Autodopravcovia žiadajú zľavy a nižšie mýtne poplatky

Budúce upravené sadzby mýta by mali byť podľa predstáv autodopravcov výrazne nižšie.

BRATISLAVA. Žiadajú to v súvislosti s pripravovanou úpravou výšky poplatkov za využívanie spoplatnených mýtnych úsekov diaľnic a ciest. Ministerstvo dopravy chce zmenenými sadzbami zvýhodniť ekologické vozidlá a odľahčiť dopravu v čase špičiek.

Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia navrhuje pre ekologické automobily 25-percentnú zľavu oproti súčasným sadzbám.

"Zvýhodňovanie ekologických vozidiel nielen v mýtnych sadzbách, ale i v dani z motorových vozidiel, je prioritou nášho združenia. Je to úplne logické, nakoľko obnova vozového parku je nielen prínosom pre životné prostredie, ale i štát v podobe ďalších daní," uviedol prezident Česmadu Pavol Jančovič pre agentúru SITA. Ako dodal, bola to jedna z prvých vecí, na ktorých sa zhodli s ministrom dopravy Jánom Figeľom (KDH) ešte po jeho nástupe na čelo rezortu.

Dopravcovia sa zaviazali, že pokiaľ nebudú sadzby mýta definitívne, tak ich navrhovanú výšku nebudú zverejňovať. "Zvažujú sa ešte alternatívy časovo premenlivých sadzieb v pondelok a piatok ráno. To je predbežne dohodnuté tak, že by to nemalo mať zásadný vplyv na nás," povedal ďalej Jančovič. O zmene sadzieb mýta pre autobusy sa podľa neho zatiaľ vôbec neuvažuje.

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) podmieňuje súhlas s novými sadzbami mýta tým, že rezort dopravy splnení viaceré jej požiadavky. Podľa jednej z nich sadzby mýta v budúcom roku by sa mali zmeniť tak, aby najmenej ekologické vozidlá s najvyššou sadzbou, od ktorej sa odvíjajú ostatné sadzby, mali minimálne o polovicu nižší poplatok ako v súčasnosti.

Predseda únie autodopravcov Jaroslav Polaček informoval agentúru SITA, že ministerstvo dopravy by zároveň malo zverejniť spôsob budúceho zvyšovania sadzieb mýta s víziou na šesť rokov. Rozdiely prehlbovania medzi ekologickými a menej ekologickými vozidlami by malo podľa dopravcov nastaviť tak, aby sa 100-percentná prirážka na neekologické vozidlá postupne rozložila v nasledujúcich šiestich rokoch. V roku 2012 by mala prirážka tvoriť 50 % a v ďalších piatich rokoch po 10 %.

"Zaviesť platby mýta na všetkých hraničných priechodoch, na ktorých je povolený vjazd do SR s vozidlom nad 3,5 tony. Úseky spoplatnené mýtom udržiavať v takej kvalite, aby spĺňali požadované normy. Úseky, ktoré nespĺňajú požadovanú kvalitu, dočasne vyňať zo spoplatnenia," vymenoval Polaček ďalšie požiadavky.

V prípade zavedenia mýta na ostatných úsekoch ciest 1. triedy treba podľa únie autodopravcov rešpektovať regionálne rozdiely a vyťaženosť ciest, pričom cena za výber mýta musí byť alikvotne znížená na ostatných spoplatnených úsekoch.

Autodopravcovia sú presvedčení, že tieto zmeny znevýhodnia malých slovenských dopravcov oproti veľkým domácim a medzinárodným dopravcom. "I napriek logickému zavádzaniu regulačných nástrojov používaných na výber mýta akú ekologické triedy, časové intervaly zvýhodňovania trás či rovnaké spoplatnenie paralelných ciest s diaľnicami," dodal Polaček.

Nové mýtne sadzby budú podľa ministra dopravy Jána Figeľa pre dopravcov výhodnejšie ako v súčasnosti. "Chceme, aby všetky pripravované a doteraz realizované zmeny priniesli osoh aj dopravcom. Nemôžu byť len nejakým partnerom na odkazovanie. Je dôležité, aby aj ich konkurencieschopnosť týmito opatreniami rástla a nie naopak," povedal nedávno minister dopravy Ján Figeľ pre agentúru SITA. Odvetil tak na otázku, či plánované zmeny bude ministerstvo dopravy presadzovať aj v prípade nesúhlasu dopravcov.

Úprava sadzieb mýta je podľa mýtnej spoločnosti SkyToll v plnej kompetencii štátu a nemá žiadny vplyv na systém výberu mýta. "Zvýhodnenie vozidiel zaradených do vyšších ekologických tried, teda s menším dopadom na životné prostredie, je racionálne a progresívne riešenie, ktoré je v prospech všetkých občanov. Navyše kopíruje celoeurópske trendy," uviedol pre agentúru SITA manažér pre komunikačnú stratégiu a PR SkyToll-u Anton Bódis.

Po zavedení mýta začiatkom roka 2010 môže Slovensko meniť mýtne sadzby prvý raz po dvoch rokoch prevádzky systému, teda najskôr v roku 2012. Štyri mesiace pred plánovanou účinnosťou úpravy sadzieb musí ministerstvo dopravy o tom informovať Európsku komisiu (EK). Ak by nové mýtne poplatky mali začať platiť od začiatku budúceho roka, rezort o tom musí Bruselu dať vedieť do konca augusta.

Mýtne sadzby schvaľuje nariadením vláda SR. "Musia prejsť aj medzirezortným pripomienkovým konaním, legislatívnou radou vlády a tripartitou. Ministerstvo dopravy však nemusí čakať na ich schválenie, môže ich poslať do EK. Prípadná zmena sadzieb v priebehu procesu je možná, podstatné je, aby sme dodržali strop sadzieb," informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič. Zástupcovia ministerstva dopravy a autodopravcov sa kvôli mýtu stretli už niekoľkokrát. "V tomto dialógu chceme určite pokračovať," dodal.

Ministerstvo dopravy chce navyše rozšíriť platenie mýta na všetkých cestách 1. triedy. Popri tom pripravuje zníženie počtu mýtnych úsekov, čím by štát platil mýtnej firme menej peňazí za prejazd vozidiel cez kontrolné miesta. Zároveň má byť zmenená zmluva medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou a SkyToll-om o výstavbe a prevádzke systému. Zmeny majú umožniť odklad časti platieb za vybudovanie mýta z rokov 2012 a 2013 do ďalších rokov, čo by umožnilo stabilizovať zadlženosť diaľničnej spoločnosti. Rokovania o zmenách v mýte ešte stále pokračujú.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 664
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 796
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 770
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 645
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 863
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 754
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 312
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 264
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 197
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 816

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

Slovensko zaostáva za Európou v miere zamestnanosti žien

Ženám návrat do práce navyše podľa analytikov sťažuje aj slabá ponuka čiastočných úväzkov, či nedostatočné kapacity predškolských zariadení.

Na škole vytvoril nový dizajn pre TANAP, park oň prejavil záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Chaos v Bielom dome mal silný vplyv na newyorskú burzu

Nečakané mierne pozitívne impulzy priniesla správa o spotrebiteľských náladách.

Práce na bratislavskom obchvate sa začnú ešte tento mesiac

Projekt obchvatu Bratislavy má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.