Česmad je proti rozšíreniu mýta na všetky cesty 1. triedy

Dopravcom sa nepáči návrh ministerstva dopravy na rozšírenie platenia mýta na všetky cesty 1. triedy.

BRATISLAVA. Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia s tým absolútne nesúhlasí, pretože na to podľa neho nie je žiaden logický ani ekonomický dôvod.

"Jednoznačne to uškodí najmä slabším regiónom, zvlášť na východnom Slovensku. Poškodí to tuzemských dopravcov a čo je veľmi dôležité, nič to neprinesie ani štátu, nakoľko rozšírenie systému bude drahšie ako celoročný výber z týchto ciest," informoval agentúru SITA prezident Česmadu Pavol Jančovič. Profitovať z toho podľa neho bude jedine prevádzkovateľ mýta na platbách za ďalšie úseky.

Pri zavedení elektronického výberu mýta začiatkom roka 2010 bola spoplatnená aj časť ciest 1. triedy. Ministerstvo dopravy tak chcelo zabrániť tomu, aby prepravcovia po nich neobchádzali diaľnice a rýchlostné cesty. Česmad trvá na tom, aby to tak zostalo i naďalej.

"Je nanajvýš jasné, že taká slabá cestná infraštruktúra aká je na Slovensku, taký drahý systém nemôže len tak ľahko zaplatiť. Nemôžeme takýmto hrubým spôsobom ohrozovať nielen našich tuzemských dopravcov, ale ani množstvo najmä menších firmičiek a živnostníkov, najmä v menej rozvinutých regiónoch," je presvedčený Jančovič.

Rezort dopravy zdôvodňuje plánované rozšírenie platenia mýta, pravdepodobne od budúceho roka, na všetky úseky ciest 1. triedy tým, aby za ich používanie platili tí, ktorí ich reálne používajú.

"Sme svedkami stavu, keď spoplatnené diaľničné úseky obchádzajú niektorí dopravcovia po nespoplatnených úsekoch na cestách prvej, druhej alebo tretej triedy. V rámci týchto úvah zvažujeme všetky za a proti," uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru pre vzťahy s verejnosťou na ministerstve dopravy Ľubomír Tuchscher. Rozšírenie mýta na ďalšie cesty 1. triedy podporuje aj Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s.

Pokiaľ ide o dopady z rozšírenia mýta na hlavných cestách na dopravcov, rezort dopravy tvrdí, že má záujem na rozvoji podnikateľského prostredia a regionálneho rozvoja. Ten však podľa neho súvisí aj s kvalitnou infraštruktúrou. "Pokiaľ nebudeme mať dostatočne zabezpečené financovanie obnovy a rozvoja infraštruktúry, ďalší rozvoj môže byť obmedzený," dodal Tuchscher.

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) tvrdí, že v prípade zavádzania mýta na ostatných úsekoch ciest 1. triedy musí ministerstvo dopravy rešpektovať regionálne rozdiely a vyťaženosť ciest. "Cena za výber mýta musí byť alikvotne znížená na ostatných spoplatnených úsekoch. Zároveň sme presvedčení, že tieto zmeny znevýhodnia malých slovenských dopravcov oproti veľkým domácim a medzinárodným dopravcom," informoval agentúru SITA predseda únie Jaroslav Polaček. Cesty 1. triedy majú byť podľa neho spoplatnené mýtom len tam, kde vedú paralelne s diaľnicami a rýchlocestami, ako aj tam, kde sa na nich platí diaľničnými

Prevádzkovateľ mýtneho systému, spoločnosť SkyToll, a.s. predpokladá, že spoplatnenie väčšieho rozsahu ciest 1. triedy pravdepodobne spôsobí presun časti nákladnej automobilovej dopravy na cesty nižších tried. Spoplatnenie aj ciest 2. a 3. triedy, ktoré spravujú kraje, považuje mýtna firma za logické riešenie do budúcnosti, aby sa z nich nestali obchádzkové trasy. "K spoplatneniu ciest 2. a 3. triedy sa najskôr musí nájsť zhoda a konečné rozhodnutie bude na kompetentných politikoch," predpokladá SkyToll.

