Pohotovosti by mali nahradiť nové záchranky

Pohotovosti majú byť otvorené kratšie, ale bude to stáť viac.

Záchraniek by malo byť viac.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Od apríla by mali byť pohotovosti otvorené len do desiatej hodiny večer. Ak bude pacientom po 22. hodine zle, majú sa o nich postarať nemocnice a záchranky, navrhuje ministerstvo. Preto by mali vzniknúť aj nové typy záchraniek.

Putujúci lekár

O pacientov by sa malo po novom starať päťdesiat nových poskytovateľov dopravnej zdravotnej služby. Tá bude musieť mať lekára, sestru alebo záchranára, navrhuje rezort.

info
Čo nové sa má zaviesť

Ambulancia dopravnej zdravotnej služby

  • Má byť vyslaná v naliehavých prípadoch.
  • Mal by to byť lacnejší typ poskytovateľa ako záchranka.
  • V aute by bol len vodič, ktorý by bol zároveň záchranárom alebo by tam boli vodič aj záchranár. Zákon to neupravuje.

Ambulancia rýchlej lekárskej pomoci v stretávacom režime

  • Mala by fungovať ako rýchla lekárska pomoc.
  • Rozdiel má byť v tom, že pacienta po ošetrení prevezú do nemocnice na základe rozhodnutia lekára tejto ambulancie.
  • Pacienta odvezie rýchla zdravotná pomoc alebo dopravná zdravotná služba.

Ak bude pacient v stave ohrozenia života, postarať sa o neho po novom môže ambulancia rýchlej lekárskej pomoci v stretávacom režime. Pôjde o ambulanciu, ktorá nebude zabezpečovať prevoz pacienta do nemocnice.

Lekár príde k pacientovi, poskytne mu mu starostlivosť a nechá ho odviezť do nemocnice. Lekár môže zatiaľ ísť k inému prípadu.

Takýchto ambulancií by malo vzniknúť 27 a majú sa zmeniť z dnes fungujúcich ambulancií rýchlej lekárskej služby.

Skoršie zatvorenie pohotovostí a nová ambulancia rýchlej lekárskej pomoci v stretávacom režime majú ročne ušetriť spolu 5,5 milióna eur. Zavedenie dopravnej zdravotnej služby by malo stáť 6,3 milióna eur.

Rezort očakáva, že po zmenách poisťovne za neodkladnú starostlivosť ročne zaplatia o vyše 800­tisíc eur viac ako teraz. Po časovom obmedzení pohotovostí sa očakáva zvýšený nápor na urgentné príjmy.

Ide o nemocničné oddelenia, ktoré prijímajú akútne prípady. Dnes je ich na Slovensku podľa údajov ministerstva 74.

Poskytovateľov pohotovostí je teraz vyše 200. Prevádzkujú ich firmy alebo osoby, ktoré dostali povolenie od župy. Nemusí ich prevádzkovať nemocnica či poliklinika. Rozpis lekárov, kedy majú slúžiť, robí župa.

Skôr či neskôr bude vláda pod zem skritizovaná, že ohrozuje pacientov, píše Konštantín Čikovský

Raši: Nepodporíme to

Návrhy ministerstva kritizuje bývalý šéf rezortu Richard Raši zo Smeru. Predloženie návrhu považuje za farizejstvo. On sám ako minister podporil návrh, aby sa pohotovosti zatvárali o polnoci.

Ten však neprešiel, a to aj pre odpor koalície, kde bolo aj KDH. Dnes už Raši hovorí, že minister chce uspokojiť firmy, ktoré nedostali licenciu na záchranky, a preto vymýšľa nové typy poskytovateľov.

Ešte v máji ministerstvo tvrdilo, že Raši predtým riešil len pohotovosti, kým rezort teraz komplexne rieši neodkladnú zdravotnú starostlivosť vrátane záchraniek, ich operačných stredísk a urgentných príjmov.

Návrh sa nepáči ani Michalovi Bahelkovi, predsedovi Asociácie dopravnej zdravotnej služby. Materiál by sa podľa neho mal dopracovať.

Najväčší poskytovateľ záchraniek – Falck Záchranná – zatiaľ návrh analyzuje.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. Od septembra opäť po starom
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 885
  2. Od septembra opäť po starom 6 135
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 785
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 388
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 735
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 701
  7. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 202
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 194
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 070

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala.

ŠPORT

Neapol hrá ako Real. Hamšíkovi sa vernosť môže oplatiť

Ľudia sa rozprávajú len o zápase, tvrdí Hamšík.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí.

Volkswagen vyrobil o tisíce áut menej. Aké sú škody po štrajku

Slovenské automobilové závody podľa analytika opäť prekonajú ročný výrobný rekord, napriek štrajku vo Volkswagene.

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

Babiš má prísť o eurofondy, znie z europarlamentu

Politici si musia vybrať, či budú sedieť vo vláde, alebo budú ich firmy čerpať eurofondy, tvrdí nemecká europoslankyňa.