Cieľom vedenia televízie je dosiahnuť do konca budúceho roka celkovú sledovanosť oboch kanálov STV na úrovni 15 percent a získať viac mladších divákov.
BRATISLAVA. Úloha verejnoprávnej televízie je nezastupiteľná, na druhej strane je podstatná aj atraktivita jej programu, myslí si šéf programu Slovenského rozhlasu - Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) Ľuboš Machaj. "Peoplemetre potrebujeme, ale nie sú pre nás základným kritériom," konštatoval v rozhovore pre agentúru SITA Machaj, ktorý do polovice septembra šéfoval celému - televíznemu aj rozhlasovému programu RTVS. "Bol by to pomerne dosť veľký problém, keby sme peoplemetre nemali."
To, že sa STV po päťmesačnej pauze od 1. júla vracia k meraniu sledovanosti považuje za správne rozhodnutie, vedenie a ľudia, čo v televízii pracujú musia vidieť, akým spôsobom sú jednotlivé formáty atraktívne. Myslím si totiž, že "aj verejnoprávne médium má atraktivitu ako jeden z hlavných bodov. Nemá zmysel robiť program, ktorý atraktívny nebude". Dôležité je to práve teraz na jeseň, kedy sa STV snaží novým programom prilákať viac divákov.
Sledovanosť STV nie je dobrá
Vedenie RTVS si podľa Machaja uvedomuje, že súčasná sledovanosť STV nie je dobrá. Jednotka sa pohybuje okolo ôsmich percent. Dvojka má ešte menej divákov. Sledovanosť sa dá hodnotiť buď za celý deň, alebo v prime time, upozorňuje Machaj a dodáva, že prime time je lepšie sledovaný, ako celodenný. Jednotka, Dvojka dosahujú spolu okolo 10-11 percent celodenne a v prime time okolo 11-12 percent.
Cieľom vedenia televízie je dosiahnuť do konca budúceho roka celkovú sledovanosť oboch kanálov STV na úrovni 15 percent a získať viac mladších divákov. Jednotka by mala mať podľa Machaja stabilne 12 percent, Dvojka tri. "Každé percento stratíte veľmi rýchlo, no naberáte pomerne pomaly," povedal ďalej pre SITA Machaj. Uvedomuje si, že v súčasnosti je situácia krízová, no verí, že nové programy dokážu situáciu stabilizovať.
Za poklesom sledovanosti je, ako tvrdí zástupca generálnej riaditeľky RTVS, Machaj, viacero faktorov, nie len nedostatok zdrojov. Problémy spôsobil aj prechod na digitálne vysielanie. Zároveň sa najmä v lete ukázalo, že sa akvizične nenakupovali žiadne nové veci a STV vysielala premiérovo päť hodín týždenne na Jednotke, čo ostatné stanice vysielajú denne. Nebol premiérový program a všetko sa opakovali druhý, tretíkrát. Preto je podľa Machaja pochopiteľné, že to divákov nie príliš zaujalo. Očakával, že niektoré filmy, napríklad francúzske budú mať vyššiu sledovanosť, ako nakoniec získali.
Rezervy má aj rozhlas
Výraznejšiu sledovanosť nemala ani domáca tvorba ako komédie Utekajme, už ide! a Dávajte si pozor!. Napriek tomu je úlohou verejnoprávneho média dávať aj tituly, ktoré iné média nedajú. "Myslím, že je jednou z našich úloh vytvárať alternatívu, aj keď nemá taký efekt (na sledovanosti, pozn. redakcie). Určite by takéto filmy konkurencia nedala. Ale to by znamenalo, že sa už nikdy neobjavia na televíznych obrazovkách?," pýta sa Machaj, pre ktorého je hlavným cieľom návrat dôvery ľudí v STV. Ak sa to podarilo v Slovenskom rozhlase, verí, že sa to podarí aj v televízii.
Machaj však nie je úplne spokojný ani so situáciou v Slovenskom rozhlase. Pritom počúvanosť všetkých jeho okruhov dosahuje spolu 25 percent. "Ak porovnávam situáciu v rozhlase a televízii, tak v rozhlase je stabilnejšia. No spokojnosť nikdy nie je," tvrdí. Plánuje sa doformátovanie Rádia Slovensko, chcú viac pracovať s moderátormi. "Vieme, že máme rezervy a budeme samozrejme pracovať na tom, aby sme ich využili."
Na druhej strane sa vedeniu nového verejnoprávneho RTVS, ktoré vzniklo od 1. januára zlúčením STV a SRo, podarilo stabilizovať ekonomickú situáciu. "Minulý rok o takomto čase mala televízia stratu osem miliónov eur. Momentálne sme v takmer rovnakom zisku, takže máme zdroje na to, aby sme mohli pripraviť nový program," dodal v rozhovore pre agentúru SITA Ľuboš Machaj.
Ľuboš Machaj do polovice septembra dočasne viedol celý - televízny aj rozhlasový program RTVS. Od 15. septembra sa šéfom televíznej časti stal dovtedajší podpredseda Rady RTVS, dlhoročný televízny športový redaktor a autor projektu Trojky Andrej Miklánek. Miklánek bol tiež konzultantom projektu Miloslavy Zemkovej. Rozhovor vznikol v čase, keď za celý program STV zodpovedal Ľ. Machaj.