Úrad pri licenciách pre operátorov pochybil

Poplatok pre T-­Mobile a Orange rátal úrad zo zlých údajov, svoje výpočty neodôvodnil.

Zahraniční akcionári dvoch najväčších mobilných operátorov na Slovensku sa zatiaľ nerozhodli, či budú Slovensko pre licencie žalovať.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – DEUTSCHE TELEKOM)

Dvaja najväčší operátori môžu byť úspešní, ak napadnú predlžovanie licencií na súde. Či to však urobia, zatiaľ nevedno.

BRATISLAVA. Orange a T-­Mobile majú podľa výpočtov Telekomunikačného úradu stratiť do roku 2021 asi 2,3 milióna zákazníkov. Aj o takéto odhady oprel úrad rozhodnutia, ktorými predĺžil ich GSM licencie na ďalšie desaťročie.

Nevedno, či išlo o matematiku, alebo o prosté odhady. V rozhodnutiach sa nespomína žiadna analýza trhu. „Nejde o matematický výpočet, ale o predpokladaný vývoj na trhu,“ tvrdí hovorca úradu Roman Vavro.

Rozhodnutia však majú viaceré nedostatky. Takmer polovica údajov, ktoré sa týkajú výnosov a počtu zákazníkov, nesedí s výročnými správami operátorov. To môže vyústiť až do situácie, že im štát bude musieť vrátiť časť poplatkov splatných do 7. septembra.

Konštanta bez dôvodu

T-Mobile má podľa rozhodnutí zaplatiť 47,8 milióna eur, Orange zas 40,7 milióna eur. Výška poplatkov má zodpovedať sume jednomesačných tržieb operátorov v roku 2016. Tržby si odhadol úrad.

Prečo má ísť o mesačné tržby, teleúrad v rozhodnutí neodôvodnil. Bez odôvodnenia tak mohol poplatok určiť akokoľvek. Úrad sa obhajuje tým, že žiadna norma mu metodiku výpočtu neurčuje. „Preto sme sa rozhodli použiť mesačné výnosy,“ povedal Vavro.

Odôvodnenie metódy chýba aj partnerovi advokátskej kancelárie bnt Dávidovi Oršulovi, ktorému SME rozhodnutia dalo preštudovať. „Pred súdom by preto s veľkou pravdepodobnosťou mohlo dôjsť k zrušeniu častí, ktoré sa týkajú výšky poplatku.“

Absentujúca právna úprava podľa Oršulu len zdôrazňuje potrebu riadneho zdôvodnenia, ktoré tam chýba.

Nie je zrejme možné, aby každý, kto si rozhodnutia prečíta a nie je odborníkom v danej oblasti, veciam porozumel.

Roman Vavro,
hovorca Telekomunikačného úradu SR

Ubral státisíce zákazníkov

Ak aj úrad zdôvodnil použitú metódu, pri svojich výpočtoch vychádzal zo zlých údajov. Výnosy a počty zákazníkov v rozhodnutiach sa nezhodujú s výročnými správami operátorov.

T-Mobile mal vlani podľa úradu 2,1 milióna zákazníkov, no v reáli ich bolo o 300-tisíc viac. Nezrovnalosti sú aj v ďalších rokoch.

Firme Orange síce počty klientov sedia, no chyby sú vo výnosoch. V roku 2007 podľa úradu vybrala od zákazníkov o 1,4 miliardy korún menej, ako to uvádza výročná správa. Podobné chyby má úrad aj pri ďalších štyroch rokoch.

Firme T-­Mobile zas regulátor výnosy nafúkol. V roku 2005 jej pridal 433 miliónov korún.

Úrad sa bráni tým, že množstvo zákazníkov sa vo svete počíta rôzne. „Ich počty sú stanovené na základe konzultácií s operátormi,“ tvrdí Vavro. Operátori sa v minulosti vyjadrili, že metodiku s úradom nekonzultovali. Rozhodnutia úrad komentovať nechce, ešte totiž nie sú právoplatné.

France Telecom: Je to veľa

Na stiahnutie

K zisteniam SME sa nechceli vyjadriť ani operátori. Rozhodnutia analyzujú a či sa proti nim odvolajú, rozhodnú ich zahraniční akcionári.

„Nemôžem odpovedať na vaše otázky,“ reagovala Sylvia Braunleová z Deutsche Telekomu, pod ktorý patrí T-­Mobile.

France Telecom, ktorému patrí Orange, bol o málo výrečnejší. „Sme prekvapení z vysokého poplatku,“ povedal hovorca francúzskej korporácie Tom Wright. Zatiaľ podľa neho nebolo rozhodnuté, či sa Orange proti rozhodnutiu odvolá.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  4. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  5. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  6. Kam do tepla v januári?
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  8. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 701
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 925
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 663
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 956
  5. Kam do tepla v januári? 2 489
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 377
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 354
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 226
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 310
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 099

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.

DOMOV

Dobré ráno: Kto je Harabin a kto ho chce za prezidenta

Konšpirácie už nestačia, Harabina chcú za prezidenta

KOMENTÁRE

Profesionálni kresťania objavili novú diskrimináciu

Úrady si účtujú poplatok za akýsi administratívny úkon.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

Neprehliadnite tiež

PSD2: Bez zvolenia banky nič neprevedú

Históriu transakcií uvidia tretie strany aj bez autorizácie klienta.

PSD2: Treba ustrážiť, komu dávate súhlas a na čo

Osobné údaje klientov budú môcť noví hráči speňažiť, napríklad podľa histórie transakcií môžu lepšie cieliť reklamu.

Vďaka PSD2 vzniknú k účtom lepšie aplikácie

Európska smernica: cez nové aplikácie budete môcť obsluhovať účty vo viacerých bankách naraz

Swan oslobodil svoju mobilnú sieť od Číňanov

V prospech čínskej štátnej banky bola doteraz založená celá mobilná sieť Štvorky aj príjmy od jej zákazníkov.

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.