Finančný výbor predstavil zákon o dlhovej brzde

Verejný dlh SR by mal byť v nasledujúcich rokoch obmedzený na úrovni 60 % hrubého domáceho produktu.

BRATISLAVA. Verejný dlh SR by mal byť v nasledujúcich rokoch obmedzený na úrovni 60 % hrubého domáceho produktu (HDP). Od hranice 50 % by mali nastúpiť sankcie, ktoré by sa stupňovali až po hlasovanie o dôvere vláde v parlamente. Vyplýva to z návrhu ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti, ktorý dnes ako spoločnú iniciatívu koalície a opozície predstavil finančný výbor Národnej rady (NR) SR.

Vo chvíli, keď verejný dlh bude 10 % pod horným limitom, musí minister financií napísať parlamentu list, vysvetliť v ňom nárast dlhu a navrhnúť riešenie tohto problému. Pri dlhu na úrovni 53 % bude vláda povinná prijať balík opatrení, pričom sa členom kabinetu automaticky zmrazia platy.

Ešte tvrdšie sankcie začínajú pri hranici 55 % HDP. V takejto situácii sa musia už v aktuálnom rozpočte viazať 3 % výdavkov a v rozpočte na ďalší rok sa výdavky nemôžu vôbec navýšiť. Na úrovni 57 % je zákonom stanovená povinnosť vlády automaticky pripraviť vyrovnaný rozpočet. Po tom, ako nezaberú predchádzajúce sankcie a vláda predsa len dosiahne dlhový strop, musí kabinet požiadať NR SR o vyslovenie dôvery.

Prvotné nastavenie limitu dlhu by malo platiť do roku 2017, teda počas pôsobenia súčasnej a nasledujúcej vlády. Následne by mal postupne klesať a po desiatich rokoch sa stabilizovať na úrovni 50 % HDP. Dôvodom tohto prechodného obdobia je aktuálna neistota v globálnej ekonomike. Udeľovanie sankcií za zvyšovanie dlhu má mať aj tri výnimky, a to v čase silnej recesie, pri záchrane bánk a odstraňovaní následkov katastrof.

Na hospodárenie štátu má po novom dohliadať trojčlenná Rada pre rozpočtovú zodpovednosť s aparátom približne 15 analytikov, kvôli nezávislosti financovaná z rozpočtu Národnej banky Slovenska (NBS). Prvýkrát majú byť zvolení všetci jej členovia v parlamente ústavnou väčšinou, neskôr by bol takto volený len jej predseda. Funkčné obdobie by bolo sedemročné a iba jedno, bez možnosti znova kandidovať.

Fiškálna rada by každoročne pripravovala správu o dlhodobej udržateľnosti, priebežne monitorovala hospodárenie štátu a hodnotila by plnenie rozpočtových pravidiel. Takisto by mohla zverejňovať stanoviská k jednotlivým legislatívnym návrhom, a to sama aj na návrh niektorého z poslaneckých klubov.

Kľúčové pre reformu rozpočtových pravidiel je podľa jej spoluautora Ľudovíta Ódora zavedenie horného limitu verejného dlhu, zriadenie fiškálnej rady a vyššia transparentnosť zverejňovania informácií vrátane využívania konceptu čistého bohatstva. Avizoval pritom, že ďalšie opatrenia ako výdavkové limity a obmedzenia pre samosprávy budú asi prijaté tiež, a to nad rámec ústavného zákona, pokiaľ na nich nedôjde k širokej politickej zhode.

Zástupcovia jednotlivých parlamentných strán zdôraznili snahu nájsť takúto zhodu a prijať zákon ústavnou väčšinou. "Boli sme ochotní urobiť určité ústupky, hľadali sme spoločného menovateľa, ktorý bude možno menší, ale spoločný," zdôraznil šéf finančného výboru Jozef Kollár (SaS). Základným cieľom novej právnej normy je podľa neho dosiahnuť dlhodobú udržateľnosť slovenských verejných financií.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 886
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 599
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 584
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 138
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 821
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 651
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 515
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 306
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 469
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 417

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Michael Kocáb: Som hrdý slniečkar, s tvrdou silou nemáme šancu

Hudobník Michael Kocáb pre SME hovorí, že nie je žiadny rusofób. Aj to mohlo podľa neho prispieť k bezproblémovému odsunu sovietskych vojsk z Československa.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

KOMENTÁRE

Drop sa vracia. Domov, na Slovensko

Je to jeden z najzvláštnejších vtákov.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop