SAP: Minimálnu výšku zmluvného poistného by mala určovať škodovosť a inflácia

Bratislava 4. júna (TASR) - Minimálna výška poistného z povinne zmluvného poistenia zodpovednosti za škodu, spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, ...

Bratislava 4. júna (TASR) - Minimálna výška poistného z povinne zmluvného poistenia zodpovednosti za škodu, spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, by počas regulovaného obdobia mala zodpovedať skutočnému priebehu škodovosti a zohľadňovať mieru inflácie. Zároveň by mala zabezpečiť splnenie záväzkov predchádzajúceho poskytovateľa poistenia podľa toho, aké vytvoril rezervy na vyplatenie nárokov poškodených ešte z minulého obdobia. Tieto požiadavky navrhujú Slovenská asociácia poisťovní (SAP) a Slovenská kancelária poistiteľov (SKP) zohľadniť vzhľadom na mieru rizika vo vládnom návrhu zákona o povinnom zmluvnom poistení, ktorý poslanci postúpili vo výboroch Národnej rady SR do druhého čítania.

Zmyslom návrhu je v tomto smere odmonopolizovať postavenie Slovenskej poisťovne a vytvoriť rámec obchodných podmienok na to, aby povinné zmluvné poistenie pre motoristov mohli ponúkať aj ďalšie komerčné poisťovne. Záujem zatiaľ prejavilo 11 z nich.

Vo vládnom návrhu zákona (ő 28 ods. 5) nie sú podľa SAP a SKP dostatočne vyšpecifikované faktory, ktoré majú významný vplyv na výšku poistného. Výkonná riaditeľka SKP Lýdia Blažeková menovala potrebu krytia záväzkov zo zákonného poistenia v prípade, že prostriedky rezerv, zúčtované Slovenskou poisťovňou na tento účel, nebudú postačovať. Okrem zohľadnenia nárastu spotrebiteľských cien a vývoja škodovosti nie je podľa jej slov dostatočne ošetrená ani potreba krytia záväzkov z povinného poistenia, za ktoré bude ručiť SKP v prípade, že príspevky členov kancelárie nebudú v požadovanom rozsahu a členovia budú povinní poskytnúť kancelárii do garančného fondu (GF) ešte mimoriadne príspevky. "SKP sa obáva, že minimálne poistné, stanovené v návrhu zákona, nebude dostatočné na krytie záväzkov ani pre kanceláriu, ani pre poisťovne voči poškodeným." Podľa riaditeľky akcionári komerčných poisťovní už signalizujú vyslovenie nesúhlasu s podaním žiadosti o udelenie licencie na poskytovanie tohto druhu poistenia.

Uvedené argumenty by podľa zhodného názoru SAP a SKP mali viesť k preformulovaniu sporného ustanovenia (ő 28 ods. 5), a to tak, že pre rok 2002 sa stanoví minimálne poistné v rovnakej výške ako poistné zo zákonného poistenia zodpovednosti za škodu, spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, na rok 2001. Pre roky 2003 a 2004 sa má výška minimálneho poistného z predchádzajúceho roku každoročne zvyšovať o oficiálnu priemernú ročnú mieru inflácie.

Ak však v predchádzajúcom roku v určitej skupine motorových vozidiel nárast percenta škodovosti prevýši mieru inflácie, v nasledujúcom roku sa minimálne poistné tejto skupiny vozidiel zvýši o nárast percenta škodovosti, schválený Úradom pre finančný trh na návrh SKP. Maximálne poistné nesmie byť vyššie ako minimálne poistné, navýšené o 30 %, zdôrazňujú SAP a SKP. Ako obe odhadujú, náklady (na akvizície, správu, marketing, zaistenie, zvýšené príspevky do GF) z prijatého poistného budú asi 35 %.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 698
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 333
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 267
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 024
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 049
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 896
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 776
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 491
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 459
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 423

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

TECH

Civilizáciu Aztékov zničila európska zbraň, nevedeli proti nej bojovať

Za kolapsom rozvinutej juhoamerickej civilizácie môže byť aj pandémia.

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja zdolal Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop