Desmod otvorí v nedeľu R1, autá na cestu pustia o mesiac neskôr

Spojenie medzi Bratislavou a Banskou Bystricou sa zrýchli takmer o pol hodiny. Ale s meškaním.

(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. „Viete už, čo budete robiť 25. septembra? Predsa zabávať sa na novom úseku rýchlostnej cesty R 1, ktorá spája Nitru s Banskou Bystricou.“

Tými slovami láka staviteľ – firma Granvia – ľudí na oslavu dokončenia stavby 46­-kilometrovej rýchlocesty. Chýbať nebude kapela Desmod ani ohňostroj.

Lenže cesta zostane ešte niekoľko týždňov po oslavách prázdna. Staviteľ ju síce dokončil načas, ale dokumenty na jej skutočnú prevádzku nebude mať pokope do termínu, čiže do 28. septembra.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) včera povedal, že autám sa rýchlocesta otvorí zrejme o mesiac neskôr. „Odovzdanie diela predpokladám v závere októbra,“ povedal.

Rýchlejšie v Bystrici

Dnes trvá „predpisová“ cesta z Bratislavy do Banskej Bystrice dve hodiny, hovorí Tomáš Novotný z portálu natankuj.sk. Podľa prepočtov Výskumného ústavu dopravného prinesie cesta 24­minútovú úsporu.

info
Rýchlocesta
  • Úsek Nitra – Selenec, má 12,6 km.
  • Časť medzi Selencom a Beladicami má mať 19 km.
  • Úsek Beladice – Tekovské Nemce má mať 14 km.
  • Do balíka PPP patrí ešte asi 6­kilometrový obchvat Banskej Bystrice.
  • Ročne vyjde cesta na 125 mil. eur. Splácať sa má 30 rokov.

Zdroj: rezort dopravy, internet

Ľubomír Palčák z výskumného ústavu hovorí aj o úspore až litra benzínu pre osobné auto, takmer 4 litre pre nákladné auto. Môže to byť aj viac, ak vznikajú na starej ceste zápchy, povedal.

Meškanie neoberie o peniaze len vodičov, ale aj stavbára. Firma Granvia totiž nedostane za cestu zaplatené, kým po ceste autá neprejdú. Na októbrovej splátke za dostupnosť má podľa agentúry TASR prísť o 8,2 milióna eur.

Stovky stavieb

K sankciám sa Granvia nevyjadrila. Ministerstvo dopravy očakáva dohodu o sankciách na budúci týždeň.

Medzitým vraj stavbár robí, čo môže. „Završujeme proces vypracovania a schvaľovania dokumentácie pre viac ako 500 stavebných objektov,“ povedal Eric Delobel, riaditeľ Granvie.

Niektorí nezávislí experti sa nad chýbajúcou dokumentáciou pozastavujú.

„To nie je bežná situácia. Zhotoviteľ už od začiatku stavby vie, ktoré dokumenty bude musieť na konci odovzdať. Preto má dostatok času na ich prípravu,“ hovorí Martin Bakoš, riaditeľ Amberg Engineering Slovakia.

Prezident Slovenskej asociácie konzultačných inžinierov Juraj Fürst zasa upozornil, že je lepšie cestu spustiť neskôr, ale bezpečnú a kvalitnú.

Opozičný Smer viní z problémov vládu Ivety Radičovej. Vláda mala podľa expremiéra Roberta Fica viac tlačiť na termíny odovzdávania dokumentov. Ďalší mesiac bez rýchlocesty označil za škandál.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 296
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 781
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 082
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 037
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 161
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 653
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 638
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 423
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 421
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 061

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.