Desmod otvorí v nedeľu R1, autá na cestu pustia o mesiac neskôr

Spojenie medzi Bratislavou a Banskou Bystricou sa zrýchli takmer o pol hodiny. Ale s meškaním.

(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. „Viete už, čo budete robiť 25. septembra? Predsa zabávať sa na novom úseku rýchlostnej cesty R 1, ktorá spája Nitru s Banskou Bystricou.“

Tými slovami láka staviteľ – firma Granvia – ľudí na oslavu dokončenia stavby 46­-kilometrovej rýchlocesty. Chýbať nebude kapela Desmod ani ohňostroj.

Lenže cesta zostane ešte niekoľko týždňov po oslavách prázdna. Staviteľ ju síce dokončil načas, ale dokumenty na jej skutočnú prevádzku nebude mať pokope do termínu, čiže do 28. septembra.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) včera povedal, že autám sa rýchlocesta otvorí zrejme o mesiac neskôr. „Odovzdanie diela predpokladám v závere októbra,“ povedal.

Rýchlejšie v Bystrici

Dnes trvá „predpisová“ cesta z Bratislavy do Banskej Bystrice dve hodiny, hovorí Tomáš Novotný z portálu natankuj.sk. Podľa prepočtov Výskumného ústavu dopravného prinesie cesta 24­minútovú úsporu.

info
Rýchlocesta
  • Úsek Nitra – Selenec, má 12,6 km.
  • Časť medzi Selencom a Beladicami má mať 19 km.
  • Úsek Beladice – Tekovské Nemce má mať 14 km.
  • Do balíka PPP patrí ešte asi 6­kilometrový obchvat Banskej Bystrice.
  • Ročne vyjde cesta na 125 mil. eur. Splácať sa má 30 rokov.

Zdroj: rezort dopravy, internet

Ľubomír Palčák z výskumného ústavu hovorí aj o úspore až litra benzínu pre osobné auto, takmer 4 litre pre nákladné auto. Môže to byť aj viac, ak vznikajú na starej ceste zápchy, povedal.

Meškanie neoberie o peniaze len vodičov, ale aj stavbára. Firma Granvia totiž nedostane za cestu zaplatené, kým po ceste autá neprejdú. Na októbrovej splátke za dostupnosť má podľa agentúry TASR prísť o 8,2 milióna eur.

Stovky stavieb

K sankciám sa Granvia nevyjadrila. Ministerstvo dopravy očakáva dohodu o sankciách na budúci týždeň.

Medzitým vraj stavbár robí, čo môže. „Završujeme proces vypracovania a schvaľovania dokumentácie pre viac ako 500 stavebných objektov,“ povedal Eric Delobel, riaditeľ Granvie.

Niektorí nezávislí experti sa nad chýbajúcou dokumentáciou pozastavujú.

„To nie je bežná situácia. Zhotoviteľ už od začiatku stavby vie, ktoré dokumenty bude musieť na konci odovzdať. Preto má dostatok času na ich prípravu,“ hovorí Martin Bakoš, riaditeľ Amberg Engineering Slovakia.

Prezident Slovenskej asociácie konzultačných inžinierov Juraj Fürst zasa upozornil, že je lepšie cestu spustiť neskôr, ale bezpečnú a kvalitnú.

Opozičný Smer viní z problémov vládu Ivety Radičovej. Vláda mala podľa expremiéra Roberta Fica viac tlačiť na termíny odovzdávania dokumentov. Ďalší mesiac bez rýchlocesty označil za škandál.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 241
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 542
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 226
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 979
  5. Kam do tepla v januári? 1 735
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 498
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 380
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 255
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 897
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 840

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

Facebook otvorí v Európe tri nové školiace centrá pre digitálne zručnosti

Facebook plánuje do roku 2020 vyškoliť 100-tisíc malých a stredných podnikov a zabezpečiť on-line školenia pre 250-tisíc podnikov.

Ľudí bez práce je zas o čosi menej, nezamestnanosť klesla na 5,94 percenta

Od konca minulého roka je na Slovensku bez práce historicky najmenej ľudí od vzniku republiky.

RegioJet odvezie viac ľudí, na trase medzi Bratislavou a Komárnom pridal sedadlá

RegioJet v súčasnosti prepravuje na trase medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom približne 3 milióny cestujúcich.

Odborári z KOVO v trnavskej automobilke odmietli Moderné odbory pre výroky jeho predsedu

Rozbuškou konfliktu malo byť vyjadrenie Smolinského na sociálnej sieti, v ktorom mal napadnúť odborový zväz KOVO ako celok.