MÉDIÁ

TA3 informuje už desať rokov

Súkromnej spravodajskej televízii sa darí udržať sa na malom mediálnom trhu.

Desať rokov neustálych personálnych a technických zmien.(Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Televízia TA3 spustila vysielanie predčasne 11. septembra 2001, o dva týždne skôr ako plánovala. Na začiatku zdôrazňovala okrem aktuálnych informácií a vysielania naživo aj kvalitnú publicistiku. Prvé dve vlastnosti si televízia zachovala dodnes.

BRATISLAVA. Redaktori a moderátori vznikajúcej spravodajskej televízie už niekoľko týždňov pripravovali vysielanie, ale iba do steny.

Potom teroristi zaútočili na newyorské dvojičky a televízia sa ukázala aj divákom pred televízormi. Urobili tak o dva týždne skôr ako plánovali. Útok zaručil TA3 pozornosť a úspešný štart.

Televízia sa po mimoriadnom vysielaní ešte na pár dní vypla a od 23. septembra vysiela nepretržite až dodnes každý deň od rána do polnoci.

„Začiatok vysielania TA3 bol spojený so skúškou ohňom pri pokrývaní teroristických útokov na USA, kde bol vtedajší spravodajský tím vystavený obrovskému tlaku, ktorý zvládol,” myslí si jej súčasný šéf a bývalý herec Michal Gučík.

Vznik televízie

Televíziu zakladal Martin Lengyel.

Prvé informácie o spravodajskej televízii sa objavili rok pred jej spustením, keď bývalý hovorca vtedajšieho premiéra Mikuláša Dzurindu Martin Lengyel informoval o žiadosti získať licenciu.

Na začiatku vzbudzovala Lengyeolova kariérna minulosť obavy, že nový projekt poslúži najmä na vylepšenie imidžu vtedajšej vlády. Jej obľuba u verejnosti výrazne poklesla, keď stratila podporu najsledovanejšej Markízy.

„Slúži iba na to, aby uspokojila osobné záujmy niektorých skupín vlastniť televíziu a zaplatiť za ňu čokoľvek - asi je aj z čoho,” povedal o vznikajúcej TA3 Pavol Rusko s tým, že spravodajská televízia sa na Slovensku neuživí.

Projekt televízie ohrozil pred jej spustením odchod najväčšieho investora - slovenskej firmy Hanco. Napokon kúpil v C.E.N. väčšinový podiel britský fond Millenium Electronic, ktorého majitelia boli neznámi.

V roku 2002 vysvitlo, že pyramídová nebankovka B.M.G. Invest vložila do TA3 približne stopäťdesiat miliónov korún.

Peniaze, ktoré dostala televízia ešte pred začatím vysielania, mali vraj slúžiť ako protihodnota za reklamný čas.

„Je to zmluva medzi dvoma komerčnými subjektmi. Dôrazne odmietam politické súvislosti. Každý, kto nás sleduje, vidí, že sme nezávislí, a to niekomu prekáža,“ hovoril vtedy Lengyel. Nevysvetlil však, aké politické súvislosti za prípadom vidí.

Čierne a biele zoznamy

guc.jpg
V súčasnosti ju vedie Michal Gučík.

Podozrenia, že nákladný projekt čisto spravodajskej televízie si na malom mediálnom trhu nemá ako na seba zarobiť, opäť ožili, keď na verejnosť prenikli biele a čierne zoznamy.

Cez list spriaznených firiem vedenie televízie usmerňovalo redaktorov, aby formou skrytej inzercie propagovali v spravodajstve spoločnosti, ktoré s TA3 spolupracujú a sú jej inzerentmi. Naopak čierny zoznam redaktorom kázal, aby nespolupracujúce banky, poisťovne či automobilky ignorovali a do vysielania nedávali.

Mediálny analytik Gabriel Šípoš na svojom blogu upozornil aj na ďalšie zaplatené PR služby už bývalého ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer) v spravodajskom vysielaní.

