Rezort dopravy nemá kryté požiadavky v návrhu rozpočtu

Rozpočtové požiadavky ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja zostávajú naďalej nekryté.

BRATISLAVA. Ako agentúru SITA v pondelok informoval hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič, po rokovaniach s ministerstvom financií boli požiadavky rezortu dopravy totiž upravené a čiastočne zapracované do návrhu rozpočtu na roky 2012 až 2014.

Nekryté požiadavky sa týkajú najmä financovania ostatných stavieb cestnej infraštruktúry, mimo stavieb financovaných z európskych fondov. Chýbajú aj zdroje na opravy a údržbu ciest prvej triedy, na uplatnenie novely zákona o cestovnom ruchu, či na dotácie na leteckú dopravu a podporu bývania. "Navýšenie rozpočtu rezortu dopravy počíta s predpokladom vyššieho čerpania eurofondov a s ním súvisiacim spolufinancovaním. V roku 2012 bude ministerstvo dopravy platiť za Ficov predražený PPP projekt okolo sto miliónov eur," uviedol Krajčovič.

Výdavky ministerstva dopravy v budúcom roku by mali dosiahnuť 2,126 mld. eur a oproti schválenému rozpočtu na tento rok sa majú zvýšiť o 12,9 % alebo o 243,45 mil. eur. Prioritou ministerstva dopravy je naplnenie Programu prípravy a výstavby diaľnic pre roky 2011 až 2014, zvýšenie čerpania eurofondov a revitalizácia železníc. Ministerstvo dopravy bude o týchto požiadavkách ďalej rokovať.

Z celkovej sumy má ísť na rozvoj cestnej a železničnej infraštruktúry 1,911 mld. eur, čo je 89,9 % z navrhnutých výdavkov rezortu v budúcom roku. Medziročne to predstavuje rast o 21,5 %, respektíve o 338,65 mil. eur. Zdroje štátneho rozpočtu na cesty a železnice majú pritom tvoriť takmer 1,002 mld. eur, prostriedky Európskej únie (EÚ) 746,81 mil. eur a ich domáce spolufinancovanie 162,52 mil. eur. Spolu s vlastnými zdrojmi Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS) v objeme 125,78 mil. eur a mimorozpočtovými prostriedkami EÚ na program TEN-T v hodnote 2,23 mil. eur by sa mohli prostriedky na cesty a železnice zvýšiť o 25,1 % alebo 409 mil. eur na 2,039 mld. eur.

Navrhnuté výdavky z európskych zdrojov sú medziročne vyššie o 37,5 %, čiže o 204 mil. eur a peniaze na ich spolufinancovanie sa majú zvýšiť o 37,1 % alebo o 44 mil. eur. Zdroje štátneho rozpočtu by mali vzrásť o takmer 10 % alebo o 90,9 mil. eur. Vlastné zdroje NDS určené na výstavbu, údržbu a opravy diaľnic a rýchlostných ciest v roku 2012 sa majú zvýšiť o 119 % alebo o 68,2 mil. eur.

Na Operačný program Doprava sa pre budúci rok majú rozpočtovať výdavky v sume 1,15 mld. eur, čo oproti tomuto roku znamená rast o 31,8 %, čiže o 277 mil. eur. Dôvodom je plánovaný nárast výdavkov zo zdrojov EÚ, spolufinancovania a prostriedkov štátneho rozpočtu, ktoré sú nevyhnutné k zabezpečeniu plynulého čerpania európskych peňazí.

