Stavbári sa pobijú o pol miliardy eur zo železníc

Železnice rozbiehajú nové megatendre. Tentoraz ide o modernizáciu tratí za 500 miliónov eur.

Modernizáciu koľajníc niekedy odďaľujú naťahujúce sa tendre.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Vlaky medzi Žilinou a Bratislavou by mali jazdiť 160­kilometrovou rýchlosťou čo najskôr. Myslí si to ministerstvo dopravy, a preto Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) rozbiehajú ďalšie súťaže na modernizáciu tratí. Najnovšie je na rade železničný úsek medzi Púchovom a Belušou.

„Predmetná súťaž bola už zaslaná do vestníka verejného obstarávania,“ informovala Martina Pavliková, hovorkyňa ŽSR. Štátna firma predpokladá, že za túto zákazku zaplatí asi 194 miliónov eur.

Pol miliardy na trate

Ešte viac – takmer 300 miliónov eur – plánujú železnice investovať do modernizácie trate medzi Považskou Teplou a Žilinou.

info
Modernizácia
  • Trať Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce dlhú 17,5 km modernizuje konzorcium na čele s OHL ŽS za 263 mil. eur.
  • Tender o trať Zlatovce – Trenčianska Teplá s dĺžkou 12,5 km skončil na súdoch. Najnižšiu cenu, 200 mil. eur, ponúkla Skanska.
  • Trať Trenčianska Teplá – Beluša (20,4 km) modernizuje konzorcium na čele so Strabagom za 290 mil. eur.
  • Na modernizáciu úseku Beluša – Púchov dlhého 8,6 km vyhlásili ŽSR súťaž s predpokladanou cenou 194 mil eur.
  • Na asi 20 km úseku Považská Teplá – Žilina očakáva ŽSR cenu 294 mil. eur.

Štartujúce štátne tendre tešia najmä stavbárov. „V prípade, že budú vypísané podmienky týchto zákaziek a naša spoločnosť bude spĺňať kritériá, určite sa na nich zúčastníme,“ avizuje Kateřina Plechatá zo stavebnej firmy Bögl a Krýsl.

„V oboch prípadoch počkáme na oznámenie o verejnom obstarávaní, aby sme na základe súťažných podkladov mohli začať spracúvať ponuky,“ povedala Magdaléna Dobišová zo Skanskej.

Veľké súťaže

Do hry sa plánuje pustiť aj ďalší konkurent – spoločnosť TSS Grade. „Samotná modernizácia železníc je našou špecifickou a primárnou činnosťou,“ odkázala Michaela Kroková z TSS Grade.

Stavebné firmy si oproti minulému roku na rozdiel od mnohých iných odvetví ešte stále pripisujú medziročný pokles. Za júl si podľa Štatistického úradu stavebná produkcia odpísala 3,9 percenta.

„Problémy v oblasti stavebníctva vo všeobecnosti naďalej pretrvávajú. Hrozba ekonomickej recesie tak ako v každom odvetví, aj v oblasti stavebníctva tomu nepomáha, skôr ju prehlbuje,“ hovorí Kroková z TSS Grade.

Na druhej strane, ani štátne tendre nemusia byť úspešnou pomocou, ak sa budú naťahovať tak, ako sa to doteraz často dialo. Napríklad tender na modernizáciu trate Zlatovce – Trenčianska Teplá nie je uzatvorený ani takmer dva roky po jeho vypísaní.

Niektoré firmy majú preto obavy. „Pri každom tendri by mali byť dodržané zásady čistoty verejného obstarávania a korektnej súťaže,“ povedala Kroková.

Modernizácia tratí by sa mala spolufinancovať z Európskych fondov. Na úsekoch, ktoré sa už modernizujú, sa doteraz prefinancovalo zhruba 170 miliónov eur.

Ďalšiu prácu môžu stavbári nájsť vo veľkých diaľničných tendroch.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  2. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  3. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  4. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  7. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  8. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 15 012
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 289
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 545
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 758
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 023
  6. Moskva alebo Petrohrad? 1 864
  7. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 805
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 637
  9. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 606
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 1 343

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojných príjmov a života nás ničí, z nej pramenia spoločenské nedorozumenia.

KOMENTÁRE

Čo je to sloboda

Sloboda prináša ťarchu vlastnej aktivity.

Neprehliadnite tiež

Diaľničný privádzač v Lietavskej Lúčke postaví český Metrostav

NDS podpísala zmluvu na výstavbu diaľničného privádzača Lietavská Lúčka - Žilina k diaľnici D1.

Odborári v Škode Auto hrozia najväčším štrajkom v histórii Česka

Odborári reagujú na neochotu automobilky vyjsť zamestnancom v ústrety v otázke voľných dní.

Ceny potravín stúpli. Vianočné nákupy vyjdú tento rok drahšie

Nákupy potravín pred vianočnými sviatkami na Slovensku tento rok vyjdú kupujúcich drahšie ako vlani.

Výrobu Škody Superb z Česka podľa šéfa podnikovej rady presunú

Predseda podnikovej rady Škoda Auto Jaroslav Povšík tvrdí, že je to hotová vec.

Futej predáva strojárne PPS v Detve, keď SNS chystá výrobu transportérov

S ponukou na prevzatie strojární boli oslovení záujemcovia z Česka a Slovenska.