Obyčajní ľudia chcú, aby cestovky uvádzali konečné ceny zájazdov

Zaviesť povinnosť predávajúceho zájazdu, aby pri reklame uvádzal celkovú konečnú cenu ponúkaných služieb, chcú cez novelu zákona o reklame poslanci z Obyčajných ľudí.

BRATISLAVA.

O ich návrhu by plénum malo rokovať na septembrovej schôdzi Národnej rady SR. Igorovi Matovičovi, Erike Jurinovej, Jozefovi Viskupičovi a Martinovi Feckovi sa nepáči, že v súčasnosti zájazd ponúkaný napríklad za 400 eur letiskové a ďalšie poplatky výrazne predražia.

"V praxi často dochádzalo k situáciám, že spotrebiteľ bol reklamou uvedený do omylu, resp. cena uvádzaná v reklame vzbudzovala dojem, že je nižšia ako bola následná konečná cena, ktorú mal spotrebiteľ za zájazd a s ním súvisiace služby poskytované predávajúcim, uhradiť," zdôvodňujú.

Zákon by sa podľa ich návrhu vďaka prechodnému ustanoveniu nevzťahoval na propagačné materiály, ktoré boli objednané a zadané do tlače pred nadobudnutím účinnosti novely. Tú navrhujú od októbra tohto roka.

Slovenská asociácia cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) má k návrhu výhrady. "Nejde o námietky voči cene, teda nie o vecný, ale o právny problém," tvrdí viceprezident asociácie Stanislav Macko. Ako skonštatoval pre agentúru SITA, riešiť akúkoľvek cenu prislúcha zákonu o cenách, a nie zákonu o reklame.

Okrem toho, vecne príslušným je podľa neho okrem cenového zákona aj zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý jasne uvádza, že klient skôr, ako sa rozhodne pre podpis zmluvy, sa musí v cestovnej kancelárii dozvedieť konečnú cenu. Znamená to, že by muselo prísť aj k zmene tejto normy.

Ako poukázal, to, že v katalógoch sú deklarované ceny bez príplatkov, je na Slovensku prax dvoch desaťročí a 600-tisíc klientov ročne, ktorých obslúžia, s tým podľa Macka problém nemá. Asociácie cestovných kancelárií sa so svojim odôvodnením obrátila na parlamentný ústavnoprávny výbor, ktorý posudzuje právnu stránku novely Obyčajných ľudí, a na gestorský hospodársky výbor. Podľa odpovede, ktorú SACKA dostala, o novele budú s nimi pred septembrovou schôdzou ešte diskutovať.

Jozef Viskupič, ktorý je jedným z predkladateľov návrhu novely zákona o reklame, tvrdí, že "nevznikla vo vzduchoprázdne," ale majú ju prediskutovanú aj s ministerstvom hospodárstva. Je presvedčený, že je vecne príslušnou.

Ako podotkol, "vždy sa nájde určitá miera výhrad" a chápe, že Macko hľadá dôvody na argumentáciu proti tomuto návrhu. Ako skonštatoval, návrh nie je v parlamente po prvý raz, takúto zmenu sa snažili už presadiť v marci cez pozmeňovací návrh k novele zákona o ochrane spotrebiteľa pri poskytovaní niektorých služieb cestovného ruchu, no vtedy sa pre pomýlené hlasovanie spôsobené nechtiac Ľudovítom Kaníkom (SDKÚ-DS) do normy nedostal.

Malá novela zákona o reklame je ďalšou snahou ako veľkých touroperátorov donútiť uvádzať konečné ceny zájazdov. Ako Viskupič zdôraznil, ak to pomôže, nevidí problém v tom, aby bola zmena zapracovaná aj do zákona o ochrane spotrebiteľa.

Hlavným cieľom predkladateľov je podľa Viskupiča to, "aby prestali tzv. zavádzajúce ťahy touroperátorov, ktorí nechcú na trhu pôsobiť korektne, určujú len marginálne ceny a skutočné sa vyšplhajú do závratných výšok".

Ako poukázal, neuvádzanie konečnej ceny je niečo podobné, ako keby mal niekto záujem o knihu, ktorej obal stojí podľa reklamy päť eur, ale keď si ju príde kúpiť, povedia mu, že stojí 50 eur, lebo to je cena knihy aj s obalom.

Predkladatelia majú podľa Viskupiča ohlasy z mnohých cestoviek, ktoré by nimi navrhovanú zmenu privítali. Napríklad Globtour, Galatour či VV-tour uvádzajú konečné ceny aj v súčasnosti a tvrdia, že novela by im podnikanie nijako neskomplikovala, naopak, privítali by ju. Oľga Galádová z lučeneckej cestovky Galatour uvádza konečné ceny už 20 rokov a radšej podľa nej dajú klientom možnosť splátok ako zavádzať.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 12 901
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 372
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 206
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 956
  5. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 780
  6. Kam do tepla v januári? 1 710
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 376
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 156
  9. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 976
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 896

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čipový génius Rado Danilák: Viem, ako súperiť s Intelom

Počítačový výskumník a podnikateľ so slovenskými koreňmi vysvetľuje, ako sa môže presadiť malý hráč.

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

Štát zruší poplatok 10 eur za cirkevný sobáš

Na zrušení kontroverzného poplatku sa dohodol minister vnútra Kaliňák po stretnutí so signatármi petície Fóra kresťanských inštitúcií.

Analytik: Pokles nezamestnanosti je výsledkom cyklického oživenia ekonomiky

Rastúca ekonomika by mala byť schopná generovať nové pracovné miesta aj v nasledujúcich mesiacoch a tlačiť tak nezamestnanosť na nové historické minimá.

Vznikla webová aplikácia, ktorá prináša informácie o majetku politikov

Na prvom mieste rebríčka sa v počte nehnuteľností umiestnil Zsolt Simon.

Superboháči sú ešte bohatší, chudoba je na tom stále zle

Koncentrácia bohatstva v rukách malej skupiny ľudí sa minulý rok ešte zvýšila, deväť z desiatich miliardárov sú muži.

Facebook otvorí v Európe tri nové školiace centrá pre digitálne zručnosti

Facebook plánuje do roku 2020 vyškoliť 100-tisíc malých a stredných podnikov a zabezpečiť on-line školenia pre 250-tisíc podnikov.