Obyčajní ľudia chcú, aby cestovky uvádzali konečné ceny zájazdov

Zaviesť povinnosť predávajúceho zájazdu, aby pri reklame uvádzal celkovú konečnú cenu ponúkaných služieb, chcú cez novelu zákona o reklame poslanci z Obyčajných ľudí.

BRATISLAVA.

O ich návrhu by plénum malo rokovať na septembrovej schôdzi Národnej rady SR. Igorovi Matovičovi, Erike Jurinovej, Jozefovi Viskupičovi a Martinovi Feckovi sa nepáči, že v súčasnosti zájazd ponúkaný napríklad za 400 eur letiskové a ďalšie poplatky výrazne predražia.

"V praxi často dochádzalo k situáciám, že spotrebiteľ bol reklamou uvedený do omylu, resp. cena uvádzaná v reklame vzbudzovala dojem, že je nižšia ako bola následná konečná cena, ktorú mal spotrebiteľ za zájazd a s ním súvisiace služby poskytované predávajúcim, uhradiť," zdôvodňujú.

Zákon by sa podľa ich návrhu vďaka prechodnému ustanoveniu nevzťahoval na propagačné materiály, ktoré boli objednané a zadané do tlače pred nadobudnutím účinnosti novely. Tú navrhujú od októbra tohto roka.

Slovenská asociácia cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) má k návrhu výhrady. "Nejde o námietky voči cene, teda nie o vecný, ale o právny problém," tvrdí viceprezident asociácie Stanislav Macko. Ako skonštatoval pre agentúru SITA, riešiť akúkoľvek cenu prislúcha zákonu o cenách, a nie zákonu o reklame.

Okrem toho, vecne príslušným je podľa neho okrem cenového zákona aj zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý jasne uvádza, že klient skôr, ako sa rozhodne pre podpis zmluvy, sa musí v cestovnej kancelárii dozvedieť konečnú cenu. Znamená to, že by muselo prísť aj k zmene tejto normy.

Ako poukázal, to, že v katalógoch sú deklarované ceny bez príplatkov, je na Slovensku prax dvoch desaťročí a 600-tisíc klientov ročne, ktorých obslúžia, s tým podľa Macka problém nemá. Asociácie cestovných kancelárií sa so svojim odôvodnením obrátila na parlamentný ústavnoprávny výbor, ktorý posudzuje právnu stránku novely Obyčajných ľudí, a na gestorský hospodársky výbor. Podľa odpovede, ktorú SACKA dostala, o novele budú s nimi pred septembrovou schôdzou ešte diskutovať.

Jozef Viskupič, ktorý je jedným z predkladateľov návrhu novely zákona o reklame, tvrdí, že "nevznikla vo vzduchoprázdne," ale majú ju prediskutovanú aj s ministerstvom hospodárstva. Je presvedčený, že je vecne príslušnou.

Ako podotkol, "vždy sa nájde určitá miera výhrad" a chápe, že Macko hľadá dôvody na argumentáciu proti tomuto návrhu. Ako skonštatoval, návrh nie je v parlamente po prvý raz, takúto zmenu sa snažili už presadiť v marci cez pozmeňovací návrh k novele zákona o ochrane spotrebiteľa pri poskytovaní niektorých služieb cestovného ruchu, no vtedy sa pre pomýlené hlasovanie spôsobené nechtiac Ľudovítom Kaníkom (SDKÚ-DS) do normy nedostal.

Malá novela zákona o reklame je ďalšou snahou ako veľkých touroperátorov donútiť uvádzať konečné ceny zájazdov. Ako Viskupič zdôraznil, ak to pomôže, nevidí problém v tom, aby bola zmena zapracovaná aj do zákona o ochrane spotrebiteľa.

Hlavným cieľom predkladateľov je podľa Viskupiča to, "aby prestali tzv. zavádzajúce ťahy touroperátorov, ktorí nechcú na trhu pôsobiť korektne, určujú len marginálne ceny a skutočné sa vyšplhajú do závratných výšok".

Ako poukázal, neuvádzanie konečnej ceny je niečo podobné, ako keby mal niekto záujem o knihu, ktorej obal stojí podľa reklamy päť eur, ale keď si ju príde kúpiť, povedia mu, že stojí 50 eur, lebo to je cena knihy aj s obalom.

Predkladatelia majú podľa Viskupiča ohlasy z mnohých cestoviek, ktoré by nimi navrhovanú zmenu privítali. Napríklad Globtour, Galatour či VV-tour uvádzajú konečné ceny aj v súčasnosti a tvrdia, že novela by im podnikanie nijako neskomplikovala, naopak, privítali by ju. Oľga Galádová z lučeneckej cestovky Galatour uvádza konečné ceny už 20 rokov a radšej podľa nej dajú klientom možnosť splátok ako zavádzať.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 649
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 194
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 380
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 668
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 035
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 962
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 687
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 518
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 250
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 247

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Európa sa hýbe smerom, akým chce Merkelová

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

EKONOMIKA

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne.

ŠPORT

Nórsky divák nevedel, že Sagana na Tour de France vylúčili

Ľudia v Nórsku si majstrovstvá sveta v cyklistike užívajú.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.