AKTUALIZOVANÉ 19:11

Širokého Váhostav dal štátu extra zľavu na D1

Firma Váhostav ponúka, že časť diaľnice D1 postaví o vyše polovicu lacnejšie než štát čakal.

Stavbári dlho nemali zákazky, teraz štát rozbehol súťaže o stavbu úsekov D1.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ –TASR)

Agentúrnu správu sme o 19:11 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Spoločnosť Váhostav s podnikateľom Jurajom Širokým v predstavenstve má na dosah ďalšiu megazákazku od štátu.

Po tom, ako jej Národná diaľničná spoločnosť (NDS) priklepla zákazku na časť úseku D1 medzi Jánovcami a Jablonovom, teraz ide o asi 16­-kilometrový úsek Dubná Skala – Turany.

V oboch prípadoch Váhostav extrémne podliezol cenu, ktorú plánoval dať na diaľnice štát. Úsek Jánovce – Jablonov sľúbil postaviť asi o tretinu lacnejšie.

Stavbu Dubná Skala – Turany však podľa informácií SME ponúka len za 137,7 milióna eur, zatiaľ čo štát očakával viac než dvojnásobnú cenu: 334 miliónov eur.

Ako sa súťaží

Jánovce – Jablonov 1. úsek

  • predpoklad: 94,65 mi. eur, vysúťažená: 59,9 mil. eur

Víťaz: Váhostav

Fričovce – Svinia

  • predpoklad: 213 mil. eur, ponúknutá cena: 99 mil. eur

Najnižšia ponuka: konzorcium s firmou Hant BA

Dubná Skala – Turany

  • Odhad: 334 mil. eur, ponuka Váhostavu: 137,7 mil. eur

Váhostav tvrdí, že nízku cenu dosiahne vďaka použitým technológiám. Už niekoľko mesiacov totiž funguje nový spôsob obstarávania, pri ktorom si súťažiaci diaľnicu aj naprojektuje a volí si teda technológiu výstavby podľa svojho zváženia.

„Keby iné spoločnosti chceli použiť tie isté technológie, tak budú drahšie, lebo si ich budú musieť nakupovať,“ povedal hovorca Váhostavu Rastislav Paďha.

Stavbári však ceny Váhostavu vidia inak. „Je to hlboko pod naše náklady,“ povedal generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský. Doprastav sa uchádzal o zákazku s ponukou asi 172 miliónov eur, čo je podľa Šamudovského z hľadiska zisku „hlboká nula“.

Zväz stavebných podnikateľov Slovenska upozorňuje, že prinízke ceny môžu ísť na úkor kvality stavby, alebo stavbu ako takú ohroziť.

„Dodávateľa to môže motivovať k dvom veciam: buď nedodá stavbu v primeranej kvalite, alebo ďalších subdodávateľov na tej stavbe nezaplatí,“ myslí si prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukács .

Naša D1 preto podľa jeho slov môže skončiť ako 50­kilometrová poľská A2 medzi Varšavou a Lodžou. Túto zákazku dostala čínska firma Covec po tom, ako podliezla ceny konkurentov o 40 percent a nakoniec nevyplatila dodávateľov. Stavbu cesty museli potom vysúťažiť znovu.

Váhostav úsek pozná

Ministerstvo dopravy sa nateraz podobných scenárov neobáva. Tvrdí, že predpoklady štátu o cene sa odvíjajú od štátnych expertíz, ktoré boli robené ešte za bývalej vlády. Mali sa podľa nich stavať diaľnice cez takzvané PPP projekty.

V novom obstarávaní sú však termíny výstavby oveľa dlhšie, ako vyžadovali PPP plány, hovorí Ľubomír Tuchscher z tlačového oddelenia ministerstva dopravy. Práve úsek Dubná Skala – Turany mal mať v rámci PPP na starosti Váhostav. Postaviť ho chcel za 340 miliónov eur.

Keď sme sa na nízke ceny pýtali NDS, odpovedala, že pri obstarávaní zohľadňuje rovnaké zaobchádzanie, hospodárnosť či efektívnosť.

Otázna cesta

NDS teraz stojí aj pred rozhodnutím, ako zhodnotí nízku cenu nielen od Váhostavu, ale aj od firmy Hant BA. Tá v konzorciu s Cestnými stavbami Liptovský Mikuláš prišla s ponukou na časť D 1 medzi Fričovcami a Sviniou o 50 percent nižšou, ako štát čakal.

„Naplnili sme všetky kritériá verejného obstarávania a ponúkli sme optimálnu cenu v danej kvalite,“ tvrdí Miriam Bayerová, zástupkyňa firmy Hant BA.

Poradie ponúk od najlacnejšej (mil. eur)

1. Váhostav SK a.s.

- 137 750 579,52

2. Skupina - Impregilio S.p.a. + Dúha a.s.

- 152 689 900,00

3. Skupina D1 Dubná Skala (Doprastav a.s. + Strabag, s.r.o.)

- 171 828 030,80

4. OHL ŽS a.s.

- 184 043 310,14

5. Združenie (Eurovia SK + Eurovia CZ + SMS Banská Bystrica)

- 184 690 000,00

6. Skanska SK a.s. + Skanska a.s.

- 262 290 052,55

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 833
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 115
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 888
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 104
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 448
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 382
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 285
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 237
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 131
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 116

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Dobré ráno: My sme les? Kto v spore o slovenské lesy klame

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o lesy.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

KULTÚRA

Prečo musí hrať vraha vždy pekný herec? Filmy o zločincoch majú svoje zákony

Idol z Hry o tróny môže dostať rolu Mansona.

Neprehliadnite tiež

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Štátnym a verejným zamestnancom zvýšia platy takmer o päť percent

Zvyšovanie platov obíde pedagogických pracovníkov.

Finančný výbor schválil niekoľko zmien v novele zákona o dani z príjmov

Jednou zo zmien je, že kritériom pre určenie daňovej rezidencie fyzickej osoby bude bydlisko.