Agentúrnu správu sme o 19:12 nahradili autorským článkom.
BRATISLAVA. Bratislavský Volkswagen (VW) od piatku hľadá 1500 ľudí, čo by vo fabrike vyrábali nové modely z radu New small family.
„Treba sa zaregistrovať prostredníctvom elektronického formulára na našej internetovej stránke,“ vyzval hovorca firmy Vladimír Machalík.
Uvažujú o tretej zmene
VW nebude v naberaní ľudí zrejme jediný. „Na jeseň by sa malo rozhodnúť o tom, či na budúci rok spustíme tretiu zmenu. Očakávania sú, že by sme prijali okolo tisíc ľudí,“ hovorí Dušan Dvořák z Kie. Na jeseň začne firma vyrábať nový model Kia Venga. V roku 2012 prinesie ďalší – zatiaľ utajovaný typ auta.
Ako sa vyvíja výroba u nás
Na každých 1000 ľudí sa u nás vlani vyrobilo 103 áut, čiže asi 561tisíc áut.
Z toho sa vyrobilo:
- 144 510 Volkswagen
- 229 500 Kia
- 187 000 Peugeot Citroën
- V tomto roku sa počíta s tým, že sa vyrobí 630tisíc áut.
Tretiu zmenu plánuje spustiť aj trnavský Peugeot. Niekoľko ľudí už najal, dokopy pôjde o 900 nových miest. „Nábor a výberové konania do výroby sa rozbehnú od septembra 2011 s nástupom od januára 2012,“ informovala firma.
Automobilky tvrdia, že každé miesto vo výrobe prinesie štyri ďalšie u dodávateľov. Ak sa plány automobiliek splnia, vytvorí sa takmer 14tisíc nových pracovných miest.
Štúdie Združenia automobilového priemyslu Slovenska predpokladajú, že v tomto roku by ich malo byť asi 5-tisíc.
Pred krízou bolo miest viac
Zamestnanosť v automobilovom priemysle sa však napriek tomu zrejme nedostane na predkrízovú úroveň. Spolu s plánovanými nábormi automobilky tento rok zamestnajú asi 75tisíc ľudí, odhaduje združenie. Pred krízou to bolo zhruba o 1500 ľudí viac.
Analytik Privatbanky Richard Tóth upozorňuje, že niektorým odvetviam sa nedarí a môžu aj prepúšťať. Nábor, napríklad vo Volkswagene, sa tak nemusí naplno prejaviť v dátach o nezamestnanosti.
Príkladom je pokles objednávok v elektrotechnickom priemysle, ktorý badať už od začiatku roka. „Existuje aj transfer medzi zamestnancami od jedného odvetvia do druhého,“ povedal Tóth. Celkovo by nezamestnanosť mala už vďaka Volkswagenu klesnúť, ale len veľmi mierne.
Personálna agentúra Trenkwalder upozorňuje, že Volkswagen všetkých potrebných zamestnancov určite nenájde priamo v bratislavskom regióne.
"Volkswagen bude musieť týchto ľudí doviesť aj z ostatných regiónov Slovenska," napísali z agentúry.