Sankciou za dlh môže byť aj nedôvera vláde

Ak verejný dlh Slovenska presiahne 55 percent HDP, vláda bude viazať rozpočtové výdavky. Pri vyššom dlhu nemôže hospodáriť s deficitom. Aj s takýmito sankciami ráta návrh ústavného zákona o dlhovom strope.

Ekonomickí experti koalície a opozície sa na dlhovej brzde dohodli. Ruku si však musí podať aj premiérka Iveta Radičová so šéfom Smeru Robertom Ficom.(Zdroj: ARCHÍV SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Ako môže vyzerať kompromis koalície s opozíciou, dnes ukážu ich ekonomickí experti.

Poslanci predstavia návrh ústavného zákona, ktorý zavádza hranicu, nad ktorú by sa krajina nemala zadlžovať. Zákon počíta s tým, že dlhový strop bude vo výške 60 percent nášho HDP.

Od roku 2018 sa však začne postupne znižovať o jeden percentuálny bod až na konečných 50 percent toho, čo ekonomika vyprodukuje v roku 2027.

Nabiehanie sankcií

Vláda bude tlačená držať verejné financie čo najviac na uzde aj sankciami, s ktorými návrh počíta. Tie začnú plynúť už pri hranici dlhu 50 percent HDP. Tak ako bude dlhový strop klesať, bude sa znižovať aj hranica na sankcie.

info
Návrh zákona
  • Dlhový strop má byť do roku 2017 na úrovni 60 % HDP, sankcie začnú plynúť už od výšky dlhu 50 % HDP.
  • Strop sa postupne zníži na 50 % HDP, sankcie začnú pri ňom plynúť od hranice 40 %.
  • V návrhu nie sú zatiaľ sankcie pre samosprávu.
  • Počíta sa aj s vytvorením trojčlennej fiškálnej rady.

Pri hranici 50 percent a neskôr stále pri nižšom čísle ministerstvo financií bude musieť poslancom v Národnej rade vysvetliť, čo sa stalo a navrhnúť opatrenia, ako dlh skresať.

Ak sa krajina bude ešte viac zadlžovať a podiel verejného dlhu dosiahne 53 percent HDP, platy členov vlády sa zmrazia na úrovni predchádzajúceho roka.

Tvrdé sankcie majú nabiehať od výšky verejného dlhu nad 55 percent HDP. Ministerstvo financií bude musieť najprv viazať rozpočtové výdavky vo výške troch percent z celkových výdavkov.

Ak výška dlhu dosiahne podiel 57 percent, vláda musí predložiť návrh rozpočtu, ktorý ráta s vyrovnaným hospodárením alebo prebytkom. Pri výške dlhu 60 percent vláda požiada Národnú radu o vyslovenie dôvery.

Návrh zatiaľ neráta so sankciami pre samosprávu, ktorej hospodárenie je súčasťou verejných financií. Tie sa tam majú doplniť po diskusii s jej zástupcami.

Málo ambiciózne?

Verejný dlh Slovenska by sa mal tento rok dostať pod 45 percent, do roku 2014 by sa mal dostať nad 46 percent.

Návrh na nastavenie dlhovej brzdy a hranice, od ktorej budú plynúť sankcie, je podľa hlavného ekonóma UniCredit Bank Vladimíra Zlackého vzhľadom na politické pozadie relatívne dobrý.

„Ak by takýto ústavný zákon prešiel, myslím si, že investori by okamžite precenili naše dlhopisy,“ hovorí Zlacký. Dlhová služba by nám tak zlacnela.

Ak sa takýto zákon prijme, bude to podľa analytika inštitútu INESS Radovana Ďuranu signál pre daňových poplatníkov, že ich zadlžovanie zo strany štátu nebude trvať donekonečna.

„Myslím si však, že koncept zákona by mal byť nastavený tak, aby nútil vlády hospodáriť na ročnej báze vyrovnane alebo s prebytkom, čo by viedlo k postupnému zníženiu dlhu až na nulu,“ povedal Ďurana.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 492
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 159
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 4 779
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 3 874
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 262
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 119
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 084
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 001
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 628
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 385

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Má tu veľkú základňu, hovoria o Uhríkovi v Nitre. Súperi kandidatúru extrémistu zľahčujú

V Banskobystrickom kraji kandidáti zisťujú preferencie pravidelne.

DOMOV

Slovensku hrozí, že príde o desiatky miliónov eur

Peniaze z Únie Slovensko zrejme nestihne odčerpať do konca roka.

ŠPORT

Sagana možno čaká deň, keď nezaprší

Aký je nórsky Bergen, mesto, v ktorom bude cyklista bojovať o titul.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz investuje miliardu dolárov do výroby elektrických áut v USA

Automobilka oznámila, že tým vytvorí 600 pracovných miest.

Air Berlin už pozná možných kupcov. Veritelia vybrali Lufthansu a EasyJet

Lufthansa a EasyJet sa odmietli k správe vyjadriť.

Čína kritizuje agentúru Standard & Poor’s, že jej znížila rating

Zhoršenie hodnotenia úverovej spoľahlivosti Číny odzrkadľuje, že dlhé obdobie silného nárastu úverov zvyšuje ekonomické a finančné riziká.

Bystrica má novú autobusovú stanicu. Pozrite sa, ako sa menila

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola celkom dokončená, nový terminál je najmodernejší v krajine.