Cargo vybralo advokátov za 700-­tisíc eur

Štátna firma vybrala advokátov na medzinárodné spory bez verejného obstarávania.

Právne oddelenie Carga nemá špecialistu na medzinárodné právo v príslušnej oblasti, tvrdí štátna spoločnosť.(Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Advokátska kancelária Relevans zastupuje štátne Cargo v medzinárodných sporoch. Chvália ju aj v J&T.

BRATISLAVA. Štátna železničná spoločnosť Cargo si vybrala na zastupovanie v medzinárodných súdnych sporoch advokátsku kanceláriu Relevans.

Za právne poradenstvo jej zaplatila v máji dve platby v celkovej hodnote vyše 700­-tisíc eur.

„Platbami boli uhradené faktúry za zastupovanie v súdnych sporoch v mesiacoch marec a apríl 2011,“ povedala hovorkyňa Monika Schmidtová.

Bez súťaže

Odmena bola podľa nej vypočítaná v súlade s vyhláškou ministerstva spravodlivosti o odmenách a náhradách advokátov za poskytovanie právnych služieb.

Advokáti majú podľa hovorkyne právo len na uhradenie šiestich úkonov. Viac im už Cargo nezaplatí.

„Ak to je podľa tarify, tak je to formálne v poriadku. Na druhej strane, napríklad my zastupujeme ministerstvo kultúry vo veci Šancová, hodnota jedného úkonu vychádzala na 30­tisíc eur, my sme navrhli 10 percent z toho,“ povedal právnik Marek Benedik.

Relevans vybralo Cargo ešte v januári 2011 na tri spory. Kanceláriu stihlo vybrať bez súťaže.

„V čase obstarania sa na našu spoločnosť nevzťahoval zákon o verejnom obstarávaní,“ tvrdí Schmidtová. Začal platiť o mesiac neskôr.

Dva zo sporov sa týkajú prototypov dráhových vozidiel, v ktorých bol žalovaný právny predchodca Carga. V treťom spore ide o výkony vozňov v medzinárodnej preprave a ich účtovanie prostredníctvom Bureau Central de Clearing, tvrdí Schmidtová. V poslednom z nich je výška istiny sporu takmer 1,5 milióna eur.

„Čo sa týka tejto istiny, tak hodnota jedného úkonu u platcu DPH je v sume vyše 4­tisíc eur na tento rok,“ hovorí advokát Dávid Štefanka. „V každom prípade je odmena vecou dohody medzi advokátom a klientom,“ dodal.

Hodnota ostatných sporov ešte nie je známa. „Bude stanovená až po ukončení znaleckého dokazovania na základe vypracovaného súdnoznaleckého posudku,“ povedala Schmidtová.

Ministerstvo dopravy nemá s výberom kancelárie ani s odmenami problém. „Spoločnosť Cargo postupovala podľa platného zákona, nič netajila, faktúry riadne zverejnila,“ povedal jeho hovorca Martin Krajčovič.

Cargo má aj vlastné právne oddelenie, kde pracuje 11 ľudí, nie je tam však špecialista na medzinárodné právo v príslušnej oblasti, tvrdí spoloč­nosť.

„S ohľadom na význam týchto súdnych sporov a riziko, ktoré predstavujú, je vhodné, aby bola spoločnosť zastúpená advokátmi,“ povedala Schmidtová. Bežné je to aj podľa Krajčoviča: „Ministerstvá využívajú v špecifických prípadoch poradenské služby.“

Zastupujú aj J&T

„Marián Masarik je mimoriadne kvalitný komerčný právnik,“ hodnotí skupina J&T jedného z partnerov advokátskej kancelárie Relevans, ktorá poskytuje služby aj štátnej firme Cargo.

Masarik bol v rokoch 2007 a 2008 aj členom dozornej rady v J&T Media Enterprises.

„Je to jedna z advokátskych kancelárií, ktorá skupine poskytuje právne služby takmer vo všetkých sférach jej podnikania,“ povedala hovorkyňa J&T Nikol Kubaská.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 296
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 781
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 082
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 037
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 161
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 653
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 638
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 423
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 421
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 061

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.