MÉDIÁ

TA3 informuje už desať rokov

Súkromnej spravodajskej televízii sa darí udržať sa na malom mediálnom trhu.

Desať rokov neustálych personálnych a technických zmien.(Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Televízia TA3 spustila vysielanie predčasne 11. septembra 2001, o dva týždne skôr ako plánovala. Na začiatku zdôrazňovala okrem aktuálnych informácií a vysielania naživo aj kvalitnú publicistiku. Prvé dve vlastnosti si televízia zachovala dodnes.

BRATISLAVA. Redaktori a moderátori vznikajúcej spravodajskej televízie už niekoľko týždňov pripravovali vysielanie, ale iba do steny.

Potom teroristi zaútočili na newyorské dvojičky a televízia sa ukázala aj divákom pred televízormi. Urobili tak o dva týždne skôr ako plánovali. Útok zaručil TA3 pozornosť a úspešný štart.

Televízia sa po mimoriadnom vysielaní ešte na pár dní vypla a od 23. septembra vysiela nepretržite až dodnes každý deň od rána do polnoci.

„Začiatok vysielania TA3 bol spojený so skúškou ohňom pri pokrývaní teroristických útokov na USA, kde bol vtedajší spravodajský tím vystavený obrovskému tlaku, ktorý zvládol,” myslí si jej súčasný šéf a bývalý herec Michal Gučík.

Vznik televízie

Televíziu zakladal Martin Lengyel.

Prvé informácie o spravodajskej televízii sa objavili rok pred jej spustením, keď bývalý hovorca vtedajšieho premiéra Mikuláša Dzurindu Martin Lengyel informoval o žiadosti získať licenciu.

Na začiatku vzbudzovala Lengyeolova kariérna minulosť obavy, že nový projekt poslúži najmä na vylepšenie imidžu vtedajšej vlády. Jej obľuba u verejnosti výrazne poklesla, keď stratila podporu najsledovanejšej Markízy.

„Slúži iba na to, aby uspokojila osobné záujmy niektorých skupín vlastniť televíziu a zaplatiť za ňu čokoľvek - asi je aj z čoho,” povedal o vznikajúcej TA3 Pavol Rusko s tým, že spravodajská televízia sa na Slovensku neuživí.

Projekt televízie ohrozil pred jej spustením odchod najväčšieho investora - slovenskej firmy Hanco. Napokon kúpil v C.E.N. väčšinový podiel britský fond Millenium Electronic, ktorého majitelia boli neznámi.

V roku 2002 vysvitlo, že pyramídová nebankovka B.M.G. Invest vložila do TA3 približne stopäťdesiat miliónov korún.

Peniaze, ktoré dostala televízia ešte pred začatím vysielania, mali vraj slúžiť ako protihodnota za reklamný čas.

„Je to zmluva medzi dvoma komerčnými subjektmi. Dôrazne odmietam politické súvislosti. Každý, kto nás sleduje, vidí, že sme nezávislí, a to niekomu prekáža,“ hovoril vtedy Lengyel. Nevysvetlil však, aké politické súvislosti za prípadom vidí.

Čierne a biele zoznamy

guc.jpg
V súčasnosti ju vedie Michal Gučík.

Podozrenia, že nákladný projekt čisto spravodajskej televízie si na malom mediálnom trhu nemá ako na seba zarobiť, opäť ožili, keď na verejnosť prenikli biele a čierne zoznamy.

Cez list spriaznených firiem vedenie televízie usmerňovalo redaktorov, aby formou skrytej inzercie propagovali v spravodajstve spoločnosti, ktoré s TA3 spolupracujú a sú jej inzerentmi. Naopak čierny zoznam redaktorom kázal, aby nespolupracujúce banky, poisťovne či automobilky ignorovali a do vysielania nedávali.

Mediálny analytik Gabriel Šípoš na svojom blogu upozornil aj na ďalšie zaplatené PR služby už bývalého ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer) v spravodajskom vysielaní.

