AKTUALIZOVANÉ 21.SEPTEMBRA O 9:46

Rýchlostná cesta R1 nebude odovzdaná načas

Rýchlostná cesta smerom od Nitry sa v septembri neotvorí. Je dokončená, ale chýbajú doklady.

(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Po prvej PPP ceste na Slovensku nezačnú jazdiť autá v plánovanom termíne. Zhruba 50­kilometrová rýchlostná cesta medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami totiž nebude prejazdná koncom septembra, ako predpokladá zmluva.

„Koncesionár, spoločnosť Granvia, do dnešného dňa neodovzdal ministerstvu dopravy všetky potrebné doklady tak, aby sa plánovaný termín sprevádzkovania novej rýchlostnej cesty, 28. september mohol naplniť,“ tvrdí rezort dopravy.

Granvia tvrdí, že musí vypracovať "extrémne veľké množstvo" dokumentácie. „Spolu s nezávislým dozorom a verejným obstarávateľom završujeme proces vypracovania a schvaľovania dokumentácie pre viac ako 500 stavebných objektov," hovorí E. Delobel, generálny riaditeľ Granvie.

Kedy budú môcť po ceste prejsť prvé autá, ministerstvo dopravy nevie. Malo by však ísť o otázku týždňov. Ani Granvia v stanovisku nenapísala, kedy bude cesta odovzdaná.

Hrozia sankcie

Za meškanie hrozia stavbárovi sankcie. „Pre nich je najväčšou sankciou, ak nedostanú platbu za dostupnosť,“ povedal Ľubomír Tuchscher z rezortu dopravy.

info
Stavba R1

Stavba PPP projektu zahŕňa tri cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami:

  • Nitra – Selenec, má dĺžku 12,6 kilometra,
  • 19-­kilometrový úsek Selenec – Beladice,
  • asi 14-­kilometrový úsek Beladice – Tekovské Nemce, ten mal byť hotový už v júli. Dokončenie sa pre zlé počasie presunulo na september.
  • Kedy bude cesta daná do používania, sa nevie.
  • Ročná platba štátu za cestu sa má vyšplhať až na 125 miliónov eur. Splácať ju má štát 30 rokov.
Zdroj: Granvia, ministerstvo dopravy, internet, sita

Štát má ročne platiť za dostupnosť cesty asi 125 miliónov eur. Pri mesačnom zdržaní by tak Granvia prišla zhruba o 10 miliónov eur. V 125-­miliónovej splátke je však zahrnutý aj asi šesťkilometrový obchvat Banskej Bystrice, ktorý má byť hotový až na budúci rok.

Ako meškanie vysvetľuje Granvia, sa nepodarilo zistiť. Kde je problém, nepovedal ani stavebný dozor – firma Arcadis. Vyjadrovať sa má len ministerstvo dopravy alebo Granvia, povedal nám zástupca dozorujúcej firmy.

V kuloároch sa hovorí o tom, že dokumentáciu Granvia zanedbala. Stavbár mal údajne počas prác nepredpokladané stavby, na ktoré však nemáal stavebné povolenia.

Špeciálny stavebný úrad

Každý deň bez tejto rýchlostnej cesty však chýba, hovorí riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.

„Štát mal mať vytvorené a posilnené dostatočné kapacity na preberanie dokumentácie. Tiež mal tlačiť na skrátenie termínov ich preberania, aby sa odovzdala cesta do používania v plánovanom termíne,“ zareagoval exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer).

Rezort dopravy však tvrdí, že pre hladké stavebné konanie vyčlenilo špeciálny stavebný úrad. Jeho zamestnanci majú týždne predĺžené pracovné hodiny, nečerpali ani letnú dovolenku. Ministerstvo dokonca zamestnalo ľudí navyše.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Talent - vzdelanie - úspech
  2. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  3. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  4. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  5. Billa pomáha slabozrakým a nevidiacim s nákupmi už aj v Nitre
  6. Svetový roaming v O2 výhodnejšie
  7. 5 pravidiel ako prenajať nehnuteľnosť
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  9. Hotel Devin Spa centre - relaxation in the intimate atmosphere
  10. The Horizont Resort **** - fun and wellness
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 25 805
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 17 105
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 131
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 074
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 833
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 601
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 049
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 041
  9. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 3 666
  10. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova 2 566

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Slováci prehrali s USA aj druhýkrát a na olympiáde končia

Slovenskí hokejisti dostali päť gólov.

DOMOV

Poradenská firma u Maďariča mohla zneužívať dôverné informácie

Poradenská spoločnosť Centire mala o eurofondovej výzve pre kreatívny priemysel na ministerstve kultúry informácie vždy ako prvá.

DOMOV

Dobré ráno: Česká ČSSD? Fico im rozprával o bordeli a prostitútkach

Českí sociálni demokrati zmenili šéfa.

KOMENTÁRE

Prepáčte, ploty ani zverochody nebudú, počkať musia aj výtlky

Málo sa sťažujú zdravotníci a hasiči, ktorí ten bodrel musia chodiť odpratávať?

Neprehliadnite tiež

Leo Express sa chystá rozširovať. Plánuje spojiť Bratislavu s Prahou

Plány na spojenie hlavných miest Česka a Slovenska treba chápať v dlhšom časovom horizonte, hovorí analytik.

Evita sa zbavila stratového vydavateľstva. Spôsobom, aký využil aj Bašternák

Podnikateľka a spisovateľka Eva Urbaníková zrušila svoje vydavateľstvo. Urobila to spôsobom, ktorý ministerstvo označuje za špekulatívne.

Evita doplatila na krach Belimexu, trh sa odvtedy vôbec nezmenil

Vydavateľstvo Evitapress malo problémy ešte pred krachom Belimexu.

Evitovky sú stále úspešné, prešli pod vydavateľa Hospodárskych novín

Mafra Slovakia odkúpila od Urbaníkovej aj ochranné známky.

Belgicko získa lacnejšiu elektrinu z Nemecka cez podzemné vedenie

Nemecko vyrába viac elektrickej energie než potrebuje.