Záujem o hypotéky a úvery dosahuje historické maximá

Pod silný rast sa podpísala aj silná reklama a mladí ľudia, ktorí počas krízy čakali na lepšie časy.

Banky poskytujú rekordné objemy úverov.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Realitný trh zažíva po kríze obdobie silného rozmachu. V júni banky podľa údajov Národnej banky Slovenska poskytli ľuďom úvery na bývanie v celkovej výške 366 miliónov eur. Ide o druhý najvyšší objem hypotekárnych a spotrebných úverov v histórii.

Tieto čísla prekonal len tohtoročný máj, v ktorom si klienti bánk zobrali ešte o 10 miliónov eur viac úverov na bývanie. „Máj a jún sú tradične najsilnejšie mesiace, čo sa týka objemu úverov na bývanie,“ hovorí analytik Fincentra Ján Porázik.

Článok pokračuje pod video reklamou

Efekt odloženej spotreby

Financovanie bývania vyhnal v oboch mesiacoch nahor efekt odloženej spotreby. „Neistota, ktorá plynula zo svetovej finančnej krízy v roku 2008, prinútila väčšiu časť obyvateľstva odložiť kúpu nehnuteľnosti na lepšie obdobie,“ tvrdí analytik VÚB Andrej Arady.

Centrálne banky znižovali kľúčové úrokové sadzby, aby tak oživili ekonomiku. Až do apríla šéf Európskej centrálnej banky (ECB) Jean­Claude Trichet ponechal sadzbu na jednom percente.

„Záujem o hypotéky mohla podporiť aj obava o opätovný rast úrokových sadzieb z dôsledku sprísňovania menovej politiky,“ tvrdí Arady.

Trichet pre vysokú infláciu na úrovni 2,5 percenta pristúpil k ich zmene. Dnes je po aprílovom a júlovom zvýšení na úrovni 1,5 percenta. Ľudia si tak podľa Aradyho chceli zafixovať úroky na hypotéky za výhodné sadzby na dlhšie obdobie.

Dnes sa stále pohybujú priemerné úroky na hypoúvery pod piatimi percentami. Už v októbri sa očakáva ďalší rast úrokov ECB na 1,75 percenta, čo môže úvery predražiť.

„Údaje zahŕňajú aj prípadné refinancovania, teda ak klient prenáša hypotekárny úver z jednej banky do druhej,“ tvrdí analytik Ľubomír Koršňák z UniCredit Bank.

Od apríla navyše platí, že za predčasné splatenie úveru si banka v čase zmeny fixácie nemôže účtovať sankčné poplatky.

„Navyše, časť klientov sa snaží uzavrieť vybavovanie hypotekárnych úverov ešte pred príchodom letných dovolenkových mesiacov,“ dodal Koršňák.

Silné médiá

Podiel na rekordných objemoch úverov má aj silná rek〜lamná kampaň. „Od začiatku roka banky posilnili šoty v médiách,“ tvrdí analytik Maroš Ovčarik z portálu Finančná hitparáda.

Potvrdzuje to aj rebríček „top 10“ zadávateľov reklamy, ktorý vypracovala reklamná agentúra TNS. Do desiatky sa zmestila Slovenská sporiteľňa s reklamnými výdavkami 7,6 milióna za prvý polrok a Tatra banka s 5,3 milióna eur.

Pozitívne správy o hypotékach však zmrazila analýza Eurostatu z júna. Podľa nej majú traja klienti z desiatich s hypotékou na krku u nás problémy splatiť celkové náklady na bývanie, teda splátku a výdavky na elektrinu.

V Európskej únii zažíva podobné problémy v priemere len každý desiaty klient.

Problémy podľa analýzy nastanú vtedy, keď náklady na bývanie presiahnu 40 percent príjmu domácnosti.

Podľa sociológa Martina Slosiarika sa však dokážeme uskromniť a odrieknuť si iné hodnoty, ako napríklad kultúru, aby sme dokázali hypotéku splácať.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 982
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 841
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 078
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 578
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 106
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 996
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 650
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 546
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 336
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 775

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Agentúra S&P zlepšila výhľad ratingu dlhodobých záväzkov Grécka

Predvídateľnosť politiky krajiny a tiež perspektíva jej ekonomiky sa podľa agentúry zlepšujú.

Šéf automobilky Fiat Chrysler skončil zo zdravotných dôvodov

Marchionne sa podrobil operácii ramena, prišlo však k nečakaným komplikáciám.

Eskalácia obchodnej vojny odkrýva ďalšie riziká

Eskalácia obchodného napätia je zlá správa pre svetové trhy.

Najnižšia miera nezamestnanosti bola v júni v okrese Galanta

Miera evidovanej nezamestnanosti v júni tohto roku vzrástla na 5,43 percenta.

Podnik v Madride ponúka priestory na poludňajšiu siestu

Odpočinok v čase siesty láka čoraz viac zamestnancov, študentov aj turistov v Španielsku.