Ďalšie úspory za mýto nemá štát isté

Štát v najbližších dvoch rokoch zaplatí na splátkach za mýto menej, ale neskôr ich doplatí aj s úrokom.

Splátky mýta sú najvyššie v prvých rokoch, aby sa investícia do výstavby čo najskôr SkyTollu vrátila.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

SkyToll štátu odpustí asi osem miliónov eur na mýte, na ktorom zarobí zhruba miliardu. Štát firme zaplatí za presun splátok šesť miliónov.

BRATISLAVA. Zhruba 80 miliónov eur chce minister dopravy Ján Figeľ (KDH) ušetriť na mýtnom systéme. Tvrdí, že to dohodol s prevádzkovateľom mýta, firmou SkyToll.

Odľahčiť rozpočet chce tým, že prenesie časť splátok v prvých fázach prevádzky mýta do budúcnosti. Asi 80 miliónov eur tak nezaplatí v rokoch 2012 a 2013, ale až v rokoch 2014 a 2015.

SkyToll si za to účtuje ročný 3,5­percentný úrok, čiže zhruba 5,6 milióna eur. „Oddialenie platieb o dva roky je len otázkou ceny peňazí a našli sme v ňom zhodu,“ povedala Nikol Kubaská, hovorkyňa skupiny J&T, jediného jedného z akcionárov SkyTollu.

Ďalšie odpúšťanie nebude

Dohoda
Čo vyrokovali
  • Odpustenie platby za mýtne transakcie nad rámec zmluvy vo výške 6,7 milióna eur.Takú úsporu chce ministerstvo zabezpečiť pre ďalších 11 rokov prevádzky mýta. SkyToll zľavu neplánuje.
  • Slabšiu technickú výbavu áut mýtnej polície. Usporiť sa má 2,5 milióna eur.
  • Odklad 80 miliónov eur za splátky za systém. Štát zaplatí úrok 5,6 milióna eur.

Firma má štátu odpustiť aj platby za mýtne transakcie. Tie pribudli nad rámec zmluvy po zvýšení počtu mýtnych úsekov za bývalej vlády.

Za tento rok tak štát nemusí zaplatiť SkyTollu 7,6 milióna eur nad dohodnutú splátku. „Chceme zafixovať legislatívnymi opatreniami, aby sme ani v ďalších rokoch nemuseli túto sumu hradiť prevádzkovateľovi,“ vraví Figeľ.

Mýto má štát splácať ešte 11 rokov. Úspory na mýte majú byť aj v budúcnosti. Dosiahnuť ich štát chce vďaka vyhláške. Asi ich však nedostane ako zľavu od SkyTollu. Ten sa nechystá odpúšťať štátu 7,6 milióna eur ani v ďalších rokoch.

Očakáva, že štát zníži počet spoplatnených úsekov. „Následne sa zníži počet mýtnych transakcií,“ povedal hovorca SkyTollu Anton Bódis. Takouto zmenou štát môže stratiť na príjmoch z mýta.

Kamionisti totiž platia len za úsek, ktorý prejazdia celý. Ak budú úseky dlhšie, zvýši sa pravdepodobnosť, že z nich odbočia skôr, ako ich systém zúčtuje.

Na druhej strane chce štát rozširovať kilometre spoplatnených ciest prvej triedy. To mýtne transakcie zvýši.

Záväzok voličom

Odpustenie splátok pre tento rok nebol veľký problém. S vyššími splátkami pre mýtne transakcie totiž J&T pôvodne nerátalo.

„Chápali sme, že mýto bolo jednou z dôležitých predvolebných tém súčasnej vládnej koalície. Potrebovala splniť záväzok voči voličom jej vyriešením,“ tvrdí Kubaská.

Dohodu medzi štátom a SkyTollom ústami svojho hovorcu pochválila aj premiérka Iveta Radičová. Spokojné je aj ministerstvo financií.

Pozitívne na dohodu reagoval aj Rudolf Páleš z Únie autodopravcov. No kriticky sa vyjadril k tomu, že rezort dopravy zas predĺžil možnosť platiť mýto aj lístkami namiesto palubných jednotiek.

Takzvaný ticketing, ku ktorému mal výhrady aj Brusel, mal skončiť 31. augusta. Po novom platí až do konca roka.

„SkyToll určite trval na ticketingu, aby nemusel nakupovať palubné jednotky,“ myslí si Páleš. Každá z nich totiž stojí asi 300 eur. Ministerstvo oponuje, že aj s ticketingom sú spojené náklady a tie znáša SkyToll.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Už aj seniori presadajú do SUV
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 23 069
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 405
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 433
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 342
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 993
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 878
  7. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 807
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 680
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 672

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Minúta po minúte: Plavčan vo štvrtok skončí, Danko si dal čas na premýšľanie

Predseda SNS hovorí o potrebe obnoviť dôveru v koalícii.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

DOMOV

Reportér Týždňa: Videl som, ako Fico Danka prekvapil a rozčúlil

Magušin sa s Dankom rozprával počas Ficovej tlačovky.

Neprehliadnite tiež

Polícia rieši, či tristotisíc v plecniaku bol úplatok. Železničiar stále robí pre štát

Štefan Hlinka je radovým zamestnancom železníc. Čo presne robí, nie je známe. Momentálne má dovolenku.

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na najbližšie štyri roky

Prečo novinka z dielne ministerstva práce bude trvať len istý čas, nie je jasné.

Biopalivá zvýhodnia, ale daň pri benzíne a nafte bude vyššia

Kažimírovo ministerstvo neočakáva žiadny negatívny vplyv na domácnosti.

Štát si chce nechať poradiť pri rozvoji elektromobility od Nórov

Cieľom pracovnej cesty je získať informácie o postupoch pri zavádzaní elektromobility, ktoré by sa dali uplatniť v podmienkach Slovenskej republiky.