Obyčajní ľudia chcú, aby cestovky uvádzali konečné ceny zájazdov

Zaviesť povinnosť predávajúceho zájazdu, aby pri reklame uvádzal celkovú konečnú cenu ponúkaných služieb, chcú cez novelu zákona o reklame poslanci z Obyčajných ľudí.

BRATISLAVA.

O ich návrhu by plénum malo rokovať na septembrovej schôdzi Národnej rady SR. Igorovi Matovičovi, Erike Jurinovej, Jozefovi Viskupičovi a Martinovi Feckovi sa nepáči, že v súčasnosti zájazd ponúkaný napríklad za 400 eur letiskové a ďalšie poplatky výrazne predražia.

"V praxi často dochádzalo k situáciám, že spotrebiteľ bol reklamou uvedený do omylu, resp. cena uvádzaná v reklame vzbudzovala dojem, že je nižšia ako bola následná konečná cena, ktorú mal spotrebiteľ za zájazd a s ním súvisiace služby poskytované predávajúcim, uhradiť," zdôvodňujú.

Zákon by sa podľa ich návrhu vďaka prechodnému ustanoveniu nevzťahoval na propagačné materiály, ktoré boli objednané a zadané do tlače pred nadobudnutím účinnosti novely. Tú navrhujú od októbra tohto roka.

Slovenská asociácia cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) má k návrhu výhrady. "Nejde o námietky voči cene, teda nie o vecný, ale o právny problém," tvrdí viceprezident asociácie Stanislav Macko. Ako skonštatoval pre agentúru SITA, riešiť akúkoľvek cenu prislúcha zákonu o cenách, a nie zákonu o reklame.

Okrem toho, vecne príslušným je podľa neho okrem cenového zákona aj zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý jasne uvádza, že klient skôr, ako sa rozhodne pre podpis zmluvy, sa musí v cestovnej kancelárii dozvedieť konečnú cenu. Znamená to, že by muselo prísť aj k zmene tejto normy.

Ako poukázal, to, že v katalógoch sú deklarované ceny bez príplatkov, je na Slovensku prax dvoch desaťročí a 600-tisíc klientov ročne, ktorých obslúžia, s tým podľa Macka problém nemá. Asociácie cestovných kancelárií sa so svojim odôvodnením obrátila na parlamentný ústavnoprávny výbor, ktorý posudzuje právnu stránku novely Obyčajných ľudí, a na gestorský hospodársky výbor. Podľa odpovede, ktorú SACKA dostala, o novele budú s nimi pred septembrovou schôdzou ešte diskutovať.

Jozef Viskupič, ktorý je jedným z predkladateľov návrhu novely zákona o reklame, tvrdí, že "nevznikla vo vzduchoprázdne," ale majú ju prediskutovanú aj s ministerstvom hospodárstva. Je presvedčený, že je vecne príslušnou.

Ako podotkol, "vždy sa nájde určitá miera výhrad" a chápe, že Macko hľadá dôvody na argumentáciu proti tomuto návrhu. Ako skonštatoval, návrh nie je v parlamente po prvý raz, takúto zmenu sa snažili už presadiť v marci cez pozmeňovací návrh k novele zákona o ochrane spotrebiteľa pri poskytovaní niektorých služieb cestovného ruchu, no vtedy sa pre pomýlené hlasovanie spôsobené nechtiac Ľudovítom Kaníkom (SDKÚ-DS) do normy nedostal.

Malá novela zákona o reklame je ďalšou snahou ako veľkých touroperátorov donútiť uvádzať konečné ceny zájazdov. Ako Viskupič zdôraznil, ak to pomôže, nevidí problém v tom, aby bola zmena zapracovaná aj do zákona o ochrane spotrebiteľa.

Hlavným cieľom predkladateľov je podľa Viskupiča to, "aby prestali tzv. zavádzajúce ťahy touroperátorov, ktorí nechcú na trhu pôsobiť korektne, určujú len marginálne ceny a skutočné sa vyšplhajú do závratných výšok".

Ako poukázal, neuvádzanie konečnej ceny je niečo podobné, ako keby mal niekto záujem o knihu, ktorej obal stojí podľa reklamy päť eur, ale keď si ju príde kúpiť, povedia mu, že stojí 50 eur, lebo to je cena knihy aj s obalom.

Predkladatelia majú podľa Viskupiča ohlasy z mnohých cestoviek, ktoré by nimi navrhovanú zmenu privítali. Napríklad Globtour, Galatour či VV-tour uvádzajú konečné ceny aj v súčasnosti a tvrdia, že novela by im podnikanie nijako neskomplikovala, naopak, privítali by ju. Oľga Galádová z lučeneckej cestovky Galatour uvádza konečné ceny už 20 rokov a radšej podľa nej dajú klientom možnosť splátok ako zavádzať.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  2. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  5. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  8. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  10. Leto nekončí!
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 142
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 108
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 2 044
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 885
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 822
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 347
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 285
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 215
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 137
  10. Leto nekončí! 780

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako hlboko je v kauze eurofondov namočená SNS a ako Smer

Ani Smer sa nemôže tváriť, že nemá nič spoločné so systémom, akým sa na Slovensku delia eurofondy.

KOMENTÁRE

Boja sa, čo sa stane, ak z vojny zmizne človek. Elon Musk to chce zastaviť

Cieľ je ušľachtilý, ale takmer určite nesplniteľný.

DOMOV

Lunter preskočil v prieskume Kotlebu

Voľby v banskobystrickej župe by vyhral Ján Lunter.

Neprehliadnite tiež

Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci

Priemerný vek auta v susednom Česku prekročil pätnásť rokov, európsky priemer je pritom deväť rokov.

Vláda sa so samosprávami nedohodla, nezdaniteľná časť základu dane sa nezvýši

Na nezvyšovanie nezdaniteľnej časti základu dane upozorňovali odborári, ale aj opozícia.

Lidl vytláča domácich hráčov z britského trhu, zvýšil svoj podiel

Nemecký diskont sa stal siedmym najväčším supermarketom vo Veľkej Británii.

Slovensko vyhralo spor o ložisko mastenca, štát nemusí platiť vysoké odškodné

Išlo o dlhodobý spor o 239,7 milióna eur proti spoločnostiam Eurogas a Belmont Resources.