„Za sériu neoznačených PR rozhovorov ministerstvo zaplatilo o milióny korún viac, ako keby si rovno v televízii kúpilo reklamu,” upozornil Šípoš.

Gučík TA3 bráni, že žiadna z týchto udalostí sa netýka súčasného tímu. „Beztak už k nim bolo povedané všetko – len škoda, že najčastejšie iba jednou stranou,” povedal.

Odídení redaktori

Pre podvody so skrytou reklamou a praktiky v redakcii zažila TA3 niekoľko masových odchodov svojich zamestnancov.

Naposledy odišiel šéfredaktor Richard Dírer so zástupkyňou Norou Gubkovou a časťou spravodajského tímu. Ich odchod bol spojený s príchodom nového generálneho riaditeľa.

„Odchody šéfredaktorov sú cyklickým fenoménom, ktorý sprevádza všetky médiá. Je to pochopiteľné, tak ako sú pochopiteľné aj súvisiace odchody ďalších ľudí a emócie, ktoré sprevádzajú. Nepochopiteľné je pre nás len zbytočné škandalizovanie toho, čo je úplne normálne,” povedal Gučík.

Súčasným majiteľom držiteľa licencie TA3 je Grafobal Group Ivana Kmotríka. Do roku 2007 formálne vlastnila TA3 finančná skupina J&T, keď si ju s Kmotríkovým Grafobalom vymenila za televíziu JOJ.

Živé vysielanie ako prínos

TA3 ako prvá vniesla do vysielania pravidelné živé prenosy z najdôležitejších udalostí. Až neskôr komerčné stanice priniesli živé vstupy do večerného vysielania a len niečo vyše roka prinášajú živé vstupy aj počas dňa v spravodajských blokoch.

Hoci TA3 už nevysiela investigatívnu reláciu Čierny Peter, ktorej prínos oceňovali na novinárskych súťažiach, TA3 je úspešná s večerným formátom Téma dňa. Relácia získala viackrát ocenenie v ankete OTO.

Televízia priznáva, že jej ekonomická efektivita neumožňuje vyrábať vlastné dokumenty, ale snaží sa nakupovať aspoň tie zo zahraničia.

„TA3 je už dnes jedno z najrešpektovanejších spravodajských médií, o čom svedčí aj jej rastúca sledovanosť a verím, že do budúcnosti má významný potenciál pre ďalší rast,” hodnotí desaťročnicu televízie Gučík.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 26 217
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 022
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 17 943
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 959
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 209
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 953
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 193
  8. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 3 166
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 155
  10. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 004

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Dechtice straší skládka odpadu, hrozí kontaminácia pitnej vody

Dechtice zásobujú vodou 90-tisíc ľudí.

SPIŠ KORZÁR

Tatry zasiahla povodeň, viaceré chodníky uzavreli

V severných dolinách Tatier platia obmedzenia.

Stĺpček Jakuba Fila

Bordel v lesoch, riekach a na úradoch

Spor o odpad v lome nad Dechticami je ďalšou ukážkou prístupu k prostrediu.

Neprehliadnite tiež

Americká ekonomika ďalej rastie, informovala centrálna banka

Výrobcovia v celej krajine vyjadrili znepokojenie nad clami.

Google: Android rozširuje možnosti voľby, nie naopak

Internetový gigant dostal od Komisie rekordnú pokutu.

U.S.Steel z Košíc neodchádza, plánuje investovať

Raši hovoril s vedením v USA, trápia ho emisie a náklady na prevádzku.

Na dostavbu Mochoviec si elektrárne požičajú 700 miliónov eur

Akcionári majú záujem uviesť elektráreň do komerčnej prevádzky v čo najkratšom čase.

Ako môže pasažier skontrolovať autobus

Ročne neprejde technickou kontrolou každý desiaty autobus.