AKTUALIZOVANÉ 18:06

Eurozónu čaká znižovanie ratingov, ohrozené je aj Slovensko

Rating Talianska padol o tri stupne na A2. Medzinárodný menový fond chce na to reagovať nákupom jeho dlhopisov.

(Zdroj: Ilustračné - TASR/AP)

Agentúrnu správu sme o 18:06 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Európske krajiny, ktoré nemajú najlepší rating AAA, sa podľa agentúry Moody's môžu obávať ďalšieho poklesu hodnotenia. „Okrem najsilnejších krajín budú čeliť trvalému negatívnemu tlaku na ratingy,“ cituje Bloomberg.com agentúru.

Tieto slová sa tak nepriamo týkajú aj Slovenska, ktorého dlhodobé záväzky agentúra hodnotí stupňom A1, teda nízkym rizikom.

Žiadne signály

Rating je dôležitý indikátor pre investorov. Jeho prípadné zníženie nám môže predražiť obsluhu štátneho dlhu, keďže si na trhu budeme požičiavať za vyššie úroky.

„Moody's hodnotí náš ratingový výhľad ako stabilný. Dôvod na zníženie preto nevidíme,“ tvrdí analytik Martin Prokop z Next Finance. Naštartované reformy na zníženie deficitu a uzákonený dlhový strop podľa neho zvyšujú našu dôveryhodnosť na finančnom trhu.

„Muselo by dôjsť k drastickému zhoršeniu ekonomiky s vysokou nezamestnanosťou a problémami s výberom daní,“ vysvetľuje Prokop. Naše ministerstvo financií so zhoršením známky tiež nepočíta.

„Nemáme signály o tom, že Moody's by mala v najbližšom čase upravovať náš rating,“ povedal hovorca rezortu Martin Jaroš. Napriek tomu tieto správy podľa neho potvrdzujú naliehavosť ozdravovania verejných financií.

Talianske problémy

Moody's znížila rating Taliansku o tri stupne na A2. Negatívna správa však na trhy nedoľahla. Nižšiu známku agentúra Rímu udelila prvýkrát od roku 1993, ale trhy to vzhľadom na pokles známky od Standard & Poor's spred pár týždňov očakávali.

Rozhodnutie Moody's odôvodnila oslabenou ekonomikou a druhým najvyšším dlhom v Európe, ktorý dosahuje 1,9 bilióna eur. Hoci vláda prijala úsporný program za 59,8 miliardy eur, pre mnohých expertov je nedostatočný.

Šéf MMF pre Európu Antonio Borges v reakcii na rating povedal, že fond by mohol investovať spolu s eurovalom do nákupu dlhopisov Španielska a Talianska. Chcel tak prispieť k upokojenie investorov.

ico

Pripravuje sa plán na záchranu bánk

Mechanizmus na pomoc bankám je zatiaľ zahalený rúškom tajomstva. Trhy však ovládlo nadšenie.

LUXEMBURG. Európske banky potrebujú kapitálovú pomoc. Je preto nevyhnutné pripraviť spoločný plán. Zhodli sa na tom podľa The Financial Times ministri financií v Luxemburgu za zatvorenými dverami. Hoci detaily neboli zverejnené, akcie a indexy bánk ovládol optimizmus – rástli v priemere o 1,5 percenta. Problémová Dexia dokonca o deväť percent.

Hovorca Olliho Rehna, eurokomisára pre menové záležitosti, spresnil, že sa nehovorilo o žiadnej hotovostnej pomoci, ale len o iniciatíve.

Nemecký minister financií Wolfgang Schäuble dokonca pripustil, že krajina by mohla znova aktivovať mechanizmus na posilnenie kapitálu bánk, ktorý Nemci využili už počas krízy v roku 2008.

Aby banky znovu získali dôveru na trhoch, budú podľa šéfa MMF pre Európu Antonia Borgesa potrebovať 100 až 200 miliárd eur, čo je v porovnaní s veľkosťou eurovalu a európskeho kapitálového trhu zanedbateľná suma.

Fitch Standard &Poor's Moody´s
SLOVENSKO A+ A+ A1
ČESKO A+ AA- A1
POĽSKO A- A A2
MAĎARSKO BBB- BBB- Baa3

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. Od septembra opäť po starom
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 905
  2. Od septembra opäť po starom 6 098
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 781
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 364
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 751
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 708
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 201
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 191
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 092
  10. Leto nekončí! 1 067

Téma: Európska únia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Dlhová kríza

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala.

ŠPORT

Neapol hrá ako Real. Hamšíkovi sa vernosť môže oplatiť

Ľudia sa rozprávajú len o zápase, tvrdí Hamšík.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí.

Volkswagen vyrobil o tisíce áut menej. Aké sú škody po štrajku

Slovenské automobilové závody podľa analytika opäť prekonajú ročný výrobný rekord, napriek štrajku vo Volkswagene.

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

Babiš má prísť o eurofondy, znie z europarlamentu

Politici si musia vybrať, či budú sedieť vo vláde, alebo budú ich firmy čerpať eurofondy, tvrdí nemecká europoslankyňa.