Figeľ chce začať tender na predaj Carga na jar 2012

Tender na výber strategického partnera pre Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. by mal podľa ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) začať na jar budúceho roka.

BRATISLAVA. Budúci partner má v štátnom nákladnom prepravcovi získať najmenej 66 % akcií a jeho meno by malo byť známe do leta 2012.

Ministerstvo dopravy chce dovtedy, na jeseň tohto roka, vybrať v už bežiacej verejnej súťaži poradcu pre vstup investora do Carga. O získanie podielu v Cargu uvažujú nielen Ruské železnice, ale aj iné spoločnosti v krajinách na západ od Slovenska.

Predbežný záujem štátnych Ruských železníc o kúpu majoritného podielu v Cargu považuje minister dopravy zatiaľ za predčasnú otázku. "Je veľmi dobre, že záujem o slovenské Cargo už existuje a stúpa. Tých signálov je viacero a nielen z východu. Revitalizujeme Cargo bez ohľadu na samotný budúci výsledok tendra," povedal Figeľ na otázku agentúry SITA po stredajšom rokovaní vlády.

Železničný nákladný dopravca podľa ministra potrebuje mať zisky a nie obrovské straty, ktoré ho ťahali pod vodu. Výber strategického partnera pre Cargo, dodal, bude o to úspešnejší, o čo viac bude spoločnosť seriózna v budúcich vzťahoch.

K možnému vstupu českého nákladného železničného dopravcu ČD Cargo do slovenského Carga Figeľ poznamenal, že pozval českého kolegu Pavla Dobeša na Slovensko. "Ak pozvanie nielen prijme, ale dokáže si nájsť čas, tak v prvej polovici septembra by sme mali rokovať v Bratislave. Predpokladám, že tam by mohli zaznieť aj konkrétne témy okolo železníc a železničnej spolupráce," potvrdil Figeľ pre agentúru SITA.

Ministerstvá dopravy oboch štátov v minulosti zvažovali možnosti prepojenia českého a slovenského Carga vo forme spoločného podniku. V spoločnom štáte boli súčasťou jedného železničného podniku. "Dnes sú to dve spoločnosti, ale mnohé nielen technické a technologické predpoklady, či doslova mentálne a určite aj obchodné blízkosti, záujmy zostali veľmi prepojené," povedal Figeľ.

Pre české železnice sú slovenské oveľa bližšie, tvrdí minister. O tom podľa neho svedčia aj tovarové toky. ČD Cargo prejavilo záujem o vstup do poľského nákladného železničného dopravcu PKP Cargo, v ktorom má investor získať 50 % plus jednu akciu.

"Ekonomické a finančné aspekty musí zhodnotiť samotný záujemca o privatizované poľské Cargo," dodal Figeľ. "O tom potom," odvetil na otázku, ktorú z ponúk ČD Cargo a Ruských železníc na kúpu slovenského Carga by vybral.

Figeľ pripomenul, že železničné spoločnosti vstupujú do partnerstiev aj v okolitých krajinách. Železničná doprava v Európskej únii sa pritom stále viac otvára, zrovnoprávňujú sa podmienky pre jej fungovanie na trhoch rôznych krajín.

"Zároveň sa integrujú mnohé spoločnosti do jednej nadnárodnej alebo spoločnej. V tomto procese by Slovensko nemalo byť na okraji, ale v strede, nemalo by byť v tieni, ale skôr atraktívne. Posledné signály, respektíve zmeny, ktoré evidujeme aj na ministerstve, potvrdzujú tento trend," dodal Figeľ. Zatiaľ je podľa neho skoro uzatvárať a vôbec komentovať nejaké pohľady, avšak seriózni partneri signalizujú záujem o Slovensko.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Spoločnosť eviduje základné imanie 401,65 mil. eur.

Poradca premiérky by predal Rusom celý podiel štátu v Cargu

Poradca premiérky pre dopravu a poslanec parlamentu Ondrej Matej (SDKÚ-DS) podporuje predaj celého 100-percentného podielu štátu v Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. štátnym Ruským železniciam.

Tie by tak podľa neho mali potom motiváciu presmerovať na železnicu cez Slovensko približne 12 mil. ton tovaru, ktorý v súčasnosti prevážajú v kontajneroch na lodiach, zároveň by mali by kontrolu nad prekladaným tovarom.

Ruské železnice už avizovali, že uvažujú o kúpe slovenského nákladného železničného prepravcu a záujem majú aj o získanie majoritného podielu v poľskej spoločnosti PKP Cargo.

"Viem si to predstaviť. Dokonca je to môj návrh ako súčasť celkovej spolupráce a riešenia širokorozchodnej trate," informoval Matej v stredu agentúru SITA. Odpovedal tak na otázku, či si vie predstaviť, že by Rusi kontrolovali Cargo Slovakia.

"Navrhujem, aby projekt širokorozchodnej trate bol projektom troch krajín - Ruska, Ukrajiny a Slovenska," uviedol Matej s tým, že by širokorozchodná trať končila v Haniske pri Košiciach, čiže tam, kde aj v súčasnosti. Poradca predsedníčky vlády Ivety Radičovej je zároveň za to, aby sa v Haniske vybudoval terminál na prekládku tovaru.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  2. Kreditná karta – áno alebo nie
  3. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  2. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  3. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  4. Kreditná karta – áno alebo nie
  5. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  6. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  8. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  9. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  10. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 23 845
  2. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 18 442
  3. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 18 121
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 17 786
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 256
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 774
  7. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 5 322
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 846
  9. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 3 720
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 3 104

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Útočí na novinárov, s jeho menom sa spája viac ako desať káuz. Kto je Kočner

Podnikateľa v stredu pre kauzu zmenky a daňové úniky zadržala polícia.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Ako som zariadil, že prestali predávať Zem a vek

Prečo by slušné firmy mali zaujať jasný postoj.

Stĺpček Jakuba Fila

Zadržali Kočnera. Hoci platí prezumpcia neviny, treba povedať konečne

K rozsudku je dlhá cesta.

Neprehliadnite tiež

Šéfa Audi zadržali pre snahu o ovplyvňovanie svedkov

V prípade viny hrozí Stadlerovi trest odňatia slobody až na desať rokov.

Tesla žaluje bývalého zamestnanca, mal napadnúť jej výrobný softvér

Bývalý zamestnanec sa mal priznať, že napísal softvér, ktorý hekol výrobný systém Tesly.

Európsky súd nám prikázal platiť za Duckého zmenku. Stále sa tak nestalo

Tri roky sa prípad nikam nepohol, už to rieši Rada Európy. Každý deň sa dlh zvýši o dvetisíc eur.

Ako platíte štátu vyššie dane a ani o tom neviete

Vďaka tichému zdaneniu sa do štátnej kasy dostalo o 250 miliónov eur viac.

Poslanci schválili návrh zákona o dani z poistenia

Nová daň sa dotkne produktov neživotného poistenia.