Ceny áut začali klesať pomalšie a stabilizujú sa

Nové auto si vraj plánuje kúpiť takmer každý druhý človek na Slovensku. Na oživený dopyt sa spoliehajú aj predajcovia, autá už nezlacňujú ako pred rokom.

Autá dlho výrazne zlacňovali. Pád sa však už pomaly zmierňuje, zrejme pre silnejúci dopyt.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

Všetko môže zvrátiť návrat krízy.

BRATISLAVA. „Skončil sa mi leasing,“ vysvetľuje Marián z Bratislavy, prečo sa rozhodol kúpiť si auto. Chce rovnaký džíp, aký má dnes. „S úspornejším motorom, množstvom doplnkov, ktoré predtým neexistovali, je dnes to auto o 15 percent lacnejšie než pred štyrmi rokmi,“ povedal.

Ceny áut už dlhodobo klesajú, no v poslednom čase už nie tak výrazne. V júni išli dole zhruba o 5 percent. Ešte v marci ceny klesli o viac než desať percent. Vyplýva to z údajov Štatistického úradu. Ten sleduje ceny niektorých najpredávanejších značiek.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vraj už nezlacnejú

„Ceny sú na najnižšej úrovni, ako je možné a únosné. Nedá sa teda hovoriť o spomaľovaní, ale o stabilizovaní alebo ustálení,“ zareagovala hovorkyňa dovozcu Peugeot Slovakia Ivana Orviská.

Dovozca značiek Volkswagen, Audi a Porsche hovorí, že ceny išli dole minulý rok.

„To bol dôsledok krízy, a keďže poľavila, výsledok je, že sa ceny stabilizovali,“ povedal Ľubomír Beňovič z firmy.

V Kii vraj ceny neznižovali. Lacnejšie auto sa dalo získať len v špeciálnej akcii. Ceny nemajú klesať ani do budúcna.

„Očakávame stagnovanie cien v dôsledku zvyšovania bezpečnostnej výbavy a prvkov komfortu, ktoré sú čoraz častejšie aj v najnižších stupňov výbavy auta,“ povedala Zora Kalousková z Kia Motors Sales Slovensko. O akciách hovorí aj najpredávanejšia Škodovka.

Výrazne sa spomalil aj pokles cien ojazdených áut. Pri viacerých modeloch už v marci dokonca zastal, hovorí Karolína Topolová, viceprezidentka AAA Auto. Predaje firma zvýšila takmer o tretinu. Výsledok: ojazdená Škoda Octavia zdražela.

Dopyt môže stlmiť kríza

Dovozcovia už nemusia výrazne znižovať ceny, aby prilákali klientov. Asi preto, že dopyt sa ustaľuje, myslí si analytik Privatbanky Richard Tóth.

„Kúpa auta je investičné rozhodnutie, ktoré sa odkladá do čias, keď ľudia majú istotu, že budú dosahovať nejaký príjem,“ povedal Tóth. Autá si tak zrejme kupujú tí, ktorí majú pocit, že kríza je už minulosťou a nevyužili šrotovné, lebo napríklad nemali staré auto na výmenu.

Prieskum spoločnosti GfK preukázal, že až 46 percent ľudí na Slovensku si plánuje kúpiť do dvoch rokov auto. Prieskum sa uskutočnil začiatkom roka a zúčastnilo sa na ňom 630 respondentov.

Z týchto plánov zrejme zíde, pretože hrozí, že sa kríza vráti. Ekonóm SAV Vladimír Baláž upozorňuje, že obavy ľudí sa už prejavujú na nižších výdavkoch. „Tržby v maloobchode v júni medziročne klesli o štyri percentá,“ povedal.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 646
  2. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 231
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 8 497
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 444
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 623
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 262
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 548
  8. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 4 362
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 698
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 278

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Aký bol šampionát v Rusku? Plný sexizmu, politiky a simulovania

Prinášame najzaujímavejšie momenty z MS 2018 vo futbale.

PLUS

Food fotograf: Keď sa fotí pečené kura, tak nie je pečené

Prečo sa pri fotení do hamburgerov pichajú špáradlá a do kurčaťa klinčeky?

ŠPORT

Súperi pri ňom vyzerali ako kužele. Zostavili sme ideálny tím

Najlepším hráčom bol Modrič, najužitočnejším Griezmann.

EKONOMIKA

Hotovosť na dovolenke môže vyjsť drahšie, bankomaty mätú ľudí

Nie je jedno, akú možnosť zvolíte.

Neprehliadnite tiež

Zle nastavená klimatizácia škodí. Aká teplota je ideálna?

Veľké teplotné rozdiely môžu vyvolať kolaps.

Vo Volkswagene sa začala celozávodná dovolenka

Zamestnanci opäť prídu do práce na konci júla.

Počet slovenských firiem so sídlom v daňových rajoch mierne klesá

Pokles mohol ovplyvniť medzinárodný tlak spôsobený bojom proti daňovým únikom.

Väčšina amerických firiem očakáva rast tržieb, zamestnanosti aj platov

Ekonómovia očakávajú pokračovanie hospodárskeho rastu.

Írsko plánuje pre brexit presunúť z Británie svoje ropné rezervy

Vláda chce presunúť celkovo 200 tisíc ton írskych ropných rezerv.