Železnice si budú musieť na opravy požičať

Ministerstvo dopravy je pripravené na to, že si železnice vezmú úvery.

Osobný železničný dopravca čelí novým výzvam a hľadá peniaze.(Zdroj: Ilustračné - SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) potrebuje získať zhruba 200 miliónov eur. Asi 150 miliónov eur totiž potrebuje na investície do modernizácie a opravy vozňov, ktoré malo pôvodne vykryť ministerstvo dopravy, ale neskôr si to rozmyslelo.

Ďalších 30 až 50 miliónov by mal stáť nákup časti opravárenských služieb od nákladného železničného prepravcu – Cargo.

Peniaze na prevod opravární od Carga budeme musieť získať z cudzích zdrojov, tvrdí hovorca ZSSK Alexander Buzinkay. Firma tiež rieši, odkiaľ vziať na investície, dodal. Zatiaľ to nevie.

Ak sa bude prísne šetriť, môžu si požičať

Na ministerstve dopravy nemajú nič proti tomu, ak si železnice ešte požičajú. „Určitá nevyhnutná zaťaž úverového zaťaženia ZSSK sa bude tolerovať,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.

info
Potreby železníc
  • Železničná spoločnosť, ktorá zabezpečuje osobnú dopravu vo vlakoch, má na tento rok vyčlenenú dotáciu 205 miliónov eur. Z toho financuje kilometre, ktoré vlaky prejdú na objednávku štátu.
  • Rátali aj s ďalším príspevkom od štátu, 150 miliónov eur na opravu vozňov. Ministerstvo si dotáciu rozmyslelo. Investície sú však rozpracované, určité peniaze na ne získať treba.´
  • Opravárenské služby si ZSSK často objednáva od železničného nákladného prepravcu Cargo. Predtým, než sa Cargo predá, má sa časť týchto služieb previesť na osobného železničného dopravcu. Cena: 30 až 50 miliónov eur.

Platí to, iba ak inak budú železnice konať absolútne úsporne.

Za problémami železníc je pritom aj štát. Ten totiž spôsobil železniciam stratu vo výške asi 157 miliónov eur, keď v minulosti nezaplatil za všetky objednané vlakokilometre.

„Dlžné sumy štátu voči ZSSK možno uhradiť až v roku 2012,“ vysvetľuje Krajčovič, prečo povolí železniciam nové úvery.

Na tento rok dostala štátna firma dotáciu vo výške 205 miliónov eur. Tie sa vraj nemôžu použiť na investície. O rovnakej sume sa píše aj v návrhu rozpočtu na budúci rok.

S akým hospodárskym výsledkom napokon firma skončí, zatiaľ nie je jasné. Ešte nedávno na tento rok ZSSK plánovala stratu vo výške asi 9 miliónov eur. Vychádzala však napríklad aj z toho, že zdražie cestovné už od augusta a stále sa tak nestalo.

Zadlžení sú aj ďalší

S najväčšími dlhmi však vstupovalo do ozdravovania nákladné Cargo. Do konca augusta muselo splatiť úver viac ako 13 miliónov eur.

Opačný scenár ohrozoval výplaty. Dnes odborári ministerstvu dopravy odkazujú, aby firmu čo najrýchlejšie predalo.

Jasnú stratu očakávajú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), správca koľají.

„Firma očakáva stratu vo výške asi 100 miliónov eur, čo je oproti plánu spred revitalizácie lepší výsledok hospodárenia o 93 miliónov eur,“ povedala hovorkyňa firmy Martina Pavliková.

⋌Daniela Krajanová © SME

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 563
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 856
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 488
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 115
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 003
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 977
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 772
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 509
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 297
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 889

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.