Diaľnice zlacneli o polovicu

Zrušenie PPP diaľnic môže priniesť stámiliónové úspory. Ale aj nekvalitné stavby.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

Polmiliardovú úsporu na D1 vraj umožňuje zmena trhu či možnosť vybrať si technológie.

BRATISLAVA.Stavba troch diaľničných úsekov D1 po nových súťažiach zlacnela o 435 miliónov eur, čo je menej ako polovica ceny spred roka.

Stavať ich pritom zrejme budú Váhostav a Doprastav. Obe firmy boli členmi konzorcia pre pôvodný PPP projekt.

Rozdiel medzi cenou diaľnic, keď ich stavajú Fico s exministrom Vážnym a keď sa postavia bez nich, je približne toľko, koľko mal Kaddáfí na švajčiarskych účtoch, alebo toľko, čo by stačilo na oddlženie slovenského zdravotníctva či ročnú prevádzku železníc. Píše Juraj Javorský

Diaľnica D1
PPP a teraz

Východnú D1 malo ako PPP stavať konzorcium s Váhostavom a Doprastavom. Zrušené úseky sa opäť tendrujú.

Jánovce Jablonov, I. úsek
(9 km)

  • Náklady PPP:
  • 136 mil. eur
  • Predpoklad pred novým tendrom: 94,6 mil. eur
  • Víťaz: Váhostav: 59,9 mil. eur

Fričovce – Svinia (11,2 km)

  • Náklady PPP: 268 mil. eur
  • Predpoklad pred novou súťažou: 213,2 mil. eur
  • Pravdepodobný víťaz: Doprastav: 114,6 mil. eur

Dubná Skala – Turany (16,5 km)

  • PPP: 343 mil. eur
  • Predpoklad pred novým tendrom: 334 mil. eur
  • Najlacnejšia ponuka: Váhostav: 137,7 mil. eur

Všetky tri úseky sa majú začať stavať tento rok a dokončiť v roku 2014.

Zdroj: rokovanie, ministerstvo dopravy

„Na rozdiel od predchodcov umožňujeme širokú konkurenciu, čo sa prejavuje v nižších cenách,“ vysvetľuje šetrenie hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.

Riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský upozorňuje, že situácia na trhu sa zmenila. „Zvýšená konkurencia vedie k totálnemu boju na život a na smrť,“ povedal.

Dodal, že ponuky v tendri si boli cenovo veľmi blízke, čo tiež vystihuje situáciu v stavebníctve. „Naša cena nie je až tak dramaticky nízka,“ povedal Šamudovský. Váhostav zasa pripomína nový spôsob obstarávania, ktorý umožňuje vybrať si technológie podľa ľubovôle, a tak ušetriť´.

S argumentmi stavbárov súhlasí riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Dodáva, že sa hovorí o tom, že firmy sú už nútené ísť pod náklady, čo stavby ohrozuje. „Je dobré, že ceny išli dole. Teraz sa musí ustriehnuť, aby sme o tri roky povedali, že sme to naozaj aj postavili a kvalitne,“ povedal Palčák.

Nízke ceny nie sú konečné, varuje exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer). „Budeme analyzovať ďalšie Braniská,“ povedal.

Napríklad úsek medzi Jánovcami a Jablonovom sa ešte nestaval podľa nových pravidiel, ktoré do veľkej miery zabraňujú dodatkom a zhotoviteľ si pri ich môže vybrať použité technológie.

„Vyzýval som ministra, aby podpísal a zverejnil dodatok, ktorý určí vysúťaženú cenu ako cenu konečnú. Nestalo sa,“ povedal. Problematika nákladovosti stavieb sa podľa jeho slov nedá hodnotiť len na základe prebiehajúcich súťaží.

„Stavebné spoločnosti sú doslova vyhladované a väčšina z nich zápasí s existenčnými problémami,“ dodal.

Zatiaľ je známy víťaz práve v tendri na prvý úsek diaľnice medzi Jánovcami a Jablonovom. Ten má stavať Váhostav.

V ďalších dvoch medzi Fričovcami a Svinou a Dubnou Skalou a Turanmi ešte k podpisu zmluvy nedošlo. Celá východná časť D1, ktorú malo stavať konzorcium s Váhostavom a Doprastavom má ešte ďalšie dva úseky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  8. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  9. Kam do tepla v januári?
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  4. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  5. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  6. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  8. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  9. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  10. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 299
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 023
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 824
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 3 209
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 795
  6. Kam do tepla v januári? 2 546
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 289
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 211
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 513
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 1 469

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Čím viac hlasov, tým ľahšie rozhodovanie o kandidatúre, tvrdí konšpirátor a bývalý minister spravodlivosti. Zneužitia svojich údajov sa nebojí.

Neprehliadnite tiež

Amazon vybral dvadsať kandidátov na umiestnenie druhej centrály

Výber miest a lokalít odštartoval prvú etapu súboja o tisícky pracovných miest a miliardy dolárov

Prečo zas meškajú tlačivá daňových priznaní a ako tomu predchádzať

Štát roky nerešpektuje vlastné pravidlá, aby zmeny zákonov plánoval dostatočne vopred.

Poplatok za sobáš budú možno platiť aj neveriaci, diskrimináciu odmietajú

Matriky majú s cirkevnými sobášmi viac práce ako s civilnými, tvrdia autori poplatku.

Slovensko vyšlo ako 30. najlepšia krajina sveta pre život

Zo susediacich krajín je lepším miestom pre život iba Česko a Rakúsko.

V USA žiada o podporu v nezamestnanosti najmenej ľudí za posledných 45 rokov

Ide o najnižší počet žiadostí od februára 1973.