Stavbári sa pobijú o pol miliardy eur zo železníc

Železnice rozbiehajú nové megatendre. Tentoraz ide o modernizáciu tratí za 500 miliónov eur.

Modernizáciu koľajníc niekedy odďaľujú naťahujúce sa tendre.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Vlaky medzi Žilinou a Bratislavou by mali jazdiť 160­kilometrovou rýchlosťou čo najskôr. Myslí si to ministerstvo dopravy, a preto Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) rozbiehajú ďalšie súťaže na modernizáciu tratí. Najnovšie je na rade železničný úsek medzi Púchovom a Belušou.

„Predmetná súťaž bola už zaslaná do vestníka verejného obstarávania,“ informovala Martina Pavliková, hovorkyňa ŽSR. Štátna firma predpokladá, že za túto zákazku zaplatí asi 194 miliónov eur.

Pol miliardy na trate

Ešte viac – takmer 300 miliónov eur – plánujú železnice investovať do modernizácie trate medzi Považskou Teplou a Žilinou.

info
Modernizácia
  • Trať Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce dlhú 17,5 km modernizuje konzorcium na čele s OHL ŽS za 263 mil. eur.
  • Tender o trať Zlatovce – Trenčianska Teplá s dĺžkou 12,5 km skončil na súdoch. Najnižšiu cenu, 200 mil. eur, ponúkla Skanska.
  • Trať Trenčianska Teplá – Beluša (20,4 km) modernizuje konzorcium na čele so Strabagom za 290 mil. eur.
  • Na modernizáciu úseku Beluša – Púchov dlhého 8,6 km vyhlásili ŽSR súťaž s predpokladanou cenou 194 mil eur.
  • Na asi 20 km úseku Považská Teplá – Žilina očakáva ŽSR cenu 294 mil. eur.

Štartujúce štátne tendre tešia najmä stavbárov. „V prípade, že budú vypísané podmienky týchto zákaziek a naša spoločnosť bude spĺňať kritériá, určite sa na nich zúčastníme,“ avizuje Kateřina Plechatá zo stavebnej firmy Bögl a Krýsl.

„V oboch prípadoch počkáme na oznámenie o verejnom obstarávaní, aby sme na základe súťažných podkladov mohli začať spracúvať ponuky,“ povedala Magdaléna Dobišová zo Skanskej.

Veľké súťaže

Do hry sa plánuje pustiť aj ďalší konkurent – spoločnosť TSS Grade. „Samotná modernizácia železníc je našou špecifickou a primárnou činnosťou,“ odkázala Michaela Kroková z TSS Grade.

Stavebné firmy si oproti minulému roku na rozdiel od mnohých iných odvetví ešte stále pripisujú medziročný pokles. Za júl si podľa Štatistického úradu stavebná produkcia odpísala 3,9 percenta.

„Problémy v oblasti stavebníctva vo všeobecnosti naďalej pretrvávajú. Hrozba ekonomickej recesie tak ako v každom odvetví, aj v oblasti stavebníctva tomu nepomáha, skôr ju prehlbuje,“ hovorí Kroková z TSS Grade.

Na druhej strane, ani štátne tendre nemusia byť úspešnou pomocou, ak sa budú naťahovať tak, ako sa to doteraz často dialo. Napríklad tender na modernizáciu trate Zlatovce – Trenčianska Teplá nie je uzatvorený ani takmer dva roky po jeho vypísaní.

Niektoré firmy majú preto obavy. „Pri každom tendri by mali byť dodržané zásady čistoty verejného obstarávania a korektnej súťaže,“ povedala Kroková.

Modernizácia tratí by sa mala spolufinancovať z Európskych fondov. Na úsekoch, ktoré sa už modernizujú, sa doteraz prefinancovalo zhruba 170 miliónov eur.

Ďalšiu prácu môžu stavbári nájsť vo veľkých diaľničných tendroch.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 145
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 7 588
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 330
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 111
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 093
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 225
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 078
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 875
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 071
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 978

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kuriózny zločin spred 50 rokov ožíva vďaka novinárovi Romanovi Kaliskému

Vlastnú susedu chcela utopiť v odpadovej šachte, napokon dostala 6 rokov.

TECH

Objavili prepojenie medzi autizmom u vnúčat a fajčením v tehotenstve

Fajčenie môže ohroziť aj vaše vnúčatá.

ŠPORT

Slováci porazili Nórov, opäť im dali tri góly

Slováci si udržali čisté konto.

Neprehliadnite tiež

Ficovi sa myšlienka trinásteho platu páči, bude o nej diskutovať

Šéf koaličnej SNS a parlamentu Andrej Danko chce firmám nakázať, aby zamestnancom vyplácali plat navyše.

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojujú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop