BRATISLAVA. Obaly potravín zvyknú lákať spotrebiteľov na nápoj so zrelým banánom či čokoládu s kúskami jahôd. V skutočnosti však môžu obsahovať len malé množstvo týchto prísad.
Tvrdí to portál Aktualne.cz na základe testu Centra na ochranu spotrebiteľov v Hamburgu. Na 12 výrobkoch odhalil, aké množstvo prísad sa dáva do potravín.
Jedna jahoda, sto čokolád
Nápis, že mliečny nápoj obsahuje banán, bol na fľaši osemkrát väčší, ako boli informácie o zložení výrobku. Tie pritom prezradili, že v 250 mililitroch nápoja je len štvrť mililitra banánovej šťavy.
V 25gramoch jahodovej čokolády Milka, ktorá sa predáva aj u nás, bolo len 0,045 gramu jahôd. Podľa centra výrobca použil jedinú jahodu na sto tabuliek čokolády.
Test ukázal, že výrobca instantnej kuracej polievky použil na päťtisíc litrov polievky jediné kura. Jahodová kaša Hipp, dostupná aj na Slovensku, obsahovala v jednej porcii len necelý polgram jahôd.
Nápis veľký, zloženie malé
Všetky tieto údaje sa dajú prečítať aj z obalov. Kým však nápis Kuracia polievka bol napísaný písmom, ktoré má veľkosť 6,7 milimetra, informácie o jej zložení boli vysvetlené písmenkami veľkosti 1,2 milimetra.
Takýto malý typ písma bude pritom stačiť na označovanie zloženia potravín aj do budúcna. Vyplýva to z nariadenia o označovaní potravín, ktoré v júli schválili europoslanci. Bude však trvať najmenej tri roky, kým začne platiť.
Hamburské spotrebiteľské centrum preto Európu kritizuje. V ochrane spotrebiteľov je vraj pozadu. „Tieto plány prichádzajú neskoro. V USA a Kanade je minimálne veľkosť 1,6 milimetra, v Singapure 1,5 milimetra,“ píše.
Šéf Asociácie spotrebiteľov Slovenska Miloš Lauko tvrdí, že výrobcovia zavádzajú ľudí najmä pre vidinu zisku. „Zmení sa to len osvetou. Keď spotrebitelia po zistení, že kupujú nekvalitné potraviny, ich kupovať prestanú,“ vraví.
V Nemecku to zafungovalo. Firma Iglo stiahla po kritike z trhu nugety, ktoré na obale sľubovali stopercentný obsah kuracích pŕs, no v skutočnosti ich obsahovali o štvrtinu menej.