Brusel: Nový ropovod je len komerčný projekt

Štát chce presvedčiť Európsku komisiu, že ropovod medzi Bratislavou Schwechatom má hlbší význam.

Trasa rúry cez Žitný ostrov vyvolala protesty.(Zdroj: ARCHÍV TASR)

BRUSEL. Potrebuje Slovensko ropovod medzi Bratislavou a Schwechatom? Európska komisia tvrdí, že v prípade výpadku dodávok ropy z Ruska by nám príliš nepomohol.

Kapacity ropovodov, cez ktoré by k nám mohla tiecť ropa cez Rakúsko, by totiž zabezpečili dodávky len v malom objeme.

Píše sa to v materiáli Európskej komisie. Brusel preto predpokladá, že „ide o projekt primárne na komerčnej báze“. Správca ropovodných potrubí na Slovensku Transpetrol tvrdí, že sa Brusel mýli.

Pracovná verzia

„Dokument Európskej komisie nemá definitívny charakter. Ide o pracovný materiál,“ povedala Lucia Patznerová z Transpetrolu. Bruselskú „komerčnú“ definíciu preto zástupcovia štátu rozporovali.

Ropovod
  • Štát práve vyberá pre nový ropovod vhodnú trasu. Buď pôjde cez Bratislavu, alebo Karpaty.
  • Rúra by mala mať najmenej 81 kilometrov, najviac môže dosiahnuť asi 152 kilometrov.
  • 74 percent nákladov má preplácať slovenská strana. Vrátiť sa majú asi do 10 rokov.
  • Podľa konečnej dĺžky nás ropovod môže stáť od 70,2 do 111,9 milióna eur.
  • Ropovod má stavať spoločná firma Transpetrolu a OMV: Bratislava–Schwechat Pipeline.
  • Zatiaľ nie sú zazmluvnené objemy ropy, ktoré by malo Rakúsko dodať Slovensku.
Zdroj BSP, internet, rokovanie.sk

„Cez túto stavbu dopravíme ropu do Schwechatu. To pre nás znamená zintenzívnie prepravy na ropovode Družba. Sekundárna vec je reverzný chod,“ povedal prokurista rakúsko­slovenskej firmy BSP, ktorá ropovod zastrešuje, Robert Nemcsics.

Tvrdí, že ak zvýšime odbery ropy od Rusov, utvoríme si lepšiu pozíciu ako odberateľ.

Peniaze sa majú vrátiť

Projekt má byť podľa Nemcsicsa pre štát ziskový. Desiatky miliónov eur by sa mali vrátiť už počas desiatich rokov. Ropovod z Bratislavy do Schwechatu si žiadne peniaze nenárokuje, Brusel podľa neho ani takéto projekty podporovať nezvykne, povedal prokurista Nemcsics.

„Vo svojich energetických infraštruktúrnych projektoch únia nekofinancuje ropovody,“ potvrdila Nicole Bockstallerová, hovorkyňa eurokomisára pre energetiku.

Brusel však píše aj o tom, že Slovensko je už pripojené na ropovod Adria, ktorý k nám prichádza z Chorvátska cez Maďarsko. S jeho rekonštrukciou, údržbou a zvýšením kapacity komisia nemá problém.

Investíciu chystá rafinéria Slovnaft. „Máme v pláne pomerne jednoduchú, aj keď nákladnú investíciu,“ povedal András Nagy z firmy. Malo by ísť o niekoľko desiatok miliónov eur, za ktoré by sa Adria zmodernizovala.

Dnes by mohla byť technicky schopná previesť na Slovensko asi 3,5 milióna ton ropy ročne. Ročne sa u nás spotrebuje o čosi menej ropných produktov.

Slovnaft však spracúva ropu aj pre export. Spracúva asi päť až šesť miliónov ton ropy ročne. Preto chce okrem modernizácie aj zväčšiť kapacitu Adrie.

Slovnaft chce o príspevok na ropovod požiadať Brusel.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  3. Modern luxury next to the Blue Church
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  6. Moskva alebo Petrohrad?
  7. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 150
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 220
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 152
  4. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 1 808
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 638
  6. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 442
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 420
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 134
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 082
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 804

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

V Belgicku zadržali 112 slovenských kamiónov pre možné vykorisťovanie vodičov

Polícia skúma či nedošlo k systematickému sociálnemu dumpingu.

TRENČÍN

Strelcovi zo Smeru potvrdil súd 20 rokov za pokus o vraždu

Krajský súd zamietol odvolanie Jaroslava Baču.

ŠPORT

Zomrela bývala wimbledonská víťazka Jana Novotná

Češka zomrela vo veku 49 rokov.

Neprehliadnite tiež

Nemecké firmy protestujú proti zvyšovaniu príplatkov za prácu v noci a cez víkend

Vyššie príplatky za prácu v noci a počas víkendu môžu ohroziť jednu z najsilnejších výhod Slovenska.

Británia chce samoriadené autá na cestách do štyroch rokov

Britská vláda v rámci svojich investičných plánov chce podľa ministra financií Philipa Hammonda dosiahnuť, aby sa úplne samoriadené autá v krajine používali od roku 2021.

Sólymos ukázal, ako chce postaviť tunel popod Dunaj

Prestavba priepustov na tunel má stáť 20 miliónov eur.

V Belgicku zadržali 112 slovenských kamiónov pre možné vykorisťovanie vodičov

Polícia skúma, či nedošlo k systematickému sociálnemu dumpingu.