České mýto pre autobusy výrazne zlacnie

V Českej republike budú autobusy od septembra platiť výrazne nižšie mýto za prejdený kilometer.

BRATISLAVA/PRAHA. Podmienkou však je, že sa v priebehu augusta preregistrujú. V českom mýtnom systéme pre ne totiž vzniká samostatná kategória s minimálnymi mýtnymi sadzbami, informovala vo štvrtok agentúru SITA štátna organizácia Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD).

V rámci novej kategórie sa budú mýtne sadzby líšiť len podľa emisnej triedy motora, nebude sa prihliadať na počet náprav, ako je to pri kamiónoch. Zníženie sadzieb mýta pre autobusy schválila v stredu česká vláda.

"Chceme podporiť hromadnú dopravu občanov a tiež rýchlejšiu obnovu vozového parku za ekologickejšie vozidlá,“ vysvetlila hovorkyňa ŘSD Martina Vápeníková. Autobusové mýtne sadzby budú celkom tri. Vozidlá v emisnej triede Euro 0-2 zaplatia 1,38 českých korún (CZK) za kilometer, s emisiami Euro 3-4 budú platiť jednu korunu a najekologickejšie autobusy v emisnej triede Euro 4 a viac len 0,80 koruny. Na autobusy sa tiež prestanú vzťahovať piatkové popoludňajšie zdraženia mýtnych taríf.

Autobusy v Českej republike dosiaľ patrili do rovnakej mýtnej kategórie ako ostatné vozidlá s hmotnosťou presahujúcou 3,5 tony. Aby od septembra mohli využívať zlacnenú tarifu, musia sa preregistrovať, čo je možné už od 1. augusta. "Ak užívatelia platia mýto vopred (PrePay), stačí, aby sa zastavili na ktoromkoľvek z 250 distribučných miest, ktorými sú čerpacie stanice pozdĺž spoplatnenej siete. Tam vyplnia krátky formulár, preukážu sa dokladom o emisnej triede a technickým preukazom autobusu, vrátia starú a dostanú novú palubnú jednotku,“ priblížila Vápeníková.

Užívatelia, ktorí platia mýtne následne (PostPay) najčastejšie na faktúru, buď navštívia niektoré z kontaktných miest - krajských pobočiek Hospodárskej komory, alebo im s preregistráciou môžu pomôcť ich vydavatelia tankovacích kariet. "Určite by to vodiči alebo prevádzkovatelia autobusov nemali nechávať na poslednú chvíľu. Keď vykonajú preregistráciu už počas augusta, ich palubná jednotka sa v septembri automaticky prepne do autobusového režimu s lacnejšou platbou,“ dodala Vápeníková.

Český mýtny systém vyberá od ťažkých nákladných automobilov kilometrové poplatky za použitie diaľnic, rýchlostných ciest a vybraných úsekov ciest 1. triedy už viac ako štyri roky. Pri začatí prevádzky 1. januára 2007 na takmer tisícke kilometrov ciest boli spoplatnené vozidlá s hmotnosťou vyššou ako 12 ton. Od roku 2010 sa mýtna povinnosť rozšírila na všetky automobily s hmotnosťou nad 3,5 tony a spoplatnených je aktuálne viac ako 1 300 kilometrov komunikácií.

Od septembra 2011 bude v mýtnom systéme vyčlenená samostatná kategória pre autobusy, na ktoré sa budú vzťahovať najnižšie kilometrové tarify. V mýtnom systéme je zaregistrovaných 572-tis. aktívnych užívateľov. Výber mýta v roku 2007 dosiahol 5,56 mld. korún, v roku 2008 viac ako 6,14 mld. korún, o rok neskôr 5,54 mld. korún a v minulom roku 6,57 mld. korún. Za štyri a pol roka výnosy z mýta dosiahli spolu viac ako 28 mld. korún. Prevádzkovateľom mýtneho systému je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržiavanie mýtnej povinnosti dohliadajú colníci, technickú prevádzku systému pre štát zmluvne zaisťuje spoločnosť Kapsch.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 21 971
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 10 532
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 724
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 897
  5. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 061
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 818
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 917
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 792
  9. Budú Slováci čoskoro ovládať svoje domácnosti cez smartfón? 1 612
  10. Inteligencia vo všetkom 1 603

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Oslabená Únia i euro. Francúzske voľby ovplyvnia aj Slovensko

Vyššie platy alebo Slovákov pošlú pracovať domov? Čo sa môže po voľbách stať.

KOMENTÁRE

Najmenšie zlo je Macron

Predstava EÚ bez Británie je jednoduchá, bez Francúzska vylúčená.

Neprehliadnite tiež

Richter: Máme záujem pracovať so znevýhodnenými skupinami

Minister zdôraznil, že je potrebné sa zamerať na absolventov evidovaných na úradoch práce.

Mihál: Školil som ženy z úradu práce, nik im nevysvetlil nový zákon

Minister práce Ján Richter chce do konca roka nezamestnanosť znížiť na 7-percent.

Na Slovensku pracuje už vyše 39 tisíc cudzincov

Najviac cudzincov je z Rumunska, potom Srbska.

Érsek nevie povedať, či pre Bratislavu objedná vlaky už od decembra

Cestnú dopravu do a z Bratislavy by tak mohli odľahčiť dve nové trate i nové železničné zastávky.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop