AKTUALIZOVANÉ 21.SEPTEMBRA O 9:46

Rýchlostná cesta R1 nebude odovzdaná načas

Rýchlostná cesta smerom od Nitry sa v septembri neotvorí. Je dokončená, ale chýbajú doklady.

(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Po prvej PPP ceste na Slovensku nezačnú jazdiť autá v plánovanom termíne. Zhruba 50­kilometrová rýchlostná cesta medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami totiž nebude prejazdná koncom septembra, ako predpokladá zmluva.

„Koncesionár, spoločnosť Granvia, do dnešného dňa neodovzdal ministerstvu dopravy všetky potrebné doklady tak, aby sa plánovaný termín sprevádzkovania novej rýchlostnej cesty, 28. september mohol naplniť,“ tvrdí rezort dopravy.

Granvia tvrdí, že musí vypracovať "extrémne veľké množstvo" dokumentácie. „Spolu s nezávislým dozorom a verejným obstarávateľom završujeme proces vypracovania a schvaľovania dokumentácie pre viac ako 500 stavebných objektov," hovorí E. Delobel, generálny riaditeľ Granvie.

Kedy budú môcť po ceste prejsť prvé autá, ministerstvo dopravy nevie. Malo by však ísť o otázku týždňov. Ani Granvia v stanovisku nenapísala, kedy bude cesta odovzdaná.

Hrozia sankcie

Za meškanie hrozia stavbárovi sankcie. „Pre nich je najväčšou sankciou, ak nedostanú platbu za dostupnosť,“ povedal Ľubomír Tuchscher z rezortu dopravy.

info
Stavba R1

Stavba PPP projektu zahŕňa tri cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami:

  • Nitra – Selenec, má dĺžku 12,6 kilometra,
  • 19-­kilometrový úsek Selenec – Beladice,
  • asi 14-­kilometrový úsek Beladice – Tekovské Nemce, ten mal byť hotový už v júli. Dokončenie sa pre zlé počasie presunulo na september.
  • Kedy bude cesta daná do používania, sa nevie.
  • Ročná platba štátu za cestu sa má vyšplhať až na 125 miliónov eur. Splácať ju má štát 30 rokov.
Zdroj: Granvia, ministerstvo dopravy, internet, sita

Štát má ročne platiť za dostupnosť cesty asi 125 miliónov eur. Pri mesačnom zdržaní by tak Granvia prišla zhruba o 10 miliónov eur. V 125-­miliónovej splátke je však zahrnutý aj asi šesťkilometrový obchvat Banskej Bystrice, ktorý má byť hotový až na budúci rok.

Ako meškanie vysvetľuje Granvia, sa nepodarilo zistiť. Kde je problém, nepovedal ani stavebný dozor – firma Arcadis. Vyjadrovať sa má len ministerstvo dopravy alebo Granvia, povedal nám zástupca dozorujúcej firmy.

V kuloároch sa hovorí o tom, že dokumentáciu Granvia zanedbala. Stavbár mal údajne počas prác nepredpokladané stavby, na ktoré však nemáal stavebné povolenia.

Špeciálny stavebný úrad

Každý deň bez tejto rýchlostnej cesty však chýba, hovorí riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.

„Štát mal mať vytvorené a posilnené dostatočné kapacity na preberanie dokumentácie. Tiež mal tlačiť na skrátenie termínov ich preberania, aby sa odovzdala cesta do používania v plánovanom termíne,“ zareagoval exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer).

Rezort dopravy však tvrdí, že pre hladké stavebné konanie vyčlenilo špeciálny stavebný úrad. Jeho zamestnanci majú týždne predĺžené pracovné hodiny, nečerpali ani letnú dovolenku. Ministerstvo dokonca zamestnalo ľudí navyše.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 6 527
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 413
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 387
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 3 057
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 131
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 1 775
  7. Ako na refinancovanie hypotéky 1 064
  8. Splnený sen 1 031
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 979
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 972

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V bašte Smeru deti chorľavejú a starším sa cnie za socializmom

Baníci cítia krivdu, keď niekto kritizuje umelé dotovanie Hornonitrianskych baní vládou. Na ťažkú prácu nedajú dopustiť.

ŠPORT

Říha po odchode: Vedenie Slovana hokeju rozumie, pre klub robí všetko

Český tréner doplatil na nevydarený začiatok.

PRIMÁR

K pandémiám chrípky môže dochádzať s príchodom leta

Simulácia správne predpovedala pandémiu vírusu prasacej chrípky.

Neprehliadnite tiež

Hygienici upozorňujú na nebezpečnú kozmetiku i naberačku

Výrobky sa môžu vyskytovať aj na Slovensku.

Konkurentmi Kažimíra na post šéfa Euroskupiny sú ministri financií Francúzska či Luxemburska

Peter Kažimír sa ako možný nástupca Jeroena Dijsselbloema spomína už niekoľko mesiacov. Nahráva mu aj jeho stranícka príslušnosť k sociálnym demokratom.

Fico: Nemôžeme riešiť s Britániou obchod, kým nevyriešime podmienky odchodu

Podľa Fica platí, že kým nie sme dohodnutí na pravidlách ukončenia členstva Británie, nemôžeme diskutovať o pravidlách pre budúcnosť.

Štát súhlasí, aby si za volanty kamiónov a autobusov sadali aj mladší šoféri

Ministerstvo vnútra súhlasí, aby sa znížil vek pre vodičov kamiónov a autobusov na 18 a 21 rokov vo vnútroštátnej doprave.