Brusel: Nový ropovod je len komerčný projekt

Štát chce presvedčiť Európsku komisiu, že ropovod medzi Bratislavou Schwechatom má hlbší význam.

Trasa rúry cez Žitný ostrov vyvolala protesty.(Zdroj: ARCHÍV TASR)

BRUSEL. Potrebuje Slovensko ropovod medzi Bratislavou a Schwechatom? Európska komisia tvrdí, že v prípade výpadku dodávok ropy z Ruska by nám príliš nepomohol.

Kapacity ropovodov, cez ktoré by k nám mohla tiecť ropa cez Rakúsko, by totiž zabezpečili dodávky len v malom objeme.

Píše sa to v materiáli Európskej komisie. Brusel preto predpokladá, že „ide o projekt primárne na komerčnej báze“. Správca ropovodných potrubí na Slovensku Transpetrol tvrdí, že sa Brusel mýli.

Pracovná verzia

„Dokument Európskej komisie nemá definitívny charakter. Ide o pracovný materiál,“ povedala Lucia Patznerová z Transpetrolu. Bruselskú „komerčnú“ definíciu preto zástupcovia štátu rozporovali.

Ropovod
  • Štát práve vyberá pre nový ropovod vhodnú trasu. Buď pôjde cez Bratislavu, alebo Karpaty.
  • Rúra by mala mať najmenej 81 kilometrov, najviac môže dosiahnuť asi 152 kilometrov.
  • 74 percent nákladov má preplácať slovenská strana. Vrátiť sa majú asi do 10 rokov.
  • Podľa konečnej dĺžky nás ropovod môže stáť od 70,2 do 111,9 milióna eur.
  • Ropovod má stavať spoločná firma Transpetrolu a OMV: Bratislava–Schwechat Pipeline.
  • Zatiaľ nie sú zazmluvnené objemy ropy, ktoré by malo Rakúsko dodať Slovensku.
Zdroj BSP, internet, rokovanie.sk

„Cez túto stavbu dopravíme ropu do Schwechatu. To pre nás znamená zintenzívnie prepravy na ropovode Družba. Sekundárna vec je reverzný chod,“ povedal prokurista rakúsko­slovenskej firmy BSP, ktorá ropovod zastrešuje, Robert Nemcsics.

Tvrdí, že ak zvýšime odbery ropy od Rusov, utvoríme si lepšiu pozíciu ako odberateľ.

Peniaze sa majú vrátiť

Projekt má byť podľa Nemcsicsa pre štát ziskový. Desiatky miliónov eur by sa mali vrátiť už počas desiatich rokov. Ropovod z Bratislavy do Schwechatu si žiadne peniaze nenárokuje, Brusel podľa neho ani takéto projekty podporovať nezvykne, povedal prokurista Nemcsics.

„Vo svojich energetických infraštruktúrnych projektoch únia nekofinancuje ropovody,“ potvrdila Nicole Bockstallerová, hovorkyňa eurokomisára pre energetiku.

Brusel však píše aj o tom, že Slovensko je už pripojené na ropovod Adria, ktorý k nám prichádza z Chorvátska cez Maďarsko. S jeho rekonštrukciou, údržbou a zvýšením kapacity komisia nemá problém.

Investíciu chystá rafinéria Slovnaft. „Máme v pláne pomerne jednoduchú, aj keď nákladnú investíciu,“ povedal András Nagy z firmy. Malo by ísť o niekoľko desiatok miliónov eur, za ktoré by sa Adria zmodernizovala.

Dnes by mohla byť technicky schopná previesť na Slovensko asi 3,5 milióna ton ropy ročne. Ročne sa u nás spotrebuje o čosi menej ropných produktov.

Slovnaft však spracúva ropu aj pre export. Spracúva asi päť až šesť miliónov ton ropy ročne. Preto chce okrem modernizácie aj zväčšiť kapacitu Adrie.

Slovnaft chce o príspevok na ropovod požiadať Brusel.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 480
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 881
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 712
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 691
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 796
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 588
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 277
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 276
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 188
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 790

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

Slovensko zaostáva za Európou v miere zamestnanosti žien

Ženám návrat do práce navyše podľa analytikov sťažuje aj slabá ponuka čiastočných úväzkov, či nedostatočné kapacity predškolských zariadení.

Na škole vytvoril nový dizajn pre TANAP, park oň prejavil záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Chaos v Bielom dome mal silný vplyv na newyorskú burzu

Nečakané mierne pozitívne impulzy priniesla správa o spotrebiteľských náladách.

Práce na bratislavskom obchvate sa začnú ešte tento mesiac

Projekt obchvatu Bratislavy má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.