Polmiliardovú úsporu na D1 vraj umožňuje zmena trhu či možnosť vybrať si technológie.
BRATISLAVA.Stavba troch diaľničných úsekov D1 po nových súťažiach zlacnela o 435 miliónov eur, čo je menej ako polovica ceny spred roka.
Stavať ich pritom zrejme budú Váhostav a Doprastav. Obe firmy boli členmi konzorcia pre pôvodný PPP projekt.
Rozdiel medzi cenou diaľnic, keď ich stavajú Fico s exministrom Vážnym a keď sa postavia bez nich, je približne toľko, koľko mal Kaddáfí na švajčiarskych účtoch, alebo toľko, čo by stačilo na oddlženie slovenského zdravotníctva či ročnú prevádzku železníc. Píše Juraj Javorský
Diaľnica D1
Východnú D1 malo ako PPP stavať konzorcium s Váhostavom a Doprastavom. Zrušené úseky sa opäť tendrujú.
Jánovce Jablonov, I. úsek
(9 km)
- Náklady PPP: 136 mil. eur
- Predpoklad pred novým tendrom: 94,6 mil. eur
- Víťaz: Váhostav: 59,9 mil. eur
Fričovce – Svinia (11,2 km)
- Náklady PPP: 268 mil. eur
- Predpoklad pred novou súťažou: 213,2 mil. eur
- Pravdepodobný víťaz: Doprastav: 114,6 mil. eur
Dubná Skala – Turany (16,5 km)
- PPP: 343 mil. eur
- Predpoklad pred novým tendrom: 334 mil. eur
- Najlacnejšia ponuka: Váhostav: 137,7 mil. eur
Všetky tri úseky sa majú začať stavať tento rok a dokončiť v roku 2014.
Zdroj: rokovanie, ministerstvo dopravy
„Na rozdiel od predchodcov umožňujeme širokú konkurenciu, čo sa prejavuje v nižších cenách,“ vysvetľuje šetrenie hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.
Riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský upozorňuje, že situácia na trhu sa zmenila. „Zvýšená konkurencia vedie k totálnemu boju na život a na smrť,“ povedal.
Dodal, že ponuky v tendri si boli cenovo veľmi blízke, čo tiež vystihuje situáciu v stavebníctve. „Naša cena nie je až tak dramaticky nízka,“ povedal Šamudovský. Váhostav zasa pripomína nový spôsob obstarávania, ktorý umožňuje vybrať si technológie podľa ľubovôle, a tak ušetriť´.
S argumentmi stavbárov súhlasí riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.
Dodáva, že sa hovorí o tom, že firmy sú už nútené ísť pod náklady, čo stavby ohrozuje. „Je dobré, že ceny išli dole. Teraz sa musí ustriehnuť, aby sme o tri roky povedali, že sme to naozaj aj postavili a kvalitne,“ povedal Palčák.
Nízke ceny nie sú konečné, varuje exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer). „Budeme analyzovať ďalšie Braniská,“ povedal.
Napríklad úsek medzi Jánovcami a Jablonovom sa ešte nestaval podľa nových pravidiel, ktoré do veľkej miery zabraňujú dodatkom a zhotoviteľ si pri ich môže vybrať použité technológie.
„Vyzýval som ministra, aby podpísal a zverejnil dodatok, ktorý určí vysúťaženú cenu ako cenu konečnú. Nestalo sa,“ povedal. Problematika nákladovosti stavieb sa podľa jeho slov nedá hodnotiť len na základe prebiehajúcich súťaží.
„Stavebné spoločnosti sú doslova vyhladované a väčšina z nich zápasí s existenčnými problémami,“ dodal.
Zatiaľ je známy víťaz práve v tendri na prvý úsek diaľnice medzi Jánovcami a Jablonovom. Ten má stavať Váhostav.
V ďalších dvoch medzi Fričovcami a Svinou a Dubnou Skalou a Turanmi ešte k podpisu zmluvy nedošlo. Celá východná časť D1, ktorú malo stavať konzorcium s Váhostavom a Doprastavom má ešte ďalšie dva úseky.
Autor: Daniela Krajanová