KOŠICE, BRATISLAVA. Sprivatizované letisko v Košiciach čelí ostrej kritike za vysoké letiskové poplatky. Tému odštartovali aerolínie Travel Service, ktoré vraj na budúci rok nebudú do Košíc lietať pre vysoké poplatky.
„Ceny sú o desiatky percent vyššie, než aké si účtuje letisko v Prahe či v Bratislave,“ tvrdí hovorkyňa Travel Service Vlaďka Dufková.
O poplatky sa už začala zaujímať dozorná rada letiska, kde sedia zástupcovia štátu. „Budeme sa tým zaoberať na stretnutí s väčšinovým majiteľom letiska, respektíve jeho vedením,“ povedal hovorca rezortu Martin Krajčovič.
Letiskom v Košiciach prejde zhruba 300-tisíc cestujúcich ročne, dnes má pravidelné spojenie len so štyrmi mestami: Bratislavou, Viedňou, Prahou a Rijekou.
Obhajujú sa investíciami
Vedenie firmy považuje poplatky za štandardné. „Sú porovnateľné s inými letiskami tejto veľkosti a zamerania, zohľadňujú, samozrejme, úroveň a kvalitu technických zariadení,“ reagovala Marta Horváthová, členka predstavenstva zodpovedná za prevádzku. Letisko poukazuje najmä na mnohomiliónové investície do infraštruktúry.
Košický aeroport patrí medzi najdrahšie spomedzi okolitých krajín. V porovnaní s Viedňou tu zaplatia aerolinky za pristátie takmer o 400 eur viac. Pravda však je, že nie je drahšie ako pražské letisko Ruzyně.
Denník SME porovnával poplatky, bez započítaných zliav. Košice však ponúkajú na nové linky polovičnú zľavu z poplatkov.
Raši chce viac liniek
Člen dozornej rady letiska Peter Pihorňa (SaS) sa už o poplatky zaujímal. „Generálny riaditeľ argumentoval, že letisko poskytuje oproti iným kvalitnejší produkt,“ hovorí Pihorňa. Poplatky by mali byť aj témou najbližšieho stretnutia s vedením.
Spokojný nie je ani primátor Košíc Richard Raši (Smer). Regiónu podľa neho chýba napríklad spojenie s Britskými ostrovmi.
„Verím, že za vyššími poplatkami nie je obchodná politika väčšinového majiteľa. Bol by to veľmi zlý signál pre Slovensko,“ reagoval Raši na kritiku letiska.
Z porovnania poplatkov vyplýva aj konkurenčná prevaha Bratislavy. Ak porovnáme len poplatok za pristátie, vyjde Bratislava drahšie ako Schwechat.
Keď sa však pozrieme na poplatky za cestujúcich, v celkovom porovnaní vyjde aerolinky let z Bratislavy lacnejšie aj o tisíc eur (pri celkovom porovnaní cien po započítaní všetkých dodatočných poplatkov, ktoré si Schwechat účtuje - ekologické dane, poplatky za majetok a podobne).
* Tabuľku sme opravili, pretože bolo v prvom stĺpci nesprávne uvedené, že ide o poplatok za použitie letiska.
V skutočnosti ide o poplatok za pristátie lietadla.