Na D1 mieri opäť Doprastav

Diaľničiari vyradili zo súťaže o stavbu diaľnice najlacnejšiu ponuku. Pre neodbornosť. V stavebnom sektore sa hovorí o obchodovaní so zákazkami na diaľnice.

Pôvodne malo východnú časť D1 stavať konzorcium pod vedením francúzskeho Bouygues Travaux Publics. Zrušené PPP diaľnice sa tendrujú nanovo.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR)

BRATISLAVA. Jedenásťkilometrový diaľničný úsek medzi Fričovcami a Sviniou zrejme nepostaví uchádzač s najlacnejšou ponukou v tendri. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) totiž konzorcium firiem Hant BA a Cestné stavby Liptovský Mikuláš zo súťaže vyradila.

Firmy ponúkali, že diaľnicu postavia za 99 miliónov eur, zatiaľ čo štát očakával, že ho cesta vyjde na 213 miliónov eur.

„Potvrdzujeme, že spoločnosť obdržala rozhodnutie o vylúčení z verejnej súťaže na predmet zákazky Fričovce– Svinia,“ povedala Zuzana Budáčová, zástupkyňa firmy Hant DS. Firmám pravdepodobne chýbala technická a odborná spôsobilosť. V minulosti sa ľudia zo stavebného sektora vyjadrili, že konzorcium nemá potrebné referencie na takúto stavbu. Nahradili ich referenciami od partnera v Rusku.

Víťazom by sa malo stať združenie Doprastav – Strabag. To podľa informácií SME ponúklo druhú najnižšiu cenu: 114,6 milióna eur bez DPH.

Prekvapenie o dva roky

Diaľnica D1
PPP a teraz

Východnú D1 malo ako PPP stavať konzorcium s Váhostavom a Doprastavom. Zrušené úseky sa opäť tendrujú.

Jánovce Jablonov, I. úsek
(9 km)

  • Náklady PPP:
  • 136 mil. eur
  • Predpoklad pred novým tendrom: 94,6 mil. eur
  • Víťaz: Váhostav: 59,9 mil. eur

Fričovce – Svinia (11,2 km)

  • Náklady PPP: 268 mil. eur
  • Predpoklad pred novou súťažou: 213,2 mil. eur
  • Pravdepodobný víťaz: Doprastav: 114,6 mil. eur

Dubná Skala – Turany (16,5 km)

  • PPP: 343 mil. eur
  • Predpoklad pred novým tendrom: 334 mil. eur
  • Najlacnejšia ponuka: Váhostav: 137,7 mil. eur

Všetky tri úseky sa majú začať stavať tento rok a dokončiť v roku 2014.

Zdroj: rokovanie, ministerstvo dopravy


Riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský tvrdí, že ich cena odráža vývoj na trhu. To je aj dôvod, prečo je cena Doprastavu nižšia, než akú za tento úsek ponúkalo konzorcium s Váhostavom, keď bol ešte súčasťou takzvaného PPP. „Sme radi, že sme uspeli,“ povedal Šamudovský.

Upozornil však, že v ďalších tendroch je vidno benevolentné podmienky zo strany NDS. Tá ich totiž nastavuje tak, že sa ich môžu zúčastniť aj firmy bez referencií či potrebného kapitálu.

V tendroch tak ide firmám často skôr o ďalšie zobchodovanie než realizáciu stavby. „O rok až dva budú veľmi prekvapení, čo sa bude diať s teraz vysúťaženými stavbami,“ dodal Šamudovský.

Na nedokončené stavby do budúcna upozornil aj Tomáš Kizek zo spoločnosti TSS Grade. „Niekto začne robiť a v polovici skončia. Vyčerpajú peniaze a nezaplatia dodávateľom,“ povedal.

Podobne ako mnohí ďalší upozorňuje na príklad lacných čínskych stavbárov, ktorí nechali rozostavaných 50 kilometrov diaľnic v Poľsku. Vláda musela zháňať náhradu.

Pred podobným scenárom varuje aj Zsolt Lukáč zo Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska. „Bohužiaľ, úradník, ktorý spracováva tieto podmienky, je orientovaný na rozhodujúcu časť a to je cena,“ povedal.

Hant zvažuje nápravu

Vyradenie neznamená, že Hant BA a Cestné stavby Liptovský Mikuláš sú von z hry o zákazku. „Proti rozhodnutiu o vylúčení je možné podať žiadosť o nápravu. Analyzujeme dôvody vylúčenia a na základe analýzy budeme v zákonom stanovenej lehote konať,“ povedala Budáčová z firmy Hant.

Ďalší oslovení uchádzači sa odvolávať nechystajú. „Súťaž nebudeme namietať,“ povedala hovorkyňa firmy Skanska Magdaléna Dobišová.

Štát má teraz na dosah koniec tendra na tretí úsek z pôvodného balíka PPP. Ak sa predpoklady naplnia, štát ušetrí na týchto troch úsekoch oproti nákladom pri modeli PPP 435 miliónov. Postavia ich pritom Doprastav a Váhostav. Obe firmy boli súčasťou aj pôvodného konzorcia, ktoré malo stavať diaľnice cez PPP.

Jedným z dôvodov pre nižšie ceny je nový spôsob obstarávania, pretože firma si v ňom môže sama zvoliť technológie a nemusí nasledovať presné požiadavky štátu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 623
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 795
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 755
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 652
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 839
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 737
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 300
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 253
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 196
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 803

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

Slovensko zaostáva za Európou v miere zamestnanosti žien

Ženám návrat do práce navyše podľa analytikov sťažuje aj slabá ponuka čiastočných úväzkov, či nedostatočné kapacity predškolských zariadení.

Na škole vytvoril nový dizajn pre TANAP, park oň prejavil záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Chaos v Bielom dome mal silný vplyv na newyorskú burzu

Nečakané mierne pozitívne impulzy priniesla správa o spotrebiteľských náladách.

Práce na bratislavskom obchvate sa začnú ešte tento mesiac

Projekt obchvatu Bratislavy má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.