ŽENEVA. Silná mená má totiž negatívny vplyv na príjmy švajčiarskych firiem v zahraničí aj na zisky domácich obchodníkov. Obyvatelia helvétskej republiky totiž vo veľkom využívajú výhodný kurz franku oproti euru a vyrážajú za nákupmi do susedných krajín.
Frank oproti euru za ostatných 12 mesiacov posilnil až o 18 % a napríklad zo Ženevy to do obchodov v susednom Francúzsku trvá miestnou hromadnou dopravou zhruba 40 minút. Autobusy sú plné, rovnako ako nákupné vozíky Švajčiarov vo francúzskom supermarkete Carrefour.
Ceny tovarov v švajčiarskych obchodoch boli vždy vyššie ako u susedov, a po posilnení franku je rozdiel oproti cenám v eurozóne ešte výraznejší. Niet preto divu, že sa Švajčiari dali na tzv. nákupnú turistiku. A vzhľadom na to, že helvétska republika nie je veľmi veľká, jej obyvatelia nemajú ďaleko na hranice s Francúzskom, Nemeckom, Talianskom či Rakúskom.
Švajčiarsky denník Tages Anzeiger nedávno porovnal ceny niektorých produktov v miestnych obchodoch a v eurozóne a zistili, že napríklad priemerný dezodorant je vo Švajčiarsku o 174 % drahší ako v susednom Nemecku, alebo detská autosedačka stojí o 121 % viac.
Podľa Thomasa Rudolpha, profesora na katedre marketingu na univerzite v St. Gallene, až pol milióna z celkového počtu 7,8 milióna obyvateľov Švajčiarska aspoň raz za mesiac vyrazí na nákupy do zahraničia. Ekonomika krajiny tak ročne prichádza o zhruba 3 miliardy CHF (2,11 miliardy eur).
Je to tvrdá lekcia "prepojenia európskych ekonomík" pre krajinu, ktorá hrdo odmietla začlenenie do Európskej únie.
Silný export, nízka miera nezamestnanosti a nízky štátny dlh pomohli švajčiarskej ekonomike hravo zvládnuť nedávnu globálnu finančnú aj hospodársku krízu. Medzinárodný menový fond vlani označil Švajčiarsko za 19. najväčšiu globálnu ekonomiku. Ženeva a Zürich stabilne obsadzujú najvyššie priečky v rebríčkoch najdrahších miest sveta.
Švajčiari ponechali hranice so susednými štátmi otvorené a v ich blízkosti žije viac ako 2 milióny obyvateľov. Navyše, môžu požiadať o vrátenie dane z pridanej hodnoty, čo robí nákupy v susedných štátoch ešte atraktívnejšími. To sa síce domácim obchodníkom nepáči, napriek tomu ceny tovarov na pultoch svojich predajní neznížili. A Švajčiari, ktorí žijú ďalej od hraníc sa zase hnevajú, že obchodníci držia ceny vysoko aj napriek tomu, že vďaka silnému franku dovážajú tovar zo zahraničia lacnejšie.
Nákupná turistika a články v novinách neostali bez povšimnutia ani na najvyšších miestach. Minister hospodárstva Johann Schneider-Ammann oznámil, že federálny úrad pre dohľad nad cenami na trhu už začal rokovať s výrobcami aj veľkoobchodmi o cenovej politike.
Na silný frank najviac doplácajú menšie predajne v pohraničí. Profesor Rudolph označil ich situáciu za veľmi vážnu a obáva sa, že mnohé z nich silný frank zlikviduje.
Informovala o tom agentúra AP.