Súkromné firmy budú doručovať poštu bez obmedzení

Alternatívni poštoví operátori budú môcť od nového roka doručovať akékoľvek zásielky bez obmedzení.

BRATISLAVA. Informuje o tom najnovšie číslo týždenníka Trend v súvislosti s novým zákonom o poštových službách, ktorý úplne otvorí domáci poštový trh. V súčasnosti súkromné firmy nemôžu doručovať listové zásielky do 50 gramov. O tie majú pritom najväčší záujem najmä v prípade hromadne podávaných zásielok firiem, ako výpisy z účtov či faktúry.

"Napriek tomu ich legálne roznášajú. Cestu k takzvaným vyhradeným zásielkam vydláždila najmä hybridná pošta, ktorá dala konkurencii príležitosť ukrajovať Slovenskej pošte z najvýnosnejších časti biznisu," píše ďalej Trend v článku o poštových službách.

Pre štátnu Slovenskú poštu, a.s. zostávajú už len do konca roka vyhradené listové a reklamné adresované zásielky s hmotnosťou do 50 gramov a úradné zásielky určené do vlastných rúk. V úplnej konkurencii podnik poskytuje už dnes 90 % svojich služieb.

Súkromní poštoví doručovatelia majú napriek blížiacej sa úplnej liberalizácii domáceho trhu výhrady k novému poštovému zákonu, ktorý parlament schválil minulý týždeň. Zákon totiž podľa Trendu núti poštové podniky platiť odvody z časti tržieb do kompenzačného fondu. Z neho bude vykrytá strata Slovenskej pošty z poskytovania služieb tam, kde sa to z komerčného hľadiska neoplatí.

"Zo zákona nie je zrejmé, koľkých firiem sa povinnosť dotkne, ani to, ktoré konkrétne služby budú zaťažené odvodmi. O tom rozhodne Poštový regulačný úrad, ktorému operátori predložia podklady o svojej činnosti," informuje ďalej týždenník. Úrad posúdi, či firma poskytuje takzvané zameniteľné poštové služby podliehajúce odvodom, ktoré sú konkurenciou pre univerzálnu službu Slovenskej pošty.

Regulačný úrad predpokladá, že príspevky bude platiť približne päť až šesť podnikov. Nová legislatíva pritom neurčuje, či odvodom bude podliehať aj hybridná pošta. Alternatívni operátori majú iný názor.

"Zákon účelovo tieto služby zahŕňa pod zameniteľné poštové služby, pričom trh služieb hybridnej pošty bol definovaný ako samostatný relevantný trh," namieta v Trende Maroš Horňáček z firmy Cromwell, ktorá sa zaoberá hybridnou poštou. Poskytovateľov expresných služieb sa odvodová povinnosť netýka.

Do kompenzačného fondu má prispievať aj Slovenská pošta. Výška odvodov sa bude odvíjať od podielu konkrétneho podniku na trhu. Pre príspevky bude platiť strop 3 % zo spoplatneného obratu. Konkurenti štátnej pošty nie sú z toho nadšení. "Túto vec by mal riešiť štát, lebo je to služba pre občana," tvrdí v Trende konateľ poštového operátora KOLOS Henrich Lauko.

S financovaním univerzálnej služby sa podľa týždenníka pôvodne počítalo pri príprave liberalizácie, ktorá sa napokon nestihla pre predčasné voľby v roku 2006. Štát si mal od pošty objednať doručovanie zásielok podobne, ako to robí pri preprave osôb na železnici. Teraz sa ide cestou kompenzačného fondu, dodal Trend.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 782
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 929
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 116
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 837
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 690
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 455
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 082
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 015
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.