Slovenské automobilky chcú prijímať ľudí napriek kríze

Analytici neustále znižujú predpovede hospodárskeho rastu a celá Európa sa zmieta v dlhovej kríze. Automobilky napriek tomu najímajú ľudí na výrobu nových modelov.

BRATISLAVA. Oddnes začína žilinská Kia naberať nových zamestnancov. Do konca roka chce k jej dnešným zhruba tritisíc zamestnancom pridať ďalších tisíc.

„Dôvodom je plánovaný prechod výroby automobilov na trojzmennú prevádzku v prvom štvrťroku 2012,“ povedal hovorca automobilky Dušan Dvořák.

Lakovačov či zváračov láka firma na nástupný plat od 600 eur, ale ten sa vraj bude postupne zvyšovať. „Priemerná hrubá mesačná mzda výrobných zamestnancov vrátane príplatkov za prvých šesť mesiacov roku 2011 bola 1060 eur,“ povedal Dvořák.

Zamestnancom sľubuje firma aj zľavy na autá Kia či účasť na spoločenských a športových podujatiach. Nábory chce ukončiť do konca roka.

Nových ľudí firma najíma najmä preto, že sa chystá vyrábať nové modely. Od polovice októbra to má byť Kia Venga a v budúcom roku úplne nový model, ktorý automobilka predstaví neskôr.

info
Čo chystajú
Kia, Peugeot, Volkswagen
  • Dokopy chcú automobilky najať 3500 ľudí. Volkswagen 1500, Kia 1000 a trnavský Peugeot 900.
  • Každé miesto v automobilke znamená 4 ďalšie v dodávateľskom sektore. Pribudnúť tak má takmer 14­tisíc miest.
  • Združenie automobilového priemyslu hovorí až o 5­tisíc miestach v automobilkách už v tomto roku.

automobilka_res.jpg

Investície aj inde

Podobne je na tom napríklad aj bratislavský Volkswagen, ktorý zháňa 1500 nových zamestnancov na výrobu áut z radu New Small Family. „Nábory stále prebiehajú, takže ku konkrétnym číslam sa zatiaľ vyjadrovať nebudeme. Trvať budú až do konca roka,“ vraví hovorca automobilky Vladimír Machalík.

Investičné plány má rozpracované aj trnavský Peugeot.

Mnoho ďalších firiem pritom v neistote čaká na to, čo povedia trhy a či sa vráti recesia.

„Nepriaznivý vývoj sa nám zatiaľ darí čiastočne kompenzovať maximálnym využitím výrobných kapacít či dobrou skladbou výroby,“ povedal Anton Molnár, hovorca Slovnaftu.

Keď je už investícia rozpracovaná, sú v nej aj peniaze, hovorí Tibor Gregor z Klubu 500, ktorý združuje najväčších zamestnávateľov na Slovensku. „Automobilky sa takto tiež snažia nájsť širšiu cieľovú skupinu zákazníkov, čo v kríze pomáha,“ dodal Gregor. Napríklad Volkswagenu by počas recesie, keď ľudia míňajú menej, išli lepšie na odbyt malé autá, akých výrobu rozbieha.

Samotná výroba nových modelov tradične zabezpečuje nabitý výrobný program, hovorí analytik UniCredit Bank Dávid Dereník.

Budúcnosť je otázna

„Nové modely majú tú výhodu, že sa nutne musia predávať viac. Keď totiž vyrábate niečo úplne nové, tak prvý polrok vyrábate, len aby sa to vôbec dostalo na pulty,“ dodal Dereník.

Dlhodobo sa však na vplyv nových modelov spoliehať nedá. „Neznamená to, že výroba bude dlhodobo udržateľná, keďže momentálne očakávame zhoršenie a je možné, že prídu problémy,“ hovorí Dereník. Od septembra sa pritom vďaka novele Zákonníka práce prepúšťa jednoduchšie. Výhľad pre ekonomiku banka pred pár týždňami zhoršila na 2,9­percentný rast za celý tento rok.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. Od septembra opäť po starom
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 942
  2. Od septembra opäť po starom 6 002
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 734
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 220
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 797
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 732
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 193
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 148
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 046

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí.

Volkswagen vyrobil o tisíce áut menej. Aké sú škody po štrajku

Slovenské automobilové závody podľa analytika opäť prekonajú ročný výrobný rekord, napriek štrajku vo Volkswagene.

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

Babiš má prísť o eurofondy, znie z europarlamentu

Politici si musia vybrať, či budú sedieť vo vláde, alebo budú ich firmy čerpať eurofondy, tvrdí nemecká europoslankyňa.