Domácnosti zostanú bez inteligentných meračov elektriny

Domácnosti pravdepodobne ešte dlho zostanú bez inteligentných meračov elektriny (tzv. smart metrov).

BRATISLAVA. S postupným zavádzaním inteligentných meračov pritom počíta tretí energetický liberalizačný balíček, ktorý sa už snaží Ministerstvo hospodárstva SR (MH) implementovať do slovenskej legislatívy, okrem iného aj prostredníctvom novely zákona o energetike.

Podľa distribučných spoločností je v súčasnosti cena inteligentného merača privysoká a ich plošná inštalácia by tak mohla negatívne ovplyvniť koncovú cenu elektriny.

"Prvé výsledky jasne naznačujú, že plošné nasadenie takýchto meračov je u odberateľov elektriny v domácnostiach nanajvýš nehospodárne a teda je v neprospech zákazníka. Investičné náklady na jeden merač ako aj na telekomunikačné služby sú v porovnaní s očakávanými úsporami v spotrebe elektriny privysoké. V konečnom dôsledku by to teda malo nepriaznivý vplyv na ceny elektriny," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa Východoslovenskej energetiky, a.s. Andrea Danihelová.

Podľa predbežných výpočtov ich dcérskej spoločnosti, Východoslovenskej distribučnej, a.s. (VSD), náklady na jeden inteligentný elektromer sa pohybujú na úrovni 200 eur.

“Takéto merače sú teda asi päťkrát drahšie ako bežné merače elektriny. VSD očakáva, že sa spomínané predbežné výsledky potvrdia po dokončení pilotného projektu. VSD preto nepočíta s plošným zavedením inteligentných elektromerov pre všetkých zákazníkov,“ konštatovala Danihelová.

O inštalácii inteligentných meračov v slovenských domácnostiach sa má podľa novely zákona o energetike rozhodnúť na základe štúdie realizovateľnosti. “Ministerstvo hospodárstva vypracuje do 31. marca budúceho roka analýzu za účelom posúdenia, u ktorých kategórií odberateľov je finančne nákladné zavedenie týchto meracích systémov opodstatnené. Túto analýzu vyhodnotí do 3. septembra budúceho roka,“ uvádza sa v novele zákona o energetike.

V prípade, že ministerstvo následne uloží povinnosť prevádzkovateľovi sústavy zaviesť inteligentné meracie systémy vo vzťahu k minimálne 80 % odberných miest konkrétnej kategórii koncových odberateľov elektriny, prevádzkovateľ sústavy bude povinný ich zaviesť do 1. januára 2020.

“Montáž smart metrov je otázkou pomeru "očakávaný prínos verzus cena", na ktorú ma odpovedať štúdia realizovateľnosti, ktorej zadanie sa v súčasnosti na Slovensku realizuje,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca Západoslovenskej energetiky Ján Orlovský. Náklady na montáž inteligentných meračov by sa podľa neho pohybovali v desiatkach miliónov eur.

"Presne číslo bude známe až potom, keď budú jasné parametre počtu smart metrov a rozsahu ich funkcionality. Podobne ako u iných zariadení, ceny sa môžu aj u smart metrov líšiť,“ dodal Orlovský, podľa ktorého istý počet inteligentných meračov nainštalovaných bude, ale rozsah ich nasadenie bude súvisieť okrem iného s vývojom cien elektriny a regulačného prostredia.

Inteligentné merače sú nevyhnutným predpokladom pre budovanie tzv. "inteligentných sietí“ (smart grids). Vďaka inteligentným sieťam môže zákazník nielen elektrickú energiu nakupovať, ale ak má napríklad v domácnosti nainštalovaný iný zdroj (napríklad solárne kolektory), môže nespotrebovanú elektrinu z toho zdroja predať distribučnej spoločnosti.

Inteligentné meranie elektrickej energie (Smart Metering) umožňuje inteligentný zber dát a automatizáciu distribučnej siete. Prostredníctvom integrovaných elektronických elektromerov bude systém v budúcnosti schopný vydávať mesačné účty za elektrickú energiu tak, že zákazníci budú mať lepší prehľad o spotrebovanej elektrine a kontrolu nad jej spotrebou.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. Od septembra opäť po starom
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 988
  2. Od septembra opäť po starom 5 946
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 711
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 157
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 835
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 739
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 197
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 130
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 039

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí.

Volkswagen vyrobil o tisíce áut menej. Aké sú škody po štrajku

Slovenské automobilové závody podľa analytika opäť prekonajú ročný výrobný rekord, napriek štrajku vo Volkswagene.

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

Babiš má prísť o eurofondy, znie z europarlamentu

Politici si musia vybrať, či budú sedieť vo vláde, alebo budú ich firmy čerpať eurofondy, tvrdí nemecká europoslankyňa.