Bratislava 4. júna (TASR) - Minimálna výška poistného z povinne zmluvného poistenia zodpovednosti za škodu, spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, by počas regulovaného obdobia mala zodpovedať skutočnému priebehu škodovosti a zohľadňovať mieru inflácie. Zároveň by mala zabezpečiť splnenie záväzkov predchádzajúceho poskytovateľa poistenia podľa toho, aké vytvoril rezervy na vyplatenie nárokov poškodených ešte z minulého obdobia. Tieto požiadavky navrhujú Slovenská asociácia poisťovní (SAP) a Slovenská kancelária poistiteľov (SKP) zohľadniť vzhľadom na mieru rizika vo vládnom návrhu zákona o povinnom zmluvnom poistení, ktorý poslanci postúpili vo výboroch Národnej rady SR do druhého čítania.
Zmyslom návrhu je v tomto smere odmonopolizovať postavenie Slovenskej poisťovne a vytvoriť rámec obchodných podmienok na to, aby povinné zmluvné poistenie pre motoristov mohli ponúkať aj ďalšie komerčné poisťovne. Záujem zatiaľ prejavilo 11 z nich.
Vo vládnom návrhu zákona (ő 28 ods. 5) nie sú podľa SAP a SKP dostatočne vyšpecifikované faktory, ktoré majú významný vplyv na výšku poistného. Výkonná riaditeľka SKP Lýdia Blažeková menovala potrebu krytia záväzkov zo zákonného poistenia v prípade, že prostriedky rezerv, zúčtované Slovenskou poisťovňou na tento účel, nebudú postačovať. Okrem zohľadnenia nárastu spotrebiteľských cien a vývoja škodovosti nie je podľa jej slov dostatočne ošetrená ani potreba krytia záväzkov z povinného poistenia, za ktoré bude ručiť SKP v prípade, že príspevky členov kancelárie nebudú v požadovanom rozsahu a členovia budú povinní poskytnúť kancelárii do garančného fondu (GF) ešte mimoriadne príspevky. "SKP sa obáva, že minimálne poistné, stanovené v návrhu zákona, nebude dostatočné na krytie záväzkov ani pre kanceláriu, ani pre poisťovne voči poškodeným." Podľa riaditeľky akcionári komerčných poisťovní už signalizujú vyslovenie nesúhlasu s podaním žiadosti o udelenie licencie na poskytovanie tohto druhu poistenia.
Uvedené argumenty by podľa zhodného názoru SAP a SKP mali viesť k preformulovaniu sporného ustanovenia (ő 28 ods. 5), a to tak, že pre rok 2002 sa stanoví minimálne poistné v rovnakej výške ako poistné zo zákonného poistenia zodpovednosti za škodu, spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, na rok 2001. Pre roky 2003 a 2004 sa má výška minimálneho poistného z predchádzajúceho roku každoročne zvyšovať o oficiálnu priemernú ročnú mieru inflácie.
Ak však v predchádzajúcom roku v určitej skupine motorových vozidiel nárast percenta škodovosti prevýši mieru inflácie, v nasledujúcom roku sa minimálne poistné tejto skupiny vozidiel zvýši o nárast percenta škodovosti, schválený Úradom pre finančný trh na návrh SKP. Maximálne poistné nesmie byť vyššie ako minimálne poistné, navýšené o 30 %, zdôrazňujú SAP a SKP. Ako obe odhadujú, náklady (na akvizície, správu, marketing, zaistenie, zvýšené príspevky do GF) z prijatého poistného budú asi 35 %.