Nižšie mýtne pokuty sa dopravcom nepáčia

Zmenu v pokutách dopravcovia vítajú, ale sankcie u nás stále považujú za vysoké.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Tibor Somogyi)

KOŠICE. Mýtna polícia dala v pondelok, v prvý deň nižších postihov, 21 pokút za 14 700 eur. Ešte v nedeľu by vodiči, ktorí neuhradili za spoplatnené úseky mýto, zaplatili za ten istý počet priestupkov 34 755 eur.

V pondelok totiž nadobudla účinnosť novela zákona o výbere elektronického mýta. Znížila pokuty asi o polovicu.

„Doteraz bolo možné uložiť za priestupok pokutu v blokovom konaní vo výške 1655 eur, odvčera je to 700 eur, v správnom konaní sa pokuta znižuje z 2655 eur na 1300 eur,“ vysvetlila hovorkyňa Prezídia policajného zboru Denisa Baloghová.

Drastické sankcie

Úpravu v zákone navrhla vláda na základe požiadaviek autodopravcov. Doterajšie sankcie u nás boli v porovnaní s inými krajinami Európskej únie vyššie.

Vlani mýtna polícia vybrala na pokutách 6,25 milióna eur. A to bol ešte po protestoch dopravcov výber mýta na dva mesiace zastavený. Tento rok by pri rovnakom počte priestupkov mal štát vybrať o 3,63 milióna eur menej.

Dopravcovia zmenu vítajú. Pôvodné pokuty boli podľa nich likvidačné. „O spokojnosti však nemôže byť ani reč, aj po znížení sú stále neprimerane vysoké,“ tvrdí prezident združenia ČESMAD Pavol Jančovič.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa obáva, že zmiernenie sankcií budú vodiči zneužívať. „Zníženie pokút povedie k väčšej snahe vodičov a prevádzkovateľov vozidiel vyhýbať sa plateniu mýta,“ povedal hovorca NDS Marcel Jánošík.

Krok zlým smerom?

Zníženie pokút je krok zlým smerom, tvrdí správca mýtneho systému, firma Sky Toll. „Predpokladáme, že vzrastie počet mýtnych priestupkov, čo sa premietne do nižšieho výberu mýta a nižších príjmov rozpočtu,“ vraví hovorca Anton Bódis.

Na porovnanie uviedol rok 2009. Vtedy autá nad 3,5 tony používali diaľničné známky, keď ju vodič nemal, platil 900 eur.

Počet priestupkov za rok bol vtedy asi päťkrát vyšší ako v roku 2010, keď sa po spustení mýta postih v blokovom konaní zvýšil na 1655 eur.

„Nie sme proti pokutám, ale mali by byť diferencované podľa závažnosti priestupku, ako v Nemecku, Rakúsku či Česku,“ hovorí prezident Únie autodopravcov Slovenska Jaroslav Polaček.

Členovia únie vlani po spustení mýta vstúpili do štrajku. Žiadali pozastaviť výber mýta, kým sa neprehodnotia spoplatnené úseky, znížiť mýto aj pokuty.

Tomu, kto sa vyhýba plateniu mýta, treba podľa Polačeka odobrať koncesiu. „Takto je to kozmetická úprava, populistický ťah vlády, ktorý rieši len dôsledky zle fungujúceho systému.“

Krajina

Nesprávne nastavenie OBU

Ostatné
porušenia

Poznámka

Slovensko

120 EUR

1 655 EUR

Jedna sadzba pokuty za akékoľvek iné porušenie

Nemecko

200 EUR

35 - 400 EUR

Pokuty sú diferencované podľa typu priestupku

Rakúsko

110 EUR

300 - 3 000 EUR

Najvyššia pokuta je vyššia ako v SR

Česká republika

do 203 EUR

Priemerná výška pokuty je podľa štatistík 31 EUR

Postih už firmu takmer zlikvidoval

Autodopravca sa odvolal proti vysokej pokute. Uspel a nemusí ju platiť.

KOŠICE. Takmer 100­tisíc eur na pokutách mala vlani zaplatiť za mýtny priestupok prepravná firma Tamix. Mýtna polícia totiž pri kontrole jej nákladných áut zistila, že šiesti vodiči mali v palubných jednotkách zle zadané údaje.

„Pri šiestich autách boli zle uvedené počty náprav. Vozidlá urobili dohromady sto kilometrov, pri mýte sedem centov sme teda spôsobili škodu sedem eur. Dali nám pokutu šesťkrát po 16 500 eur. Je to choré,“ vraví jeden z konateľov.

Vedenie firmy, ktorú by suma asi zruinovala, sa proti pokute odvolalo. Nakoniec im nezmyselné rozhodnutie o pokutách zrušili.

Ani zmena sadzobníka však vlastníkov firmy neuspokojuje. „Pokuty sú stále vysoké, no systém nefunguje, ako by mal. Náš hlas nik nepočuje. Asi by sme mali zasa vstúpiť do štrajku.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 580
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 845
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 485
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 102
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 000
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 983
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 774
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 491
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 306
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 891

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.