Vyššie ceny vo vlakoch zvýšia výdavky domácnosti o 74 eur, tvrdí úrad

Domácnostiam využívajúcim železničnú osobnú dopravu sa kvôli očakávanému rastu cestovného zvýšia ročné výdavky priemerne o takmer 74 eur.

BRATISLAVA. Táto suma však nezahŕňa komerčné zľavy osobného prepravcu.

Náklady na cestovanie týmto domácnostiam by tak mali vzrásť ročne zhruba o 2 %, vyplýva z údajov o sociálnych vplyvoch návrhu na reguláciu cestovného v železničnej doprave. Úrad pre reguláciu železničnej dopravy už predložil návrh na úpravu cestovného s navrhovanou účinnosťou 1. októbra do medzirezortného pripomienkového konania.

Železničnú osobnú dopravu podľa odborného štatistického odhadu využíva na Slovensku priemerne 107 tis. domácností. Zvýšenie cestovného v prímestskej železničnej doprave postihne najmä sociálne slabšie skupiny obyvateľov a cestujúcich do práce a škôl, keďže tí sú značne odkázaní na cestovanie vlakom.

"Cenový návrh s výnimkou nižších sadzieb pre dôchodcov a ZŤP ostal v pôvodnej nami navrhovanej podobe. Termín zavedenia nových cien je zatiaľ len hypotetický, nakoľko v prípade vážnejších rozporov v pripomienkovom konaní môže tento proces trvať dlhšie," informoval v piatok agentúru SITA hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a.s. Alexander Buzinkay.

Osobný prepravca predpokladal z dôvodu rastu cestovného zvýšenie tržieb zhruba o 1 mil. eur, tieto peniaze však neboli zakalkulované do modelu hospodárenia. "Prinesie nám to o toľko nižšie tržby, než sme predpokladali, o koľko neskôr sa nové ceny zavedú," dodal Buzinkay. Železničiari pôvodne predpokladali, že nové ceny cestovného by mohli platiť od augusta, prípadne septembra.

Železničná spoločnosť navrhla priemerné zvýšenie cestovného o 9,96 %. Maximálne celkové zvýšenie regulovaného cestovného podľa úradu predstavuje 15,5 % a v tom základné cestovné, ktoré tvorí 70 % tržieb z regulovaného cestovného, sa zvyšuje o 17,4 %. Priemerné zvýšenie regulovaného základného cestovného do vzdialenosti 50 kilometrov dosiahne 41,7 %. Každá cesta vlakom pri regulovanom cestovnom sa zvýši priemerne o 0,25 eura, pri základnom cestovnom zaplatí za jednu jazdu cestujúci v priemere viac o 0,39 eura.

Po zohľadnení komerčných zliav celkové zvýšenie cestovného dosiahne 5,1 %. Uvedené maximálne zvýšenie regulovaného cestovného návrh ZSSK eliminuje poskytovaním komerčnej zľavy Regional vo výške 15 %, možnosťou zľavneného nákupu cez internet, očakávaným presunom v jednotlivých segmentoch cestovného. S týmito opatreniami bude mať rast cien miernejší dopad. Ceny vlakov pre dôchodcov nad 70 rokov sa nezvýšia, naopak, mierne klesnú. Rast cien pre držiteľov preukazov so ZŤP a ZŤP so sprievodom bude miernejší.

Cestujúci vlakom na vzdialenosť 10 kilometrov zaplatí po zdražení základné cestovné 75 centov namiesto 40 centov. Pri cestovaní trikrát v týždni tam a späť zaplatí viac mesačne o 8,40 eura a ročne o 100,80 eura. Ročný dopad zvýšenia cestovného bude v tomto prípade 87,5 %. Pri ceste na 50 kilometrov cena vzrastie o 57 centov na 2,75 eura. Mesačné výdavky sa zvýšia o 13,68 eura a ročné o 164,16 eura alebo o 26,15 %. "V domácnosti, kde využíva železničnú osobnú dopravu viac osôb a cestuje sa častejšie, sa dopad znásobuje," uvádza úrad v materiáli. Cenové rozdiely sú uvedené bez vplyvu komerčných zliav.

Pri diaľkovej preprave základné cestovné na 200 kilometrov vzrastie z 8,90 eura na 9,26 eura. Pri jednej ceste týždenne oboma smermi na uvedenú vzdialenosť sa zdraženie o 36 centov prejaví na raste výdavkov za mesiac o 2,88 eura. Ročné zvýšenie dosiahne 34,56 eura, respektíve 4,04 %. Pri vzdialenosti na 445 kilometrov cena stúpne zo 17,18 eura na 18,76 eura, teda o 1,58 eura. Mesačný dopad zvýšenia cestovného tak dosiahne 12,64 eura a ročný dopad bude 151,68 eura alebo 9,2 %.

Žiaci a študenti so zľavou 50 % za cestu na 10 kilometrov zaplatia 37 centov namiesto 20 centov. Pri využívaní vlaku tri razy týždenne tam a späť na spomínanú vzdialenosť ich cestovné bude stáť za mesiac o 4,08 eura viac a ročne zaplatia navyše 48,96 eura. Zvýšenie výdavkov za rok tak dosiahne 85 %. Pri vzdialenosti na 50 kilometrov zaplatia za cestu 1,37 eura, čo je o 28 centov viac. Mesačný dopad zvýšeného cestovného bude 6,72 eura a ročný 80,64 eura alebo 25,69 %.

Mení sa doterajší spôsob určovania regulovaného cestovného podľa jednotlivých tarifných pásiem. Návrh výnosu určuje regulované cestovné podľa dĺžky tarifnej vzdialenosti v kilometroch s odstupňovaním po jednom kilometri. Výnimku tvorí základné cestovné na Tatranských elektrických železniciach, Trenčianskej elektrickej železnici, Ozubnicovej železnici Štrba - Štrbské Pleso a osobitné cestovné pre občanov nad 70 rokov, kde naďalej zostávajú tarifné pásma.

ZSSK predpokladá, že maximálny očakávaný ročný prínos zo zvýšenia regulovaného cestovného dosiahne 6,65 mil. eur. Predstavuje to 15,5 % z vlaňajších tržieb osobného prepravcu z cestovného vo výške 42,86 mil. eur. Po poskytnutí uvažovaných komerčných zliav na vybrané vlaky Regional vo výške 15 %, pri internetovom objednávaní a ďalších zľavách sa očakávaný prínos má znížiť na 2,2 mil. eur.

Táto suma ovplyvní hospodársky výsledok ZSSK, ktorá v tomto roku predpokladá stratu 9,7 mil. eur. Tá by sa však mala znížiť na 7,5 mil. eur. Štát má spoločnosti poskytnúť v tomto roku dotáciu na prevádzku verejnej dopravy vo výške 205 mil. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 295
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 010
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 943
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 257
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 426
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 616
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 284
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 490
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 764
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 609

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop