AKTUALIZOVANÉ 17:16

Farmári varujú: Zemiakov je dosť, ale sú veľké

Úroda zemiakov je tento rok síce o tretinu vyššia ako vlani, ale Zemiakársky zväz sa sťažuje na príliš veľké hľuzy, obchody ich nechcú vykupovať.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Pestovatelia zemiakov majú problém. Úroda je síce tento rok dobrá ale zemiaky sú príliš veľké.

„Úrodu tvorí menší počet väčších hľúz. Obchodné systémy neprejavujú ochotu akceptovať hľuzy nad 7 centimetrov a slovenskí producenti nám už avizovali ťažkosti s odbytom takéhoto tovaru,“ povedal Viliam Bezák, predseda Zemiakárskeho zväzu.

Obchod vraj väčšie zemiaky nechce, lebo sa z nich ťažšie robia balenia napríklad po 2 kilá. Pri zemiakoch nad 10 centimetrov zasa treba pri určitých odrodách rátať s nižšou kvalitou.

Muži a ženy

Miroslav Sokta z obchodnej firmy Združenie zemiak to vidí inak. „Reťazce to nechcú kupovať pretože keď ide chlap do obchodu kúpi veľké zemiaky. Keď ide žena kúpi malé. Reťazec potrebuje zlatý stred, aby vyhovel všetkým,“ povedal.

Podobne to vidia aj niektoré reťazce. „Keď na predajni vysypeme vrece zemiakov, tak si zákazník vyberá stredné. Keď sú medzi nimi maličké, to nám nechávajú a takisto keď sú príliš veľké,“ hovorí Lívia Mišovičová, nákupca ovocia a zeleniny pre Terno Slovensko.

Správanie ľudí vyhýbajúcich sa veľkým zemiakom si však nevie celkom vysvetliť.

Dva kalibre

„Na základe vývoja predaja vieme, že zákazník uprednostňuje dva druhy kalibru a to 40 až 60 milimetrov a 50 až 70 milimetrov,“ priblížil predseda COOP Jednoty Slovensko Gabriel Csollár.

Malý redakčný test ukázal, že preferencie sú pri zemiakoch rôzne. Niektorí sa vyslovili za veľké zemiaky, ak dobre vyzerajú, pretože sa rýchlejšie šúpu. Menšie zemiaky tým, ktorí ich kupujú, zasa asociovali vyššiu kvalitu či lepšiu chuť.

Niektorí pestovatelia sa chystajú nechať veľké zemiaky na poliach. „Budem mať menšiu stratu než keby som ich vyberal,“ tvrdí pestovateľ Dušan Šebeň.

Iní ich dajú na spracovanie do jedální. Ich uplatnenie tu je však tiež otázne. Za posledné roky spotreba zemiakov klesala a je už zvyk, že sa v jedálňach podávajú menej, hovorí Sokta.

"Kedysi pred šiestimi rokmi v závodných kantínach boli trikrát do týždna zemiaky, teraz už len dvakrát týždenne," dodal Sokta. Zdražujúce zemiaky postupne vytláčajú ryža a cestoviny.

Ďalšou možnosťou je vyviezť zemiaky na Ukrajinu či do Rumunska, ktoré veľké zemiaky uprednostňujú. To sa však teraz nedá, pretože pretlak produkcie sa viacerí farmári snažili čo najrýchlejšie uplatniť na trhu. Viacerí totiž nemajú kde zemiaky uskladniť. Priestor sa teda vytvorí časom.

Medzitým však aj ku nám veľké zemiaky dovážajú zo západnej Európy, kde sú ľudia na veľké zemiaky ešte háklivejší než na Slovensku. "V zahraničí je štandard 4,5 centimetra," dodal Sokta.

Na Slovensku môže byť tento rok väčších zemiakoch až 50 percent z celkovej úrody. Ťahajú tak nadol aj cenu menších zemiakov. Tá je na nízkych úrovniach pre dobrú úrodu v Európe.

"Oproti bežnému roku ich predávajú pestovatelia asi o 5 centov lacnejšie. V obchode ich však vidia trikrát drahšie,“ hovorí Bezák. Niektorí obchodníci ale tiež hovoria o zľavách.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  3. Legendárna Transsibírska magistrála
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 12 014
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 791
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 222
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 719
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 514
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 873
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 812
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 663
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 607
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 027

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Komédia na súdoch: prečo nie sú prípady Majského a Čuňu uzavreté

Treba sa pýtať, kde sme – ako súdruhovia z NDR – urobili chybu.

ŠPORT

Slovenskí hokejisti prehrali s Rusmi po predĺžení na turnaji v Nórsku

Slovákom patrí priebežne druhé miesto.

KOMENTÁRE

Prečo sa v kostoloch nediskutuje

Chromík a Kuffa kázali proti Istanbulskému dohovoru. Vraj veď násilie na ženách nikto nechce.

Neprehliadnite tiež

BMW postaví v Česku nové skúšobné centrum, budú v ňom testovať aj autonómne riadenie

Automobilka BMW má aktuálne tri testovacie centrá v Bavorsku, Francúzsku a vo Švédsku.

Křetínského EPH bude v Taliansku najväčším výrobcom elektriny z biomasy

Transakcia je súčasťou strategického plánu skupiny. Ide o druhú investíciu do oblasti energetického využitia biomasy po britskom projekte Lynemouth.

Tauris: Test spišských párkov mohol byť zmanipulovaný

Podľa spoločnosti to má dokazovať aj mlčanie jeho autorov, ktorí doteraz nezverejnili svoju metodiku.

Najväčšiu kúpnu silu mali vlani Luxemburčania, Slováci sú pod priemerom EÚ

Spotreba obyvateľov Luxemburska bola o 32 percent vyššia, ako bol priemer v Únie.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.