Vážny má výhrady k dodatku k zmluve o mýte

Exminister dopravy tvrdí, že model fungovania elektronického výberu mýta bol nastavený dobre.

BRATISLAVA. Poslanec Národnej rady SR Ľubomír Vážny (Smer) má výhrady k uzavretiu dodatku k zmluve medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a mýtnou spoločnosťou SkyToll, a.s.

Zmena umožňuje napríklad odklad časti splátok za mýtny systém na roky 2012 a 2013 o dva roky.

"Osobne s tým nesúhlasím. Ide len o predĺženie splatnosti a zaváňa to aj významnou zmenou oproti podmienkam v tendri, čo môžu napadnúť neúspešní uchádzači,“ reagoval Vážny pre agentúru SITA.

Exminister dopravy tvrdí, že model fungovania elektronického výberu mýta bol nastavený dobre.

"Čím dlhšie splácame, tým sú finančné náklady vyššie,“ dodal s tým, že potrebné je robiť také zmeny, ktoré optimalizujú výber a nie zdražujú a predlžujú obdobie splácania.

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) informoval o ukončení niekoľkomesačných rokovaní o zmene zmluvných podmienok s prevádzkovateľom mýtneho systému. NDS a SkyToll podpísali 30. augusta štvrtý dodatok k zmluve o vybudovaní a prevádzke mýtneho systému z roku 2009.

"Zmluva o prevádzke elektronického mýta bola nastavená v prospech prevádzkovateľa systému. Touto zľavou sa nám podarilo zlepšiť pozíciu štátu a znížiť očakávané náklady,“ povedal Figeľ.

Štát by mal na prevádzke ušetriť

Slovensko podľa ministra dopravy ušetrí na prevádzke mýta priamo do 10 mil. eur a očakávané náklady na mýtny systém na nasledujúce dva roky sa znížia spolu o 80 mil. eur.

SkyToll bude v rokoch 2012 a 2013 fakturovať štátu nižšiu sumu o 40 mil. eur ročne. V rokoch 2014 a 2015 sa zmluvne dohodnuté splátky štátu zvýšia o rovnaké čiastky.

Za posun splátok si bude SkyToll účtovať úrokovú sadzbu v celkovej výške 3,5 percenta ročne. Posunutie splátok za mýto o dva roky je podľa Figeľa veľmi dobrou správou nielen pre rozpočet rezortu dopravy, ale aj pre celý štátny rozpočet.

"Ľahšie tak prekonáme roky 2012 a 2013, ktoré si od nás vyžadujú veľmi tvrdé konsolidačné úsilie. Splátky sa potom doplatia v čase oveľa lepšieho stavu verejných financií,“ dodal Figeľ.

Vážny namieta, že optimalizácia počtu mýtnych úsekov mala byť vykonaná na základe reálnych dát ešte k začiatku tohto roka.

"To sa nestalo, a preto štát škoduje. Jednoznačne ide o pochybenie súčasného vedenia. Túto zmenu je možné vykonať jednoduchou zmenou vyhlášky. Ak by sme neboli pružní, mýto by nebolo úspešné,“ uviedol opozičný politik pre agentúru SITA.

Podľa dodatku k zmluve o mýte základná ročná cena služby za rok 2011 sa nebude zvyšovať kvôli vyššiemu počtu mýtnych transakcií. Ich počet vzrástol zvýšením mýtnych úsekov z 1 000 na 1 600 v prvej polovici minulého roka, keď bol Vážny ešte ministrom. Toto opatrenie má priniesť úsporu 6,7 mil. eur.

Zníženie požiadaviek štátu na technické vybavenie vozidiel mýtnej polície zníži cenu služby mýta o ďalšie 2 mil. eur.

Vážny hovorí o strate času

"Všetky opatrenia by mali smerovať k zvýšeniu efektivity systému. Zmeny by mali byť robené a vyhodnocované už začiatkom tohto roka. Zbytočne sme strácali čas,“ vyhlásil ďalej Vážny k možným vplyvom plánovaného rozšírenia mýta na všetky cesty 1. triedy a úpravu mýtnych sadzieb so zvýhodnením ekologických vozidiel.

Hneď po zavedení mýta začiatkom roka 2010 podľa Vážneho začala NDS za jeho pôsobenia na čele ministerstva dopravy analyzovať situáciu na cestnej sieti podľa reálnych dát.

"Keďže žiadnu prijatú vyhlášku a analýzu som zatiaľ nevidel, je ťažko sa vyjadriť k zámeru ministerstva,“ doplnil Vážny. Súčasné vedenie rezortu dopravy má podľa neho k dispozícii reálne dáta zo systému a zo sčítania dopravy.

Zmena sadzieb mýta so zvýhodnením ekologických vozidiel je podľa exministra dopravy samozrejmá, pričom ide o prísľub štátu ešte z roku 2009. Nábeh mýta nemal byť pre dopravcov so staršími vozidlami likvidačný.

"Dnes je možné zmenu sadzieb urobiť bez súhlasu Európskej komisie, na základe oznámenia. Myslím, že tu tiež ministerstvo dopravy zbytočne naťahuje začatý proces,“ tvrdí Vážny.

Bývalý minister dopravy je presvedčený, že zníženie mýtnych pokút od 1. augusta tohto roka bude mať negatívny dopad na štátny rozpočet a rozpočet NDS. Podľa neho o polovicu nižšie sankcie motivujú tých dopravcov, ktorí sa chcú plateniu mýta vyhnúť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  4. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  5. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  6. Kam do tepla v januári?
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  8. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 163
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 952
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 615
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 968
  5. Kam do tepla v januári? 2 502
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 384
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 349
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 225
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 315
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 099

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.

DOMOV

Dobré ráno: Kto je Harabin a kto ho chce za prezidenta

Konšpirácie už nestačia, Harabina chcú za prezidenta

KOMENTÁRE

Profesionálni kresťania objavili novú diskrimináciu

Úrady si účtujú poplatok za akýsi administratívny úkon.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

Neprehliadnite tiež

PSD2: Bez zvolenia banky nič neprevedú

Históriu transakcií uvidia tretie strany aj bez autorizácie klienta.

PSD2: Treba ustrážiť, komu dávate súhlas a na čo

Osobné údaje klientov budú môcť noví hráči speňažiť, napríklad podľa histórie transakcií môžu lepšie cieliť reklamu.

Vďaka PSD2 vzniknú k účtom lepšie aplikácie

Európska smernica: cez nové aplikácie budete môcť obsluhovať účty vo viacerých bankách naraz

Swan oslobodil svoju mobilnú sieť od Číňanov

V prospech čínskej štátnej banky bola doteraz založená celá mobilná sieť Štvorky aj príjmy od jej zákazníkov.

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.