Cargo vybralo advokátov za 700-­tisíc eur

Štátna firma vybrala advokátov na medzinárodné spory bez verejného obstarávania.

Právne oddelenie Carga nemá špecialistu na medzinárodné právo v príslušnej oblasti, tvrdí štátna spoločnosť.(Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Advokátska kancelária Relevans zastupuje štátne Cargo v medzinárodných sporoch. Chvália ju aj v J&T.

BRATISLAVA. Štátna železničná spoločnosť Cargo si vybrala na zastupovanie v medzinárodných súdnych sporoch advokátsku kanceláriu Relevans.

Za právne poradenstvo jej zaplatila v máji dve platby v celkovej hodnote vyše 700­-tisíc eur.

„Platbami boli uhradené faktúry za zastupovanie v súdnych sporoch v mesiacoch marec a apríl 2011,“ povedala hovorkyňa Monika Schmidtová.

Bez súťaže

Odmena bola podľa nej vypočítaná v súlade s vyhláškou ministerstva spravodlivosti o odmenách a náhradách advokátov za poskytovanie právnych služieb.

Advokáti majú podľa hovorkyne právo len na uhradenie šiestich úkonov. Viac im už Cargo nezaplatí.

„Ak to je podľa tarify, tak je to formálne v poriadku. Na druhej strane, napríklad my zastupujeme ministerstvo kultúry vo veci Šancová, hodnota jedného úkonu vychádzala na 30­tisíc eur, my sme navrhli 10 percent z toho,“ povedal právnik Marek Benedik.

Relevans vybralo Cargo ešte v januári 2011 na tri spory. Kanceláriu stihlo vybrať bez súťaže.

„V čase obstarania sa na našu spoločnosť nevzťahoval zákon o verejnom obstarávaní,“ tvrdí Schmidtová. Začal platiť o mesiac neskôr.

Dva zo sporov sa týkajú prototypov dráhových vozidiel, v ktorých bol žalovaný právny predchodca Carga. V treťom spore ide o výkony vozňov v medzinárodnej preprave a ich účtovanie prostredníctvom Bureau Central de Clearing, tvrdí Schmidtová. V poslednom z nich je výška istiny sporu takmer 1,5 milióna eur.

„Čo sa týka tejto istiny, tak hodnota jedného úkonu u platcu DPH je v sume vyše 4­tisíc eur na tento rok,“ hovorí advokát Dávid Štefanka. „V každom prípade je odmena vecou dohody medzi advokátom a klientom,“ dodal.

Hodnota ostatných sporov ešte nie je známa. „Bude stanovená až po ukončení znaleckého dokazovania na základe vypracovaného súdnoznaleckého posudku,“ povedala Schmidtová.

Ministerstvo dopravy nemá s výberom kancelárie ani s odmenami problém. „Spoločnosť Cargo postupovala podľa platného zákona, nič netajila, faktúry riadne zverejnila,“ povedal jeho hovorca Martin Krajčovič.

Cargo má aj vlastné právne oddelenie, kde pracuje 11 ľudí, nie je tam však špecialista na medzinárodné právo v príslušnej oblasti, tvrdí spoloč­nosť.

„S ohľadom na význam týchto súdnych sporov a riziko, ktoré predstavujú, je vhodné, aby bola spoločnosť zastúpená advokátmi,“ povedala Schmidtová. Bežné je to aj podľa Krajčoviča: „Ministerstvá využívajú v špecifických prípadoch poradenské služby.“

Zastupujú aj J&T

„Marián Masarik je mimoriadne kvalitný komerčný právnik,“ hodnotí skupina J&T jedného z partnerov advokátskej kancelárie Relevans, ktorá poskytuje služby aj štátnej firme Cargo.

Masarik bol v rokoch 2007 a 2008 aj členom dozornej rady v J&T Media Enterprises.

„Je to jedna z advokátskych kancelárií, ktorá skupine poskytuje právne služby takmer vo všetkých sférach jej podnikania,“ povedala hovorkyňa J&T Nikol Kubaská.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  4. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  5. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  6. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  7. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  8. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  10. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 627
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 066
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 328
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 415
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 381
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 892
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 608
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 485
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 452
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 862

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop