AKTUALIZOVANÉ 19:11

Širokého Váhostav dal štátu extra zľavu na D1

Firma Váhostav ponúka, že časť diaľnice D1 postaví o vyše polovicu lacnejšie než štát čakal.

Stavbári dlho nemali zákazky, teraz štát rozbehol súťaže o stavbu úsekov D1.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ –TASR)

Agentúrnu správu sme o 19:11 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Spoločnosť Váhostav s podnikateľom Jurajom Širokým v predstavenstve má na dosah ďalšiu megazákazku od štátu.

Po tom, ako jej Národná diaľničná spoločnosť (NDS) priklepla zákazku na časť úseku D1 medzi Jánovcami a Jablonovom, teraz ide o asi 16­-kilometrový úsek Dubná Skala – Turany.

V oboch prípadoch Váhostav extrémne podliezol cenu, ktorú plánoval dať na diaľnice štát. Úsek Jánovce – Jablonov sľúbil postaviť asi o tretinu lacnejšie.

Stavbu Dubná Skala – Turany však podľa informácií SME ponúka len za 137,7 milióna eur, zatiaľ čo štát očakával viac než dvojnásobnú cenu: 334 miliónov eur.

Ako sa súťaží

Jánovce – Jablonov 1. úsek

  • predpoklad: 94,65 mi. eur, vysúťažená: 59,9 mil. eur

Víťaz: Váhostav

Fričovce – Svinia

  • predpoklad: 213 mil. eur, ponúknutá cena: 99 mil. eur

Najnižšia ponuka: konzorcium s firmou Hant BA

Dubná Skala – Turany

  • Odhad: 334 mil. eur, ponuka Váhostavu: 137,7 mil. eur

Váhostav tvrdí, že nízku cenu dosiahne vďaka použitým technológiám. Už niekoľko mesiacov totiž funguje nový spôsob obstarávania, pri ktorom si súťažiaci diaľnicu aj naprojektuje a volí si teda technológiu výstavby podľa svojho zváženia.

„Keby iné spoločnosti chceli použiť tie isté technológie, tak budú drahšie, lebo si ich budú musieť nakupovať,“ povedal hovorca Váhostavu Rastislav Paďha.

Stavbári však ceny Váhostavu vidia inak. „Je to hlboko pod naše náklady,“ povedal generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský. Doprastav sa uchádzal o zákazku s ponukou asi 172 miliónov eur, čo je podľa Šamudovského z hľadiska zisku „hlboká nula“.

Zväz stavebných podnikateľov Slovenska upozorňuje, že prinízke ceny môžu ísť na úkor kvality stavby, alebo stavbu ako takú ohroziť.

„Dodávateľa to môže motivovať k dvom veciam: buď nedodá stavbu v primeranej kvalite, alebo ďalších subdodávateľov na tej stavbe nezaplatí,“ myslí si prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukács .

Naša D1 preto podľa jeho slov môže skončiť ako 50­kilometrová poľská A2 medzi Varšavou a Lodžou. Túto zákazku dostala čínska firma Covec po tom, ako podliezla ceny konkurentov o 40 percent a nakoniec nevyplatila dodávateľov. Stavbu cesty museli potom vysúťažiť znovu.

Váhostav úsek pozná

Ministerstvo dopravy sa nateraz podobných scenárov neobáva. Tvrdí, že predpoklady štátu o cene sa odvíjajú od štátnych expertíz, ktoré boli robené ešte za bývalej vlády. Mali sa podľa nich stavať diaľnice cez takzvané PPP projekty.

V novom obstarávaní sú však termíny výstavby oveľa dlhšie, ako vyžadovali PPP plány, hovorí Ľubomír Tuchscher z tlačového oddelenia ministerstva dopravy. Práve úsek Dubná Skala – Turany mal mať v rámci PPP na starosti Váhostav. Postaviť ho chcel za 340 miliónov eur.

Keď sme sa na nízke ceny pýtali NDS, odpovedala, že pri obstarávaní zohľadňuje rovnaké zaobchádzanie, hospodárnosť či efektívnosť.

Otázna cesta

NDS teraz stojí aj pred rozhodnutím, ako zhodnotí nízku cenu nielen od Váhostavu, ale aj od firmy Hant BA. Tá v konzorciu s Cestnými stavbami Liptovský Mikuláš prišla s ponukou na časť D 1 medzi Fričovcami a Sviniou o 50 percent nižšou, ako štát čakal.

„Naplnili sme všetky kritériá verejného obstarávania a ponúkli sme optimálnu cenu v danej kvalite,“ tvrdí Miriam Bayerová, zástupkyňa firmy Hant BA.

Poradie ponúk od najlacnejšej (mil. eur)

1. Váhostav SK a.s.

- 137 750 579,52

2. Skupina - Impregilio S.p.a. + Dúha a.s.

- 152 689 900,00

3. Skupina D1 Dubná Skala (Doprastav a.s. + Strabag, s.r.o.)

- 171 828 030,80

4. OHL ŽS a.s.

- 184 043 310,14

5. Združenie (Eurovia SK + Eurovia CZ + SMS Banská Bystrica)

- 184 690 000,00

6. Skanska SK a.s. + Skanska a.s.

- 262 290 052,55

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 964
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 892
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 769
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 391
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 274
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 150
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 732
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 651
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 496
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 235

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.

Neprehliadnite tiež

Bystrica má novú autobusovú stanicu. Pozrite sa, ako sa menila

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola celkom dokončená, nový terminál je najmodernejší v krajine.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu