Sankciou za dlh môže byť aj nedôvera vláde

Ak verejný dlh Slovenska presiahne 55 percent HDP, vláda bude viazať rozpočtové výdavky. Pri vyššom dlhu nemôže hospodáriť s deficitom. Aj s takýmito sankciami ráta návrh ústavného zákona o dlhovom strope.

Ekonomickí experti koalície a opozície sa na dlhovej brzde dohodli. Ruku si však musí podať aj premiérka Iveta Radičová so šéfom Smeru Robertom Ficom.(Zdroj: ARCHÍV SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Ako môže vyzerať kompromis koalície s opozíciou, dnes ukážu ich ekonomickí experti.

Poslanci predstavia návrh ústavného zákona, ktorý zavádza hranicu, nad ktorú by sa krajina nemala zadlžovať. Zákon počíta s tým, že dlhový strop bude vo výške 60 percent nášho HDP.

Od roku 2018 sa však začne postupne znižovať o jeden percentuálny bod až na konečných 50 percent toho, čo ekonomika vyprodukuje v roku 2027.

Nabiehanie sankcií

Vláda bude tlačená držať verejné financie čo najviac na uzde aj sankciami, s ktorými návrh počíta. Tie začnú plynúť už pri hranici dlhu 50 percent HDP. Tak ako bude dlhový strop klesať, bude sa znižovať aj hranica na sankcie.

info
Návrh zákona
  • Dlhový strop má byť do roku 2017 na úrovni 60 % HDP, sankcie začnú plynúť už od výšky dlhu 50 % HDP.
  • Strop sa postupne zníži na 50 % HDP, sankcie začnú pri ňom plynúť od hranice 40 %.
  • V návrhu nie sú zatiaľ sankcie pre samosprávu.
  • Počíta sa aj s vytvorením trojčlennej fiškálnej rady.

Pri hranici 50 percent a neskôr stále pri nižšom čísle ministerstvo financií bude musieť poslancom v Národnej rade vysvetliť, čo sa stalo a navrhnúť opatrenia, ako dlh skresať.

Ak sa krajina bude ešte viac zadlžovať a podiel verejného dlhu dosiahne 53 percent HDP, platy členov vlády sa zmrazia na úrovni predchádzajúceho roka.

Tvrdé sankcie majú nabiehať od výšky verejného dlhu nad 55 percent HDP. Ministerstvo financií bude musieť najprv viazať rozpočtové výdavky vo výške troch percent z celkových výdavkov.

Ak výška dlhu dosiahne podiel 57 percent, vláda musí predložiť návrh rozpočtu, ktorý ráta s vyrovnaným hospodárením alebo prebytkom. Pri výške dlhu 60 percent vláda požiada Národnú radu o vyslovenie dôvery.

Návrh zatiaľ neráta so sankciami pre samosprávu, ktorej hospodárenie je súčasťou verejných financií. Tie sa tam majú doplniť po diskusii s jej zástupcami.

Málo ambiciózne?

Verejný dlh Slovenska by sa mal tento rok dostať pod 45 percent, do roku 2014 by sa mal dostať nad 46 percent.

Návrh na nastavenie dlhovej brzdy a hranice, od ktorej budú plynúť sankcie, je podľa hlavného ekonóma UniCredit Bank Vladimíra Zlackého vzhľadom na politické pozadie relatívne dobrý.

„Ak by takýto ústavný zákon prešiel, myslím si, že investori by okamžite precenili naše dlhopisy,“ hovorí Zlacký. Dlhová služba by nám tak zlacnela.

Ak sa takýto zákon prijme, bude to podľa analytika inštitútu INESS Radovana Ďuranu signál pre daňových poplatníkov, že ich zadlžovanie zo strany štátu nebude trvať donekonečna.

„Myslím si však, že koncept zákona by mal byť nastavený tak, aby nútil vlády hospodáriť na ročnej báze vyrovnane alebo s prebytkom, čo by viedlo k postupnému zníženiu dlhu až na nulu,“ povedal Ďurana.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 19 217
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 753
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 651
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 10 224
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 384
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 6 275
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 830
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 697
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 606
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 261

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan sa v cieli pýtal: A kto dnes vyhral?

Prvý deň v Alpách nepriniesol žiadne zmeny.

EKONOMIKA

Pozrite si nové vozne, železnice sľubujú modernejšie cestovanie

Vozne nasadia na najvyťaženejšie linky.

Neprehliadnite tiež

Kauzou Dieselgate je postihnutá ešte pätina vozidiel Volkswagen

Spoločnos splnila sľúbený akčný plán, to však bolo všetko.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje

Prestavba prináša zmeny. Vodiči sa musia vyzbrojiť trpezlivosťou.

Šefčovič dohodol rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom o tranzite plynu

Treba oddeliť staré problémy od nových, bude sa rokovať o novej zmluve.

Britská Banka Lloyds bude mať po brexite v Európe tri pobočky

Predpokladalo sa, že banka bude svoje kontinentálne podnikanie riadiť iba z Berlina.

Ukrajina a Rusko rokujú o tranzite plynu do EÚ po roku 2020

Tranzit ruského plynu cez Ukrajinu do EÚ znamená pre Kyjev príjmy.