Rezort dopravy nemá kryté požiadavky v návrhu rozpočtu

Rozpočtové požiadavky ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja zostávajú naďalej nekryté.

BRATISLAVA. Ako agentúru SITA v pondelok informoval hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič, po rokovaniach s ministerstvom financií boli požiadavky rezortu dopravy totiž upravené a čiastočne zapracované do návrhu rozpočtu na roky 2012 až 2014.

Nekryté požiadavky sa týkajú najmä financovania ostatných stavieb cestnej infraštruktúry, mimo stavieb financovaných z európskych fondov. Chýbajú aj zdroje na opravy a údržbu ciest prvej triedy, na uplatnenie novely zákona o cestovnom ruchu, či na dotácie na leteckú dopravu a podporu bývania. "Navýšenie rozpočtu rezortu dopravy počíta s predpokladom vyššieho čerpania eurofondov a s ním súvisiacim spolufinancovaním. V roku 2012 bude ministerstvo dopravy platiť za Ficov predražený PPP projekt okolo sto miliónov eur," uviedol Krajčovič.

Výdavky ministerstva dopravy v budúcom roku by mali dosiahnuť 2,126 mld. eur a oproti schválenému rozpočtu na tento rok sa majú zvýšiť o 12,9 % alebo o 243,45 mil. eur. Prioritou ministerstva dopravy je naplnenie Programu prípravy a výstavby diaľnic pre roky 2011 až 2014, zvýšenie čerpania eurofondov a revitalizácia železníc. Ministerstvo dopravy bude o týchto požiadavkách ďalej rokovať.

Z celkovej sumy má ísť na rozvoj cestnej a železničnej infraštruktúry 1,911 mld. eur, čo je 89,9 % z navrhnutých výdavkov rezortu v budúcom roku. Medziročne to predstavuje rast o 21,5 %, respektíve o 338,65 mil. eur. Zdroje štátneho rozpočtu na cesty a železnice majú pritom tvoriť takmer 1,002 mld. eur, prostriedky Európskej únie (EÚ) 746,81 mil. eur a ich domáce spolufinancovanie 162,52 mil. eur. Spolu s vlastnými zdrojmi Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS) v objeme 125,78 mil. eur a mimorozpočtovými prostriedkami EÚ na program TEN-T v hodnote 2,23 mil. eur by sa mohli prostriedky na cesty a železnice zvýšiť o 25,1 % alebo 409 mil. eur na 2,039 mld. eur.

Navrhnuté výdavky z európskych zdrojov sú medziročne vyššie o 37,5 %, čiže o 204 mil. eur a peniaze na ich spolufinancovanie sa majú zvýšiť o 37,1 % alebo o 44 mil. eur. Zdroje štátneho rozpočtu by mali vzrásť o takmer 10 % alebo o 90,9 mil. eur. Vlastné zdroje NDS určené na výstavbu, údržbu a opravy diaľnic a rýchlostných ciest v roku 2012 sa majú zvýšiť o 119 % alebo o 68,2 mil. eur.

Na Operačný program Doprava sa pre budúci rok majú rozpočtovať výdavky v sume 1,15 mld. eur, čo oproti tomuto roku znamená rast o 31,8 %, čiže o 277 mil. eur. Dôvodom je plánovaný nárast výdavkov zo zdrojov EÚ, spolufinancovania a prostriedkov štátneho rozpočtu, ktoré sú nevyhnutné k zabezpečeniu plynulého čerpania európskych peňazí.

Návrh výdavkov ministerstva dopravy počíta v budúcom roku s platbou za dostupnosť úsekov rýchlostnej cesty R1 v rámci druhého balíka PPP v sume 100,641 mil. eur. Úhrada dane z pridanej hodnoty (DPH) v súvislosti s výstavbou uvedenej komunikácie je plánovaná vo výške 38 mil. eur a výdavky na prípravu a ukončenie projektu majú na budúci rok tvoriť 1,5 mil. eur. Spolu tak pôjde o sumu 140,141 mil. eur. V porovnaní so schváleným rozpočtom na tento rok sú plánované budúcoročné výdavky na projekt PPP nižšie o 47,1 % alebo o 125 mil. eur, a to aj napriek zvýšeniu výdavkov na platbu za dostupnosť komunikácie. Dôvodom je zníženie výdavkov na úhradu DPH a na prípravu PPP.

Podľa rozpočtu pre tento rok majú celkové výdavky v súvislosti s projektom PPP dosiahnuť 264,699 mil. eur, očakáva sa však, že vzrastú na 308,316 mil. eur. Z toho platba za dostupnosť cesty je plánovaná vo výške 24,699 mil. eur, môže ale dosiahnuť 25,33 mil. eur. Úhrada DPH bola plánovaná v objeme 150 mil. eur, ale môže dosiahnuť 169,3 mil. eur. Výdavky na prípravu a ukončenie PPP sú plánované na úrovni 90 mil. eur. Očakáva sa, že vzrastú na 113,686 mil. eur.

DPH je jednorazová platba splatná pri ukončení stavebných prác na R1. Tri úseky cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami majú byť odovzdané do predčasného užívania koncom septembra tohto roka a severný obchvat Banskej Bystrice by mal byť hotový o rok v lete. Platba za dostupnosť cesty bude od roku 2013 hradená v plnej výške podľa plánu 130,087 mil. eur. Celková platba za dostupnosť R1 počas platnosti koncesie do roku 2041 dosiahne 3,92 mld. eur.

Na podporu bývania v budúcom roku je v rámci výdavkov rezortu dopravy vyčlenených 132,4 mil. eur, čo je medziročne o 16,9 % menej. Prostriedky pre Operačný program Technická pomoc vo výške 13,22 mil. eur sa majú znížiť o 42,5 %. Podpora cestovného ruchu má o rok dosiahnuť 3,66 mil. eur, keď schválený rozpočet na túto oblasť v tomto roku počítal so sumou 56,34 mil. eur. Peniaze na cestovný ruch však podľa očakávania dosiahnu v tomto roku okolo 3,12 mil. eur. Výdavky rezortu na ostatné činnosti v budúcom roku sú plánované vo výške 64,71 mil. eur a oproti tomuto roku majú klesnúť o 2,1 %.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 775
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 153
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 666
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 2 076
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 968
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 176
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 174
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 133
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 955
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 943

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Keď dôjde na sex a alkohol, dvadsaťpäť rokov je nových osemnásť

Veci naznačujú, že ľudia dnes dospievajú pomalšie. Mali by sme sa tomu prispôsobiť.

Čo je nové na SME

Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý. Kandidáti na župana budú odpovedať na vaše otázky

SMEnaživo: Príďte diskutovať s kandidátmi na bratislavského župana.

Neprehliadnite tiež

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Štát chce zakročiť proti presunu ziskov mimo Slovenska.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.