Rezort dopravy nemá kryté požiadavky v návrhu rozpočtu

Rozpočtové požiadavky ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja zostávajú naďalej nekryté.

BRATISLAVA. Ako agentúru SITA v pondelok informoval hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič, po rokovaniach s ministerstvom financií boli požiadavky rezortu dopravy totiž upravené a čiastočne zapracované do návrhu rozpočtu na roky 2012 až 2014.

Nekryté požiadavky sa týkajú najmä financovania ostatných stavieb cestnej infraštruktúry, mimo stavieb financovaných z európskych fondov. Chýbajú aj zdroje na opravy a údržbu ciest prvej triedy, na uplatnenie novely zákona o cestovnom ruchu, či na dotácie na leteckú dopravu a podporu bývania. "Navýšenie rozpočtu rezortu dopravy počíta s predpokladom vyššieho čerpania eurofondov a s ním súvisiacim spolufinancovaním. V roku 2012 bude ministerstvo dopravy platiť za Ficov predražený PPP projekt okolo sto miliónov eur," uviedol Krajčovič.

Výdavky ministerstva dopravy v budúcom roku by mali dosiahnuť 2,126 mld. eur a oproti schválenému rozpočtu na tento rok sa majú zvýšiť o 12,9 % alebo o 243,45 mil. eur. Prioritou ministerstva dopravy je naplnenie Programu prípravy a výstavby diaľnic pre roky 2011 až 2014, zvýšenie čerpania eurofondov a revitalizácia železníc. Ministerstvo dopravy bude o týchto požiadavkách ďalej rokovať.

Z celkovej sumy má ísť na rozvoj cestnej a železničnej infraštruktúry 1,911 mld. eur, čo je 89,9 % z navrhnutých výdavkov rezortu v budúcom roku. Medziročne to predstavuje rast o 21,5 %, respektíve o 338,65 mil. eur. Zdroje štátneho rozpočtu na cesty a železnice majú pritom tvoriť takmer 1,002 mld. eur, prostriedky Európskej únie (EÚ) 746,81 mil. eur a ich domáce spolufinancovanie 162,52 mil. eur. Spolu s vlastnými zdrojmi Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS) v objeme 125,78 mil. eur a mimorozpočtovými prostriedkami EÚ na program TEN-T v hodnote 2,23 mil. eur by sa mohli prostriedky na cesty a železnice zvýšiť o 25,1 % alebo 409 mil. eur na 2,039 mld. eur.

Navrhnuté výdavky z európskych zdrojov sú medziročne vyššie o 37,5 %, čiže o 204 mil. eur a peniaze na ich spolufinancovanie sa majú zvýšiť o 37,1 % alebo o 44 mil. eur. Zdroje štátneho rozpočtu by mali vzrásť o takmer 10 % alebo o 90,9 mil. eur. Vlastné zdroje NDS určené na výstavbu, údržbu a opravy diaľnic a rýchlostných ciest v roku 2012 sa majú zvýšiť o 119 % alebo o 68,2 mil. eur.

Na Operačný program Doprava sa pre budúci rok majú rozpočtovať výdavky v sume 1,15 mld. eur, čo oproti tomuto roku znamená rast o 31,8 %, čiže o 277 mil. eur. Dôvodom je plánovaný nárast výdavkov zo zdrojov EÚ, spolufinancovania a prostriedkov štátneho rozpočtu, ktoré sú nevyhnutné k zabezpečeniu plynulého čerpania európskych peňazí.

Návrh výdavkov ministerstva dopravy počíta v budúcom roku s platbou za dostupnosť úsekov rýchlostnej cesty R1 v rámci druhého balíka PPP v sume 100,641 mil. eur. Úhrada dane z pridanej hodnoty (DPH) v súvislosti s výstavbou uvedenej komunikácie je plánovaná vo výške 38 mil. eur a výdavky na prípravu a ukončenie projektu majú na budúci rok tvoriť 1,5 mil. eur. Spolu tak pôjde o sumu 140,141 mil. eur. V porovnaní so schváleným rozpočtom na tento rok sú plánované budúcoročné výdavky na projekt PPP nižšie o 47,1 % alebo o 125 mil. eur, a to aj napriek zvýšeniu výdavkov na platbu za dostupnosť komunikácie. Dôvodom je zníženie výdavkov na úhradu DPH a na prípravu PPP.

Podľa rozpočtu pre tento rok majú celkové výdavky v súvislosti s projektom PPP dosiahnuť 264,699 mil. eur, očakáva sa však, že vzrastú na 308,316 mil. eur. Z toho platba za dostupnosť cesty je plánovaná vo výške 24,699 mil. eur, môže ale dosiahnuť 25,33 mil. eur. Úhrada DPH bola plánovaná v objeme 150 mil. eur, ale môže dosiahnuť 169,3 mil. eur. Výdavky na prípravu a ukončenie PPP sú plánované na úrovni 90 mil. eur. Očakáva sa, že vzrastú na 113,686 mil. eur.

DPH je jednorazová platba splatná pri ukončení stavebných prác na R1. Tri úseky cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami majú byť odovzdané do predčasného užívania koncom septembra tohto roka a severný obchvat Banskej Bystrice by mal byť hotový o rok v lete. Platba za dostupnosť cesty bude od roku 2013 hradená v plnej výške podľa plánu 130,087 mil. eur. Celková platba za dostupnosť R1 počas platnosti koncesie do roku 2041 dosiahne 3,92 mld. eur.

Na podporu bývania v budúcom roku je v rámci výdavkov rezortu dopravy vyčlenených 132,4 mil. eur, čo je medziročne o 16,9 % menej. Prostriedky pre Operačný program Technická pomoc vo výške 13,22 mil. eur sa majú znížiť o 42,5 %. Podpora cestovného ruchu má o rok dosiahnuť 3,66 mil. eur, keď schválený rozpočet na túto oblasť v tomto roku počítal so sumou 56,34 mil. eur. Peniaze na cestovný ruch však podľa očakávania dosiahnu v tomto roku okolo 3,12 mil. eur. Výdavky rezortu na ostatné činnosti v budúcom roku sú plánované vo výške 64,71 mil. eur a oproti tomuto roku majú klesnúť o 2,1 %.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 7 508
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 5 327
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 928
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 185
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 873
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 068
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 743
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 736
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 393
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 354

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: Rusi majú vynikajúcu techniku. Všetko však závisí aj od politiky

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac.

ŠPORT

Slovanu kuriózny gól nepomohol, doma prehral s Kazaňou

Bratislavský klub v stretnutí aj vyhrával, napokon prehral o tri góly.

SVET

Merkelová prijatie utečencov po rokoch neľutuje

Nemecká kancelárka nechce prijímať ďalších ľudí zo Sýrie.

DOMOV

Počas týždňa bez áut kolabuje doprava

O dopravu v Bratislave sa 60 rokov nikto nestaral.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.