Maďarskí farmári musia do utorka zlikvidovať GMO kukuricu

Do utorka (9. 8.) musia maďarskí farmári zlikvidovať sadenice kukurice, ktoré pochádzajú z geneticky modifikovaného osiva.

BUDAPEŠŤ. Maďarská vláda vyčlenila na odškodnenie farmárov celkove 4 miliardy forintov (14,6 milióna eur), informoval dnes v Nyíregyháze parlamentný poslanec za vládny blok Maďarský občiansky zväz - Fidesz a Kresťanskodemokratickú ľudovú stranu (KDNP) Miklós Simon.

Pestovatelia dostanú od štátu odškodnenie vo výške 360.000 HUF (1314,1 eura) za hektár. Podľa Simona udržanie čistého pestovateľského prostredia je dôležité z hľadiska zachovania hodnoty a prestíže maďarského poľnohospodárstva.

Ako dodal, farmári budú musieť uzatvoriť dohodu so štátom, ktorý bude vymáhať náhradu škôd od dovozcov kontaminovaného osiva. Kontamináciu osiva odhalili v rámci prísnej laboratórnej kontroly 4. júla.

Po vypuknutí kauzy s geneticky modifikovanou kukuricou nariadili zlikvidovať 3500 hektárov kukurice a 1500 hektárov iných plodín v bezprostrednom susedstve kontaminovanej kukurice.

Úrad riadenia poľnohospodárstva (MgSzH) objavil kontamináciu v osive jedného druhu hybridnej kukurice, ktorým maďarskí farmári osiali približne 2500 hektárov. Podľa odhadov rozloha s kontaminovanou plodinou môže byť však až dvojnásobná.

Maďarsko spolu s ďalšími piatimi členskými krajinami Európskej únie (EÚ) odmieta pestovanie geneticky modifikovanej kukurice na svojom území, pričom sa odvoláva na to, že vplyv geneticky modifikovaných rastlín na životné prostredie a na ľudské zdravie dosiaľ nie je dostatočne otestovaný.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 241
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 542
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 226
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 979
  5. Kam do tepla v januári? 1 735
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 498
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 380
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 255
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 897
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 840

Téma: Maďarsko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Wizz Air

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

Facebook otvorí v Európe tri nové školiace centrá pre digitálne zručnosti

Facebook plánuje do roku 2020 vyškoliť 100-tisíc malých a stredných podnikov a zabezpečiť on-line školenia pre 250-tisíc podnikov.

Ľudí bez práce je zas o čosi menej, nezamestnanosť klesla na 5,94 percenta

Od konca minulého roka je na Slovensku bez práce historicky najmenej ľudí od vzniku republiky.

RegioJet odvezie viac ľudí, na trase medzi Bratislavou a Komárnom pridal sedadlá

RegioJet v súčasnosti prepravuje na trase medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom približne 3 milióny cestujúcich.

Odborári z KOVO v trnavskej automobilke odmietli Moderné odbory pre výroky jeho predsedu

Rozbuškou konfliktu malo byť vyjadrenie Smolinského na sociálnej sieti, v ktorom mal napadnúť odborový zväz KOVO ako celok.