Štátu ponúkajú viac než polovičnú zľavu už na štvrtý úsek diaľnice

Firma sa prihlásila do ďalšieho tendra na výstavbu časti D1 s podobnými referenciami, pre aké ju už z jednej diaľničnej súťaže vylúčili.

Stavebníci a nezávislí odborníci hovoria, že sa pri súťažiach na výstavbu diaľnic podliezajú ceny.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Bratislavská firma Hant v spolupráci s Cestnými stavbami z Liptovského Mikuláša opäť siaha po diaľničnej stavbe.

Po tom, čo ponúkla najlacnejšiu diaľnicu medzi Fričovcami a Svinou, ale vylúčili ju zo súťaže, má teraz šancu stavať druhú etapu úseku medzi Jánovcami a Jablonovom.

Firma sa totiž ponúkla, že cestu postaví zhruba za 120 miliónov eur. O 150 miliónov eur tak podliezla očakávania Národnej diaľničnej spoločnosti. Za sebou nechala cestných stavbárov ako Eurovia či Doprastav.

Čo je za nízkymi cenami

Ďalšia extrémne nízka cena prichádza v čase, keď stavebný sektor a nezávislí odborníci hovoria o podliezaní cien. Niektorí hráči na trhu tiež upozorňujú na firmy, ktoré neskôr skrachujú či nevyplatia dodávateľov.

info
Ceny PPP diaľnice D1 a nové súťaže

Jánovce Jablonov, 1. úsek (9 km)

  • Cena pri PPP: 136 mil. eur
  • Predpoklad pred novou súťažou: 94,6 mil. eur
  • Víťaz: Váhostav: 59,9 mil. eur

Fričovce – Svinia (11,2 km)

  • Náklady PPP: 268 mil. eur
  • Predpoklad pred ďalším tendrom: 213 mil. eur
  • Najnižšia ponuka: 99 mil. eur od konzorcia s firmou Hant. Ponuku vylúčili. Druhý
  • najlacnejší je Doprastav: 114,6 mil. eur

Dubná Skala – Turany (16,5 km)

  • PPP: 343 mil. eur
  • Predpoklad pred novým tendrom: 334 mil. eur
  • Najlacnejšia ponuka: Váhostav: 137,7 mil. eur. Zmluva ešte nie je podpísaná.

Jánovce – Jablonov 2. úsek

  • Cena pri PPP: 382,2 mil. eur
  • Predpoklad pri novej súťaži: 270 mil. eur.
  • Najnižšia ponuka: 120 mil. eur.

Rozdiel medzi najlacnejšími ponukami a PPP: vyše 700 mil. eur.

Zdroj: internet, SME, ministerstvo dopravy

„Cenová ponuka, ktorú sme dali, je primeraná technickému riešeniu. Rozdiel medzi našou cenou a cenou konkurencie je 2,37 percenta,“ vysvetľuje Miriam Bayerová, zástupkyňa firmy Hant.

Niektorí konkurenti chápu, že odkedy sa obstaráva po novom, môžu mať firmy extrémne nízke ceny. Najnovšie sa totiž súťaží nielen o výstavbu diaľnice tak, ako ju naprojektuje štát, ale firmy si ju naprojektujú samy.

„Netuším, ako si to naprojektovali,“ zareagoval hovorca Váhostavu Rastislav Paďha na otázku, či sa mu zdá najlacnejšia ponuka v poriadku.

Ministerstvo dopravy zasa prisudzuje nízke ceny svojmu vplyvu.

„Dôvodom nižších cien je diametrálne iný prístup súčasného vedenia ministerstva na čele s Jánom Figeľom nielen k výstavbe diaľnic, ale všeobecne k verejným tendrom,“ povedal hovorca rezortu Martin Krajčovič.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) však varuje, že za nižšie ceny možno čakať len nižšiu kvalitu.

Rovnaká chyba?

Tentoraz uchádzač s najnižšou cenou môže tendre skomplikovať. Už v súťaži o zákazku na diaľnicu medzi Fričovcami a Svinou ponúklo konzorcium najnižšiu cenu. Zo súťaže ho vylúčili, pretože namiesto vlastných referencií použil referencie partnera z Ruska.

Spor o referencie teraz bude riešiť Úrad pre verejné obstarávanie, na ktorý sa uchádzač s najnižšou ponukou obrátil. Firma si totiž myslí, že v rámci technickej pomoci sa referencie inej firmy použiť môžu.

Keď sme sa pýtali, či môže podobné problémy vylúčiť v najnovšom tendri, firma odpovedala: „Naše združenie poskytlo referenciu zahraničného partnera. Tieto referencie posúdi obstarávateľ,“ povedala Bayerová z firmy Hant.

NDS-D1 Ján-Jabl II ú -otvár obálok

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 144
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 696
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 932
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 287
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 142
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 972
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 770
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 696
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 495
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 889

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

EKONOMIKA

Slovenka hľadá startupy v Keni či Vietname

Naša predstava o treťom svete je mylná.

Neprehliadnite tiež

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop