Brusel: Nový ropovod je len komerčný projekt

Štát chce presvedčiť Európsku komisiu, že ropovod medzi Bratislavou Schwechatom má hlbší význam.

Trasa rúry cez Žitný ostrov vyvolala protesty.(Zdroj: ARCHÍV TASR)

BRUSEL. Potrebuje Slovensko ropovod medzi Bratislavou a Schwechatom? Európska komisia tvrdí, že v prípade výpadku dodávok ropy z Ruska by nám príliš nepomohol.

Kapacity ropovodov, cez ktoré by k nám mohla tiecť ropa cez Rakúsko, by totiž zabezpečili dodávky len v malom objeme.

Píše sa to v materiáli Európskej komisie. Brusel preto predpokladá, že „ide o projekt primárne na komerčnej báze“. Správca ropovodných potrubí na Slovensku Transpetrol tvrdí, že sa Brusel mýli.

Pracovná verzia

„Dokument Európskej komisie nemá definitívny charakter. Ide o pracovný materiál,“ povedala Lucia Patznerová z Transpetrolu. Bruselskú „komerčnú“ definíciu preto zástupcovia štátu rozporovali.

Ropovod
  • Štát práve vyberá pre nový ropovod vhodnú trasu. Buď pôjde cez Bratislavu, alebo Karpaty.
  • Rúra by mala mať najmenej 81 kilometrov, najviac môže dosiahnuť asi 152 kilometrov.
  • 74 percent nákladov má preplácať slovenská strana. Vrátiť sa majú asi do 10 rokov.
  • Podľa konečnej dĺžky nás ropovod môže stáť od 70,2 do 111,9 milióna eur.
  • Ropovod má stavať spoločná firma Transpetrolu a OMV: Bratislava–Schwechat Pipeline.
  • Zatiaľ nie sú zazmluvnené objemy ropy, ktoré by malo Rakúsko dodať Slovensku.
Zdroj BSP, internet, rokovanie.sk

„Cez túto stavbu dopravíme ropu do Schwechatu. To pre nás znamená zintenzívnie prepravy na ropovode Družba. Sekundárna vec je reverzný chod,“ povedal prokurista rakúsko­slovenskej firmy BSP, ktorá ropovod zastrešuje, Robert Nemcsics.

Tvrdí, že ak zvýšime odbery ropy od Rusov, utvoríme si lepšiu pozíciu ako odberateľ.

Peniaze sa majú vrátiť

Projekt má byť podľa Nemcsicsa pre štát ziskový. Desiatky miliónov eur by sa mali vrátiť už počas desiatich rokov. Ropovod z Bratislavy do Schwechatu si žiadne peniaze nenárokuje, Brusel podľa neho ani takéto projekty podporovať nezvykne, povedal prokurista Nemcsics.

„Vo svojich energetických infraštruktúrnych projektoch únia nekofinancuje ropovody,“ potvrdila Nicole Bockstallerová, hovorkyňa eurokomisára pre energetiku.

Brusel však píše aj o tom, že Slovensko je už pripojené na ropovod Adria, ktorý k nám prichádza z Chorvátska cez Maďarsko. S jeho rekonštrukciou, údržbou a zvýšením kapacity komisia nemá problém.

Investíciu chystá rafinéria Slovnaft. „Máme v pláne pomerne jednoduchú, aj keď nákladnú investíciu,“ povedal András Nagy z firmy. Malo by ísť o niekoľko desiatok miliónov eur, za ktoré by sa Adria zmodernizovala.

Dnes by mohla byť technicky schopná previesť na Slovensko asi 3,5 milióna ton ropy ročne. Ročne sa u nás spotrebuje o čosi menej ropných produktov.

Slovnaft však spracúva ropu aj pre export. Spracúva asi päť až šesť miliónov ton ropy ročne. Preto chce okrem modernizácie aj zväčšiť kapacitu Adrie.

Slovnaft chce o príspevok na ropovod požiadať Brusel.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  4. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  6. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  7. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  8. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  9. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  10. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 583
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 11 882
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 368
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 953
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 247
  6. Kam do tepla v januári? 2 159
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 861
  8. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 627
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 269
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 1 182

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ilumináti, pedofília a ŠtB. Špinavý boj o Hrad sa rozbieha

Na Kisku pred voľbami vytiahli scientológiu, na Drahoša iluminátov. Hoaxy môžu pomôcť Zemanovi vyhrať.

DOMOV

Dobré ráno: Česi si dovolili, čo si u nás ani Fico netrúfol

Ako prebiehajú české prezidentské voľby.

KOMENTÁRE

Zeman sa buď zaprie, alebo prehrá

Konfrontačná kampaň tentoraz stačiť nebude.

DOMOV

Kosík rozšíril zoznam Lexových káuz

S Lexom sa spája viac ako desať káuz.

Neprehliadnite tiež

Bitcoin nečakane padol, jeho cena klesla pod 12-tisíc dolárov

Bitcoin bol najsilnejší v polovici decembra, odvtedy však oslabil o takmer 40 percent.

Robotníkom sa darí lepšie ako učiteľom, trh práce ťahá priemysel

Absolventi pedagogiky, filozofie, estetiky či sociálnej práce nezvyknú podľa personálnej agentúry zarobiť ani priemernú mzdu.

Slováci mali na výplatnej páske viac peňazí, zárobky mierne rástli vo všetkých krajoch

Najpomalšie rástli zárobky v Bratislave a okolí, čo je logické, keďže v tomto kraji sú platy v porovnaní so zostatkom Slovenska výrazne vyššie.

Grécky parlament schválil reformné zákony: obmedzili štrajky aj prístup k prídavkom

Zmeny sprísňujú podmienky pre organizovanie štrajkov, uľahčujú zabavovanie nehnuteľností alebo obmedzujú prístup k rodinným prídavkom.

Taliani sa opäť pokúšajú získať liekovú agentúru

Svoju iniciatívu odôvodňuje tým, že priestory v Amsterdame nebudú hotové načas. Šance má však malé.