Výhrady dopravcov k rozšíreniu platenia mýta sú podľa jeho prevádzkovateľa pochopiteľné, keďže im zvyšuje náklady. "Vodiči nákladných vozidiel využívajú cesty kvôli tomu, aby generovali zisk, teda na nich zarábajú. Jeden preťažený kamión poškodí za rok cesty tak ako 30 tisíc osobných áut. Logicky, ak niekto poškodzuje cesty a robí to navyše pre svoj zisk, prečo by za to nemal platiť?" uviedol pre agentúru SITA hovorca SkyToll-u Anton Bódis.

Prípadné spoplatnenie "dvojok" a "trojok" podľa neho nezarobí pre správcov ciest nikdy toľko ako diaľnice alebo najvyťaženejšie "jednotky". Ich spoplatnenie by malo primárne regulačnú funkciu.

Ministerstvo dopravy a samosprávne kraje uvažujú o umiestnení značiek so zákazom vjazdu pre nákladné vozidlá na vybrané cesty 2. a 3. triedy. Zámerom je obmedzenie tranzitnej dopravy. "Avšak stále sa zabúda na lokálnych dopravcov, ktorí sa potrebujú pohybovať lokálne a ich podnikateľské aktivity sú buď obmedzované, respektíve predražované nezmyselnými obchádzkami," upozorňuje Polaček.

Domáci dopravcovia, ktorí platia aj daň z motorových vozidiel, nemôžu byť podľa neho obmedzovaní na krajských cestách len preto, že štát sa nedostatočne venuje tejto infraštruktúre. "Je neprijateľné, aby kvôli mýtnym poplatkom trpela celá verejnosť včítane dopravcov," dodal predseda UNAS-u.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  3. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  4. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  9. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  10. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 15 577
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 745
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 574
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 851
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 062
  6. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 819
  7. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 756
  8. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 1 682
  9. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 571
  10. Moskva alebo Petrohrad? 1 471

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zástupca firmy, ktorej zadržali 112 kamiónov: Čo je to sociálny dumping?

Belgické úrady podozrievajú dopravnú firmu North Sea Express, že vykorisťuje vodičov, ktorých si prenajíma cez slovenského prostredníka.

SVET

Zmiznutá ponorka mohla vybuchnúť

V mori zachytili zvuk, ktorý pripomína explóziu.

DOMOV

Policajti, vojaci aj vrtuľník. Vrahov Kubašiaka hľadali tri dni

Obvinenia voči Šajgalovi odznova prejedná prvostupňový súd.

KOMENTÁRE

Môže byť Harabin škodcom?

Aj v pozícii radového sudcu vyzerá Harabin na nebezpečného škodcu.

Neprehliadnite tiež

Zvýšenie minimálnej mzdy zaťaží podľa Mihála firmy viac ako sa očakáva

Zvýšenie minimálnej mzdy v roku 2018 prinesie podľa Mihála väčšie náklady pre zamestnávateľov.

Zástupca firmy, ktorej zadržali 112 kamiónov: Čo je to sociálny dumping?

Belgické úrady podozrievajú dopravnú firmu North Sea Express, že vykorisťuje vodičov, ktorých si prenajíma cez slovenského prostredníka.

Diaľničný privádzač v Lietavskej Lúčke postaví český Metrostav

NDS podpísala zmluvu na výstavbu diaľničného privádzača Lietavská Lúčka - Žilina k diaľnici D1.

Odborári v Škode Auto hrozia najväčším štrajkom v histórii Česka

Odborári reagujú na neochotu automobilky vyjsť zamestnancom v ústrety v otázke voľných dní.

Ceny potravín stúpli. Vianočné nákupy vyjdú tento rok drahšie

Nákupy potravín pred vianočnými sviatkami na Slovensku tento rok vyjdú kupujúcich drahšie ako vlani.