České mýto pre autobusy výrazne zlacnie

V Českej republike budú autobusy od septembra platiť výrazne nižšie mýto za prejdený kilometer.

BRATISLAVA/PRAHA. Podmienkou však je, že sa v priebehu augusta preregistrujú. V českom mýtnom systéme pre ne totiž vzniká samostatná kategória s minimálnymi mýtnymi sadzbami, informovala vo štvrtok agentúru SITA štátna organizácia Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD).

V rámci novej kategórie sa budú mýtne sadzby líšiť len podľa emisnej triedy motora, nebude sa prihliadať na počet náprav, ako je to pri kamiónoch. Zníženie sadzieb mýta pre autobusy schválila v stredu česká vláda.

"Chceme podporiť hromadnú dopravu občanov a tiež rýchlejšiu obnovu vozového parku za ekologickejšie vozidlá,“ vysvetlila hovorkyňa ŘSD Martina Vápeníková. Autobusové mýtne sadzby budú celkom tri. Vozidlá v emisnej triede Euro 0-2 zaplatia 1,38 českých korún (CZK) za kilometer, s emisiami Euro 3-4 budú platiť jednu korunu a najekologickejšie autobusy v emisnej triede Euro 4 a viac len 0,80 koruny. Na autobusy sa tiež prestanú vzťahovať piatkové popoludňajšie zdraženia mýtnych taríf.

Autobusy v Českej republike dosiaľ patrili do rovnakej mýtnej kategórie ako ostatné vozidlá s hmotnosťou presahujúcou 3,5 tony. Aby od septembra mohli využívať zlacnenú tarifu, musia sa preregistrovať, čo je možné už od 1. augusta. "Ak užívatelia platia mýto vopred (PrePay), stačí, aby sa zastavili na ktoromkoľvek z 250 distribučných miest, ktorými sú čerpacie stanice pozdĺž spoplatnenej siete. Tam vyplnia krátky formulár, preukážu sa dokladom o emisnej triede a technickým preukazom autobusu, vrátia starú a dostanú novú palubnú jednotku,“ priblížila Vápeníková.

Užívatelia, ktorí platia mýtne následne (PostPay) najčastejšie na faktúru, buď navštívia niektoré z kontaktných miest - krajských pobočiek Hospodárskej komory, alebo im s preregistráciou môžu pomôcť ich vydavatelia tankovacích kariet. "Určite by to vodiči alebo prevádzkovatelia autobusov nemali nechávať na poslednú chvíľu. Keď vykonajú preregistráciu už počas augusta, ich palubná jednotka sa v septembri automaticky prepne do autobusového režimu s lacnejšou platbou,“ dodala Vápeníková.

Český mýtny systém vyberá od ťažkých nákladných automobilov kilometrové poplatky za použitie diaľnic, rýchlostných ciest a vybraných úsekov ciest 1. triedy už viac ako štyri roky. Pri začatí prevádzky 1. januára 2007 na takmer tisícke kilometrov ciest boli spoplatnené vozidlá s hmotnosťou vyššou ako 12 ton. Od roku 2010 sa mýtna povinnosť rozšírila na všetky automobily s hmotnosťou nad 3,5 tony a spoplatnených je aktuálne viac ako 1 300 kilometrov komunikácií.

Od septembra 2011 bude v mýtnom systéme vyčlenená samostatná kategória pre autobusy, na ktoré sa budú vzťahovať najnižšie kilometrové tarify. V mýtnom systéme je zaregistrovaných 572-tis. aktívnych užívateľov. Výber mýta v roku 2007 dosiahol 5,56 mld. korún, v roku 2008 viac ako 6,14 mld. korún, o rok neskôr 5,54 mld. korún a v minulom roku 6,57 mld. korún. Za štyri a pol roka výnosy z mýta dosiahli spolu viac ako 28 mld. korún. Prevádzkovateľom mýtneho systému je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržiavanie mýtnej povinnosti dohliadajú colníci, technickú prevádzku systému pre štát zmluvne zaisťuje spoločnosť Kapsch.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  4. Top First moment dovolenky na leto 2018
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  2. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  3. Accessible Urban Living
  4. RPSP – A good intention ruined by execution
  5. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Riešenia pre hnedú planétu
  8. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  9. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  10. Top First moment dovolenky na leto 2018
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 14 013
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 524
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 4 922
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 126
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 395
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 905
  7. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 606
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 447
  9. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 233
  10. Slováci triedia lepšie 1 082

Téma: Česká republika


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sú v novembri prázdniny? Lebo ľudí už na čiare netrhajú psy

Pred 28 rokmi padla aj na Slovensku železná opona. Tí, ktorí ju strážili, dodnes oslavujú.

DOMOV

Župní poslanci sa pozrú na Kotlebov predaj majetku

S niektorými kusmi techniky sa namiesto likvidácie ďalej obchoduje.

Neprehliadnite tiež

Výrobca dojčenského mlieka Lactalis sťahuje pre salmonelu milióny produktov

Sušiareň mlieka na západe Francúzska identifikovali ako možný zdroj nákazy.

Štát bude musieť prefinancovať vyše štvormiliardový dlh a deficit

Cez aukcie plánuje štát v budúcom roku predávať dlhopisy takmer každý mesiac.

J&T a HB Reavis ustúpili. Svoje žiadosti o významné investície stiahli

Developerské spoločnosti chceli v Bratislave preinvestovať viac ako dve miliardy eur.

HDP Francúzska má vo štvrtom kvartáli narásť o pol percenta

Prieskum ukazuje ekonomické oživenie vo Francúzsku a rastúci optimizmus podnikateľov.

Richter stopol skorší dôchodok, s Kažimírom sa stále nedohodli

Preddôchodok sa má vyplácať najskôr päť rokov pred dosiahnutím dôchodkového veku.