„Za sériu neoznačených PR rozhovorov ministerstvo zaplatilo o milióny korún viac, ako keby si rovno v televízii kúpilo reklamu,” upozornil Šípoš.

Gučík TA3 bráni, že žiadna z týchto udalostí sa netýka súčasného tímu. „Beztak už k nim bolo povedané všetko – len škoda, že najčastejšie iba jednou stranou,” povedal.

Odídení redaktori

Pre podvody so skrytou reklamou a praktiky v redakcii zažila TA3 niekoľko masových odchodov svojich zamestnancov.

Naposledy odišiel šéfredaktor Richard Dírer so zástupkyňou Norou Gubkovou a časťou spravodajského tímu. Ich odchod bol spojený s príchodom nového generálneho riaditeľa.

„Odchody šéfredaktorov sú cyklickým fenoménom, ktorý sprevádza všetky médiá. Je to pochopiteľné, tak ako sú pochopiteľné aj súvisiace odchody ďalších ľudí a emócie, ktoré sprevádzajú. Nepochopiteľné je pre nás len zbytočné škandalizovanie toho, čo je úplne normálne,” povedal Gučík.

Súčasným majiteľom držiteľa licencie TA3 je Grafobal Group Ivana Kmotríka. Do roku 2007 formálne vlastnila TA3 finančná skupina J&T, keď si ju s Kmotríkovým Grafobalom vymenila za televíziu JOJ.

Živé vysielanie ako prínos

TA3 ako prvá vniesla do vysielania pravidelné živé prenosy z najdôležitejších udalostí. Až neskôr komerčné stanice priniesli živé vstupy do večerného vysielania a len niečo vyše roka prinášajú živé vstupy aj počas dňa v spravodajských blokoch.

Hoci TA3 už nevysiela investigatívnu reláciu Čierny Peter, ktorej prínos oceňovali na novinárskych súťažiach, TA3 je úspešná s večerným formátom Téma dňa. Relácia získala viackrát ocenenie v ankete OTO.

Televízia priznáva, že jej ekonomická efektivita neumožňuje vyrábať vlastné dokumenty, ale snaží sa nakupovať aspoň tie zo zahraničia.

„TA3 je už dnes jedno z najrešpektovanejších spravodajských médií, o čom svedčí aj jej rastúca sledovanosť a verím, že do budúcnosti má významný potenciál pre ďalší rast,” hodnotí desaťročnicu televízie Gučík.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  2. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  5. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  9. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 970
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 7 084
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 601
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 224
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 800
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 701
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 473
  8. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 871
  9. Ušetrite až 60 % nákladov na elektrinu využitím slnečnej energie 857
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 849

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Únava či zmena lyží. Čo malo vplyv na zranenie Velez-Zuzulovej?

Lyžiarka sa nevzdáva sna o olympijskej medaile.

KULTÚRA

V súťaži Anasoft litera zvíťazil príbeh zo súčasnosti Som Paula

Román Som Paula presvedčil porotu túžbou po autentickosti.

SVET

Kiska v OSN: Agresívny sused podkopáva suverenitu Ukrajiny

Lajčák vedie Valné zhromaždenie OSN.

Neprehliadnite tiež

Obchvat Bratislavy mešká. Érsek sa chce stretnúť s investorom

Približne 60 kilometrov ciest v okolí hlavného mesta stavia súkromník, meškanie môže byť nakoniec aj rok.

Mladé páry zaskočila správa o zrušení lacných hypoték, VÚB už núka riešenie

Od januára mladí ľudia nedostanú nižšiu splátku, zľavu si budú môcť vybaviť inak.

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

ŽSR oznámili, že odstupujú od zmluvy s firmou Transprojekt.

Guvernér Wisconsinu odobril finančnú injekciu pre taiwanský Foxconn

Taiwanský výrobca elektroniky Foxconn Technology Group získa v hotovosti takmer tri miliardy dolárov.