Rolls-Royce má objednávky na letecké motory za 70 miliárd eur

Dramatické udalosti v lietadle austrálskej spoločnosti Qantas 4. novembra minulého roku neovplyvnili záujem o letecké motory britskej firmy Rolls-Royce.

LONDÝN. V Airbuse 380 so 466 cestujúcimi na palube došlo počas letu k požiaru motora, ale posádka dramatickú situáciu zvládla. Katastrofa stroja by citeľne poškodila aj výrobcu leteckých motorov, Rolls-Royce.

Tento rok je však situácia celkom iná. V pondelok (26. 9.) prevezme japonská spoločnosť ANA prvý Boeing 787 Dreamliner, vybavený britskými motormi Trent-1000 za 20 miliónov USD (14,59 milióna eur).

V továrni v Derby bude v pondelok party, nielen na oslavu odovzdania prvého Dreamlineru zákazníkovi. Firma vyhrala v septembri tri tendre na dodávku leteckých motorov. A neodvrátil sa od nej ani Airbus. Rolls-Royce vyhral ešte predtým aj jeho dva tendre na dodávku motorov pre A380.

V knihe objednávok ich má za vyše 70 miliárd eur. Pred piatimi rokmi mala zásobu práce za 35 miliárd eur. Výrobca má okrem iných objednávok dodať aj 1200 turbín na vyvíjaný Airbus 350, hoci doteraz ešte ani jeden test prototypov nedokončil.

Rolls-Royce je jedným z najlepších podnikov krajiny, ktorej priemysel sa vo svetovej konkurencii dlhodobo pomaly prepadáva. A ním zrejme aj zostane. Experti Airbusu odhadli, že v nasledujúcich 20 rokoch príde do prevádzky 30.000 lietadiel a každý z nich bude potrebovať najmenej jednu turbínu.

Firma dosiahne za dve desaťročia predajom motorov pre civilné dopravné lietadlá asi 800 miliárd USD. Ďalších 600 miliárd USD dostane od prevádzkovateľov lietadiel za údržbu pohonov.

Rolls-Royce však vyrába motory aj pre vojenské stroje, lode a je subdodávateľom firiem v jadrovom priemysle. Do roku 2030 by jej celkové výnosy mali prekročiť dva bilióny USD napriek tomu, že výrobu motorov pre "malé" a stredne veľké lietadlá ako Airbus 320 prenecháva konkurencii.

Britská firma sa zameriava na vývoj pohonov novej koncepcie. Pripravuje návrat k vrtuľovým motorom. Lietadlá budú mať vzadu umiestnené dva mohutné motory s vrtuľami s protismerným pohybom. V porovnaní s turbínovými motormi spotrebujú na 100 km o 30 % menej paliva. Lietadlá budú podstatne tichšie. Robert Nuttall zo strategického oddelenia koncernu odhaduje, že vývoj staronovej formy pohonu lietadiel príde na trh okolo roku 2025.

Informovala o tom agentúra DPA.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  2. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  3. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  6. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  7. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  8. Modern luxury next to the Blue Church
  9. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 188
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 4 813
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 836
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 155
  5. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 677
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 661
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 355
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 196
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 077
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 057

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia tvrdia, že podobne kroky neplánujú.

DOMOV

Rakúšania kontroly obhajujú migrantmi, Slováci tomu nerozumejú

Rakúšania stále náhodne kontrolujú.

DOMOV

Esbéeskar môže v obchode šacovať. Ak je to dobrovoľné

Ak zariadenie zapípa, pracovník SBS by mal zákazníka požiadať o blok.

Neprehliadnite tiež

Dolárových milionárov pribúda, najbohatším regiónom zostáva Severná Amerika

Desatina najbohatších ľudí na svete vlastní takmer 88 percent celkového svetového bohatstva.

Šéf odborov Volkswagenu: Strach o miesta v Škode je zbytočný

V českých médiách sa v októbri objavili špekulácie, že koncern by mohol presunúť časť produkcie Škody Auto do Nemecka.

USA nesúhlasí s prevzatím Time Warner spoločnosťou AT&T

Nesúhlas vlády s akvizíciou prekvapil mnohých na Wall Street.

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.