AKTUALIZOVANÉ 21.SEPTEMBRA O 9:46

Rýchlostná cesta R1 nebude odovzdaná načas

Rýchlostná cesta smerom od Nitry sa v septembri neotvorí. Je dokončená, ale chýbajú doklady.

(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Po prvej PPP ceste na Slovensku nezačnú jazdiť autá v plánovanom termíne. Zhruba 50­kilometrová rýchlostná cesta medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami totiž nebude prejazdná koncom septembra, ako predpokladá zmluva.

„Koncesionár, spoločnosť Granvia, do dnešného dňa neodovzdal ministerstvu dopravy všetky potrebné doklady tak, aby sa plánovaný termín sprevádzkovania novej rýchlostnej cesty, 28. september mohol naplniť,“ tvrdí rezort dopravy.

Granvia tvrdí, že musí vypracovať "extrémne veľké množstvo" dokumentácie. „Spolu s nezávislým dozorom a verejným obstarávateľom završujeme proces vypracovania a schvaľovania dokumentácie pre viac ako 500 stavebných objektov," hovorí E. Delobel, generálny riaditeľ Granvie.

Kedy budú môcť po ceste prejsť prvé autá, ministerstvo dopravy nevie. Malo by však ísť o otázku týždňov. Ani Granvia v stanovisku nenapísala, kedy bude cesta odovzdaná.

Hrozia sankcie

Za meškanie hrozia stavbárovi sankcie. „Pre nich je najväčšou sankciou, ak nedostanú platbu za dostupnosť,“ povedal Ľubomír Tuchscher z rezortu dopravy.

info
Stavba R1

Stavba PPP projektu zahŕňa tri cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami:

  • Nitra – Selenec, má dĺžku 12,6 kilometra,
  • 19-­kilometrový úsek Selenec – Beladice,
  • asi 14-­kilometrový úsek Beladice – Tekovské Nemce, ten mal byť hotový už v júli. Dokončenie sa pre zlé počasie presunulo na september.
  • Kedy bude cesta daná do používania, sa nevie.
  • Ročná platba štátu za cestu sa má vyšplhať až na 125 miliónov eur. Splácať ju má štát 30 rokov.
Zdroj: Granvia, ministerstvo dopravy, internet, sita

Štát má ročne platiť za dostupnosť cesty asi 125 miliónov eur. Pri mesačnom zdržaní by tak Granvia prišla zhruba o 10 miliónov eur. V 125-­miliónovej splátke je však zahrnutý aj asi šesťkilometrový obchvat Banskej Bystrice, ktorý má byť hotový až na budúci rok.

Ako meškanie vysvetľuje Granvia, sa nepodarilo zistiť. Kde je problém, nepovedal ani stavebný dozor – firma Arcadis. Vyjadrovať sa má len ministerstvo dopravy alebo Granvia, povedal nám zástupca dozorujúcej firmy.

V kuloároch sa hovorí o tom, že dokumentáciu Granvia zanedbala. Stavbár mal údajne počas prác nepredpokladané stavby, na ktoré však nemáal stavebné povolenia.

Špeciálny stavebný úrad

Každý deň bez tejto rýchlostnej cesty však chýba, hovorí riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.

„Štát mal mať vytvorené a posilnené dostatočné kapacity na preberanie dokumentácie. Tiež mal tlačiť na skrátenie termínov ich preberania, aby sa odovzdala cesta do používania v plánovanom termíne,“ zareagoval exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer).

Rezort dopravy však tvrdí, že pre hladké stavebné konanie vyčlenilo špeciálny stavebný úrad. Jeho zamestnanci majú týždne predĺžené pracovné hodiny, nečerpali ani letnú dovolenku. Ministerstvo dokonca zamestnalo ľudí navyše.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 22 839
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 514
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 109
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 570
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 365
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 493
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 404
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 395
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 353
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 008

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Piekol macesy a mal baňu. Jeho slovenská továreň prežila dodnes

Maces kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

KOMENTÁRE

Rok 1997: Zmrznutý Leo desil viac než elektrikár Mečiar

Moc stále držal v rukách Mečiar a z rodinných osláv sa stávali mory.

ŠPORT

Kuzminová skončila druhá v stíhacích pretekoch

Napriek štyrom chybám v streľbe prišla len o jedno miesto.

Neprehliadnite tiež

Fico otáča, odchod do penzie má dostať strop

V roku 2012 štát nastavil vek odchodu do dôchodku na strednú dĺžku dožitia.

Agentúra Fitch priznala Portugalsku plnú úverovú spoľahlivosť

Ratingová agentúra zvýšila úverovú dôveryhodnosť Portugalska o dva stupne.

Slováci obľubujú ručne vyrábané výrobky, kupujú ich však málo

Len malé percento Slovákov ich však kupuje pravidelne.

Väčšina ekonómov na Wall Street považuje bitcoin za bublinu

Bitcoin napriek prudkému nárastu popularity nepresvedčil.

Zdravotné poisťovne posielajú naspäť doplatky za lieky

Poisťovne vrátia za tretí kvartál tohto roka naspäť okolo 2,3 milióna eur.