Ďalšie úspory za mýto nemá štát isté

Štát v najbližších dvoch rokoch zaplatí na splátkach za mýto menej, ale neskôr ich doplatí aj s úrokom.

Splátky mýta sú najvyššie v prvých rokoch, aby sa investícia do výstavby čo najskôr SkyTollu vrátila.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

SkyToll štátu odpustí asi osem miliónov eur na mýte, na ktorom zarobí zhruba miliardu. Štát firme zaplatí za presun splátok šesť miliónov.

BRATISLAVA. Zhruba 80 miliónov eur chce minister dopravy Ján Figeľ (KDH) ušetriť na mýtnom systéme. Tvrdí, že to dohodol s prevádzkovateľom mýta, firmou SkyToll.

Odľahčiť rozpočet chce tým, že prenesie časť splátok v prvých fázach prevádzky mýta do budúcnosti. Asi 80 miliónov eur tak nezaplatí v rokoch 2012 a 2013, ale až v rokoch 2014 a 2015.

SkyToll si za to účtuje ročný 3,5­percentný úrok, čiže zhruba 5,6 milióna eur. „Oddialenie platieb o dva roky je len otázkou ceny peňazí a našli sme v ňom zhodu,“ povedala Nikol Kubaská, hovorkyňa skupiny J&T, jediného jedného z akcionárov SkyTollu.

Ďalšie odpúšťanie nebude

Dohoda
Čo vyrokovali
  • Odpustenie platby za mýtne transakcie nad rámec zmluvy vo výške 6,7 milióna eur.Takú úsporu chce ministerstvo zabezpečiť pre ďalších 11 rokov prevádzky mýta. SkyToll zľavu neplánuje.
  • Slabšiu technickú výbavu áut mýtnej polície. Usporiť sa má 2,5 milióna eur.
  • Odklad 80 miliónov eur za splátky za systém. Štát zaplatí úrok 5,6 milióna eur.

Firma má štátu odpustiť aj platby za mýtne transakcie. Tie pribudli nad rámec zmluvy po zvýšení počtu mýtnych úsekov za bývalej vlády.

Za tento rok tak štát nemusí zaplatiť SkyTollu 7,6 milióna eur nad dohodnutú splátku. „Chceme zafixovať legislatívnymi opatreniami, aby sme ani v ďalších rokoch nemuseli túto sumu hradiť prevádzkovateľovi,“ vraví Figeľ.

Mýto má štát splácať ešte 11 rokov. Úspory na mýte majú byť aj v budúcnosti. Dosiahnuť ich štát chce vďaka vyhláške. Asi ich však nedostane ako zľavu od SkyTollu. Ten sa nechystá odpúšťať štátu 7,6 milióna eur ani v ďalších rokoch.

Očakáva, že štát zníži počet spoplatnených úsekov. „Následne sa zníži počet mýtnych transakcií,“ povedal hovorca SkyTollu Anton Bódis. Takouto zmenou štát môže stratiť na príjmoch z mýta.

Kamionisti totiž platia len za úsek, ktorý prejazdia celý. Ak budú úseky dlhšie, zvýši sa pravdepodobnosť, že z nich odbočia skôr, ako ich systém zúčtuje.

Na druhej strane chce štát rozširovať kilometre spoplatnených ciest prvej triedy. To mýtne transakcie zvýši.

Záväzok voličom

Odpustenie splátok pre tento rok nebol veľký problém. S vyššími splátkami pre mýtne transakcie totiž J&T pôvodne nerátalo.

„Chápali sme, že mýto bolo jednou z dôležitých predvolebných tém súčasnej vládnej koalície. Potrebovala splniť záväzok voči voličom jej vyriešením,“ tvrdí Kubaská.

Dohodu medzi štátom a SkyTollom ústami svojho hovorcu pochválila aj premiérka Iveta Radičová. Spokojné je aj ministerstvo financií.

Pozitívne na dohodu reagoval aj Rudolf Páleš z Únie autodopravcov. No kriticky sa vyjadril k tomu, že rezort dopravy zas predĺžil možnosť platiť mýto aj lístkami namiesto palubných jednotiek.

Takzvaný ticketing, ku ktorému mal výhrady aj Brusel, mal skončiť 31. augusta. Po novom platí až do konca roka.

„SkyToll určite trval na ticketingu, aby nemusel nakupovať palubné jednotky,“ myslí si Páleš. Každá z nich totiž stojí asi 300 eur. Ministerstvo oponuje, že aj s ticketingom sú spojené náklady a tie znáša SkyToll.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 275
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 7 845
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 851
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 905
  5. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 770
  6. Kam do tepla v januári? 2 379
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 333
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 071
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 217
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 180

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

DOMOV

Dobré ráno: Z úst im išli retiazky a klince, opisuje prácu exorcista

Exorcistu vyberie biskup, musí byť kňaz.

Neprehliadnite tiež

Uber zavedie v Británii povinné prestávky pre vodičov

Uber bojuje o udržanie svojich aktív v Londýne.

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.

Chýbajú im tisíce ľudí. Dovoľte nám najímať cudzincov, kričia automobilky

Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento rok bude kritický. Prístup vlády rozhodne, ako veľmi tu budú koncerny rozširovať investície.

Európska komisia sa zameria na boj proti plastom, musia sa dať recyklovať

Európska komisia vydala smernicu, ktorá ukladá úlohy do roku 2030.