Česmad je proti rozšíreniu mýta na všetky cesty 1. triedy

Dopravcom sa nepáči návrh ministerstva dopravy na rozšírenie platenia mýta na všetky cesty 1. triedy.

BRATISLAVA. Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia s tým absolútne nesúhlasí, pretože na to podľa neho nie je žiaden logický ani ekonomický dôvod.

"Jednoznačne to uškodí najmä slabším regiónom, zvlášť na východnom Slovensku. Poškodí to tuzemských dopravcov a čo je veľmi dôležité, nič to neprinesie ani štátu, nakoľko rozšírenie systému bude drahšie ako celoročný výber z týchto ciest," informoval agentúru SITA prezident Česmadu Pavol Jančovič. Profitovať z toho podľa neho bude jedine prevádzkovateľ mýta na platbách za ďalšie úseky.

Pri zavedení elektronického výberu mýta začiatkom roka 2010 bola spoplatnená aj časť ciest 1. triedy. Ministerstvo dopravy tak chcelo zabrániť tomu, aby prepravcovia po nich neobchádzali diaľnice a rýchlostné cesty. Česmad trvá na tom, aby to tak zostalo i naďalej.

"Je nanajvýš jasné, že taká slabá cestná infraštruktúra aká je na Slovensku, taký drahý systém nemôže len tak ľahko zaplatiť. Nemôžeme takýmto hrubým spôsobom ohrozovať nielen našich tuzemských dopravcov, ale ani množstvo najmä menších firmičiek a živnostníkov, najmä v menej rozvinutých regiónoch," je presvedčený Jančovič.

Rezort dopravy zdôvodňuje plánované rozšírenie platenia mýta, pravdepodobne od budúceho roka, na všetky úseky ciest 1. triedy tým, aby za ich používanie platili tí, ktorí ich reálne používajú.

"Sme svedkami stavu, keď spoplatnené diaľničné úseky obchádzajú niektorí dopravcovia po nespoplatnených úsekoch na cestách prvej, druhej alebo tretej triedy. V rámci týchto úvah zvažujeme všetky za a proti," uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru pre vzťahy s verejnosťou na ministerstve dopravy Ľubomír Tuchscher. Rozšírenie mýta na ďalšie cesty 1. triedy podporuje aj Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s.

Pokiaľ ide o dopady z rozšírenia mýta na hlavných cestách na dopravcov, rezort dopravy tvrdí, že má záujem na rozvoji podnikateľského prostredia a regionálneho rozvoja. Ten však podľa neho súvisí aj s kvalitnou infraštruktúrou. "Pokiaľ nebudeme mať dostatočne zabezpečené financovanie obnovy a rozvoja infraštruktúry, ďalší rozvoj môže byť obmedzený," dodal Tuchscher.

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) tvrdí, že v prípade zavádzania mýta na ostatných úsekoch ciest 1. triedy musí ministerstvo dopravy rešpektovať regionálne rozdiely a vyťaženosť ciest. "Cena za výber mýta musí byť alikvotne znížená na ostatných spoplatnených úsekoch. Zároveň sme presvedčení, že tieto zmeny znevýhodnia malých slovenských dopravcov oproti veľkým domácim a medzinárodným dopravcom," informoval agentúru SITA predseda únie Jaroslav Polaček. Cesty 1. triedy majú byť podľa neho spoplatnené mýtom len tam, kde vedú paralelne s diaľnicami a rýchlocestami, ako aj tam, kde sa na nich platí diaľničnými

Prevádzkovateľ mýtneho systému, spoločnosť SkyToll, a.s. predpokladá, že spoplatnenie väčšieho rozsahu ciest 1. triedy pravdepodobne spôsobí presun časti nákladnej automobilovej dopravy na cesty nižších tried. Spoplatnenie aj ciest 2. a 3. triedy, ktoré spravujú kraje, považuje mýtna firma za logické riešenie do budúcnosti, aby sa z nich nestali obchádzkové trasy. "K spoplatneniu ciest 2. a 3. triedy sa najskôr musí nájsť zhoda a konečné rozhodnutie bude na kompetentných politikoch," predpokladá SkyToll.

Výhrady dopravcov k rozšíreniu platenia mýta sú podľa jeho prevádzkovateľa pochopiteľné, keďže im zvyšuje náklady. "Vodiči nákladných vozidiel využívajú cesty kvôli tomu, aby generovali zisk, teda na nich zarábajú. Jeden preťažený kamión poškodí za rok cesty tak ako 30 tisíc osobných áut. Logicky, ak niekto poškodzuje cesty a robí to navyše pre svoj zisk, prečo by za to nemal platiť?" uviedol pre agentúru SITA hovorca SkyToll-u Anton Bódis.

Prípadné spoplatnenie "dvojok" a "trojok" podľa neho nezarobí pre správcov ciest nikdy toľko ako diaľnice alebo najvyťaženejšie "jednotky". Ich spoplatnenie by malo primárne regulačnú funkciu.

Ministerstvo dopravy a samosprávne kraje uvažujú o umiestnení značiek so zákazom vjazdu pre nákladné vozidlá na vybrané cesty 2. a 3. triedy. Zámerom je obmedzenie tranzitnej dopravy. "Avšak stále sa zabúda na lokálnych dopravcov, ktorí sa potrebujú pohybovať lokálne a ich podnikateľské aktivity sú buď obmedzované, respektíve predražované nezmyselnými obchádzkami," upozorňuje Polaček.

Domáci dopravcovia, ktorí platia aj daň z motorových vozidiel, nemôžu byť podľa neho obmedzovaní na krajských cestách len preto, že štát sa nedostatočne venuje tejto infraštruktúre. "Je neprijateľné, aby kvôli mýtnym poplatkom trpela celá verejnosť včítane dopravcov," dodal predseda UNAS-u.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. Jednoducho “wau" !
  3. Predĺžte si leto a zohrejte sa vo Wellness Hoteli Patince
  4. Keď mladí prestávajú odchádzať za prácou do zahraničia
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Keď mladí prestávajú odchádzať za prácou do zahraničia
  2. Jednoducho “wau" !
  3. Predĺžte si leto a zohrejte sa vo Wellness Hoteli Patince
  4. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  5. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  6. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  7. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  8. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  9. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  10. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 6 381
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 007
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 987
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 480
  5. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 439
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 429
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 416
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 217
  9. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni. 1 013
  10. Kedy sa refinancovanie oplatí? 900

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Hlávkovej prípad stojí, Ficove kroky proti korupcii by jej nepomohli

Polícia korupčné prípady podľa prokuratúry nezvláda riešiť a ľudia jej neveria.

PLUS

Má dvadsaťpäť a cudzie srdce. Dnes už vie, aké to je

Ako mení transplantácia srdca vnímanie okolitého sveta.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

ŽENA

Vedkyňa, ktorá skúma sexualitu: Žiarlivosť je obranný mechanizmus

V laboratóriu je oveľa ťažšie vzrušiť ženy než mužov, tvrdí.

Neprehliadnite tiež

Brusel dá na testovanie potravín milión, zákony však meniť nebude

Sťažnosti Slovenska či Česka zobrala Európska komisia na vedomie. Zloženie potravín chce ďalej testovať.

Ľudia sa surfovania v roamingu prestávajú báť

Podiel dovolenkárov, ktorí využívali mobilné dátové služby v roamingu tak často ako doma, sa po zrušení roamingových poplatkov zdvojnásobil.

Chcete vymeniť banku? Ak nedodržíte postup, môžete zostať bez peňazí

Banky sľubujú, že ak k nim chcete prejsť, všetko vybavia za vás. Má to však háčiky.

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.