Brusel: Nový ropovod je len komerčný projekt

Štát chce presvedčiť Európsku komisiu, že ropovod medzi Bratislavou Schwechatom má hlbší význam.

Trasa rúry cez Žitný ostrov vyvolala protesty.(Zdroj: ARCHÍV TASR)

BRUSEL. Potrebuje Slovensko ropovod medzi Bratislavou a Schwechatom? Európska komisia tvrdí, že v prípade výpadku dodávok ropy z Ruska by nám príliš nepomohol.

Kapacity ropovodov, cez ktoré by k nám mohla tiecť ropa cez Rakúsko, by totiž zabezpečili dodávky len v malom objeme.

Píše sa to v materiáli Európskej komisie. Brusel preto predpokladá, že „ide o projekt primárne na komerčnej báze“. Správca ropovodných potrubí na Slovensku Transpetrol tvrdí, že sa Brusel mýli.

Pracovná verzia

„Dokument Európskej komisie nemá definitívny charakter. Ide o pracovný materiál,“ povedala Lucia Patznerová z Transpetrolu. Bruselskú „komerčnú“ definíciu preto zástupcovia štátu rozporovali.

Ropovod
  • Štát práve vyberá pre nový ropovod vhodnú trasu. Buď pôjde cez Bratislavu, alebo Karpaty.
  • Rúra by mala mať najmenej 81 kilometrov, najviac môže dosiahnuť asi 152 kilometrov.
  • 74 percent nákladov má preplácať slovenská strana. Vrátiť sa majú asi do 10 rokov.
  • Podľa konečnej dĺžky nás ropovod môže stáť od 70,2 do 111,9 milióna eur.
  • Ropovod má stavať spoločná firma Transpetrolu a OMV: Bratislava–Schwechat Pipeline.
  • Zatiaľ nie sú zazmluvnené objemy ropy, ktoré by malo Rakúsko dodať Slovensku.
Zdroj BSP, internet, rokovanie.sk

„Cez túto stavbu dopravíme ropu do Schwechatu. To pre nás znamená zintenzívnie prepravy na ropovode Družba. Sekundárna vec je reverzný chod,“ povedal prokurista rakúsko­slovenskej firmy BSP, ktorá ropovod zastrešuje, Robert Nemcsics.

Tvrdí, že ak zvýšime odbery ropy od Rusov, utvoríme si lepšiu pozíciu ako odberateľ.

Peniaze sa majú vrátiť

Projekt má byť podľa Nemcsicsa pre štát ziskový. Desiatky miliónov eur by sa mali vrátiť už počas desiatich rokov. Ropovod z Bratislavy do Schwechatu si žiadne peniaze nenárokuje, Brusel podľa neho ani takéto projekty podporovať nezvykne, povedal prokurista Nemcsics.

„Vo svojich energetických infraštruktúrnych projektoch únia nekofinancuje ropovody,“ potvrdila Nicole Bockstallerová, hovorkyňa eurokomisára pre energetiku.

Brusel však píše aj o tom, že Slovensko je už pripojené na ropovod Adria, ktorý k nám prichádza z Chorvátska cez Maďarsko. S jeho rekonštrukciou, údržbou a zvýšením kapacity komisia nemá problém.

Investíciu chystá rafinéria Slovnaft. „Máme v pláne pomerne jednoduchú, aj keď nákladnú investíciu,“ povedal András Nagy z firmy. Malo by ísť o niekoľko desiatok miliónov eur, za ktoré by sa Adria zmodernizovala.

Dnes by mohla byť technicky schopná previesť na Slovensko asi 3,5 milióna ton ropy ročne. Ročne sa u nás spotrebuje o čosi menej ropných produktov.

Slovnaft však spracúva ropu aj pre export. Spracúva asi päť až šesť miliónov ton ropy ročne. Preto chce okrem modernizácie aj zväčšiť kapacitu Adrie.

Slovnaft chce o príspevok na ropovod požiadať Brusel.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 332
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 4 592
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 012
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 642
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 846
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 577
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 529
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 246
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 236
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 124

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

BLOG CAFÉ EURÓPA

Café Európa: Ako dobehnúť západné platy v EÚ?

Môže sa sociálna úroveň medzi východom a západom priblížiť?

Neprehliadnite tiež

Nový šéf ÚVO už pozná svoj plat, vyše 3-tisíc eur mu bude chodiť na účet päť rokov

Právnik Miroslav Hlivák bude zarábať mesačne zhruba 3 142 eur.

Rezník sa s výmenou personálu v RTVS ponáhľa, plánuje aj prestavbu areálu

Šéf RTVS chce mať nový manažment najneskôr do konca októbra.

Rekordne veľa Slovákov má prácu, nezamestnanosť je najnižšia v histórii

Najviac voľných miest bolo v Bratislavskom kraji, najmenej ich bolo v Košickom kraji.

Thyssenkrupp a Tata Steel sa spoja. V Európe budú dvojkou na oceliarskom trhu

Oba koncerny budú mať 50-percentný podiel v spoločnom podniku, ktorý budú riadiť cez holdingovú spoločnosť.