Autodopravcovia žiadajú zľavy a nižšie mýtne poplatky

Budúce upravené sadzby mýta by mali byť podľa predstáv autodopravcov výrazne nižšie.

BRATISLAVA. Žiadajú to v súvislosti s pripravovanou úpravou výšky poplatkov za využívanie spoplatnených mýtnych úsekov diaľnic a ciest. Ministerstvo dopravy chce zmenenými sadzbami zvýhodniť ekologické vozidlá a odľahčiť dopravu v čase špičiek.

Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia navrhuje pre ekologické automobily 25-percentnú zľavu oproti súčasným sadzbám.

"Zvýhodňovanie ekologických vozidiel nielen v mýtnych sadzbách, ale i v dani z motorových vozidiel, je prioritou nášho združenia. Je to úplne logické, nakoľko obnova vozového parku je nielen prínosom pre životné prostredie, ale i štát v podobe ďalších daní," uviedol prezident Česmadu Pavol Jančovič pre agentúru SITA. Ako dodal, bola to jedna z prvých vecí, na ktorých sa zhodli s ministrom dopravy Jánom Figeľom (KDH) ešte po jeho nástupe na čelo rezortu.

Dopravcovia sa zaviazali, že pokiaľ nebudú sadzby mýta definitívne, tak ich navrhovanú výšku nebudú zverejňovať. "Zvažujú sa ešte alternatívy časovo premenlivých sadzieb v pondelok a piatok ráno. To je predbežne dohodnuté tak, že by to nemalo mať zásadný vplyv na nás," povedal ďalej Jančovič. O zmene sadzieb mýta pre autobusy sa podľa neho zatiaľ vôbec neuvažuje.

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) podmieňuje súhlas s novými sadzbami mýta tým, že rezort dopravy splnení viaceré jej požiadavky. Podľa jednej z nich sadzby mýta v budúcom roku by sa mali zmeniť tak, aby najmenej ekologické vozidlá s najvyššou sadzbou, od ktorej sa odvíjajú ostatné sadzby, mali minimálne o polovicu nižší poplatok ako v súčasnosti.

Predseda únie autodopravcov Jaroslav Polaček informoval agentúru SITA, že ministerstvo dopravy by zároveň malo zverejniť spôsob budúceho zvyšovania sadzieb mýta s víziou na šesť rokov. Rozdiely prehlbovania medzi ekologickými a menej ekologickými vozidlami by malo podľa dopravcov nastaviť tak, aby sa 100-percentná prirážka na neekologické vozidlá postupne rozložila v nasledujúcich šiestich rokoch. V roku 2012 by mala prirážka tvoriť 50 % a v ďalších piatich rokoch po 10 %.

"Zaviesť platby mýta na všetkých hraničných priechodoch, na ktorých je povolený vjazd do SR s vozidlom nad 3,5 tony. Úseky spoplatnené mýtom udržiavať v takej kvalite, aby spĺňali požadované normy. Úseky, ktoré nespĺňajú požadovanú kvalitu, dočasne vyňať zo spoplatnenia," vymenoval Polaček ďalšie požiadavky.

V prípade zavedenia mýta na ostatných úsekoch ciest 1. triedy treba podľa únie autodopravcov rešpektovať regionálne rozdiely a vyťaženosť ciest, pričom cena za výber mýta musí byť alikvotne znížená na ostatných spoplatnených úsekoch.

Autodopravcovia sú presvedčení, že tieto zmeny znevýhodnia malých slovenských dopravcov oproti veľkým domácim a medzinárodným dopravcom. "I napriek logickému zavádzaniu regulačných nástrojov používaných na výber mýta akú ekologické triedy, časové intervaly zvýhodňovania trás či rovnaké spoplatnenie paralelných ciest s diaľnicami," dodal Polaček.

Nové mýtne sadzby budú podľa ministra dopravy Jána Figeľa pre dopravcov výhodnejšie ako v súčasnosti. "Chceme, aby všetky pripravované a doteraz realizované zmeny priniesli osoh aj dopravcom. Nemôžu byť len nejakým partnerom na odkazovanie. Je dôležité, aby aj ich konkurencieschopnosť týmito opatreniami rástla a nie naopak," povedal nedávno minister dopravy Ján Figeľ pre agentúru SITA. Odvetil tak na otázku, či plánované zmeny bude ministerstvo dopravy presadzovať aj v prípade nesúhlasu dopravcov.

Úprava sadzieb mýta je podľa mýtnej spoločnosti SkyToll v plnej kompetencii štátu a nemá žiadny vplyv na systém výberu mýta. "Zvýhodnenie vozidiel zaradených do vyšších ekologických tried, teda s menším dopadom na životné prostredie, je racionálne a progresívne riešenie, ktoré je v prospech všetkých občanov. Navyše kopíruje celoeurópske trendy," uviedol pre agentúru SITA manažér pre komunikačnú stratégiu a PR SkyToll-u Anton Bódis.

Po zavedení mýta začiatkom roka 2010 môže Slovensko meniť mýtne sadzby prvý raz po dvoch rokoch prevádzky systému, teda najskôr v roku 2012. Štyri mesiace pred plánovanou účinnosťou úpravy sadzieb musí ministerstvo dopravy o tom informovať Európsku komisiu (EK). Ak by nové mýtne poplatky mali začať platiť od začiatku budúceho roka, rezort o tom musí Bruselu dať vedieť do konca augusta.

Mýtne sadzby schvaľuje nariadením vláda SR. "Musia prejsť aj medzirezortným pripomienkovým konaním, legislatívnou radou vlády a tripartitou. Ministerstvo dopravy však nemusí čakať na ich schválenie, môže ich poslať do EK. Prípadná zmena sadzieb v priebehu procesu je možná, podstatné je, aby sme dodržali strop sadzieb," informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič. Zástupcovia ministerstva dopravy a autodopravcov sa kvôli mýtu stretli už niekoľkokrát. "V tomto dialógu chceme určite pokračovať," dodal.

Ministerstvo dopravy chce navyše rozšíriť platenie mýta na všetkých cestách 1. triedy. Popri tom pripravuje zníženie počtu mýtnych úsekov, čím by štát platil mýtnej firme menej peňazí za prejazd vozidiel cez kontrolné miesta. Zároveň má byť zmenená zmluva medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou a SkyToll-om o výstavbe a prevádzke systému. Zmeny majú umožniť odklad časti platieb za vybudovanie mýta z rokov 2012 a 2013 do ďalších rokov, čo by umožnilo stabilizovať zadlženosť diaľničnej spoločnosti. Rokovania o zmenách v mýte ešte stále pokračujú.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 158
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 444
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 13 595
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 001
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 732
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 840
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 409
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 882
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 514
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 263

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Američania spozorneli. Slovenský princ je hodný Oscara

Veľký šľachtiteľský príbeh sa začal celkom nenápadne.

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

Neprehliadnite tiež

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

Trump sa na summite prihlásil k voľnému trhu, obavy však zostali

Na stretnutí G7 došlo rýchlo k zhode, že sa musí zachovať otvorený globálny trh.