Autodopravcovia žiadajú zľavy a nižšie mýtne poplatky

Budúce upravené sadzby mýta by mali byť podľa predstáv autodopravcov výrazne nižšie.

BRATISLAVA. Žiadajú to v súvislosti s pripravovanou úpravou výšky poplatkov za využívanie spoplatnených mýtnych úsekov diaľnic a ciest. Ministerstvo dopravy chce zmenenými sadzbami zvýhodniť ekologické vozidlá a odľahčiť dopravu v čase špičiek.

Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia navrhuje pre ekologické automobily 25-percentnú zľavu oproti súčasným sadzbám.

"Zvýhodňovanie ekologických vozidiel nielen v mýtnych sadzbách, ale i v dani z motorových vozidiel, je prioritou nášho združenia. Je to úplne logické, nakoľko obnova vozového parku je nielen prínosom pre životné prostredie, ale i štát v podobe ďalších daní," uviedol prezident Česmadu Pavol Jančovič pre agentúru SITA. Ako dodal, bola to jedna z prvých vecí, na ktorých sa zhodli s ministrom dopravy Jánom Figeľom (KDH) ešte po jeho nástupe na čelo rezortu.

Dopravcovia sa zaviazali, že pokiaľ nebudú sadzby mýta definitívne, tak ich navrhovanú výšku nebudú zverejňovať. "Zvažujú sa ešte alternatívy časovo premenlivých sadzieb v pondelok a piatok ráno. To je predbežne dohodnuté tak, že by to nemalo mať zásadný vplyv na nás," povedal ďalej Jančovič. O zmene sadzieb mýta pre autobusy sa podľa neho zatiaľ vôbec neuvažuje.

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) podmieňuje súhlas s novými sadzbami mýta tým, že rezort dopravy splnení viaceré jej požiadavky. Podľa jednej z nich sadzby mýta v budúcom roku by sa mali zmeniť tak, aby najmenej ekologické vozidlá s najvyššou sadzbou, od ktorej sa odvíjajú ostatné sadzby, mali minimálne o polovicu nižší poplatok ako v súčasnosti.

Predseda únie autodopravcov Jaroslav Polaček informoval agentúru SITA, že ministerstvo dopravy by zároveň malo zverejniť spôsob budúceho zvyšovania sadzieb mýta s víziou na šesť rokov. Rozdiely prehlbovania medzi ekologickými a menej ekologickými vozidlami by malo podľa dopravcov nastaviť tak, aby sa 100-percentná prirážka na neekologické vozidlá postupne rozložila v nasledujúcich šiestich rokoch. V roku 2012 by mala prirážka tvoriť 50 % a v ďalších piatich rokoch po 10 %.

"Zaviesť platby mýta na všetkých hraničných priechodoch, na ktorých je povolený vjazd do SR s vozidlom nad 3,5 tony. Úseky spoplatnené mýtom udržiavať v takej kvalite, aby spĺňali požadované normy. Úseky, ktoré nespĺňajú požadovanú kvalitu, dočasne vyňať zo spoplatnenia," vymenoval Polaček ďalšie požiadavky.

V prípade zavedenia mýta na ostatných úsekoch ciest 1. triedy treba podľa únie autodopravcov rešpektovať regionálne rozdiely a vyťaženosť ciest, pričom cena za výber mýta musí byť alikvotne znížená na ostatných spoplatnených úsekoch.

Autodopravcovia sú presvedčení, že tieto zmeny znevýhodnia malých slovenských dopravcov oproti veľkým domácim a medzinárodným dopravcom. "I napriek logickému zavádzaniu regulačných nástrojov používaných na výber mýta akú ekologické triedy, časové intervaly zvýhodňovania trás či rovnaké spoplatnenie paralelných ciest s diaľnicami," dodal Polaček.

Nové mýtne sadzby budú podľa ministra dopravy Jána Figeľa pre dopravcov výhodnejšie ako v súčasnosti. "Chceme, aby všetky pripravované a doteraz realizované zmeny priniesli osoh aj dopravcom. Nemôžu byť len nejakým partnerom na odkazovanie. Je dôležité, aby aj ich konkurencieschopnosť týmito opatreniami rástla a nie naopak," povedal nedávno minister dopravy Ján Figeľ pre agentúru SITA. Odvetil tak na otázku, či plánované zmeny bude ministerstvo dopravy presadzovať aj v prípade nesúhlasu dopravcov.

