Súkromné firmy budú doručovať poštu bez obmedzení

Alternatívni poštoví operátori budú môcť od nového roka doručovať akékoľvek zásielky bez obmedzení.

BRATISLAVA. Informuje o tom najnovšie číslo týždenníka Trend v súvislosti s novým zákonom o poštových službách, ktorý úplne otvorí domáci poštový trh. V súčasnosti súkromné firmy nemôžu doručovať listové zásielky do 50 gramov. O tie majú pritom najväčší záujem najmä v prípade hromadne podávaných zásielok firiem, ako výpisy z účtov či faktúry.

"Napriek tomu ich legálne roznášajú. Cestu k takzvaným vyhradeným zásielkam vydláždila najmä hybridná pošta, ktorá dala konkurencii príležitosť ukrajovať Slovenskej pošte z najvýnosnejších časti biznisu," píše ďalej Trend v článku o poštových službách.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pre štátnu Slovenskú poštu, a.s. zostávajú už len do konca roka vyhradené listové a reklamné adresované zásielky s hmotnosťou do 50 gramov a úradné zásielky určené do vlastných rúk. V úplnej konkurencii podnik poskytuje už dnes 90 % svojich služieb.

Súkromní poštoví doručovatelia majú napriek blížiacej sa úplnej liberalizácii domáceho trhu výhrady k novému poštovému zákonu, ktorý parlament schválil minulý týždeň. Zákon totiž podľa Trendu núti poštové podniky platiť odvody z časti tržieb do kompenzačného fondu. Z neho bude vykrytá strata Slovenskej pošty z poskytovania služieb tam, kde sa to z komerčného hľadiska neoplatí.

"Zo zákona nie je zrejmé, koľkých firiem sa povinnosť dotkne, ani to, ktoré konkrétne služby budú zaťažené odvodmi. O tom rozhodne Poštový regulačný úrad, ktorému operátori predložia podklady o svojej činnosti," informuje ďalej týždenník. Úrad posúdi, či firma poskytuje takzvané zameniteľné poštové služby podliehajúce odvodom, ktoré sú konkurenciou pre univerzálnu službu Slovenskej pošty.

Regulačný úrad predpokladá, že príspevky bude platiť približne päť až šesť podnikov. Nová legislatíva pritom neurčuje, či odvodom bude podliehať aj hybridná pošta. Alternatívni operátori majú iný názor.

"Zákon účelovo tieto služby zahŕňa pod zameniteľné poštové služby, pričom trh služieb hybridnej pošty bol definovaný ako samostatný relevantný trh," namieta v Trende Maroš Horňáček z firmy Cromwell, ktorá sa zaoberá hybridnou poštou. Poskytovateľov expresných služieb sa odvodová povinnosť netýka.

Do kompenzačného fondu má prispievať aj Slovenská pošta. Výška odvodov sa bude odvíjať od podielu konkrétneho podniku na trhu. Pre príspevky bude platiť strop 3 % zo spoplatneného obratu. Konkurenti štátnej pošty nie sú z toho nadšení. "Túto vec by mal riešiť štát, lebo je to služba pre občana," tvrdí v Trende konateľ poštového operátora KOLOS Henrich Lauko.

S financovaním univerzálnej služby sa podľa týždenníka pôvodne počítalo pri príprave liberalizácie, ktorá sa napokon nestihla pre predčasné voľby v roku 2006. Štát si mal od pošty objednať doručovanie zásielok podobne, ako to robí pri preprave osôb na železnici. Teraz sa ide cestou kompenzačného fondu, dodal Trend.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 828
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 176
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 888
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 14 855
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 847
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 334
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 149
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 523
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 767
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 689

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Projekt Manhattan. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

ŠPORT

Sagan skončil v štrnástej etape štvrtý, po skvelom závere vyhral Fraile

Opäť zvýšil náskok v bodovacej súťaži.

Stĺpček Osmelené

Od mladosti mám problém s alkoholom a neviem si pomôcť

Som abstinent, aj keď nemusím.

Neprehliadnite tiež

Podnik v Madride ponúka priestory na poludňajšiu siestu

Odpočinok v čase siesty láka čoraz viac zamestnancov, študentov aj turistov v Španielsku.

Rakúski hydinári zápasia s cenovým dumpingom zo zahraničia

V Rakúsku sa počet spracovateľských podnikov v priebehu 15 rokov znížil na polovicu.

Česko zažíva karavanový rozmach, dopyt rastie

Česi si čoraz viac volia dovolenku na domácom trhu namiesto zahraničnej.

Hirošima straší v Ružinov už vyše desaťročie

Z projektu Yosaria Plaza zostal len železobetónový skelet.

Nové Mesto má koncepciu rozvoja cyklistickej dopravy

Mestská časť si zadefinovala strategický materiál.