Diaľnice zlacneli o polovicu

Zrušenie PPP diaľnic môže priniesť stámiliónové úspory. Ale aj nekvalitné stavby.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

Polmiliardovú úsporu na D1 vraj umožňuje zmena trhu či možnosť vybrať si technológie.

BRATISLAVA.Stavba troch diaľničných úsekov D1 po nových súťažiach zlacnela o 435 miliónov eur, čo je menej ako polovica ceny spred roka.

Stavať ich pritom zrejme budú Váhostav a Doprastav. Obe firmy boli členmi konzorcia pre pôvodný PPP projekt.

Rozdiel medzi cenou diaľnic, keď ich stavajú Fico s exministrom Vážnym a keď sa postavia bez nich, je približne toľko, koľko mal Kaddáfí na švajčiarskych účtoch, alebo toľko, čo by stačilo na oddlženie slovenského zdravotníctva či ročnú prevádzku železníc. Píše Juraj Javorský

Diaľnica D1
PPP a teraz

Východnú D1 malo ako PPP stavať konzorcium s Váhostavom a Doprastavom. Zrušené úseky sa opäť tendrujú.

Jánovce Jablonov, I. úsek
(9 km)

  • Náklady PPP:
  • 136 mil. eur
  • Predpoklad pred novým tendrom: 94,6 mil. eur
  • Víťaz: Váhostav: 59,9 mil. eur

Fričovce – Svinia (11,2 km)

  • Náklady PPP: 268 mil. eur
  • Predpoklad pred novou súťažou: 213,2 mil. eur
  • Pravdepodobný víťaz: Doprastav: 114,6 mil. eur

Dubná Skala – Turany (16,5 km)

  • PPP: 343 mil. eur
  • Predpoklad pred novým tendrom: 334 mil. eur
  • Najlacnejšia ponuka: Váhostav: 137,7 mil. eur

Všetky tri úseky sa majú začať stavať tento rok a dokončiť v roku 2014.

Zdroj: rokovanie, ministerstvo dopravy

„Na rozdiel od predchodcov umožňujeme širokú konkurenciu, čo sa prejavuje v nižších cenách,“ vysvetľuje šetrenie hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.

Riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský upozorňuje, že situácia na trhu sa zmenila. „Zvýšená konkurencia vedie k totálnemu boju na život a na smrť,“ povedal.

Dodal, že ponuky v tendri si boli cenovo veľmi blízke, čo tiež vystihuje situáciu v stavebníctve. „Naša cena nie je až tak dramaticky nízka,“ povedal Šamudovský. Váhostav zasa pripomína nový spôsob obstarávania, ktorý umožňuje vybrať si technológie podľa ľubovôle, a tak ušetriť´.

S argumentmi stavbárov súhlasí riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Dodáva, že sa hovorí o tom, že firmy sú už nútené ísť pod náklady, čo stavby ohrozuje. „Je dobré, že ceny išli dole. Teraz sa musí ustriehnuť, aby sme o tri roky povedali, že sme to naozaj aj postavili a kvalitne,“ povedal Palčák.

Nízke ceny nie sú konečné, varuje exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer). „Budeme analyzovať ďalšie Braniská,“ povedal.

Napríklad úsek medzi Jánovcami a Jablonovom sa ešte nestaval podľa nových pravidiel, ktoré do veľkej miery zabraňujú dodatkom a zhotoviteľ si pri ich môže vybrať použité technológie.

„Vyzýval som ministra, aby podpísal a zverejnil dodatok, ktorý určí vysúťaženú cenu ako cenu konečnú. Nestalo sa,“ povedal. Problematika nákladovosti stavieb sa podľa jeho slov nedá hodnotiť len na základe prebiehajúcich súťaží.

„Stavebné spoločnosti sú doslova vyhladované a väčšina z nich zápasí s existenčnými problémami,“ dodal.

Zatiaľ je známy víťaz práve v tendri na prvý úsek diaľnice medzi Jánovcami a Jablonovom. Ten má stavať Váhostav.

V ďalších dvoch medzi Fričovcami a Svinou a Dubnou Skalou a Turanmi ešte k podpisu zmluvy nedošlo. Celá východná časť D1, ktorú malo stavať konzorcium s Váhostavom a Doprastavom má ešte ďalšie dva úseky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 744
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 7 051
  3. Moskva alebo Petrohrad? 5 978
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 334
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 399
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 865
  7. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 854
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 837
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 766
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 408

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

Neprehliadnite tiež

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.

Siemens plánuje zrušiť takmer sedemtisíc pracovných miest na celom svete

Spoločnosť Siemens konštatovala, že zisk z produkcie elektriny a plynu prudko klesol.

Fico ustupuje pekárom pri nočnej práci, najsilnejší je Babiš

Na Slovensku pracuje v noci štvrť milióna ľudí.

Fico žiada Kisku, aby zaplatil milión za používanie vládneho lietadla

Fico sa na konci tlačovej konferencie pustil do prezidenta Andreja Kisku.