Železnice zmiernili plánovanú stratu o 28 percent

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) hospodárili v prvom polroku tohto roka so stratou 78,119 mil. eur.

BRATISLAVA. Oproti plánovanej strate vo výške 108,55 mil. eur spoločnosť zlepšila polročný výsledok o 28 %, keďže očakávanú stratu zmiernila o 30,431 mil. eur.

V medziročnom porovnaní sa výsledok v prvej polovici zhoršil, lebo v tom istom období vlaňajška spoločnosť vykázala zisk 925 tis. eur. Štátny správca železničnej infraštruktúry v prvej polovici roka zároveň dosiahol pred započítaním úrokov, daní, odpisov a amortizácie (EBITDA) prevádzkový zisk 4,489 mil. eur, hoci plánoval stratu 48,195 mil. eur.

Lepší výsledok hospodárenia oproti plánu podľa ŽSR súvisí najmä s vyššími výnosmi z úhrady fixnej časti ekonomicky oprávnených nákladov železničnej infraštruktúry a s poklesom nákladov najmä na spotrebovaných nákupoch a službách, ako aj odpisoch a amortizácii.

"Manažment spoločnosti považuje celkový vývoj ekonomických ukazovateľov ŽSR za 1. polrok za stabilný. Pretrváva nižšie čerpanie nákladov výrobnej spotreby v súlade s prioritami prijatého interného Programu úspor a optimalizácie ŽSR," oznámila spoločnosť.

ŽSR dosiahol za šesť mesiacov terajšieho roka výnosy 187,181 mil. eur. Oproti plánu stúpli o 13,4 %, respektíve o 22,154 mil. eur. Medziročne boli nižšie Je v nich zahrnutý aj príspevok štátu na úhradu fixnej časti ekonomicky oprávnených nákladov.

Výnosy oproti plánu stúpli o 13,4 %, respektíve o 22,154 mil. eur. Medziročne výnosy klesli o 9,1 % alebo o 18,771 mil. eur. Náklady v objeme 265,3 mil. eur boli v porovnaní s plánom nižšie o 3 % alebo o 8,277 mil. eur. Oproti prvému polroku 2010, keď náklady tvorili 205,027 mil. eur, vzrástli o 29,4 % alebo o 60,273 mil. eur.

Tržby ŽSR za prístup dopravcov k železničnej infraštruktúre dosiahli v prvom polroku 48,02 mil. eur. Znamená to 26-percentný podiel na celkových tržbách spoločnosti za vlastné výkony a tovar. Medziročne sa tržby za použitie železničnej infraštruktúry prepadli o 48 %, keď vlani v tom istom období dosiahli poplatky dopravcov ešte 92,422 mil. eur. Dôvodom je výrazné zníženie ceny za využívanie železničnej dopravnej cesty začiatkom tohto roka z 10,2 eura na 4,9 eura na vlakový kilometer.

Výkony nákladnej dopravy na železnici v prvom polroku dosiahli 7,097 mil. vlakových kilometrov, čo je oproti plánu menej o 3,3 %. Výkony osobnej dopravy v porovnaní s plánom, naopak, vzrástli mierne o 0,1 % na 15,8 mil. vlakokilometrov. "V priebehu 1. polroku 2011 dopravný trh vykazoval relatívne stabilný vývoj v preprave tovarov. Oproti plánu vzrástla taktiež úhrada za prístup k železničnej infraštruktúre. V osobnej doprave boli výkony taktiež stabilné a mierne nad úrovňou plánu," uviedli ŽSR.

Spoločnosť označila za významnú udalosť v prvom polroku podpísanie zmluvy o vzájomnom započítaní pohľadávok štátu z dôvodu poskytnutej návratnej finančnej výpomoci s časťou nevysporiadaných strát vzniknutých v minulých obdobiach na základe zmlúv o prevádzkovaní dráh.

Podľa upraveného plánu predpokladajú ŽSR v tomto roku stratu 100,06 mil. eur. Bolo by to o 1,4 % menej než vlani, keď spoločnosť vykázala stratu 101,46 mil. eur. Podľa pôvodného plánu mala strata stúpnuť na 193,078 mil. eur. Zníženie pôvodne plánovanej straty umožní vyššia štátna dotácia na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry, ktorá sa má v tomto roku zvýšiť o 80 mil. eur, z doterajších 119,5 mil. eur na 199,5 mil. eur.

ŽSR plánujú v tomto roku výnosy 433,639 mil. eur, čo by oproti vlaňajšku znamenalo rast o 0,3 %. Plánované náklady v objeme 533,699 mil. eur majú zostať na vlaňajšej úrovni. Výnosy za použitie železničnej infraštruktúry by mali dosiahnuť 95,939 mil. eur, dvakrát menej ako vlani, keď príjmy z poplatkov dopravcov predstavovali 188,508 mil. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 681
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 577
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 112
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 021
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 376
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 588
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 586
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 461
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 450
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 028

Hlavné správy zo Sme.sk

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza. Veríme, že ju vyrieši so cťou.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Český Tuzemák je rakovinotvorný, Česi sa však škodlivej látky nechcú vzdať

S rumovou arómou nemusí mať problém iba Česko.

EKONOMIKA

Zákon na ochranu médií sa dá ľahko obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.