Železnice vyplatia zamestnancom po sto eur. Netýka sa to úradníkov

Stratový železničný dopravca v septembri plánuje rozdať odmeny. Vyjde to na 400­tisíc eur. Šéf štátnej firmy hovorí aj o tlaku odborov.

Železničiari v teréne odmeny dostanú. Tí, ktorí pracujú v kanceláriách, s nimi počítať nemôžu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Štyritisíc železničiarov si v septembri prilepší na výplatách o sto eur. Taká je dohoda odborov a osobného železničného prepravcu ZSSK.

„V objeme je to približne 400-tisíc eur,“ povedal pre SME šéf železničnej firmy Pavel Kravec. Dôvodom extra odmien v čase, keď sa na železniciach hovorí najmä o šetrení, je aj silný tlak odborov.

„Môžeme byť radi, že odborári neštrajkovali, pretože už druhý rok nie je žiadny mzdový nárast,“ povedal Kravec. Stále sa však viac ušetrí, ak sa vyplatí jednorazový príplatok ku mzde, než aby sa plošne zvyšovali platy o určité percento.

Navyše, ak sa pracujúcim nepridáva, ale ceny rastú, brzdí sa spotreba a odnáša si to aj ekonomika krajiny, tvrdí Kravec.

Úspory z prepustených

Odkiaľ sa však vezme 400­tisíc eur v stratovej firme?

„Zo mzdových prostriedkov, lebo sme prepustili 325 ľudí,“ odpovedal šéf železničnej firmy. Špeciálna odmena podľa neho ani nenabúra plán skončiť tento rok asi s 9­miliónovou stratou.

Železnice
  • Na tento rok plánuje ZSSK stratu asi 9 miliónov eur. Môže sa ešte znížiť, od septembra chce zdražiť cestovné asi o 10 percent.
  • Celkovo firma dlhuje 157 miliónov eur*.
  • Zamestnáva takmer 5000 ľudí. V rámci ozdravovania má prepustiť 621 ľudí, polovicu z nich už prepustila.

*kumulovaná strata za roky 2005 až 2010

Zdroj: plán revitalizácie, internet

Odborári odmeny vítajú. „Netýka sa to vyššieho a stredného manažmentu,“ povedal Dušan Kaša z Federácie strojvodcov Slovenskej republiky. Pripomenul, že podobná odmena bola vyplácaná koncom minulého roka. Bola vo výške 30 eur a vzťahovala sa aj na úradníkov, tvrdí.

Ministerstvo dopravy v odmenách problém nevidí.

„Je to kompetencia vedenia ZSSK. Ide o odmenu pre najnižšie zarábajúcich pracovníkov a nijako to neohrozuje ozdravný plán,“ povedal hovorca rezortu Martin Krajčovič.

Ak odmeny nenaštrbia šetriace plány železníc, nemá proti odmenám nič ani analytik INESS Radovan Ďurana. Upozorňuje však, že manažéri by mali cez odmeny motivovať šikovných ľudí.

„Ak má byť niečo vyplácané plošne, tak tam veľký zmysel nevidím,“ dodal.

Železničiari pracujúci pre ďalšie dva štátne železničné kolosy žiadne extra odmeny nedostanú, tvrdia odborári.

„Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) nevyplácajú žiadne mimoriadne prémie,“ potvrdila Martina Pavliková, hovorkyňa správcu železničnej siete.

Štrajk je stále v hre

Zamestnancom ŽSR či nákladného Carga podľa výsledkov kolektívneho vyjednávania zostali tento rok platy zmrazené. Podobná bola aj dohoda v ZSSK.

Obsahovala však záväzok, že k rokovaniu o platoch sa ešte firma a odbory vrátia. Odmeny sú podľa dokumentov odborov nad rámec kolektívnej zmluvy.

Ani odmena ešte definitívne neodvracia hrozbu štrajku. Stále s ním ráta Federácia strojvodcov, ktorej členskí rušňovodiči nedávno štrajkovali.

„V prípade pretrvávania súčasného stavu Federácia vyhlási štrajk,“ píše sa v záveroch nedeľňajšieho zasadania Rady Federácie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 267
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 063
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 533
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 11 160
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 296
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 942
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 868
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 618
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 761
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 311

Téma: Zmeny na železniciach


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

Neprehliadnite tiež

Nové Mesto má koncepciu rozvoja cyklistickej dopravy

Mestská časť si zadefinovala strategický materiál.

Na bratislavskom nábreží vznikne Eurovea City

Nová mestská štvrť vznikne prepojením viacerých projektov na brehu Dunaja.

Semafory majú tajné tlačidlo. Na čo slúži?

Nie každý gombík spustí zelenú.

Cestujúci musia na lietadlá dlhšie čakať. Na čo všetko majú nárok

Odškodnenie pasažierov sa môže pohybovať až do výšky 600 eur.

Vládny dlh v eurozóne v prvom štvrťroku mierne vzrástol

V celej Európskej únii dlh naopak klesol.