Rezort dopravy nemá kryté požiadavky v návrhu rozpočtu

Rozpočtové požiadavky ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja zostávajú naďalej nekryté.

BRATISLAVA. Ako agentúru SITA v pondelok informoval hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič, po rokovaniach s ministerstvom financií boli požiadavky rezortu dopravy totiž upravené a čiastočne zapracované do návrhu rozpočtu na roky 2012 až 2014.

Nekryté požiadavky sa týkajú najmä financovania ostatných stavieb cestnej infraštruktúry, mimo stavieb financovaných z európskych fondov. Chýbajú aj zdroje na opravy a údržbu ciest prvej triedy, na uplatnenie novely zákona o cestovnom ruchu, či na dotácie na leteckú dopravu a podporu bývania. "Navýšenie rozpočtu rezortu dopravy počíta s predpokladom vyššieho čerpania eurofondov a s ním súvisiacim spolufinancovaním. V roku 2012 bude ministerstvo dopravy platiť za Ficov predražený PPP projekt okolo sto miliónov eur," uviedol Krajčovič.

Článok pokračuje pod video reklamou

Výdavky ministerstva dopravy v budúcom roku by mali dosiahnuť 2,126 mld. eur a oproti schválenému rozpočtu na tento rok sa majú zvýšiť o 12,9 % alebo o 243,45 mil. eur. Prioritou ministerstva dopravy je naplnenie Programu prípravy a výstavby diaľnic pre roky 2011 až 2014, zvýšenie čerpania eurofondov a revitalizácia železníc. Ministerstvo dopravy bude o týchto požiadavkách ďalej rokovať.

Z celkovej sumy má ísť na rozvoj cestnej a železničnej infraštruktúry 1,911 mld. eur, čo je 89,9 % z navrhnutých výdavkov rezortu v budúcom roku. Medziročne to predstavuje rast o 21,5 %, respektíve o 338,65 mil. eur. Zdroje štátneho rozpočtu na cesty a železnice majú pritom tvoriť takmer 1,002 mld. eur, prostriedky Európskej únie (EÚ) 746,81 mil. eur a ich domáce spolufinancovanie 162,52 mil. eur. Spolu s vlastnými zdrojmi Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS) v objeme 125,78 mil. eur a mimorozpočtovými prostriedkami EÚ na program TEN-T v hodnote 2,23 mil. eur by sa mohli prostriedky na cesty a železnice zvýšiť o 25,1 % alebo 409 mil. eur na 2,039 mld. eur.

Navrhnuté výdavky z európskych zdrojov sú medziročne vyššie o 37,5 %, čiže o 204 mil. eur a peniaze na ich spolufinancovanie sa majú zvýšiť o 37,1 % alebo o 44 mil. eur. Zdroje štátneho rozpočtu by mali vzrásť o takmer 10 % alebo o 90,9 mil. eur. Vlastné zdroje NDS určené na výstavbu, údržbu a opravy diaľnic a rýchlostných ciest v roku 2012 sa majú zvýšiť o 119 % alebo o 68,2 mil. eur.

Na Operačný program Doprava sa pre budúci rok majú rozpočtovať výdavky v sume 1,15 mld. eur, čo oproti tomuto roku znamená rast o 31,8 %, čiže o 277 mil. eur. Dôvodom je plánovaný nárast výdavkov zo zdrojov EÚ, spolufinancovania a prostriedkov štátneho rozpočtu, ktoré sú nevyhnutné k zabezpečeniu plynulého čerpania európskych peňazí.

Návrh výdavkov ministerstva dopravy počíta v budúcom roku s platbou za dostupnosť úsekov rýchlostnej cesty R1 v rámci druhého balíka PPP v sume 100,641 mil. eur. Úhrada dane z pridanej hodnoty (DPH) v súvislosti s výstavbou uvedenej komunikácie je plánovaná vo výške 38 mil. eur a výdavky na prípravu a ukončenie projektu majú na budúci rok tvoriť 1,5 mil. eur. Spolu tak pôjde o sumu 140,141 mil. eur. V porovnaní so schváleným rozpočtom na tento rok sú plánované budúcoročné výdavky na projekt PPP nižšie o 47,1 % alebo o 125 mil. eur, a to aj napriek zvýšeniu výdavkov na platbu za dostupnosť komunikácie. Dôvodom je zníženie výdavkov na úhradu DPH a na prípravu PPP.

Podľa rozpočtu pre tento rok majú celkové výdavky v súvislosti s projektom PPP dosiahnuť 264,699 mil. eur, očakáva sa však, že vzrastú na 308,316 mil. eur. Z toho platba za dostupnosť cesty je plánovaná vo výške 24,699 mil. eur, môže ale dosiahnuť 25,33 mil. eur. Úhrada DPH bola plánovaná v objeme 150 mil. eur, ale môže dosiahnuť 169,3 mil. eur. Výdavky na prípravu a ukončenie PPP sú plánované na úrovni 90 mil. eur. Očakáva sa, že vzrastú na 113,686 mil. eur.

DPH je jednorazová platba splatná pri ukončení stavebných prác na R1. Tri úseky cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami majú byť odovzdané do predčasného užívania koncom septembra tohto roka a severný obchvat Banskej Bystrice by mal byť hotový o rok v lete. Platba za dostupnosť cesty bude od roku 2013 hradená v plnej výške podľa plánu 130,087 mil. eur. Celková platba za dostupnosť R1 počas platnosti koncesie do roku 2041 dosiahne 3,92 mld. eur.

Na podporu bývania v budúcom roku je v rámci výdavkov rezortu dopravy vyčlenených 132,4 mil. eur, čo je medziročne o 16,9 % menej. Prostriedky pre Operačný program Technická pomoc vo výške 13,22 mil. eur sa majú znížiť o 42,5 %. Podpora cestovného ruchu má o rok dosiahnuť 3,66 mil. eur, keď schválený rozpočet na túto oblasť v tomto roku počítal so sumou 56,34 mil. eur. Peniaze na cestovný ruch však podľa očakávania dosiahnu v tomto roku okolo 3,12 mil. eur. Výdavky rezortu na ostatné činnosti v budúcom roku sú plánované vo výške 64,71 mil. eur a oproti tomuto roku majú klesnúť o 2,1 %.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 929
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 358
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 17 220
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 479
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 042
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 982
  7. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 3 534
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 213
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 834
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 029

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: V akom stave sú slovenské autobusy, ak ich nepustia do Rakúska

Aká je kvalita autobusov na cestách.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Majstra populizmu nemá kto nahradiť

Skutočný talent vie škodiť aj z opozície.

Neprehliadnite tiež

Na dostavbu Mochoviec si elektrárne požičajú 700 miliónov eur

Akcionári majú záujem uviesť elektráreň do komerčnej prevádzky v čo najkratšom čase.

Ako môže pasažier skontrolovať autobus

Ročne neprejde technickou kontrolou každý desiaty autobus.

Ročne idú na technickú kontrolu tisícky autobusov. Desatina ňou neprejde

Rakúska polícia koncom júna zastavila spoj pre jeho zlý technický stav neďaleko Viedne.

Ryanair zrušil na budúci týždeň tristo letov

Dôvodom je hrozba štrajku členov palubného personálu.

Producenti ropy v USA zaznamenali rekordný týždeň

Motorom rastu je pokračujúci boom v oblasti ťažby z bridlíc.