Štátu ponúkajú viac než polovičnú zľavu už na štvrtý úsek diaľnice

Firma sa prihlásila do ďalšieho tendra na výstavbu časti D1 s podobnými referenciami, pre aké ju už z jednej diaľničnej súťaže vylúčili.

Stavebníci a nezávislí odborníci hovoria, že sa pri súťažiach na výstavbu diaľnic podliezajú ceny.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Bratislavská firma Hant v spolupráci s Cestnými stavbami z Liptovského Mikuláša opäť siaha po diaľničnej stavbe.

Po tom, čo ponúkla najlacnejšiu diaľnicu medzi Fričovcami a Svinou, ale vylúčili ju zo súťaže, má teraz šancu stavať druhú etapu úseku medzi Jánovcami a Jablonovom.

Firma sa totiž ponúkla, že cestu postaví zhruba za 120 miliónov eur. O 150 miliónov eur tak podliezla očakávania Národnej diaľničnej spoločnosti. Za sebou nechala cestných stavbárov ako Eurovia či Doprastav.

Čo je za nízkymi cenami

Ďalšia extrémne nízka cena prichádza v čase, keď stavebný sektor a nezávislí odborníci hovoria o podliezaní cien. Niektorí hráči na trhu tiež upozorňujú na firmy, ktoré neskôr skrachujú či nevyplatia dodávateľov.

info
Ceny PPP diaľnice D1 a nové súťaže

Jánovce Jablonov, 1. úsek (9 km)

  • Cena pri PPP: 136 mil. eur
  • Predpoklad pred novou súťažou: 94,6 mil. eur
  • Víťaz: Váhostav: 59,9 mil. eur

Fričovce – Svinia (11,2 km)

  • Náklady PPP: 268 mil. eur
  • Predpoklad pred ďalším tendrom: 213 mil. eur
  • Najnižšia ponuka: 99 mil. eur od konzorcia s firmou Hant. Ponuku vylúčili. Druhý
  • najlacnejší je Doprastav: 114,6 mil. eur

Dubná Skala – Turany (16,5 km)

  • PPP: 343 mil. eur
  • Predpoklad pred novým tendrom: 334 mil. eur
  • Najlacnejšia ponuka: Váhostav: 137,7 mil. eur. Zmluva ešte nie je podpísaná.

Jánovce – Jablonov 2. úsek

  • Cena pri PPP: 382,2 mil. eur
  • Predpoklad pri novej súťaži: 270 mil. eur.
  • Najnižšia ponuka: 120 mil. eur.

Rozdiel medzi najlacnejšími ponukami a PPP: vyše 700 mil. eur.

Zdroj: internet, SME, ministerstvo dopravy

„Cenová ponuka, ktorú sme dali, je primeraná technickému riešeniu. Rozdiel medzi našou cenou a cenou konkurencie je 2,37 percenta,“ vysvetľuje Miriam Bayerová, zástupkyňa firmy Hant.

Niektorí konkurenti chápu, že odkedy sa obstaráva po novom, môžu mať firmy extrémne nízke ceny. Najnovšie sa totiž súťaží nielen o výstavbu diaľnice tak, ako ju naprojektuje štát, ale firmy si ju naprojektujú samy.

„Netuším, ako si to naprojektovali,“ zareagoval hovorca Váhostavu Rastislav Paďha na otázku, či sa mu zdá najlacnejšia ponuka v poriadku.

Ministerstvo dopravy zasa prisudzuje nízke ceny svojmu vplyvu.

„Dôvodom nižších cien je diametrálne iný prístup súčasného vedenia ministerstva na čele s Jánom Figeľom nielen k výstavbe diaľnic, ale všeobecne k verejným tendrom,“ povedal hovorca rezortu Martin Krajčovič.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) však varuje, že za nižšie ceny možno čakať len nižšiu kvalitu.

Rovnaká chyba?

Tentoraz uchádzač s najnižšou cenou môže tendre skomplikovať. Už v súťaži o zákazku na diaľnicu medzi Fričovcami a Svinou ponúklo konzorcium najnižšiu cenu. Zo súťaže ho vylúčili, pretože namiesto vlastných referencií použil referencie partnera z Ruska.

Spor o referencie teraz bude riešiť Úrad pre verejné obstarávanie, na ktorý sa uchádzač s najnižšou ponukou obrátil. Firma si totiž myslí, že v rámci technickej pomoci sa referencie inej firmy použiť môžu.

Keď sme sa pýtali, či môže podobné problémy vylúčiť v najnovšom tendri, firma odpovedala: „Naše združenie poskytlo referenciu zahraničného partnera. Tieto referencie posúdi obstarávateľ,“ povedala Bayerová z firmy Hant.

NDS-D1 Ján-Jabl II ú -otvár obálok

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  9. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  10. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 6 514
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 175
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 414
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 197
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 2 366
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 208
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 020
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 793
  9. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 1 684
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 571

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zbrane zo Slovenska znovu zabíjali v zahraničí

Hoci sa medzinárodná operácia začala už v marci, slovenského predajcu zbraní doteraz nikto nekontaktoval.

DOMOV

Rok 1994: Keď sa valec Mečiar naplno rozbehol krajinou

Vladimíra Mečiara z postup premiéra dvakrát odvolali a vždy sa vrátil.

DOMOV

Dobré ráno: Slovensko sa stalo zbraňovým rajom pre teroristov

Zbrane zo Slovenska zásobujú mafiánov.

KOMENTÁRE

Rusi odchádzajú, Sýria ďalej trpí

Účet za Sýriu sme už dostali a je ním vystrájanie dvoch veľmocí v úpadku.

Neprehliadnite tiež

Svetová banka prestane dotovať prieskum i ťažbu ropy a plynu

Svetová banka bude nahlasovať emisie skleníkových plynov z investičných projektov.

Érsekovi sa nepáči ďalší Počiatkov IT tender, dáva mu červenú

Informačný systém výstavby mala dodať spoločnosť Asseco za 64 miliónov eur.

Pellegrini: Základný problém Slovenska je veľký rezortizmus

Politici sa vraj musia prestať hašteriť o krátkodobých cieľoch a majú sa zaujímať o to, čo bude v roku 2030.

Časť skrachovanej nízkonákladovky Air Berlin prebral easyJet, dovolila to EÚ

Európska komisia uviedla, že táto akvizícia nevyvoláva obavy z narušenia hospodárskej súťaže.

Slovenského správcu domén SK-NIC kúpila britská firma

Britská firma avizuje, že v budúcnosti plánuje rozšíriť svoj slovenský tím.