České mýto pre autobusy výrazne zlacnie

V Českej republike budú autobusy od septembra platiť výrazne nižšie mýto za prejdený kilometer.

BRATISLAVA/PRAHA. Podmienkou však je, že sa v priebehu augusta preregistrujú. V českom mýtnom systéme pre ne totiž vzniká samostatná kategória s minimálnymi mýtnymi sadzbami, informovala vo štvrtok agentúru SITA štátna organizácia Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD).

V rámci novej kategórie sa budú mýtne sadzby líšiť len podľa emisnej triedy motora, nebude sa prihliadať na počet náprav, ako je to pri kamiónoch. Zníženie sadzieb mýta pre autobusy schválila v stredu česká vláda.

"Chceme podporiť hromadnú dopravu občanov a tiež rýchlejšiu obnovu vozového parku za ekologickejšie vozidlá,“ vysvetlila hovorkyňa ŘSD Martina Vápeníková. Autobusové mýtne sadzby budú celkom tri. Vozidlá v emisnej triede Euro 0-2 zaplatia 1,38 českých korún (CZK) za kilometer, s emisiami Euro 3-4 budú platiť jednu korunu a najekologickejšie autobusy v emisnej triede Euro 4 a viac len 0,80 koruny. Na autobusy sa tiež prestanú vzťahovať piatkové popoludňajšie zdraženia mýtnych taríf.

Autobusy v Českej republike dosiaľ patrili do rovnakej mýtnej kategórie ako ostatné vozidlá s hmotnosťou presahujúcou 3,5 tony. Aby od septembra mohli využívať zlacnenú tarifu, musia sa preregistrovať, čo je možné už od 1. augusta. "Ak užívatelia platia mýto vopred (PrePay), stačí, aby sa zastavili na ktoromkoľvek z 250 distribučných miest, ktorými sú čerpacie stanice pozdĺž spoplatnenej siete. Tam vyplnia krátky formulár, preukážu sa dokladom o emisnej triede a technickým preukazom autobusu, vrátia starú a dostanú novú palubnú jednotku,“ priblížila Vápeníková.

Užívatelia, ktorí platia mýtne následne (PostPay) najčastejšie na faktúru, buď navštívia niektoré z kontaktných miest - krajských pobočiek Hospodárskej komory, alebo im s preregistráciou môžu pomôcť ich vydavatelia tankovacích kariet. "Určite by to vodiči alebo prevádzkovatelia autobusov nemali nechávať na poslednú chvíľu. Keď vykonajú preregistráciu už počas augusta, ich palubná jednotka sa v septembri automaticky prepne do autobusového režimu s lacnejšou platbou,“ dodala Vápeníková.

Český mýtny systém vyberá od ťažkých nákladných automobilov kilometrové poplatky za použitie diaľnic, rýchlostných ciest a vybraných úsekov ciest 1. triedy už viac ako štyri roky. Pri začatí prevádzky 1. januára 2007 na takmer tisícke kilometrov ciest boli spoplatnené vozidlá s hmotnosťou vyššou ako 12 ton. Od roku 2010 sa mýtna povinnosť rozšírila na všetky automobily s hmotnosťou nad 3,5 tony a spoplatnených je aktuálne viac ako 1 300 kilometrov komunikácií.

Od septembra 2011 bude v mýtnom systéme vyčlenená samostatná kategória pre autobusy, na ktoré sa budú vzťahovať najnižšie kilometrové tarify. V mýtnom systéme je zaregistrovaných 572-tis. aktívnych užívateľov. Výber mýta v roku 2007 dosiahol 5,56 mld. korún, v roku 2008 viac ako 6,14 mld. korún, o rok neskôr 5,54 mld. korún a v minulom roku 6,57 mld. korún. Za štyri a pol roka výnosy z mýta dosiahli spolu viac ako 28 mld. korún. Prevádzkovateľom mýtneho systému je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržiavanie mýtnej povinnosti dohliadajú colníci, technickú prevádzku systému pre štát zmluvne zaisťuje spoločnosť Kapsch.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  3. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  4. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. Leto nekončí!
  7. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  10. Už aj seniori presadajú do SUV
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 563
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 539
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 346
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 773
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 296
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 110
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 079
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 072
  9. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 913
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 643

Téma: Česká republika


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prehrali a odišli k medveďom. Danko nie je prvý, kto sa po porážke stratil

Za medveďmi pravidelne chodil Vladimír Mečiar, po neúspešných voľbách sa trikrát vytratil aj Robert Fico.

KOMENTÁRE

Bojkot zasadania vlády vracia Dankovi v hre vážnosť

Tromfom Danka je teraz jeho nevypočítateľnosť, náladovosť.

AUTO

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Neprehliadnite tiež

Smrť blízkeho majú platiť poisťovne, rozhodol súd. Tie nesúhlasia

Spor, či majú poisťovne platiť blízkym bolestné, sa na Slovensku vlečie už desať rokov.

Tesco otvorilo pri Galante najväčšie distribučné centrum v strednej Európe

Nové centrum sa zameriava na distribúciu potravín, kozmetiky, oblečenia a techniky. Zamestnalo 1 200 ľudí.

Počet turistov v Dubrovníku je neúnosne vysoký, primátor ho chce obmedziť kvótou

Z krátkodobého ekonomického hľadiska obmedzenie počtu turistov bude pre mesto nevýhodné.

Minimálna mzda v Česku vzrastie na 12.200 korún, rozhodla vláda

Zvýšenie minimálnej mzdy zohľadňuje priaznivý ekonomický vývoj. Česko má v súčasnosti najnižšiu nezamestnanosť v Európskej únii.