Diaľnice zlacneli o polovicu

Zrušenie PPP diaľnic môže priniesť stámiliónové úspory. Ale aj nekvalitné stavby.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

Polmiliardovú úsporu na D1 vraj umožňuje zmena trhu či možnosť vybrať si technológie.

BRATISLAVA.Stavba troch diaľničných úsekov D1 po nových súťažiach zlacnela o 435 miliónov eur, čo je menej ako polovica ceny spred roka.

Stavať ich pritom zrejme budú Váhostav a Doprastav. Obe firmy boli členmi konzorcia pre pôvodný PPP projekt.

Rozdiel medzi cenou diaľnic, keď ich stavajú Fico s exministrom Vážnym a keď sa postavia bez nich, je približne toľko, koľko mal Kaddáfí na švajčiarskych účtoch, alebo toľko, čo by stačilo na oddlženie slovenského zdravotníctva či ročnú prevádzku železníc. Píše Juraj Javorský

Diaľnica D1
PPP a teraz

Východnú D1 malo ako PPP stavať konzorcium s Váhostavom a Doprastavom. Zrušené úseky sa opäť tendrujú.

Jánovce Jablonov, I. úsek
(9 km)

  • Náklady PPP:
  • 136 mil. eur
  • Predpoklad pred novým tendrom: 94,6 mil. eur
  • Víťaz: Váhostav: 59,9 mil. eur

Fričovce – Svinia (11,2 km)

  • Náklady PPP: 268 mil. eur
  • Predpoklad pred novou súťažou: 213,2 mil. eur
  • Pravdepodobný víťaz: Doprastav: 114,6 mil. eur

Dubná Skala – Turany (16,5 km)

  • PPP: 343 mil. eur
  • Predpoklad pred novým tendrom: 334 mil. eur
  • Najlacnejšia ponuka: Váhostav: 137,7 mil. eur

Všetky tri úseky sa majú začať stavať tento rok a dokončiť v roku 2014.

Zdroj: rokovanie, ministerstvo dopravy

„Na rozdiel od predchodcov umožňujeme širokú konkurenciu, čo sa prejavuje v nižších cenách,“ vysvetľuje šetrenie hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.

Riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský upozorňuje, že situácia na trhu sa zmenila. „Zvýšená konkurencia vedie k totálnemu boju na život a na smrť,“ povedal.

Dodal, že ponuky v tendri si boli cenovo veľmi blízke, čo tiež vystihuje situáciu v stavebníctve. „Naša cena nie je až tak dramaticky nízka,“ povedal Šamudovský. Váhostav zasa pripomína nový spôsob obstarávania, ktorý umožňuje vybrať si technológie podľa ľubovôle, a tak ušetriť´.

S argumentmi stavbárov súhlasí riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Dodáva, že sa hovorí o tom, že firmy sú už nútené ísť pod náklady, čo stavby ohrozuje. „Je dobré, že ceny išli dole. Teraz sa musí ustriehnuť, aby sme o tri roky povedali, že sme to naozaj aj postavili a kvalitne,“ povedal Palčák.

Nízke ceny nie sú konečné, varuje exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer). „Budeme analyzovať ďalšie Braniská,“ povedal.

Napríklad úsek medzi Jánovcami a Jablonovom sa ešte nestaval podľa nových pravidiel, ktoré do veľkej miery zabraňujú dodatkom a zhotoviteľ si pri ich môže vybrať použité technológie.

„Vyzýval som ministra, aby podpísal a zverejnil dodatok, ktorý určí vysúťaženú cenu ako cenu konečnú. Nestalo sa,“ povedal. Problematika nákladovosti stavieb sa podľa jeho slov nedá hodnotiť len na základe prebiehajúcich súťaží.

„Stavebné spoločnosti sú doslova vyhladované a väčšina z nich zápasí s existenčnými problémami,“ dodal.

Zatiaľ je známy víťaz práve v tendri na prvý úsek diaľnice medzi Jánovcami a Jablonovom. Ten má stavať Váhostav.

V ďalších dvoch medzi Fričovcami a Svinou a Dubnou Skalou a Turanmi ešte k podpisu zmluvy nedošlo. Celá východná časť D1, ktorú malo stavať konzorcium s Váhostavom a Doprastavom má ešte ďalšie dva úseky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 062
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 578
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 133
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 628
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 844
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 211
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 102
  8. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 088
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 087
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 946

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe má za sebou prvú sezónu v najvyššej lige. Očakávali sme viac, ale nebolo to zlé, hovorí šéf tímu Ralph Denk.

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Vek 25 rokov je akoby 18 z minulosti.

ŠPORT

Kozák zverejnil nomináciu, nepáči sa mu Weissova situácia v klube

Vo výbere sú aj mladíci Lobotka, Rusnák a Mihalík.

Neprehliadnite tiež

V Dubaji otestovali lietajúci taxík bez posádky, vo vzduchu vydržal 30 minút

Hybrid drona a vrtuľníka by mal v budúcnosti lietať podľa navigácie GPS.

Známa americká banka si vybrala Varšavu za sídlo nového centra

Ďalšími kandidátmi boli maďarská metropola Budapešť a poľské mesto Vroclav.

Čína zablokovala WhatsApp, blíži sa 19. zjazd komunistickej strany

WhatsApp sa stal terčom cenzúry čínskej komunistickej vlády aj v júli tohto roka.

Svetová ekonomika solídne rastie aj napriek mnohým rizikám

Takmer dekádu po vypuknutí globálnej finančnej krízy sa svetová ekonomika oživuje.