Rozmrazené a dopečené pečivo označia

Obchody sa k dopekaniu pečiva veľmi nevyjadrujú. Tvrdia však, že zmena jeho označenia nemá pre zákazníkov význam.

Rozmrazené a dopekané pečivo nemožno od upečeného vždy rozoznať, predajne by o ňom mali informovať.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Obchody sa k dopekaniu pečiva veľmi nevyjadrujú. Tvrdia však, že zmena jeho označenia nemá pre zákazníkov význam.

BRATISLAVA. Nie všetky kaizerky či minibagety, ktoré rozvoniavajú po supermarketoch, budú môcť obchodníci predávať ako čerstvé pečivo. Takýmto pomenovaním by sa už nemali v budúcnosti hrdiť tie pekárenské výrobky, ktoré obchod rozmrazil a dopiekol.

So sprísnením označovania pečiva počíta ministerstvo pôdohospodárstva. „Chceme spotrebiteľom zabezpečiť pravdivé informácie. Preto túto tému evidujeme a s jej riešením v budúcnosti počítame,“ povedal hovorca rezortu Juraj Kadáš.

Označovanie dopečeného mrazeného pečiva sa má dostať aj do nového Potravinového kódexu, o ktorom rokuje zväz pekárov s rezortom pôdohospodárstva.

„Ľudia majú právo vedieť, či ide o kvalitné čerstvé pečivo alebo o dopečený výrobok, ktorý má tomu zodpovedajúcu kvalitu,“ vysvetlil výkonný riaditeľ zväzu pekárov Bohumír Sabo.

Kvalita? Ako guma

Kvalita dopekaného pečiva je mnohonásobne nižšia oproti pečivu z čerstvých surovín, tvrdí šéf českého pekárenského zväzu Jaromír Dřízal. „Už po pár hodinách je gumené,“ povedal pre denník MF Dnes. Podľa Saba aj rýchlejšie tvrdne.

„Takéto pečivo sa upečie a vtedy získa svoje kvality. No potom ho šokovo zamrazíte a inde ho opäť upečiete,“ objasnil Sabo výrobný proces.

Mrazené predpečené pečivo sa zmrazuje pri teplote mínus 30 až 80 stupňov Celzia. V mrazničke vydrží aj rok a na jeho dopečenie stačí zhruba pätnásť minút.

Dopekané mrazené pečivo predávajú viaceré obchodné reťazce na našom trhu. „Ide napríklad o biele, cereálne či sladké pečivo, ale aj chleby,“ vyratúva sortiment Tesca jeho hovorkyňa Oľga Hrnčiarová.

Krajina pôvodu mrazeného predpečeného pečiva sa líši. Tesco ho podľa Hrnčiarovej nakupuje u nás či v Čechách, no ojedinelé nie sú ani belgické či francúzske výrobky.

Ideme za vôňou

Predpečené výrobky nemusia podľa šéfky Potravinárskej komory Jarmily Halgašovej obsahovať prídavné látky nad rámec čerstvých výrobkov.

„Napriek tomu majú spotrebitelia právo vedieť, či ide o pečivo z mrazeného polovýrobku alebo pečivo z čerstvých surovín.“

Ľudia podľa nej nerozoznajú, akým procesom pečivo prešlo. Aj keby reťazce dopečené pečivo nemohli predávať ako čerstvé, na prístupe ľudí to zrejme nič nezmení.

„Vyberajú si podľa vône, chcú mať za každú cenu pocit čerstvého výrobku. Neriešia, či je to pečivo zo zmrazeného polovýrobku,“ tvrdí analytik obchodu Ľubomír Drahovský.

Jeho slová potvrdzujú Billa a Lidl. „Súčasný spôsob označovania je postačujúci, nový spôsob by nemal pre zákazníka pridanú hodnotu,“ tvrdí Billa. V obchodoch dopeká asi polovicu predávaného pečiva.

Lidl nechcel podrobnosti o sortimente dopekaného pečiva zverejniť. „Ide o interné informácie,“ reagovala Lucie Borovičková z Lidla. Tvrdí však, že nové označovanie nič nezmení. „Zákazníci očakávajú kvalitné, čerstvé a voňavé pečivo,“ povedala.

Česi označenie sprísňujú

BRATISLAVA. Označovanie už sprísňuje Česká republika, kde sa predáva až pätina dopekaného pečiva. Najväčší problém majú s polovýrobkami z Poľska, ktoré sú menej kvalitné.

Tamojšie ministerstvo pôdohospodárstva už posunulo na pripomienkovanie vyhlášku. Podľa nej sa môže ako čerstvé pečivo predávať len výrobok, ktorého výroba nebola prerušená zmrazením alebo iným neštandardným technologickým zásahom.

Obchodníci to kritizujú, argumentujú, že ide o zásah do slobody podnikania. Pekári naopak zmenu podporujú a dnešný stav nazývajú klamaním spotrebiteľa. Ktoré argumenty vyhrajú, sa uvidí koncom roka. Česko musí vyhlášku poslať Európskej komisii na schválenie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 26 407
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 086
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 518
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 510
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 8 394
  6. Kreditná karta – áno alebo nie 6 170
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 662
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 5 442
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 988
  10. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 3 645

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vyúčtovanie: Náklady za teplú vodu sa počítajú po novom

Čas na vyrovnanie nedoplatkov za byt sa kráti. Uhradiť ich treba do konca júna.

Neprehliadnite tiež

Pellegrini: V štáte nie je situácia, aby museli farmári ísť do ulíc

Premiér odmietol, že by sa Matečná alebo on sám báli prísť medzi farmárov.

Americký výrobca motoriek Harley-Davidson predpokladá zvýšenie cien v Európe

Harley-Davidson uviedol, že clá ho poškodia dvakrát.

Inštitút osobného bankrotu využíva čoraz viac ľudí

Dlhov sa môže po novom dlžník zbaviť pomocou jednej z dvoch alternatív.

Kurz eura rastie, obchodníkov upokojilo Taliansko

Dolár klesá, čiastočne na úkor vyššieho záujmu o takzvané komoditné meny.

Ropa výrazne zdražuje, OPEC zvýšil produkciu o milión barelov denne

Analytici tvrdia, že zvýšenie produkcie o milión barelov denne nestačí