Vážny má výhrady k dodatku k zmluve o mýte

Exminister dopravy tvrdí, že model fungovania elektronického výberu mýta bol nastavený dobre.

BRATISLAVA. Poslanec Národnej rady SR Ľubomír Vážny (Smer) má výhrady k uzavretiu dodatku k zmluve medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a mýtnou spoločnosťou SkyToll, a.s.

Zmena umožňuje napríklad odklad časti splátok za mýtny systém na roky 2012 a 2013 o dva roky.

"Osobne s tým nesúhlasím. Ide len o predĺženie splatnosti a zaváňa to aj významnou zmenou oproti podmienkam v tendri, čo môžu napadnúť neúspešní uchádzači,“ reagoval Vážny pre agentúru SITA.

Exminister dopravy tvrdí, že model fungovania elektronického výberu mýta bol nastavený dobre.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Čím dlhšie splácame, tým sú finančné náklady vyššie,“ dodal s tým, že potrebné je robiť také zmeny, ktoré optimalizujú výber a nie zdražujú a predlžujú obdobie splácania.

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) informoval o ukončení niekoľkomesačných rokovaní o zmene zmluvných podmienok s prevádzkovateľom mýtneho systému. NDS a SkyToll podpísali 30. augusta štvrtý dodatok k zmluve o vybudovaní a prevádzke mýtneho systému z roku 2009.

"Zmluva o prevádzke elektronického mýta bola nastavená v prospech prevádzkovateľa systému. Touto zľavou sa nám podarilo zlepšiť pozíciu štátu a znížiť očakávané náklady,“ povedal Figeľ.

Štát by mal na prevádzke ušetriť

Slovensko podľa ministra dopravy ušetrí na prevádzke mýta priamo do 10 mil. eur a očakávané náklady na mýtny systém na nasledujúce dva roky sa znížia spolu o 80 mil. eur.

SkyToll bude v rokoch 2012 a 2013 fakturovať štátu nižšiu sumu o 40 mil. eur ročne. V rokoch 2014 a 2015 sa zmluvne dohodnuté splátky štátu zvýšia o rovnaké čiastky.

Za posun splátok si bude SkyToll účtovať úrokovú sadzbu v celkovej výške 3,5 percenta ročne. Posunutie splátok za mýto o dva roky je podľa Figeľa veľmi dobrou správou nielen pre rozpočet rezortu dopravy, ale aj pre celý štátny rozpočet.

"Ľahšie tak prekonáme roky 2012 a 2013, ktoré si od nás vyžadujú veľmi tvrdé konsolidačné úsilie. Splátky sa potom doplatia v čase oveľa lepšieho stavu verejných financií,“ dodal Figeľ.

Vážny namieta, že optimalizácia počtu mýtnych úsekov mala byť vykonaná na základe reálnych dát ešte k začiatku tohto roka.

"To sa nestalo, a preto štát škoduje. Jednoznačne ide o pochybenie súčasného vedenia. Túto zmenu je možné vykonať jednoduchou zmenou vyhlášky. Ak by sme neboli pružní, mýto by nebolo úspešné,“ uviedol opozičný politik pre agentúru SITA.

Podľa dodatku k zmluve o mýte základná ročná cena služby za rok 2011 sa nebude zvyšovať kvôli vyššiemu počtu mýtnych transakcií. Ich počet vzrástol zvýšením mýtnych úsekov z 1 000 na 1 600 v prvej polovici minulého roka, keď bol Vážny ešte ministrom. Toto opatrenie má priniesť úsporu 6,7 mil. eur.

Zníženie požiadaviek štátu na technické vybavenie vozidiel mýtnej polície zníži cenu služby mýta o ďalšie 2 mil. eur.

Vážny hovorí o strate času

"Všetky opatrenia by mali smerovať k zvýšeniu efektivity systému. Zmeny by mali byť robené a vyhodnocované už začiatkom tohto roka. Zbytočne sme strácali čas,“ vyhlásil ďalej Vážny k možným vplyvom plánovaného rozšírenia mýta na všetky cesty 1. triedy a úpravu mýtnych sadzieb so zvýhodnením ekologických vozidiel.

Hneď po zavedení mýta začiatkom roka 2010 podľa Vážneho začala NDS za jeho pôsobenia na čele ministerstva dopravy analyzovať situáciu na cestnej sieti podľa reálnych dát.

"Keďže žiadnu prijatú vyhlášku a analýzu som zatiaľ nevidel, je ťažko sa vyjadriť k zámeru ministerstva,“ doplnil Vážny. Súčasné vedenie rezortu dopravy má podľa neho k dispozícii reálne dáta zo systému a zo sčítania dopravy.

Zmena sadzieb mýta so zvýhodnením ekologických vozidiel je podľa exministra dopravy samozrejmá, pričom ide o prísľub štátu ešte z roku 2009. Nábeh mýta nemal byť pre dopravcov so staršími vozidlami likvidačný.

"Dnes je možné zmenu sadzieb urobiť bez súhlasu Európskej komisie, na základe oznámenia. Myslím, že tu tiež ministerstvo dopravy zbytočne naťahuje začatý proces,“ tvrdí Vážny.

Bývalý minister dopravy je presvedčený, že zníženie mýtnych pokút od 1. augusta tohto roka bude mať negatívny dopad na štátny rozpočet a rozpočet NDS. Podľa neho o polovicu nižšie sankcie motivujú tých dopravcov, ktorí sa chcú plateniu mýta vyhnúť.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 30 285
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 906
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 20 473
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 222
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 836
  6. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 4 342
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 201
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 712
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 926
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 030

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Porušili Noční vlci nejaký zákon, pýta sa Kaliňák

Exminister vnútra Robert Kaliňák zo Smeru hovorí, že Noční vlci na Slovensku nie sú zatiaľ žiaden problém.

DOMOV

Techniku zo základne v Dolnej Krupej žiada ministerstvo vrátiť

Čo robia Noční vlci v Dolnej Krupej.

SVET

Menila sex za politický vplyv. V mladej Ruske vidia agentku

Maria Butinová sa zblížila s republikánmi, aby mohla mať viac vplyvu.

Neprehliadnite tiež

Americké firmy v Číne už pociťujú vplyv obchodnej vojny

Obchodný konflikt vplýva na firmy psychologicky.

Nezamestnanosť po dvojročnom poklese mierne stúpla

Miera nezamestnanosti na Slovensku v júni vzrástla na 5,43 percenta.

Slováci kúpili viac nových áut, najväčší záujem bol o Škodu

V krajine sa vyrobí najviac áut v prepočte na obyvateľa na svete.

Trump kritizoval pokutu Európskej komisie pre Google

Komisia dala Googlu rekordnú pokutu 4,3 miliardy eur.