Úrad pri licenciách pre operátorov pochybil

Poplatok pre T-­Mobile a Orange rátal úrad zo zlých údajov, svoje výpočty neodôvodnil.

Zahraniční akcionári dvoch najväčších mobilných operátorov na Slovensku sa zatiaľ nerozhodli, či budú Slovensko pre licencie žalovať.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – DEUTSCHE TELEKOM)

Dvaja najväčší operátori môžu byť úspešní, ak napadnú predlžovanie licencií na súde. Či to však urobia, zatiaľ nevedno.

BRATISLAVA. Orange a T-­Mobile majú podľa výpočtov Telekomunikačného úradu stratiť do roku 2021 asi 2,3 milióna zákazníkov. Aj o takéto odhady oprel úrad rozhodnutia, ktorými predĺžil ich GSM licencie na ďalšie desaťročie.

Nevedno, či išlo o matematiku, alebo o prosté odhady. V rozhodnutiach sa nespomína žiadna analýza trhu. „Nejde o matematický výpočet, ale o predpokladaný vývoj na trhu,“ tvrdí hovorca úradu Roman Vavro.

Rozhodnutia však majú viaceré nedostatky. Takmer polovica údajov, ktoré sa týkajú výnosov a počtu zákazníkov, nesedí s výročnými správami operátorov. To môže vyústiť až do situácie, že im štát bude musieť vrátiť časť poplatkov splatných do 7. septembra.

Konštanta bez dôvodu

T-Mobile má podľa rozhodnutí zaplatiť 47,8 milióna eur, Orange zas 40,7 milióna eur. Výška poplatkov má zodpovedať sume jednomesačných tržieb operátorov v roku 2016. Tržby si odhadol úrad.

Prečo má ísť o mesačné tržby, teleúrad v rozhodnutí neodôvodnil. Bez odôvodnenia tak mohol poplatok určiť akokoľvek. Úrad sa obhajuje tým, že žiadna norma mu metodiku výpočtu neurčuje. „Preto sme sa rozhodli použiť mesačné výnosy,“ povedal Vavro.

Odôvodnenie metódy chýba aj partnerovi advokátskej kancelárie bnt Dávidovi Oršulovi, ktorému SME rozhodnutia dalo preštudovať. „Pred súdom by preto s veľkou pravdepodobnosťou mohlo dôjsť k zrušeniu častí, ktoré sa týkajú výšky poplatku.“

Absentujúca právna úprava podľa Oršulu len zdôrazňuje potrebu riadneho zdôvodnenia, ktoré tam chýba.

Nie je zrejme možné, aby každý, kto si rozhodnutia prečíta a nie je odborníkom v danej oblasti, veciam porozumel.

Roman Vavro,
hovorca Telekomunikačného úradu SR

Ubral státisíce zákazníkov

Ak aj úrad zdôvodnil použitú metódu, pri svojich výpočtoch vychádzal zo zlých údajov. Výnosy a počty zákazníkov v rozhodnutiach sa nezhodujú s výročnými správami operátorov.

T-Mobile mal vlani podľa úradu 2,1 milióna zákazníkov, no v reáli ich bolo o 300-tisíc viac. Nezrovnalosti sú aj v ďalších rokoch.

Firme Orange síce počty klientov sedia, no chyby sú vo výnosoch. V roku 2007 podľa úradu vybrala od zákazníkov o 1,4 miliardy korún menej, ako to uvádza výročná správa. Podobné chyby má úrad aj pri ďalších štyroch rokoch.

Firme T-­Mobile zas regulátor výnosy nafúkol. V roku 2005 jej pridal 433 miliónov korún.

Úrad sa bráni tým, že množstvo zákazníkov sa vo svete počíta rôzne. „Ich počty sú stanovené na základe konzultácií s operátormi,“ tvrdí Vavro. Operátori sa v minulosti vyjadrili, že metodiku s úradom nekonzultovali. Rozhodnutia úrad komentovať nechce, ešte totiž nie sú právoplatné.

France Telecom: Je to veľa

Na stiahnutie

K zisteniam SME sa nechceli vyjadriť ani operátori. Rozhodnutia analyzujú a či sa proti nim odvolajú, rozhodnú ich zahraniční akcionári.

„Nemôžem odpovedať na vaše otázky,“ reagovala Sylvia Braunleová z Deutsche Telekomu, pod ktorý patrí T-­Mobile.

France Telecom, ktorému patrí Orange, bol o málo výrečnejší. „Sme prekvapení z vysokého poplatku,“ povedal hovorca francúzskej korporácie Tom Wright. Zatiaľ podľa neho nebolo rozhodnuté, či sa Orange proti rozhodnutiu odvolá.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 590
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 835
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 476
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 095
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 999
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 986
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 772
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 485
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 305
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 889

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.