Železnice si budú musieť na opravy požičať

Ministerstvo dopravy je pripravené na to, že si železnice vezmú úvery.

Osobný železničný dopravca čelí novým výzvam a hľadá peniaze.(Zdroj: Ilustračné - SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) potrebuje získať zhruba 200 miliónov eur. Asi 150 miliónov eur totiž potrebuje na investície do modernizácie a opravy vozňov, ktoré malo pôvodne vykryť ministerstvo dopravy, ale neskôr si to rozmyslelo.

Ďalších 30 až 50 miliónov by mal stáť nákup časti opravárenských služieb od nákladného železničného prepravcu – Cargo.

Peniaze na prevod opravární od Carga budeme musieť získať z cudzích zdrojov, tvrdí hovorca ZSSK Alexander Buzinkay. Firma tiež rieši, odkiaľ vziať na investície, dodal. Zatiaľ to nevie.

Ak sa bude prísne šetriť, môžu si požičať

Na ministerstve dopravy nemajú nič proti tomu, ak si železnice ešte požičajú. „Určitá nevyhnutná zaťaž úverového zaťaženia ZSSK sa bude tolerovať,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.

info
Potreby železníc
  • Železničná spoločnosť, ktorá zabezpečuje osobnú dopravu vo vlakoch, má na tento rok vyčlenenú dotáciu 205 miliónov eur. Z toho financuje kilometre, ktoré vlaky prejdú na objednávku štátu.
  • Rátali aj s ďalším príspevkom od štátu, 150 miliónov eur na opravu vozňov. Ministerstvo si dotáciu rozmyslelo. Investície sú však rozpracované, určité peniaze na ne získať treba.´
  • Opravárenské služby si ZSSK často objednáva od železničného nákladného prepravcu Cargo. Predtým, než sa Cargo predá, má sa časť týchto služieb previesť na osobného železničného dopravcu. Cena: 30 až 50 miliónov eur.

Platí to, iba ak inak budú železnice konať absolútne úsporne.

Za problémami železníc je pritom aj štát. Ten totiž spôsobil železniciam stratu vo výške asi 157 miliónov eur, keď v minulosti nezaplatil za všetky objednané vlakokilometre.

„Dlžné sumy štátu voči ZSSK možno uhradiť až v roku 2012,“ vysvetľuje Krajčovič, prečo povolí železniciam nové úvery.

Na tento rok dostala štátna firma dotáciu vo výške 205 miliónov eur. Tie sa vraj nemôžu použiť na investície. O rovnakej sume sa píše aj v návrhu rozpočtu na budúci rok.

S akým hospodárskym výsledkom napokon firma skončí, zatiaľ nie je jasné. Ešte nedávno na tento rok ZSSK plánovala stratu vo výške asi 9 miliónov eur. Vychádzala však napríklad aj z toho, že zdražie cestovné už od augusta a stále sa tak nestalo.

Zadlžení sú aj ďalší

S najväčšími dlhmi však vstupovalo do ozdravovania nákladné Cargo. Do konca augusta muselo splatiť úver viac ako 13 miliónov eur.

Opačný scenár ohrozoval výplaty. Dnes odborári ministerstvu dopravy odkazujú, aby firmu čo najrýchlejšie predalo.

Jasnú stratu očakávajú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), správca koľají.

„Firma očakáva stratu vo výške asi 100 miliónov eur, čo je oproti plánu spred revitalizácie lepší výsledok hospodárenia o 93 miliónov eur,“ povedala hovorkyňa firmy Martina Pavliková.

⋌Daniela Krajanová © SME

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 930
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 512
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 942
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 529
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 927
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 695
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 487
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 352
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 810
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop