sa píše aj v návrhu rozpočtu na budúci rok.

S akým hospodárskym výsledkom napokon firma skončí, zatiaľ nie je jasné. Ešte nedávno na tento rok ZSSK plánovala stratu vo výške asi 9 miliónov eur. Vychádzala však napríklad aj z toho, že zdražie cestovné už od augusta a stále sa tak nestalo.

Zadlžení sú aj ďalší

S najväčšími dlhmi však vstupovalo do ozdravovania nákladné Cargo. Do konca augusta muselo splatiť úver viac ako 13 miliónov eur.

Opačný scenár ohrozoval výplaty. Dnes odborári ministerstvu dopravy odkazujú, aby firmu čo najrýchlejšie predalo.

Jasnú stratu očakávajú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), správca koľají.

„Firma očakáva stratu vo výške asi 100 miliónov eur, čo je oproti plánu spred revitalizácie lepší výsledok hospodárenia o 93 miliónov eur,“ povedala hovorkyňa firmy Martina Pavliková.

⋌Daniela Krajanová © SME

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 14 798
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 905
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 570
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 2 104
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 781
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 468
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 467
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 461
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 262
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 181

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

AUTO

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič.

BRATISLAVA

Prestavba stanice sa blíži, Bratislava o obmedzeniach mlčí

Najskôr musia dokončiť modernizáciu električkovej trate na Špitálskej ulici.

Neprehliadnite tiež

Španielsko zažíva turistický boom. Útoky ho ohroziť nemusia

Krajinu vlani navštívilo 75 miliónov turistov.

Viete, čo o vás píšu úverové registre a kedy je to zlé? (prehľad)

Banky aj nebankovky si pred odklepnutím úveru preverujú človeka v rôznych registroch.

Opäť sa začína hovoriť o potiahnutí Transsibírskej magistrály až do Viedne

Na predĺženie širokorozchodnej trate z Košíc do viedenského regiónu je najvhodnejší čas, myslí si spolkový minister pre infraštruktúru.

Švajčiarsko zakázalo nové registrácie áut Porsche Cayenne s naftovým motorom

Autá, ktoré už registrované sú, môžu po švajčiarskych cestách naďalej jazdiť.