Hľadá sa odpoveď na otázku: Je Trichet záchrancom alebo hrobárom eura?

V posledný októbrový deň sa skončí osemročné funkčné obdobie prezidenta Európskej centrálnej banky (ECB) Jeana-Clauda Tricheta.

FRANKFURT. Podľa analýzy nemeckej tlačovej agentúry DPA vojde do dejepisných učebníc buď ako najväčší porušovateľ tabu ECB, alebo možno ako záchranca eura.

Trichet opustí kreslo hlavného strážcu európskej meny uprostred dlhovej krízy štátov, ktorá otriasa samotnými základmi Európskej únie a dodáva živnú pôdu pochybnostiam o budúcnosti spoločnej meny. 68-ročný "Monsieur Euro" bude viesť vo štvrtok (6. 10.) svoje posledné rokovanie Rady ECB o úrokových sadzbách.

Pod Trichetovým vedením sa ECB vydala po mnohých nových cestách. Silnú kritiku si vyslúžilo jeho rozhodnutie nakupovať štátne dlhopisy európskych dlžníckych štátov. Nemecký spolkový prezident Christian Wulff uviedol, že masívne nakupovanie cenných papierov štátov... pokladá za právne sporné.

Centrálna banka sa dostala ďaleko za svoj mandát. Šéf SPD Sigmar Gabriel poznamenal, že sa ECB "stala z kotvy stability európskou konsolidačnou bankou". A prezident Nemeckej spolkovej banky Axel Weber sa dokonca vzdal boja a do ringu hodil svoj uterák.

Profesor ekonómie Rudolf Hickel sa postavil na obranu Trichetových rozhodnutí. "Bolo to výrazné porušenie zmluvy, ale objektívne nevyhnutné." Trichet musel stabilizovať trhy, lebo nejestvovala nijaká iná inštitúcia, ktorá by mohla zareagovať dostatočne rýchlo.

Tricheta rovnako podporil aj člen Rady ECB Yves Mersch. Uviedol: "Keď niekto počas krízy konštatuje, že jestvuje inštitucionálne vákuum, buď môže so svojimi princípmi so všetkou slávou skrachovať, alebo sa pokúsiť doviesť loď k brehu."

Je nesporné, že Trichet pôsobil osem rokov v extrémne ťažkom období. Už v roku 2007 sa začala finančná kríza dôrazne hlásiť k životu. Po krachu americkej veľkobanky Lehman Brothers uvrhla svet do hlbokej hospodárskej recesie. Kríza strpčila európskym bankám život. ECB musela hlboko siahnuť do svojho súboru nástrojov. Miliardovými injekciami, ktoré poskytla európskym bankám, zabránil požiarnik Trichet plošnému požiaru na peňažnom trhu, čím zamedzil hroziacemu bankrotu úverových ústavov.

Okrem toho ECB znížila svoju základnú úrokovú sadzbu na 1 %. Opatrením pomohla európskej ekonomike, aby sa ľahšie znovu postavila na nohy. Kormidelník Trichet zožal pochvaly za to, že veľká loď s názvom Europriestor so 17-člennou posádkou prekľučkovala cez vlnobitie krízy. V decembri 2010 bol tento krízový manažér vyznamenaný v Nemecku prestížnou Karlovou cenou.

Avšak keď sa zdalo, že sa podarilo prekonať krízu, finančné trhy po trpaslíkoch (Grécku a Portugalsku) upriamili v lete pozornosť na väčšie eurokrajiny Španielsko a Taliansko. ECB sa zase musela prejaviť ako najrýchlejšia zásahová jednotka. Trichet uviedol do chodu tlačiarenské lisy bankoviek, aby mal za čo nakupovať ich štátne dlhopisy. Vyvolal však obavy, či môže centrálna banka ohrozovať cenovú stabilitu, ktorá je jej hlavnou prioritou.

Mersch aj teraz odmietol výčitky na Trichetovu adresu. "Ľutujem, že Tricheta podozrievajú, že neplní svoje povinnosti pri cenovej stabilite." V prospech prezidenta ECB sa vyslovil aj ekonóm Commerzbanky Michael Schubert. Charakterizoval ho ako presvedčeného Európana, "ktorý robí všetko, aby posilnil euro. Či sa to darí, to je už iná otázka".

Francúz podľa vlastných slov pracuje týždenne až 70 hodín. A má dosť síl, aby ocenil úspechy banky. "ECB je kotvou stability a dôvery v Európe. Jej úspechy v otázke cenovej stability sú zreteľné. Ceny sú také stabilné, aké nemala v posledných 50 rokoch ani jedna európska krajina." Kríza na tom nič nezmenila.

Trichet stále starostlivo volí slová, ktoré vysloví a je známy svojimi diplomatickými schopnosťami.

Na definitívne hodnotenie Tricheta ako prezidenta ECB je ešte priskoro. Mnoho závisí od toho, akou úspešnou bude jeho politika vabank, teda financovanie štátnych dlhov. Funguje ako most dovtedy, dokiaľ zostane politika akcieschopnou.

Prezident Nemeckej spolkovej banky Jens Weidmann pochybuje a dodáva, že cieľ, ktorým je premostenie, je nebezpečný, "ak na druhej strane nestojí druhý pilier".

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 115
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 200
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 641
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 128
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 436
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 385
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 335
  8. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 168
  9. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 136
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 120

Téma: Európska únia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Dlhová kríza

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Štátnym a verejným zamestnancom zvýšia platy takmer o päť percent

Zvyšovanie platov obíde pedagogických pracovníkov.

Finančný výbor schválil niekoľko zmien v novele zákona o dani z príjmov

Jednou zo zmien je, že kritériom pre určenie daňovej rezidencie fyzickej osoby bude bydlisko.