Vážny má výhrady k dodatku k zmluve o mýte

Exminister dopravy tvrdí, že model fungovania elektronického výberu mýta bol nastavený dobre.

BRATISLAVA. Poslanec Národnej rady SR Ľubomír Vážny (Smer) má výhrady k uzavretiu dodatku k zmluve medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a mýtnou spoločnosťou SkyToll, a.s.

Zmena umožňuje napríklad odklad časti splátok za mýtny systém na roky 2012 a 2013 o dva roky.

"Osobne s tým nesúhlasím. Ide len o predĺženie splatnosti a zaváňa to aj významnou zmenou oproti podmienkam v tendri, čo môžu napadnúť neúspešní uchádzači,“ reagoval Vážny pre agentúru SITA.

Exminister dopravy tvrdí, že model fungovania elektronického výberu mýta bol nastavený dobre.

"Čím dlhšie splácame, tým sú finančné náklady vyššie,“ dodal s tým, že potrebné je robiť také zmeny, ktoré optimalizujú výber a nie zdražujú a predlžujú obdobie splácania.

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) informoval o ukončení niekoľkomesačných rokovaní o zmene zmluvných podmienok s prevádzkovateľom mýtneho systému. NDS a SkyToll podpísali 30. augusta štvrtý dodatok k zmluve o vybudovaní a prevádzke mýtneho systému z roku 2009.

"Zmluva o prevádzke elektronického mýta bola nastavená v prospech prevádzkovateľa systému. Touto zľavou sa nám podarilo zlepšiť pozíciu štátu a znížiť očakávané náklady,“ povedal Figeľ.

Štát by mal na prevádzke ušetriť

Slovensko podľa ministra dopravy ušetrí na prevádzke mýta priamo do 10 mil. eur a očakávané náklady na mýtny systém na nasledujúce dva roky sa znížia spolu o 80 mil. eur.

SkyToll bude v rokoch 2012 a 2013 fakturovať štátu nižšiu sumu o 40 mil. eur ročne. V rokoch 2014 a 2015 sa zmluvne dohodnuté splátky štátu zvýšia o rovnaké čiastky.

Za posun splátok si bude SkyToll účtovať úrokovú sadzbu v celkovej výške 3,5 percenta ročne. Posunutie splátok za mýto o dva roky je podľa Figeľa veľmi dobrou správou nielen pre rozpočet rezortu dopravy, ale aj pre celý štátny rozpočet.

"Ľahšie tak prekonáme roky 2012 a 2013, ktoré si od nás vyžadujú veľmi tvrdé konsolidačné úsilie. Splátky sa potom doplatia v čase oveľa lepšieho stavu verejných financií,“ dodal Figeľ.

Vážny namieta, že optimalizácia počtu mýtnych úsekov mala byť vykonaná na základe reálnych dát ešte k začiatku tohto roka.

"To sa nestalo, a preto štát škoduje. Jednoznačne ide o pochybenie súčasného vedenia. Túto zmenu je možné vykonať jednoduchou zmenou vyhlášky. Ak by sme neboli pružní, mýto by nebolo úspešné,“ uviedol opozičný politik pre agentúru SITA.

Podľa dodatku k zmluve o mýte základná ročná cena služby za rok 2011 sa nebude zvyšovať kvôli vyššiemu počtu mýtnych transakcií. Ich počet vzrástol zvýšením mýtnych úsekov z 1 000 na 1 600 v prvej polovici minulého roka, keď bol Vážny ešte ministrom. Toto opatrenie má priniesť úsporu 6,7 mil. eur.

Zníženie požiadaviek štátu na technické vybavenie vozidiel mýtnej polície zníži cenu služby mýta o ďalšie 2 mil. eur.

Vážny hovorí o strate času

"Všetky opatrenia by mali smerovať k zvýšeniu efektivity systému. Zmeny by mali byť robené a vyhodnocované už začiatkom tohto roka. Zbytočne sme strácali čas,“ vyhlásil ďalej Vážny k možným vplyvom plánovaného rozšírenia mýta na všetky cesty 1. triedy a úpravu mýtnych sadzieb so zvýhodnením ekologických vozidiel.

Hneď po zavedení mýta začiatkom roka 2010 podľa Vážneho začala NDS za jeho pôsobenia na čele ministerstva dopravy analyzovať situáciu na cestnej sieti podľa reálnych dát.

"Keďže žiadnu prijatú vyhlášku a analýzu som zatiaľ nevidel, je ťažko sa vyjadriť k zámeru ministerstva,“ doplnil Vážny. Súčasné vedenie rezortu dopravy má podľa neho k dispozícii reálne dáta zo systému a zo sčítania dopravy.

Zmena sadzieb mýta so zvýhodnením ekologických vozidiel je podľa exministra dopravy samozrejmá, pričom ide o prísľub štátu ešte z roku 2009. Nábeh mýta nemal byť pre dopravcov so staršími vozidlami likvidačný.

"Dnes je možné zmenu sadzieb urobiť bez súhlasu Európskej komisie, na základe oznámenia. Myslím, že tu tiež ministerstvo dopravy zbytočne naťahuje začatý proces,“ tvrdí Vážny.

Bývalý minister dopravy je presvedčený, že zníženie mýtnych pokút od 1. augusta tohto roka bude mať negatívny dopad na štátny rozpočet a rozpočet NDS. Podľa neho o polovicu nižšie sankcie motivujú tých dopravcov, ktorí sa chcú plateniu mýta vyhnúť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  2. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  7. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  8. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  9. Modern luxury next to the Blue Church
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 6 780
  2. Moskva alebo Petrohrad? 5 867
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 258
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 610
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 298
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 170
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 035
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 330
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 289
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 200

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

EKONOMIKA

Hranica s Ukrajinou sa môže otvoriť, clo zrušiť a roaming tiež

V najbližších rokoch by sa Ukrajina či Moldavsko mohli dostať do Schengenu.

KOŠICE KORZÁR

Spoluhráči mu neverili. Rusnák v USA pri oslave napodobnil McGregora

Futbalista má za sebou prelomový rok.

Neprehliadnite tiež

Prečo u nás jazdia vlaky s menom horaliek a koľko to stojí

Firmy si môžu zaplatiť nielen názvy vlakov, ale aj autobusových zastávok.

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

Írsko od Apple vyberie nezaplatenú daň, ako nariadil Brusel

Európska komisia nariadila Apple, aby doplatil daň vo výške 13 miliárd eur.

Ikea opäť sťahuje z trhu komody, ktoré usmrtili osem detí

Od roku 2015 Ikea reklamovala, refundovala alebo pomohla upevniť k stene viac ako jeden milión komôd.