Úprava sadzieb mýta je podľa mýtnej spoločnosti SkyToll v plnej kompetencii štátu a nemá žiadny vplyv na systém výberu mýta. "Zvýhodnenie vozidiel zaradených do vyšších ekologických tried, teda s menším dopadom na životné prostredie, je racionálne a progresívne riešenie, ktoré je v prospech všetkých občanov. Navyše kopíruje celoeurópske trendy," uviedol pre agentúru SITA manažér pre komunikačnú stratégiu a PR SkyToll-u Anton Bódis.

Po zavedení mýta začiatkom roka 2010 môže Slovensko meniť mýtne sadzby prvý raz po dvoch rokoch prevádzky systému, teda najskôr v roku 2012. Štyri mesiace pred plánovanou účinnosťou úpravy sadzieb musí ministerstvo dopravy o tom informovať Európsku komisiu (EK). Ak by nové mýtne poplatky mali začať platiť od začiatku budúceho roka, rezort o tom musí Bruselu dať vedieť do konca augusta.

Mýtne sadzby schvaľuje nariadením vláda SR. "Musia prejsť aj medzirezortným pripomienkovým konaním, legislatívnou radou vlády a tripartitou. Ministerstvo dopravy však nemusí čakať na ich schválenie, môže ich poslať do EK. Prípadná zmena sadzieb v priebehu procesu je možná, podstatné je, aby sme dodržali strop sadzieb," informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič. Zástupcovia ministerstva dopravy a autodopravcov sa kvôli mýtu stretli už niekoľkokrát. "V tomto dialógu chceme určite pokračovať," dodal.

Ministerstvo dopravy chce navyše rozšíriť platenie mýta na všetkých cestách 1. triedy. Popri tom pripravuje zníženie počtu mýtnych úsekov, čím by štát platil mýtnej firme menej peňazí za prejazd vozidiel cez kontrolné miesta. Zároveň má byť zmenená zmluva medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou a SkyToll-om o výstavbe a prevádzke systému. Zmeny majú umožniť odklad časti platieb za vybudovanie mýta z rokov 2012 a 2013 do ďalších rokov, čo by umožnilo stabilizovať zadlženosť diaľničnej spoločnosti. Rokovania o zmenách v mýte ešte stále pokračujú.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  2. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  3. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  5. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  6. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  7. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  8. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 421
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 12 578
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 018
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 951
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 238
  6. Kam do tepla v januári? 2 110
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 784
  8. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 745
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 268
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 112

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kosík rozšíril zoznam Lexových káuz

S bývalým šéfom SIS Ivanom Lexom sa spája viac ako desať káuz. Jeho bývalý podriadený Ľuboš Kosík ich doplnil o ďalšie.

DOMOV

Dobré ráno: Česi si dovolili, čo si u nás ani Fico netrúfol

Ako prebiehajú české prezidentské voľby.

SVET

Ilumináti, pedofília a ŠtB. Špinavý boj o Hrad sa rozbieha

Hoaxy môžu pomôcť Zemanovi vyhrať.

KOMENTÁRE

Zeman sa buď zaprie, alebo prehrá

Konfrontačná kampaň tentoraz stačiť nebude.

Neprehliadnite tiež

Pracoval na ropnej plošine. Tie peniaze nie sú zadarmo

Z každej strany sa sypú príbehy mladých ľudí, ktorí sú ochotní vzdať sa všetkého, aby zistili, či vedia svoje najväčšie túžby premeniť na skutočnosť. Slovák Andrej Tichý tak urobil v čase, keď to ešte ani zďaleka nebolo trendom.

Počet slovenských firiem s vlastníkom v daňovom raji vlani mierne vzrástol

Slovenské firmy aktuálne v daňových rajoch ovládajú kapitál vo výške 10,5 miliardy eur.

Inflácia v Nemecku dosiahla v minulom roku 5-ročné maximum

Najviac sa pod minuloročné zrýchlenie inflácie v Nemecku podpísali ceny energií.

Automobilky na Slovensku vyrobili cez milión áut, je ich menej ako predvlani

Svoje autá v krajine vyrába PSA Groupe, Volkswagen a Kia.

Ceny ropy sa držia pri trojročných maximách

Na trhy stále pôsobí rozhodnutie obmedzovať ťažbu ropy.