AKTUALIZOVANÉ 19:16

Črtá sa trasa nového ropovodu. Cez Petržalku

O tom, či a kadiaľ povedie ropovod medzi Bratislavou a Schwechatom rozhodne vláda, tvrdí ministerstvo hospodárstva. Pracovné verzie píšu o ropovode cez Petržalku.

Agentúrnu správu sme o 19:16 nahradili autorským článkom.

Najvýhodnejšia verzia plánovaného ropovodu medzi Bratislavou a Schwechatom vedie cez bratislavskú Petržalku. Vyplýva to z analýzy, ktorá údajne unikla ministerstvu hospodárstva, tvrdí občianske združenie Nie ropovodu!.

V materiáli sa totiž ideálnymi spomedzi desiatich navrhovaných ropovodných spojení javia dve, ktoré prechádzajú cez Bratislavu. V hre pritom pôvodne bolo aj to, že ropovod by viedol prípadne aj cez Karpaty.

Ministerstvo hospodárstva hovorí, že existuje viacero analýz o najlepšej trase pre ropovod. „Nateraz nepreferujeme žiaden variant. O konečnom riešení rozhodne vláda,“ povedal Róbert Merva, hovorca rezortu.

„Analýza, ktorá je pravdepodobne predmetom Vášho posudzovania je len jednou zo série analýz, ktoré budú potrebné na definitívne rozhodnutie o spôsobe a ďalších aspektoch realizácie tohto projektu,“ povedal Róbert Nemcsics z firmy BSP.

Ide o združenie Bratislava – Schwechat Pipeline, ktoré ma ropovod stavať. Založil ho náš prepravca ropy Transpetrol a rakúska OMV.

V prospech dvoch petržalských variantov podľa materiálu svedčia jednak nižšie investičné náklady ale aj ekológia. Nezasahujú vraj chránené oblasti.

Nie cez Žitný ostrov

Petržalka, ktorej by sa mal ropovod priamo týkať, spomínaný pracovný materiál nemá a preto sa k téme nemôže vyjadriť, odkázali nám z mestskej časti, keď sme sa na novú rúru pýtali.

Starosta Petržalky Vladimír Bajan vraj dostal prísľub od ministra hospodárstva Juraja Miškova (SaS), že ak by sa projekt mestskej časti týkal, prizve ho na rokovanie.

„Zatiaľ žiadna pozvánka na stretnutie tohto charakteru starostovi neprišla,“ povedala hovorkyňa Petržalky Mária Grebeňová-Laczová.

Bratislavská župa trvá pri plánovaní ropovodu najmä na ochrane zásob pitnej vody. „Sme proti tomu, aby trasa ropovodu išla cez Žitný ostrov a ohrozila zásobárne pitnej vody. Trváme na tom, aby finálna trasa bola v zhode medzi príslušnými mestami, obcami a župou,“ povedal bratislavský župan Pavol Frešo.

Pôvodne sa ropovod naprojektoval cez Žitný ostrov. Túto trasu nová vláda odmietla a navrhla pre ropovod nové trasy.

Ropovod bližšie k domu

Ani teraz však takzvaný bratislavský koridor nie je pre zásoby pitnej vody bezpečný.

„Bratislavská vodárenská spoločnosť nemôže súhlasiť s trasovaním ropovodu cez mesto Bratislava, nakoľko by predstavoval nepredvídateľné riziko znečistenia zdrojov kvalitnej pitnej vody pre Bratislavský, časti Trnavského a Trenčianskeho kraja,“ vyjadrili sa vodári.

Ropovod je totiž naprojektovaný príliš blízko vodárenského zdroja Pečniansky les a vodárenského zdroja Rusovce Ostrovné Lúčky.

V materiáli sa okrem iného píše aj tom, že 100-metrové ochranné pásmo líniových stavieb, čiže aj ropovodu, je príliš veľké. Ministerstvo hospodárstva priamy súvis s chystanými zmenami a ropovodom odmietlo.

„V súvislosti s ropovodom sa neuvažuje o zmene ochranného pásma, avšak ministerstvo má už niekoľko rokov pripravený návrh na zúženie ochranného pásma líniových stavieb na 50 metrov,“ povedal Merva s tým, že v únii je takýto odstup štandard.

V pracovnej verzii ropovodu sa predbežne počíta výnosnosť projektu pri prepravných tarifách 5 eur za jednu tonu. Od toho, koľko napokon reálne za prepravu ropy Transpetrol zarobí, bude napokon závisieť, či je vôbec výhodný z komerčného hľadiska.

Pre bezpečnosť z pohľadu zaistenia dostatočných dodávok ropy v prípade, že by k nám Družbou prestala pritekať, vraj stačí zmodernizovať ropovod Adria smerom na Maďarsko. Takýto názor má naša rafinéria Slovnaft, ktorá sa aj ponúkla, že investíciu zrealizuje.

Ide o reakciu na plánovaný ropovod na Schwechat, hovorí Peter Ševce z Inštitútu pre energetickú bezpečnosť. Ak sa totiž OMV napojí na náš ropovod, získa prístup k rope kratšou trasou a jej výrobky budú voči Slovnaftu konkurencieschopnejšie, dodal Ševce.

Pracovné verzie označujú za najvýhodnejší ropovod po trase číslo 2 alebo 10.

priloha č.3_mapa

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Od septembra opäť po starom
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 214
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 325
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 863
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 785
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 461
  6. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 356
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 266
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 254
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 170
  10. Leto nekončí! 847

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

Premiér Fico kráča iným smerom ako Visegrád

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Neprehliadnite tiež

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.

Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci

Priemerný vek auta v susednom Česku prekročil pätnásť rokov, európsky priemer je pritom deväť rokov.