Návrh výdavkov ministerstva dopravy počíta v budúcom roku s platbou za dostupnosť úsekov rýchlostnej cesty R1 v rámci druhého balíka PPP v sume 100,641 mil. eur. Úhrada dane z pridanej hodnoty (DPH) v súvislosti s výstavbou uvedenej komunikácie je plánovaná vo výške 38 mil. eur a výdavky na prípravu a ukončenie projektu majú na budúci rok tvoriť 1,5 mil. eur. Spolu tak pôjde o sumu 140,141 mil. eur. V porovnaní so schváleným rozpočtom na tento rok sú plánované budúcoročné výdavky na projekt PPP nižšie o 47,1 % alebo o 125 mil. eur, a to aj napriek zvýšeniu výdavkov na platbu za dostupnosť komunikácie. Dôvodom je zníženie výdavkov na úhradu DPH a na prípravu PPP.

Podľa rozpočtu pre tento rok majú celkové výdavky v súvislosti s projektom PPP dosiahnuť 264,699 mil. eur, očakáva sa však, že vzrastú na 308,316 mil. eur. Z toho platba za dostupnosť cesty je plánovaná vo výške 24,699 mil. eur, môže ale dosiahnuť 25,33 mil. eur. Úhrada DPH bola plánovaná v objeme 150 mil. eur, ale môže dosiahnuť 169,3 mil. eur. Výdavky na prípravu a ukončenie PPP sú plánované na úrovni 90 mil. eur. Očakáva sa, že vzrastú na 113,686 mil. eur.

DPH je jednorazová platba splatná pri ukončení stavebných prác na R1. Tri úseky cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami majú byť odovzdané do predčasného užívania koncom septembra tohto roka a severný obchvat Banskej Bystrice by mal byť hotový o rok v lete. Platba za dostupnosť cesty bude od roku 2013 hradená v plnej výške podľa plánu 130,087 mil. eur. Celková platba za dostupnosť R1 počas platnosti koncesie do roku 2041 dosiahne 3,92 mld. eur.

Na podporu bývania v budúcom roku je v rámci výdavkov rezortu dopravy vyčlenených 132,4 mil. eur, čo je medziročne o 16,9 % menej. Prostriedky pre Operačný program Technická pomoc vo výške 13,22 mil. eur sa majú znížiť o 42,5 %. Podpora cestovného ruchu má o rok dosiahnuť 3,66 mil. eur, keď schválený rozpočet na túto oblasť v tomto roku počítal so sumou 56,34 mil. eur. Peniaze na cestovný ruch však podľa očakávania dosiahnu v tomto roku okolo 3,12 mil. eur. Výdavky rezortu na ostatné činnosti v budúcom roku sú plánované vo výške 64,71 mil. eur a oproti tomuto roku majú klesnúť o 2,1 %.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 662
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 657
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 577
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 173
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 665
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 348
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 183
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 106
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 710
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 695

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čo sa to stalo s časom? Náramkové hodinky miznú z rúk

Bol to vynález desaťročia. Nebyť náramkových hodiniek, niektoré strategické bitky by možno dopadli inak. Dnes prehrávajú samotné náramkové hodinky.

KOMENTÁRE

Mala byť ombudsmanka aj na pochode za rodinu?

Bubon, koláž Krista a zástava, celý výjav pripomínal akúsi civilnú procesiu.

Neprehliadnite tiež

Taliani pestujú rajčiny, Poliaci čerešne. Kde rastie najviac ovocia a zeleniny v Únii?

Slovensko prispieva len zanedbateľným množstvom ovocia a zeleniny do celkovej európskej produkcie.

Cena pôdy v Česku prudko rastie, analytici sa boja investičnej bubliny

Vysoký dopyt, ktorý tlačil ceny hore bol vyvolaný aj európskymi dotáciami, ktoré dávali poľnohospodárom väčšie možnosti.

Putin, Merkelová, Macron. Pozrite sa, koľko zarábajú svetové politické špičky

Singapurský premiér zarába ročne 1,4 milióna eur a je najlepšie plateným štátnym zamestnancom na svete.

Americkému akciovému trhu sa nedarilo, klesli aj burzy v Európe

Akciový trh USA poškodili zlé správy o hospodárení firiem, európske akciové trhy oslabili v dôsledku teroristických útokov.